[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:05

_Dora_ schreef:
marga1 schreef:
Heb je zijn andere bloedwaardes ook laten controleren.
Persoonlijk zou ik niet ophogen met zo'n nette waarde omdat hij al down is.

Hier zou ik volgens da moeten ophogen, waardes zijn ook hoger, maar dan wordt de pony down.
en een suffende pony in de wei wil ik ook niet.
Ook waren zijn koper en zink te hoog, dit eerst aan gepakt met aanpassing van vitamine supplement.
En nu met die mega dikke vacht hem al de borst en onder zijn dikke manen kaal geschoren.
Wat erg wordt gewaardeerd door pony lief. Ventje had het gewoon smoorheet met dat mooie weer.

Die van mij wordt juist down als hij te weinig krijgt. Dit was in het begin ook zo. Toen hij op de goede dosis zat, was hij vrolijker en fitter. Nu is het beeld gewoon slechter dan vorige winters. Hij valt enorm (snel) in, heeft heel lang haar, waar hij niet doorheen komt. Hij heeft nog geen haar los gelaten ondanks de warmte.
Omdat ik dit beeld ken van eerder, heb ik zijn waardes laten controleren.

Hier juist ook down op meer, nu is hij daarentegen weer bloedirritant (jaagt merrie op, speelt met jonge pony, gister voor de 2e keer dit jaar ontsnapt uit stal bij buitenzetten :') , gaat weer in passage naar binnen haha,... dit is gewoon allemaal hoe ik hem ken (helaas :') )

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:08

capopjekop als ze nu goed eet zou ik het denk ik zo laten, vaak gaat de eetlust wel achteruit bij een hogere dosering en zeker als ze al kieskeurig is (maar dat kan ook met de maagzweren te maken hebben gehad). Klinisch goed kan ook genoeg zijn. Een van mn andere pony zit ook net in een kuur omeprazole, haar geef ik gastric ease erbij en hier krijgen ze s avonds standaard een schep hartog digest. beide zijn laag in suikers en die laatste eet bv mn oudje nu beter dan de senior en dat is ook zo'n kieskeurige

Sanet

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 07:23

Hier was juist de reden van bloed laten controleren dat ze wat mat en kalm werd (met name met rijden, terwijl het altijd een vuurvreter geweest is).
Wij zitten al jaren op 0,5mg. Dat geef ik nu in de vorm van 1 pil Pergosafe met de juiste dosering.

Al had ze dit jaar ook wel gekkig haar. Om te voelen heel zacht, maar wel heel erg “staand”. Ze is dus laatst weer geschoren en nu is ze (voor een Fries) helemaal een wonderlijk kleurtje. Maar ze glimt en is blij, dus dan ik ook blij.
Afbeelding
Voor het scheren

Afbeelding
Nu :D

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:38

Die vacht is precies mijn kwpner!
Deze winter 3x geschoren en van de zomer ook al helaas.
Wat een haar komt er af niet normaal. Terwijl ze hoog in het bloed staat.
Ze staat nu 2 jaar op de medicatie en een paar jaar geleden met een kwartje verhoogd.
Ze weer helemaal haar zelf als in altijd aan en gaan met die banaan.
Geen goede foto met haar maar normaal is ze zwart en nu zo.
Ik vind het wel mooi! En ze is 21 zou je haar toch niet geven.
Afbeelding

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 14:59

Het weideseizoen komt eraan......... *\o/*

Wie van jullie geeft een glucose balancer tijdens het weideseizoen? Hij gaat dit jaar voor het eerst met een graasmasker, maar wil het zekere voor het onzekere nemen en ook een balancer erbij geven. :Y)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 16:03

Mijn paard is denk ik de uitzondering op de "regels" Hij heeft al 13 ppid (ga niet uitrekenen wat het mij al gekost heeft aan medicatie) en heeft altijd gewoon op het land gestaan. De laatste 6 jaar zelfs dag en nacht.
Geen graasmasker en geen glucose balancer.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 10:23

Bij ons gaan de paarden alleen eind van de ochtend een paar uurtjes op het gras vanaf april dus ik geef er geen supplement bij.

Mijn paard (22) staat inmiddels wel op een hele pil. Anders wordt hij apathisch en down. Eten ging ook juist slechter op een net te lage hoeveelheid. Hij haart als een malle, heeft wel een lange vacht maar glimt als een spiegeltje. Wanneer er een weersomslag is krijgt hij wel echt even een dip. Daar kan hij slecht tegen en met hooi moet ik tegenwoordig erg voorzichtig zijn. Te natte voordroog geeft diarree. Afbeelding

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 11:42

Essie73 schreef:
Mijn paard is denk ik de uitzondering op de "regels" Hij heeft al 13 ppid (ga niet uitrekenen wat het mij al gekost heeft aan medicatie) en heeft altijd gewoon op het land gestaan. De laatste 6 jaar zelfs dag en nacht.
Geen graasmasker en geen glucose balancer.

Dank je. Bjork werd zo snel vet vorig jaar (nog geen diagnose) dat ik het niet aan durf. Volgens mij heb je paarden die dik worden van cushing of paarden die juist dun worden.

