[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:16

Stel nogmaals even mijn vraag. Iemand enig idee, waar spelt gekocht kan worden?

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:42

Ik heb geen idee waar je het kan krijgen, maar denk dat je het beste een voerleverancier bij je in de buurt kunt bellen om te vragen of ze het kunnen leveren (fourage bedrijf).

Heb Ulfeino de vliegendeken opnieuw gepast, maar nu de hals niet vastgemaakt aan het halster en nu zit hij prima dus ik hou hem toch maar.

Dan nog een vraagje hoe kan ik een foto aan een bericht toevoegen en hoe kan ik een foto bij de naam zetten?

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:16

Volumia staat nog steeds 24/7 op de wei en het ziet er nog goed uit! Hij heeft een kale plek bovenin zijn staart, maar z'n manen zien er goed uit *afkloppen*. Ik smeer dagelijk Cojosol huidlotion op de staart en nu ook wat in de manenkam omdat hij wel gevoelig reageert als ik z'n manen aanraak. 1x per dag smeren leek net te weinig, dus in de weekenden smeer ik 2x per dag en nu doordeweeks doet een hele lieve stalgenoot het 's morgens voor me

Hopelijk blijft het zo goed gaan en kunnen we wellicht later weer overgaan om 1x daags smeren, blijft toch vervelend iemand anders hiermee lastig te vallen. Daarom wil ik toch maar voor een eczeemdeken gaan kijken. Beter dan naar stal zoals met een weidegenoot is gebeurd: die heeft inmiddels al wonden in de manenkam.

bij ons op stal is het moeizaam met het land: of dag en nacht op het land, of maar 1-2 uurtjes op het land. Dus tijdens de 'rampuurtjes' voor de nacht met zonsopgang en - ondergang binnen halen is geen mogelijkheid...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:35

Andrew krijgt ook geen brok meer, heel af en toe een handje als ik van de andere paarden nog wat over heb. Heb ook puur natuur granenmix, maar daar krijgt hij ook niet veel van. Een paar keer per week 1 of 2 handjes, gecombineerd met pavo vital voor de zekerheid omdat hij geen liksteen heeft. (wel in de stal, maar daar kijkt hij nooit naar om als ik hem daar in zet.)

Je merkt inderdad met die warme dagen met weinig wind dat de paarden de hele avond aan het rondwandelen blijven, net een treintje, neus aan staart... Ik spuit hem in met citronella vliegenspray onder en over zijn exceemdeken in de hoop wat mugjes te verjagen.

Verder wordt hij op de schoft iets kaal van het geknabbel met andere paarden. Maar dat is ook het enige wat er tot nu toe te zien is. Maar het seizoen is nog maar net begonnen... nog 5 maanden waarin de jeuk zich weer op kan bouwen...

Andrew staat dag en nacht in het weiland, het hele jaar door. Als het nodig is worden ze bijgevoerd, maar nu redden ze het prima met alleen gras. Het is niet al te hoog gras, maar wel een flinke lap voor 6 paarden (2 ha)

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:52

Joyce, blijft je exceemdeken goed heel met 6 paarden en knabbelen? Daar ben ik een beetje bang voor...

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:44

Ik heb 4 paarden in de wei, waarvan 1 met eczeemdeken. Bij mij gaat dat tot nu toe probleemloos!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:47

Karma staat met 7 paarden in de wei en ook dat gaat goed.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:48

Heb net Ulfeino zijn vliegendeken op gedaan, want het is hier een beetje broeierig en de vliegjes komen vast rond een uur of 7.
Ben erg benieuwd of hij aan de wandel gaat denk het eerlijk gezegd wel want ik heb niet iets om zijn hoofd mee te beschermen, wil nog een kap kopen, maar dan wil ik eerst via internet eens kijken wat er zoal te koop is.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:06

Spelt heb ik toevallig net vorige week besteld bij mijn voerleverancier
Was geen probleem, moe t alleen even wachten tot het binnen is, want niet op voorraad
ik dacht dat het van Mijten voeders kwam

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:34

kan het ook zijn dat je paardje zomaar plots exzeem krijgt?
vorig jaar zomer heeft paardje zicg kaopt geschuurt aan de manen en staart. niet met wondjes maar gewoon hele manen eraf gehaalt. heb toen een vliegendeken met hals gekocht. dit jaar alweer hetzelfde met schuren. nu heb ik een echt exzeem deken gekocht van Pagony. wat kan ik nog meer doen?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:56

geluksvogel schreef:
kan het ook zijn dat je paardje zomaar plots exzeem krijgt?


Ja helaas, zelfs op hoger leeftijd kunnen ze het nog krijgen (of kan het zich uiten, is misschien beter gezegd). Mijn pony begon pas op zijn 8/9e te schuren, maar de meeste beginnen eerder.

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:57

op onze manege stond een pony.hij heefd op zijn 36e pas voor de eerste keer zomer exeem gehad.

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:25

Ik heb Faf zijn eczeem redelijk onder controle nu, zijn huid ziet er rustig uit nu, het is helemaal dicht.

