Evenwichtsorgaan in de war door kopstoot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Evenwichtsorgaan in de war door kopstoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 08:09

Juist, vanochtend heeft 1 van de paarden z'n kop gestoten. Extreem hard was het niet (ik was er zelf niet bij), maar direct erna stond hij met z'n hoofd gekanteld. Heel raar. Ook liet hij niemand aan z'n oor zitten aan die kant. Hij ging uiteindelijk wel eten en deed ook weer normaal, toen ik er bij kwam mocht iedereen ook weer gewoon aan z'n oor zitten (5 a 10 min later).
Mijn vraag is nu: kán een paard door een kopstoot z'n evenwichtsorgaan in de war brengen? En zo ja, hoe gevaarlijk IS dat eigenlijk?
Ik heb er eventjes over zitten prakkiseren en ik kwam eigenlijk tot de conclusie dat door de stoot de vloeistof in het slakkenhuis (is evenwichtsorgaan toch?) wat verschoven is, waardoor hij eventjes de weg kwijt was (t paard dus), maar zodra dat weer goed zat, alles weer okiez was en hij weer vrolijk verder ging. Maar kan er niet veel meer beschadigd zijn in dat geval? Het enige wat ik weet is dat het hoofd nogal wat gevoelige apparatuur bevat. Ik heb me er dan al eerder flink over verbaasd hoe weinig die paarden schijnbaar merken als ze keihard hun kop stoten. Dit was vast een heel ongelukkige botsing, maar ja, ik ben wel benieuwd of dit érg schadelijk kan zijn...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 08:27

Toevallig heeft het paard van een stalgenoot van mij zijn hoofd gestoten aan een balk in de round penn, hij stootte dus de zijkant van zijn hoofd en had daar dus ook duidelijk last van, niemand mocht aan zijn hoofd/oren komen en hij was groggy.
De d.a. concludeerde zelfs een lichte hersenschudding.. het heeft een paar dagen geduurd en daarna niets meer gemerkt.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 09:50

Ja precies, het was onder z'n oor (heb het niet gezien, alleen van horen zeggen, mijn zusje was erbij). Hij heeft dus een minuut of 5 heel wazig staan doen, toen ik erbij kwam leek alles weer ok. Hij had alleen niet gelopen. Toen ik m buiten zette had hij écht nergens meer last van. Hij kijkt sowieso scheel, maar hij liep recht en keek ook 'normaal' uit z'n ogen.
Het rare was dat mijn zusje alleen maar 'hey' zei omdat hij met z'n stalmaat aan het klojen was. Waarop hij heel heftig zijn hoofd tegen het tussenschot (tralies) aan slaat. Het gekke is dat zij zegt dat het niet eens zo hard was. En die van mij (z'n buurman) heeft z'n hoofd al zo vaak gestoten, meestal rolt hij dan wat met z'n ogen, beweegt z'n onderkaak en dan is het weer goed. Maar Polleke stond nu dus echt heel wazig te doen.
Ik hoop maar dat het meevalt en dat het een tijdelijk dipje was...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 13:24

Sunny heeft het ook wel eens gehad ja, had ze ook d;r hoofd schuin en haar oor heel raar, maar meestal was het inderdaad een tijdelijke dip..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:33

Een van mijn pony's heeft jaren geleden een klap van een ander paard precies bovenop zijn hoofd gehad tijdens het stoeien op het land.
Hij heeft een paar dagen met zijn hoofd schuin gestaan en was ook erg versufd. Volgens de DA een hersenschudding.
De DA adviseerde toen om hem een paar dagen op stal te houden en hij had zelf ook moeite met fel licht, stond de eerste 2 dagen niet met zijn hoofd naar buiten.
Na een paar dagen knapte hij weer op.

Inmiddels is hij 28 jaar en af en toe zeggen we dat hij na die klap nog gekker is geworden... Haha!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 17:40

Nou, zo erg was het bij ons niet. Ik schrok wel! Ik zei alleen hey en toen schrok hij veel erger dan normaal... Het zag er ook wel heel eng uit, zo met dat hoofd gekanteld en naar beneden, maar hij is weer helemaal in orde, gelukkig!