Allergische reactie op steekvliegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Allergische reactie op steekvliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 20:31

Wie heeft dit wel eens meegemaakt? En dan bedoel ik een allergische reactie van je paard op steekvliegen?
Gisteravond heeft Cezanne (C-ponietje van 14 jaar oud bij Fayette op stal) namelijk waarschijnlijk een allergische reactie hierop gehad. 's Middags had Cynthia met haar willen rijden tot ze een grote bobbel bij Cezanne ontdekte precies op de singelplek. Omdat Cezanne hierop nogal gevoelig reageerde heeft Cynthia uiteindelijk niet gereden. 's Avonds kreeg ze echter een allergische aanval: ongecontroleerd bibberen/trillen, kortademigheid en erg schuw en bang. Ongeveer een uur later was ze alweer wat rustiger en vandaag was er weer niks aan de hand. Ze at gewoon, is gewoon op de wei geweest en gedroeg zich weer normaal.
Het is sinds een jaar 2-3 dat Cezanne al overdreven grote bulten krijgt van steekvliegen en dat zij van de 3 paarden ook altijd de meeste vliegen aantrekt. Zo'n 3 jaar geleden heeft ze ook al eens een allergische reactie gehad maar die dag was ze bijna lek geprikt geweest door de vliegen. Maar gister was ze dus door maar 1 vlieg geprikt.
We gaan zeker nog de VA bellen om te vragen of hij dit wel eens vaker heeft meegemaakt dat paarden allergisch worden voor (steek)vliegen. Want op deze manier kan de zomer voor haar zelfs levensgevaarlijk worden!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 08:50

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik zelf heb altijd geweldig veel muggebeten gehad, terwijl anderen bij ons thuis bijna nooit gestoken werden. Dat zo jaren en jaren aan een stuk, regelmatig lekgestoken en toen op een bepaald moment ben ik weer eens lekgestoken geweest, en ook een allergische reactie gekregen. Sindsdien is één muggenbeet al voldoende om desbetreffend lichaamsdeel te laten opzwellen (en pijn dat dat doet Boos! )
Ik ben dus wel allergisch geworden door te vaak gestoken te worden, en elke steek is sinds toen een steek teveel.
Ik veronderstel dat dat bij paardjes dan ook wel kan.
Zou zo'n zomerexceemdeken geen oplossing kunnen zijn voor jouw pony?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 14:47

Tja, dat denken wij dus ook dat dat nu zo met Cezanne is. Niet zo best voor haar want het stikt hier zomers altijd van de steekvliegen.
Als de VA geen oplossing weet wat betreft medicijnen of iets homeopathisch dan moeten we idd maar zo´n deken kopen. ´s Nachts op de wei en overdag binnen is helaas ook geen oplossing voor haar