Ik heb hem inwendig sulfur d200 gegeven (homeopatische granulaatkorrels) en van de buitenkant vet gehouden, tea tree olie en hypercaltinctuur (hypericum en calendula en nog wat) erop gespoten.

Zeer homeopatisch, maar effectief! Misshcien ook een hulp voor een van jullie? Tis zowiezo erg goedkoop.

Sulphur werkt op huidproblemen en is ontgiftend.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:22

Waar kan je sulphur kopen dan Toeties? Heb je een link ofzo?

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:00

ohhja vergeten bij te vermelden...ze staat altijd buiten en is super bang voor spuitdingen!! ik kan niet bij haar komen als ik een flesje met spuitkop en gel of iets anders in mijn handen heb. kan je ook iets in het voer doen? ze krijg natuurlijk voer met mais, gras, zaad en nog meer natuurlijke dingen

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:16

Mijn paard was er vroeger ook bang voor en toen deed ik het in een emmertje en deed het er met een spons op en dat vond hij niet eng.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:21

het is dit jaar heel erg kwa opkomst exzeem. ik heb even hier en daar rond gevraagd, maar zelf paarden die dicht bij zee dtaan en normaal zeer lichte maten hebben van exzeem zitten nu ook helemaal onder.
nu dat het weer wat minder weer wordt denk ik dat ze weer even op adem kunnen komen met onze paarden.

kviek had d'r nieuwe pagony alweer stuk binnen 1 dag gggrrr... gelukkig maar een klein gaatje.

gr.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:41

kvika schreef:
het is dit jaar heel erg kwa opkomst exzeem. ik heb even hier en daar rond gevraagd, maar zelf paarden die dicht bij zee staan en normaal zeer lichte maten hebben van exzeem zitten nu ook helemaal onder.


Zal wel met het veranderen van het klimaat te maken hebben, want schijnbaar komen er steeds meer insecten in ons broeierige klimaat, dus ook van die vliegetjes/muggetjes die exceem veroorzaken.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:43

geluksvogel schreef:
kan het ook zijn dat je paardje zomaar plots exzeem krijgt?
vorig jaar zomer heeft paardje zicg kaopt geschuurt aan de manen en staart. niet met wondjes maar gewoon hele manen eraf gehaalt. heb toen een vliegendeken met hals gekocht. dit jaar alweer hetzelfde met schuren. nu heb ik een echt exzeem deken gekocht van Pagony. wat kan ik nog meer doen?


Enten!!!

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:16

inderdaad is broberen met enten,ik heb de stap ook gezet,
veearts heeft insol ingespoten,en volgende week zaterdag de tweede prik en dan is het afwachten.

Het helpt wel het beste als je het ent voor hij zich kapot heeft geschuurd.

happyfell

Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Coevorden

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:40

Onze Fellpony Elino staat sinds vorige week onder een Pagonydeken, heb wel zijn normale maat besteld en hij past prima.
We hebben hem vanaf november en ik moet zeggen dat zijn manen nog nooit zo zacht zijn geweest, de plekken die op zijn rug zaten waren na twee dagen deken al verdwenen en de wondjes gaan mooi genezen.

Degene die een deken gebruiken, gebruiken jullie daarbij ook nog smeermiddelen of alleen de deken, Elino's manenkam is nu wat opgezet, omdat ik te laat was met zijn deken, maar zijn staart is heel rustig.

Groetjes Francisca

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 06:30

IwanLuver schreef:
Waar kan je sulphur kopen dan Toeties? Heb je een link ofzo?


Je kan het bji de drogist bestellen, maar dan moet je wel extra benadrukken dat je 200 k nodig hebt (potentie voor dieren)

of deze: http://www.regentesse.nl/enter.html
Maar das eigenlijk zonde want dan komen de verzendkosten er weer bij. Dit is van VSM

Er zitten 20 granules in de verpakking, je doet een korreltje in een potje water, maakt niet uit hoeveel water, schud er goed mee, en als het korreltje is opgelost dan kan je het gebruiken. Je hoeft maar een klein beetje per keer te geven. Als het middel maar op de slijmvliezen komt.
Ik deed 1 cc op zijn voer of rechtsstreeks in zijn mond.
Met 20 granules kan je hem dus de rest van zijn leven behandelen
Of je nu 1 of 20 korrels in het water oplost, het middel wordt niet krachtiger, iedere keer schudden voordat je het geeft (10 keer krachtig schudden)

Allemaal geleerd op cursus

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 06:47


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:38

IwanLuver schreef:
Stel nogmaals even mijn vraag. Iemand enig idee, waar spelt gekocht kan worden?


Ik weet niet waar je woont maar de molen in Ommen ( Overijssel) verkoopt het zeker.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:42

Nog een tip wat uiercreme betreft.

Heb ik van een ander forum dus niet van mezelf maar werkt prima.
Meng door de uiercreme zo'n 10 druppels Tea tree olie.
Laat zich goed met elkaar mengen.