Hartruis, gaatje in het hart en lekkende kleppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ToutBill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 08:24

NorwayFjord schreef:
Interessant, daar ga ik naar kijken dank je wel :)
Inmiddels heb ik een afspraak staan op 19 maart om te checken, ik ben benieuwd en vind het enorm spannend...

Spannend!! Laat je het weten? Welke dierenarts hebben jullie hiervoor? :)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 11:53

Met Olaf ga ik naar universiteitskliniek Utrecht omdat zij het toendertijd ook hebben ontdekt.

Heb net super goed nieuws gehad!! Hij had eerst een vergroot harthelft, dat is helemaal weg. Zijn lekkende hartklep is hetzelfde gebleven en dus mag hij voorzichtig lekker aan het werk. Over 1 a 2 jaar als hij net onder het zadel is moeten we nog een keer voor een hartecho om te checken hoe het dan gaat :) Heel erg blij mee!

LaDonna75

Re: Hartruis, gaatje in het hart en lekkende kleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 13:15

Kan iemand mij vertellen of de anatomie van het paardenhart ongeveer vergelijkbaar is met een mensenhart? Daar weet ik wel een en ander van namelijk ;)
Overigens hier ook een pony met een hartruis, vermoedelijk op basis van klep die lekt. De pony is 26 en waarschijnlijk is het een verworven afwijking, want hij heeft op jongere leeftijd topsport gelopen en vermoedelijk was de ruis er toen nog niet. Hoe dan ook heeft cas er geen last van, hij kan alles en is topfit voor een 26-jarige.

ToutBill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-26 13:49

NorwayFjord schreef:
Met Olaf ga ik naar universiteitskliniek Utrecht omdat zij het toendertijd ook hebben ontdekt.

Heb net super goed nieuws gehad!! Hij had eerst een vergroot harthelft, dat is helemaal weg. Zijn lekkende hartklep is hetzelfde gebleven en dus mag hij voorzichtig lekker aan het werk. Over 1 a 2 jaar als hij net onder het zadel is moeten we nog een keer voor een hartecho om te checken hoe het dan gaat :) Heel erg blij mee!

Wauw! Wat gaaf! Dat geeft ons ook weer wat hoop!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 15:41

ToutBill schreef:
NorwayFjord schreef:

Wauw! Wat gaaf! Dat geeft ons ook weer wat hoop!

Ja ik ben echt ontzettend blij! We gaan lekker aan de slag met lange lijnen en longeren, conditie en kracht opbouwen :D Maar nu durf ik dat ook, ik ben altijd enorm voorzichtig geweest en dat zal ik ook wel blijven maar ik weet nu dat het wel gewoon kan!