We hebben de afgelopen maanden heel hard gewerkt aan zijn gewicht, is van 481kg naar 449 gezakt en ziet er weer top uit. Een beetje aankomen in het weideseizoen is geen drama, maar ik wil het wel binnen de perken houden. Vandaar toch het masker.

Andere mensen met andere meningen? Iemand een mening over een gluco balancer?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 12:33

Glucobalance, de een vind het dure groentesoep en de ander zweert er bij. Ik ben van mening dat je zoveel mogelijk de suikers moet inperken en als je paard dan nog symptomen heeft (harde manenkam bijvoorbeeld) dan kan je het altijd proberen of het verschil maakt.

Gras is niet alleen gevaarlijk voor het dik worden he, het is vooral de suikers die het risico op hoefbevangenheid verhogen. Paarden met PPID zijn vaak gevoelig voor HB helaas. Dus om dat te voorkomen is de inname van gras beperken erg verstandig.

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar er zijn ook rokers die 100 worden zonder longkanker. Verstandig, nee, kan het soms goed gaan, zeker. Die risico afweging is aan ieder voor zich. Ik durf het niet aan.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 12:35

Hier een paar jaar terug suikerbalans gegeven, maar toch bevangen geraakt.

Toen had ze nog geen ppid overigens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 12:37

Die van mij durf ik niet meer op het gras te laten. Dat is hooguit 5 minuutjes wat grasjes eten en de kanten van het kale weiland eten.

In het verleden GB gegeven aan m'n shet toen ze bevangen was. Maar ik vond het geldverspilling

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:25

MarliesV schreef:
Glucobalance, de een vind het dure groentesoep en de ander zweert er bij. Ik ben van mening dat je zoveel mogelijk de suikers moet inperken en als je paard dan nog symptomen heeft (harde manenkam bijvoorbeeld) dan kan je het altijd proberen of het verschil maakt.

Gras is niet alleen gevaarlijk voor het dik worden he, het is vooral de suikers die het risico op hoefbevangenheid verhogen. Paarden met PPID zijn vaak gevoelig voor HB helaas. Dus om dat te voorkomen is de inname van gras beperken erg verstandig.

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar er zijn ook rokers die 100 worden zonder longkanker. Verstandig, nee, kan het soms goed gaan, zeker. Die risico afweging is aan ieder voor zich. Ik durf het niet aan.

De inname wordt beperkt met het graasmasker en op stal alleen graszaadhooi. Dus het is alleen tegen de andere ongemakken die van gras kunnen ontstaan.

Ik verwacht trouwens niet dat een balancer iets gaat doen tegen het ontstaan van HB.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 12:22

helaas is vorig weekend bij ons een pensionpony overleden. Zij kreeg Pergosafe 1mg. Er zijn nog 22 tabletten over, heeft iemand interesse? zonde om weg te gooien misschien.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 19:17

juval schreef:
helaas is vorig weekend bij ons een pensionpony overleden. Zij kreeg Pergosafe 1mg. Er zijn nog 22 tabletten over, heeft iemand interesse? zonde om weg te gooien misschien.

Ik heb na de dood van Niels alle medicatie ingeleverd bij mijn da en kreeg gewoon mijn geld terug :)

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 19:05

Hoi!

Hele stille meelezer hier, paardje is nog maar net een paar maandjes door de da getest, ze zat op de grens maar had wel serieuze klachten. Ik heb delen hier teruggelezen maar niet alles dus sorry als het al eens besproken is!
Toch een vraagje!
Sinds ze elke dag pergosafe krijgt, was ze zeker aan de beterende hand, maar nu heeft ze eergisteren enting gehad en sinds gister weer helemaal moeilijk lopen (alle benen lijken haar pijn te doen), en veel liggen. Ik geef haar metacam hoor nu. Maar herkent iemand dit van de enting? Dat paard met cushing er zoveel last van heeft? Of zou t toevallig zijn?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 19:12

Het klinkt als hoefbevangenheid en er zijn gevallen bekend dat paarden met ppid na een enting hoefbevangen zijn geraakt. Dan is het van belang om -met spoed- een dierenarts in te schakelen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 20:13

De hoefbevangenheid wordt al aan gewerkt!
Thnx, ik was al bang dat het de enting was

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 07:04

Lucia88 schreef:
Hoi!

Hele stille meelezer hier, paardje is nog maar net een paar maandjes door de da getest, ze zat op de grens maar had wel serieuze klachten. Ik heb delen hier teruggelezen maar niet alles dus sorry als het al eens besproken is!
Toch een vraagje!
Sinds ze elke dag pergosafe krijgt, was ze zeker aan de beterende hand, maar nu heeft ze eergisteren enting gehad en sinds gister weer helemaal moeilijk lopen (alle benen lijken haar pijn te doen), en veel liggen. Ik geef haar metacam hoor nu. Maar herkent iemand dit van de enting? Dat paard met cushing er zoveel last van heeft? Of zou t toevallig zijn?

