Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 10:10

@DoCumera: of ik mezelf zie zitten met die rijglaarsjes en sporenriempjes :D
Overigens heb ik dat voerbakje in het groen, maar hier zijn wel beide hengsels al afgebroken.

@fique: fijn dat de TA geen problemen vond.

Ik vond het net met voeren nog best fris, maar áls ik wil scheren moet ik er niet te lang mee wachten, want dan is de nieuwe vacht al te ver 'onderweg'.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 12:25

Ik laat vandaag lekker zijn deken op, bewolkt en fris.
Afbeelding
Met zijn Agrobs snor. <3

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 12:43

wij zijn hier weer op de sukkel. Onze oudste leek de winter echt heel goed door te komen, lekker dik genoeg ook, geen ribben te zien.

Nu mogen ze sinds deze week af en toe een uurtje op de wei en lijkt onze oude heer (inmiddels 28) in hongerstaking te zijn gegaan. Hij is dus nu wel opeens een stuk ingevallen en de ribben zijn zichtbaar. Ook veel aan het verharen opeens (daarvoor op aanraden van de DA gaan we lijnzaadolie bijgeven).

Hij eet zijn muesli en brokjes nog erg goed op maar de voederbieten laat hij liggen, terwijl hij die normaal dus zo graag eet. Ook hooi gaat meteen veel minder snel op, ze krijgen het hier onbeperkt maar we moeten veel minder snel aanvullen.

Dus even met de handen in het haar, natuurlijk is hij echt wel al oud intussen maar die hongerstaking lijkt me niet aangenaam. Misschien dat we hem binnenkort aan de slobber zetten zodat hij toch genoeg binnenkrijgt.

Heel teleurstellend ook want we dachten echt dat het dit jaar wel goed ging ...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 14:04

Zijn zijn tanden en mond goed nagekeken? Vriendin van mij haar (niet oude) paard had een stuk metaaldraad om zijn kies zitten. Heeft waarschijnlijk in het hooi gezeten. Maar die wilde dus ook ineens heel slecht en vreemd eten. Bepaalde dingen wel goed, andere helemaal niet.

Ik vind dit weer maar stom, gister was werkelijk heeeeeerlijk!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 14:09

Sanet schreef:
Zijn zijn tanden en mond goed nagekeken? Vriendin van mij haar (niet oude) paard had een stuk metaaldraad om zijn kies zitten. Heeft waarschijnlijk in het hooi gezeten. Maar die wilde dus ook ineens heel slecht en vreemd eten. Bepaalde dingen wel goed, andere helemaal niet.

Ik vind dit weer maar stom, gister was werkelijk heeeeeerlijk!

nog recent gedaan, maar niks helaas....
Als hij niet snel opknapt zal het toch een bezoek van de dierenarts worden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 14:13

Sanet schreef:
...Vriendin van mij haar (niet oude) paard had een stuk metaaldraad om zijn kies zitten.!

Joh!! arm beest.
Het enige wat ik hier wel eens vind zijn gemummificeerde vogels, muizen en/of kikkers. Niettemin smerig, maar ze eten er mooi omheen.

@Waidida: sterkte met oudje. Ik zou hem idd ook slobber gaan geven.

Hier is Jasmijn geschoren. Het ziet er niet uit, maar ze hoeft niet op wedstrijd oid :D
Eén shet onthaard en de kliko zit vol :D
De nieuwe messen gaan iig langer mee dan de oude; ik kon nu één kant scheren voor ze echt af moesten koelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 14:33

Waidida:
Ik zou eigenlijk met dit soort dingen niet afwachten tot hij opknapt?
Zou echt meteen beginnen met bijvoeren van slobber
Kan best zijn dat er een kies los of uit is waardoor gras of hooi niet meer wil.
Heb je ook getemperatuurd om te kijken of er verhoging is dat daarom de eetlust zo slecht is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 18:12

En ook Boon is geschoren. Ze hebben beide nu wel een apart kleurtje :)
Bij Boon kon ik ook een half paard scheren voor de messen moesten koelen. Alleen tussen de achterbenen en rond de oksels durfde ik niet echt goed op de huid te scheren. Bang dat er een velletje tussen zou komen.

