Bewegingskreupelheid...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Bewegingskreupelheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 22:40

Mijn Mirkje is nu precies 4 weken kreupel. De eerste week heb ik direct de DA erbij gehaald en die dacht dat het spierpijn was. Ik heb die zaterdag ervoor een best zware wedstrijd gehad met en springen, en dressuur met het inrijden op een zware bodem (stom achteraf ja..).

Het is alleen te zien op de linkerhand in draf. De DA gaf advies om 2 keer daags met hem aan de hand te stappen en na die week zal het vast wel over zijn. En het zat bovenin het been.
Je voelt hem al... niet dus. Volgens een 'kenner' op de manege, is dit een verstapping en na 6 week moest het over zijn. De eerste twee week ging het herstel snel, maar nu staat het stil, of het gaat heel langzaam.

Ook schommelt het steeds een beetje. Als ik denk: hij is klaar, loopt hij de volgende dag weer kreupel. Hij schijnt er niet veel last van te hebben, want hij is zo langzamerhand een draak aan het worden. Hij staat gewoon op die been, en het is niet warm.

In hoeverre kan deze kruepelheid Chronisch worden? EN hoelang is het gemiddeld wachten voordat zo'n kreupelheid weer over gaat? Zal ik toch maar helemaal naar Utrecht moeten reizen om foto's te laten maken?
Konden ze maar praten... Verdrietig

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:13

Ik denk dat het geen verkeerde beslissing van je is het paard even na te laten checken in Utrecht of waar dan ook!
Ik zou inderdaad het zekere hier van willen weten!
Sucses ermee en laat even weten hoe het is gegaan1
Groetjes van Lundi

Fioon
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:22

He, ik heb precies hetzelfde met onze Haflinger. 2 weken rust voorgeschreven gekregen door DA en ontstekingsremmers. De 2 weken zijn voorbij kijken hoe ze nu in draf is. Misschien ga ik de fysio bellen? Ach gut

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:24

Als het been niet dik of warm is, gaat het waarschijnlijk om spieren in de schouder of iets dergelijks. Dat kan best een tijdje duren en kan ook langere tijd aanhouden en dagelijks een wisselend beeld geven.

Het lijkt me verstandig om de DA er nog eens bij te halen of een second opinion te vragen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:35

Marita schreef:
Als het been niet dik of warm is, gaat het waarschijnlijk om spieren in de schouder of iets dergelijks.


Dan kan het dus nog wel in het been zitten. Mijn paard was ook kreupel en het been was niet warm en niet dik. Bij de veearts geweest en die heeft dmv steeds een stukje van het been te verdoven gevonden wáár in het been de pijn zat. In dit geval dus onderin het been. Foto's laten maken en daarop was te zien dat het kroonbeen erg ontstoken was (overhoef). Na een half jaar! is ze eindelijk beter! Lachen

Kimmy, ga met je paard naar de DA en laat uitzoeken wáár de kreupelheid precies zit (dmv steeds een stukje van het been te verdoven) en laat dan foto's maken.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:54

Eerst verder onderzoek doen bij je DA.Een volledig kreupelheidsonderzoek.
Komt er dan niets uit dat in de benen zit,ga dan naar de fysio.Zolang de DA nog weinig tot niets over de wervelkolom in hun studie krijgen,ben je beter uit bij de fysio!

Fioon
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:26

Ja, ik heb ook het idee dat het bij ons paard i.d. spieren v.d. schouder zit. Gisteren haar a.d. longe in draf gehad en behalve wat stijvig liep ze rad. Deze week nog niet onder het zadel maar 10 min instappen, 10 min longeren, 10 min uitstappen. Zaterdag komt de fysio. Ik heb de DA dus niet meer gebeld omdat hij zei dat als het i.d. schouder zit het heel moeilijk is te zien (ook op foto's) waar de onsteking (want dat is het - een steriele ontsteking) precies zit. Succes met jouw paardje, ons paardje loopt dus al vanaf augustus af en aan niet rad, doorrijden schiet ook niet op. Naar mijn idee dus rust, geduld en daarna langzaam opbouwen evt. mbv fysio. Ik denk ook niet dat het chronisch hoeft te zijn. Sterkte nogmaals!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:42

Voor de eerste diagnose is het altijd handig om de dierenarts te gebruiken. In overleg kan je dan een fysio erbij halen.

Als je paard zich verstapt heeft op een wedstrijd is het meestal een kneusing, een beschadiging van een spier. De herstel van zo'n beschadiging neemt inderdaad zeker 6 weken in beslag met rustig aan doen. Heb je toch nog twijfels, zoek dan een paardenkliniek op. Daar wordt nog wel eens voorgesteld op de plaats van de kneusing een ontstekingsremmer in te spuiten om de ontsteking die kan/of is ontstaan tgv de kneusing te verminderen en herstel beter te bespoedigen. Dus bij twijfel, ga naar een paardenkliniek voor de eerste diagnose alvorens een fysio wordt ingeschakeld.