[INFO] hoestende paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 22:34

Voor degene die vernevelen met saline; waar kopen jullie dit? Er zijn best wat sites die dit aanbieden, maar voor mij allemaal onbekend. Ben dus op zoek naar een betrouwbaar adres :))

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 13:26

Ik overweeg om een flexineb voor mijn shetlander te kopen. Nu begeep ik dat Flexineb Nederland is gestopt met dealen hiervan.

Hebben jullie nog andere goede opties?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 19:14

Wellicht hebben jullie iets aan mijn 2 cent aan bijdrage?

Mijn oudere merrie heeft ouderdoms copd om het zo maar te noemen. De zomer van 2024 ging het erg slecht en toen zei de da dat ze in haar laatste periode zat.

Ik had het toen al voor elkaar gekregen om salbutamol en beclometason te krijgen om net als bij mijzelf met een voorzetkamer en masker (die gaat op 1 neusgat ) te gaan puffen, maar blijkbaar bleek dit toen niet genoeg (ik was er ook nog maar kort mee bezig) en was het advies van de da om haar naar een rusthuis direct aan zee te brengen.

Ik heb toen het zout naar haar gebracht door wederom een humane vernevelaar te kopen met ook weer een mondmasker en steeds op 1 neusgat te zetten. (ik wilde eerst eens kijken of het wat deed voor ik zou gaan knutselen om iets anders in de vorm van een zak om neus en mond te gaan maken wat prima kan). Wat ik toen heb geleerd is dat bepaalde humane vernevelaars een krachtigere motor hebben en daardoor ook fijnere nevel , wat voor het opnemen veel beter werkt.

Mijn ervaring nu ruim een jaar verder is dat het vernevelen echt wel iets doet maar het werkt maar even. Ik gebruik het nog steeds dagelijks, maar dat is meer omdat ik zelf ook na het puffen mijn mond moet spoelen ivm schimmelinfecties etc. door het puffen en je dat bij een paard nu eenmaal niet kan doen, dus het even een minuutjes in elk neusgat zout water vernevelen (wat ik trouwens zelf maak het zoute water, want mijn ervaring is dus ook dat 0,9% oplossing niets doet , terwijl een zoutere oplossing wel werkt bij die van mij) is voor mijn gevoel het spoelen.

Mijn ervaring is dat het puffen wel een hoop doet. Eerst de salbutamol, want dan gaat ze al vrijwel direct wat beter inademen en erna het medicijn in de vorm van de beclometason, om vervolgens erna gelijk even zout water te vernevelen.

Nu zit mijn merrie nu dus wel echt in haar laatste periode tot mijn grote verdriet, maar dit is haar artrose, ik heb haar 2025 met het vele echt warme weer verbazingwekkend goed kunnen houden wat haar copd betreft. (warm weer, mist etc. betekent wel 2x per dag puffen).

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 17:21

Samantha89 schreef:
Officieel mag hij ook niet op stro(maar Bodegraven had toen in 2016 gezegd dat als er niets anders is stro toch mag, omdat droog hooi de grootste boosdoener/trigger is), maar omdat hij ook artrose heeft, wilde ik toch iets anders dan rubberen matten in de schuilstal omdat hij niet op de matten gaat liggen. Ik probeerde vlas maar de pony van mijn dochter begon dat gelijk te eten(ook met azijn erover heen) dus dat meteen uit de stal weer gehaald. Nu heb ik er weer stro in in de hoop dat die van mij toch wat uitgebreider kan gaan slapen en wat warmer vanwege de artrose. Stro ligt er pas vanaf afgelopen zaterdag in, en al het bovenstaande speelt al een heel stuk langer hoor.

Haygain heb ik ook gehad maar dat gaf geen meerwaarde, hooi onderdompelen werkte net zo effectief. En aangezien mijn stroomverbruik toen met 2000 kWh verhoogde in een jaar tijd had ik de haygain verkocht.

Ik vindt het allemaal best wel wat lastig, waar doe ik goed aan wat betreft management. Misschien dat iemand hier nog tips heeft?

Heb je al aan Bio Waldboden gedacht voor in je stal?

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 17:28

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 18:02

Ik denk dat je dan sneller door je vloeistof heen bent. Tenzij je een dikke vloeistof vernevelt.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 19:17

Anna_Dani schreef:
Oh, ik lees nu pas nat Flexineb stopt. Bah!
Ik wil nog gauw wat medicijncups bestellen dan en zie dat de groene nog beschikbaar is bij Equinics. Ik heb de blauwe of de grijze, weet het even niet meer. Kan het kwaad als ik de groene bestel?

https://equinics.nl/products/medicijncup-flexineb?gad_source=1&gad_campaignid=22494286460&gclid=EAIaIQobChMIwNja-um4kwMVlNhEBx2_iQkIEAAYAiAAEgLprvD_BwE

Flexineb nederland stopt maar flexineb.com blijft bestaan en daar kun je gewoon de normale grijze bestellen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 00:15

Ik heb de cups een paar weken geleden bij Loesdau besteld.