Hoe doen professionele scheerders dat??
Ik zat ónder de haren en wist niet hoe snel ik onder de douche moest komen en het liefst zou ik de kleren die ik droeg gewoon weggooien.
Zelfs uitkloppen had niet het effect dat ik graag zou zien en ik ben benieuwd hoeveel de wasmachine er uit gaat krijgen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 18:23

Ik heb geen idee hoe mensen zo relaxed meerdere paarden kunnen scheren. Ik word gillend gek van dat gekriebel en gesteek aan alle kanten.
Bij de oksel is altijd wel even een dingetje vind ik (of nou ja, bij de ellebogen), maar gelukkig zijn die van mij wel heel braaf. Dus staan eigenlijk altijd heel stil met scheren, niet daar ook nog gedoe mee ofzo.

Verder verhaart iedereen hier als een malle. Er komt echt veeeeel haar overal vanaf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 20:19

Die van mij staan ook als een huis (op Jasmijn na als ik haar benen wil doen), maar met als die vouwen en dat dunne velletje daar laat ik het maar voor wat het is.

Net wel beide een jasje aangedaan; Boon haar zweetdeken met hals en buikflap en Jasmijn haar iets te grote regendeken :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 20:25

Ik heb vroeger wel heeeeeel veel koeien geschoren.( ik heb de landbouw school gedaan)
Vel bij de oksel gewoon straktrekken en scheren?
Of dat stuk even met de tondeuse? Had er eigenlijk nooit moeite mee.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 20:29

Mijn hobby is het ook niet, daarna ook het gedoe om het apparaat weer haarvrij te krijgen.
'gladde' kleren aan, geen fleece in elk geval, in de was en in de droger en dan ben ik de steekharen wel kwijt.

Bij de oksels trek ik de huid strak en dat gaat goed, maar volgens mij heeft Vince naast een dikke vacht ook wel een dikke huid.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 20:32

Lekker de dikke vachten eraf.
Net als Ellepel veel koeien geschoren, nooit paarden. Maar met een velletje rechttrekken waren de oksels keurig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 20:33

Ik heb aan alle kanten geprobeerd om die huid strak te krijgen, zelfs een been naar voren opgetild, maar kreeg het niet veilig voor elkaar. De tondeuse kwam er niet doorheen helaas.
Ik scheer natuurlijk ook te weinig om er echt ervaring in te krijgen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 20:38

Ja het is best wel ingewikkeld werk hoor.
Ik deed ook van stalgenootje op de vorige stal ook wel eens de benen scheren van haar Tinker.
Was ook best nog wel een werkje :j
Ik wilde kelly ook scheren,maar( zoals altijd) had mevrouw haar eigen gedachten daarbij.
Dus poets ik haar elke morgen helemaal en haal er een emmer vol haar er af.
wat een werk zeg, ben er al mee bezig om haar er aan te laten wennen dat ik haar wel kan scheren :j

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 20:53

Dit jaar pluis niet geschoren, andere jaren wel, maar die fijne haren die dus nauwelijks warmte geven zijn zo dun en zacht dat ze niet prikken in mijn kleding.
Ellebogen en dat soort gekke hoekjes zijn inderdaad wel lastig, maar met gladtrekken goed te doen, en anders maar met de haren mee scheren en dan evt erna nog met de tondeuse.

Ondanks dat wij op klei zitten toch van de week het groene sein gehad van stal om op te gaan bouwen met gras, nu is pluis daar gelukkig niet zo gevoelig voor, dus die heeft al een paar dagen een halfuur en vandaag een uur gestaan. Daarna ging ze in foodcoma staan slapen :z

Afbeelding
Donderdag schemerde het al flink

Afbeelding
Afbeelding
Woensdag eerst vast tot er een maatje bij kwam

Afbeelding
En vandaag deken toch maar opgehouden, was echt koud hier :brr:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 21:01

Dat is echt wel vroeg zeg,nu al het gras op?
Hebben jullie dat al dan? Wel lekker als ze niet gevoelig voor suiker zijn.
Hier duurt dat echt nog wel even ,denk eind april pas ergens.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 21:08

ellepel schreef:
Dat is echt wel vroeg zeg,nu al het gras op?
Hebben jullie dat al dan? Wel lekker als ze niet gevoelig voor suiker zijn.
Hier duurt dat echt nog wel even ,denk eind april pas ergens.