Was ze heel gespannen bij de enting? Ik heb ern pony die heel gespannen is en altijd na de enting spierpijn heeft dat is dan met een dag of 2 a 3 beter, ze krijgt dan ook wat metacam.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 09:10

Ahh. Das ook sneu. Nee ze vond er weinig aan, maar toen ik haar nog maar net had heeft ze ook eens een week een dikke bult gehad door de enting en een week lang een stijve schouder gehad.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 10:46

Ik zit in enorme twijfel misschien kunnen jullie mij helpen het juiste keuze te maken.

Onlangs is bij mijn fjord van bijna 28 ppid vastgesteld en ik ben daarop begonnen met prascend.
Over een week of 4 is de eerste bloedafname voor controle of de dosis goed is (halve pil).
Ik vind hem wel al wat vrolijker en actiever overkomen.

Vlak voor de diagnose heb ik , een beetje bij toeval,een hele fijne plek gevonden waar hij verder zijn pensioen zou kunnen doorbrengen.
Hij staat nu ook goed maar heeft bij de eventuele nieuwe stal meer ruimte , grotere inloopstal, klein senioren groepje , weidegang en voor mij vol pension en de helft goedkoper. De afstand blijft hetzelfde.

Ik was eigenlijk direct enthousiast omdat ik een verhuizing alleen zou overwegen als mijn paard er daadwerkelijk op vooruit zou gaan kwa huisvesting. En na het trekken van zijn tanden vorig jaar ging hij afgelopen zomer ook super goed op de wei en had ik vooral een hele blije pensionado. Ik was wat huiverig voor de weidegang omdat hij in het verleden een aantal x licht bevangen is geweest. Ook al kon de DA dit nooit 100% vaststellen. Maar hele dagen alleen maar op de paddock staan vond ik niet paardwaardig.

Maar nu komt het . Op mijn huidige stal is de weidegang alleen overdag en op de nieuwe is het 24/7.
Er is geen speciale paardengras.
En dat maakt voor mij , nu met de ppid, de keuze heel lastig.
Ik gun mijn paard die plek omdat hij daar lekker rond kan rennen en volop paard kan zijn. De zorg is ook goed en ik denk dat hij daar heel blij gaat worden. Maar ga ik het risico nemen dat hij eventueel toch HB raakt en ik afscheid moet nemen maar dan wel nog een tijd een heel mooi leven heeft gehad.

Op mijn huidige stal is de verzorging ook goed alleen kwa bewegingsruimte is het wat minder en zeker nu ik niet meer men zie ik mijn paard best wel vaak verveeld en helemaal in de winter. De paddocks zijn mooi droog, spelen en een kort sprintje kan, er is de hele dag ruwvoer en zo nu en dan maken we nog een wandeling maar toch......
Maar zijn paddock maatje gaat binnenkort verhuizen en dan komt er weer een nieuwe en daar zie ik wat tegen op.

Over de verhuizing maak ik mij niet zo druk dat trekt hij wel. Maar het is dus de ppid in combi met zoveel weidegang wat mij aan het twijfelen maakt.
Ik heb goede gesprekken gehad met de 'nieuwe 'stalhouders en ik heb rustig de tijd om een beslissing te nemen. Het was ook goed als ik pas eind van de zomer zou komen. Hele fijne mensen met groot hart voor hun dieren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:03

Weet je ook wat de waarde was bij mijn shet was de waarde iets te hoog en ik moest van de veearts gelijk met medicijnen beginnen. Hij werd daar slechter van dus toen op natuurlijke aangepakt. Bij hem kwam het door stress dat de waarde te hoog was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:19

Als ik het goed heb was de waarde 140.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Ik meld me toch ook weer, na 2 keer een twijfelwaarde qua bloed in de herfst (in 2023 en vorig jaar) nu toch gestart met Pergoquin.
Hij is in September voor het eerst in 7 jaar bevangen geraakt, vandaar ook weer laten prikken toen hij hersteld was. En 2e paasdag stond hij ineens weer bevangen. Dit keer op 4 benen, zonder dat er ook maar iets is veranderd in management. Paddock met hooi, vitaminebrokje en glucobalance. Dus hoe dan?
In overleg met de DA dus medicatie opgestart, prikken heeft nu geen zin vanwege pijn/stress. Dus nu de bevangenheid laten herstellen en dan weer eens prikken om te zien hoe en wat. Merk vooralsnog niet veel verschil, maar hij staat ook maar op een kwartje.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

De hoefbevangenheid kan veroorzaakt zijn door de PPID. Daarvoor hoef je niets in je management te hebben veranderd. Het is een chronische aandoening. De peroquin zorgt ook niet voor het herstel van de hoefbevangenheid.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

henshem schreef:
De hoefbevangenheid kan veroorzaakt zijn door de PPID. Daarvoor hoef je niets in je management te hebben veranderd. Het is een chronische aandoening. De peroquin zorgt ook niet voor het herstel van de hoefbevangenheid.

Nee dat weet ik inderdaad. Omdat ie nu dus voor de 2e keer in korte tijd bevangen staat zonder duidelijke verandering is het vermoeden op PPID groter. Vandaar de medicatie gestart.
Ik weet dat dat verder niks doet voor de HB, daar krijgt hij pijnstilling voor. Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd in mijn vorige berichtje :)