Ook meteen de nieuwe BitopEqui lung complete plus meebesteld. Net de kuur van 2,5 week af en ben er erg tevreden over. Als de temperaturen omhoog gaan staat mijn pony snel benauwd, vorig jaar de gewone lung complete gebruikt en dat hielp al wat maar ze had nu ook taaier slijm en hoestte meer.
2,5 week kuurtje van de lung complete plus is nu net klaar en ze is weer terug naar haar normaal (beetje vloeibaar slijm en enkel af en toe na het rollen hoesten maar ook dat is beide minder dan normaal voor deze tijd van het jaar), ook helemaal niet benauwd geweest met de warme dagen en geen taai slijm meer.
Nu over op de gewone lung complete om haar wat beter te blijven ondersteunen met de wisselende temperaturen wanneer ze dus meer last heeft en daarna redt ze het gelukkig wel weer met enkel zout tot volgend voorjaar.

Eviels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 23:30

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:17

Nee hoor. Enkel de Nederlandse dealer. Maar je kunt gewoon bij flexineb zelf bestellen

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 18:32

Ik zou ook stoppen als ik dealer was van Flexineb, de laatste jaren zijn die cups echt drama. Geen idee wat de producent heeft veranderd, misschien een andere leverancier van het membraan. Ik gebruik het iedergeval niet meer, te kostbaar, gewoon een simpele mediware vernevelaar werkt ook.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 17:38

Ik ben een beetje in dubio.
Even voorop stellen dat een volgende stap mogelijk een scopie is.

Maar mijn jonge paard heeft al vrij lang een klein kuchje bij eerste keer aandraven, 1-2 keer daarna klaar.
Proberen te ondersteunen met supplementen en bezoeken aan Den Hoek (holistisch).

Van de winter een forse verkoudheid waardoor ze continue aan het hoesten was.
Dierenarts erbij;

Gestart 10 dagen ventipulmin en equimucin.
Geen verbetering
Gestart met 8 dagen prednison en equimucin. Lichte verbetering maar eigenlijk niet noemenswaardig/wonderen. Plan was 10 dagen maar eerder gestopt omdat het niet voldoende deed en ze trok er zeer schraal op weg.

Keuze voor prednison was omdat ze niet diep genoeg zou inhaleren voor een inhalatiepuffer.

Verder geen neusuitvloeiing, geen benauwdheid. Geen buikademhaling oid.
Geen grote afwijkingen op longen te horen, ze reageert niet op opwekken hoestprikkel voorste luchtwegen

Alleen een diepe droge kuch.

Andere kruidenpoeders gestart en we gingen weer goed. Aan de longe soms wel soms niet. Onder het zadel weer 1/2 keer maar acceptabel.

Vandaag hoorde ik haar ineens hoesten weer in de paddock en dat afwisselen met gapen. Ik heb er even met een spuitje balsamic air gegeven en daarna heb ik er niet meer gehoord.

Mijn vorige pony was een goed zware astmapatient. Dus ik ken het management.

Vorige zomer heeft dit paard 24/7 op de wei gestaan en was er geen verbetering qua opstarthoestje.
Ze staat sinds november 2025 op een strobox, daarvoor op vlas. Dat was t enige verschil. Maar daarop was ze dus ook niet kuchjesvrij.

De dierenarts vind 1 a 2 keer in aandraven acceptabel. Kan net een irritatie zitten zolang ze maar briezen daarna.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 12:13

Meer mensen met een paard met pollenallergie die ook weer de eerste klachten ervaren op dit moment?

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 11:41

Die van mij begint ook weer met hoesten. Alleen stil staan vanwege peesblessure helpt niet mee..:. Dus of t nou de pollen of meer op stal staan is ipv lekker buiten is de vraag….

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 12:25

ikbencarmen schreef:
Meer mensen met een paard met pollenallergie die ook weer de eerste klachten ervaren op dit moment?

Ja die van mij heeft erg veel last!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 11:48

Vanwege inslapen van mijn paard, heb ik nog aardig wat earosol puffers, niet gebruikt nog van salbutamol en beclometason liggen ter overname en voor een fijne prijs.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

Ik kom even binnen vallen. Via de zoekfunctie dit topic gevonden. Ik zoek namelijk meer informatie ober halotherapie en mensen die misschien zelf een apparaat hiervoor hebben aangeschaft. Ik las uit een bericht van 2022 dat iemand dit had gekocht en positief was over het effect. Die persoon zou het merk van het apparaat nog delen, maar kan deze niet terug vinden in andere reacties.

Dus mijn vraag of er iemand meer weet over zelf een halogenerator aanschaffen en welk merk.