Ja we hebben nog wel gras, we zijn er in november afgegaan omdat er wat stalgenoten waren die het glad vonden worden, en tussendoor heeft ze stiekem nog wel eens een uurtje gestaan, of zoals met die sneeuw ook nog even.
Zeker vroeg voor op klei grond, maar het is echt wel vrij droog, dus prima, het eerste opbouwen moet iedereen zelf doen, vanaf een aantal uur gaat het weer met de groep, door zo vroeg te beginnen kan iedereen zelf tempo bepalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 21:18

Wel heerlijk hoor als dat kan.
Op het stukje waar die van mij lopen heb ik een klein snackweitje afgezet…
Maar dat is ook nog echt veel te kort voor Kelly om van te eten.
Als het straks lang genoeg is voor haar kan ze er dan mooi even op als ik met de jonge ruin even aan het werk ben in de bak :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 23:45

Hier is de wei echt nog sompig. Dus als ik ze er nu al opzet, dan hou ik niets over. Beter nog eventjes wachten dus.

Ik heb overigens nog nooit met scheren een velletje ergens tussen gehad. Vriendinnetje van mij heeft de laatste keer grotendeels geschoren. Toen heb ik het voorbeen vast gehouden naar voren toe, kon zij mooi scheren. Maar normaal laat ik hem gewoon staan.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 10:20

Kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Met scheren gladde kleren (katoenen sweater spijkerbroek) aan en een gewone katoenen overall erover en elastiekjes om de mouwen (polsen) pijpen over de schoenen/laarzen.
Bevalt bij mij het beste.

Kruip weer onder mijn steen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 10:48

@marga: dank voor je antwoord. Als ik je katoenen overall vervang door een verf-overall lijkt me dat een heel goed alternatief :D

Hier heb ik de jassen ook nog maar even aan gelaten, zodra de zon écht door komt mogen die wel weer uit.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:44

Mijn Fries is weer een zwarte panter.
Dit is altijd zo’n gekke overgangsperiode waarbij haar zomervacht weer mooi donker doorkomt.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:22

Een Fries met appeltjes :)
Die heb ik bij Boon nog nooit gezien eigenlijk. De jassen zijn ondertussen uit, lekker zonnetje hier.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 13:54

Wat lastig Waidida. Die hongerstakingen zijn vaak een teken dat er iets niet lekker zit maar het is altijd gissen wat. Zou uit voorzorg iets gaan bijvoeren wat ze wel wil eten om te voorkomen dat ze straks helemaal invalt. Bij Peri was dat senioren priores.

Als het blijft kan de dierenarts bloed trekken, dat heb ik toen ook zeer uitgebreid laten doen maar ook dan kan het nog gissen zijn, soms ook overduidelijke uitslagen maar niet altijd. Succes iig!

Oh scheren vind ik zo vreselijk. Ik heb Peri vroeger 1x geschoren toen ik nog wedstrijden reed maar ik vond het zo niks. Dus toch maar weer iemand ingehuurd :D nu is het gelukkig nog niet nodig maar anders laat ik weer iemand komen. Weet niet wat het tegenwoordig kost maar vroeger was ik er 50 euro voor kwijt.

Peri was gisteren ook niet blij. Kreeg een appje van mijn vader dat die onrustig en daardoor onhandelbaar was en niet in de stal slobber wilde eten. Sinds gisteren een nieuw paard in de wei naast hem dus ik denk dat die even overprikkeld en van slag was :+ hooggevoelig warm- en volbloedje is het dan ook := ben benieuwd hoe de vlag er vanmiddag bij hangt.