[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jazzejam

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:00

Je hebt ook speciale vloeistof dichte handschoenen bij de bouwmarkt. Latex was hier ook onvoldoende.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:04

jazzejam schreef:
Nu heb ik een vraag over skin calmin lotion dit hebben we vorig jaar gebruikt. Maar het effect was dat het erg pijnlijk voor de pony was en het leek alsof het de huid van de manenkam extreem irriteerde. Zo erg dat de vellen er bij hingen. Na het stoppen met de lotion werd de manenkam weer rustig maar keerde helaas de jeuk ook weer terug. Heb ik het verkeerd toegepast?

Ik denk eerder dat jouw paard hier allergisch/overgevoelig voor is. Niet meer gebruiken dus en op zoek gaan naar een alternatief.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:42

noviceh schreef:
Ik denk eerder dat jouw paard hier allergisch/overgevoelig voor is. Niet meer gebruiken dus en op zoek gaan naar een alternatief.

Ja ben bang dat het misschien wel een overgevoeligheid is. Ik ben er toen ook mee gestopt. Jammer, hadt graag iets gehadt wat haar kan helpen. Kwam geen andere recenties tegen dat paarden gevoelig ervoor konden zijn.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 23:24

Gebruiken jullie de Tectonic voor runderen?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 00:17

Jep, dat is hem!

Ik heb een luxe probleem. Onze merrie heeft nu echt hele dikke volle manen gekregen na een jaar goed management. Wat doe ik daarmee als ze straks weer een deken op krijgt? Vlechten of juist los?

Vorig jaar februari;

Afbeelding

Nu:

Afbeelding

Sinds de deken af is krijgt ze slag in haar manen. De deken is af sinds oktober. In december kreeg ze toch wat jeuk en hebben we ze nog behandeld met tektonic en 2 kleine plekjes op haar hoofd zijn behandeld met cortisonenzalf. Het zijn allemaal best heftige middelen, maar ze heeft nu totaal geen jeuk *\o/*

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:45

Hebben jullie de deken al opliggen?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:49

Ja. Tussen de vorst door begon ze al te schuren dus zodra het boven de 10 kwam meteen deken op en smeren.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:59

Isabelle98 schreef:
Hebben jullie de deken al opliggen?

Jazeker. Vanaf vorige week al dat het zo warm was ineens.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 17:01

Ik ga vandaag wisselen van deken. Smeer ook nog de effol.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:58

Ik zit een beetje in spanning af te wachten of ze weer gaat schuren. Ze krijgt nu alvast die kriebelmix en kruiden, en ik smeer haar in met de Effol-haarlotion. Tot nu toe staat ze nog gewoon zonder deken en heb ik nog niet gezien dat ze begint met schuren.
Omdat ze vorig jaar pas ineens eind juli/begin augustus begon, weet ik nog steeds niet zeker of het écht zomereczeem is. Maar goed, in het voorjaar en de zomer zal ze waarschijnlijk toch weer onder een deken moeten tegen de vliegen en dazen.

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 12:47

Ik heb nog iets minder dan een halve liter tecktonic over om over te nemen, mijn paard is er niet meer helaas

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:40

Hatsikidee89 schreef:
Ik heb nog iets minder dan een halve liter tecktonic over om over te nemen, mijn paard is er niet meer helaas

Pb gestuurd

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:07

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 10:07

Heel lang geleden dat ik mee gelezen heb en gereageerd . Eens benieuwd of er nieuwe producten en dekens ed op de markt zijn .
Heb een prachtige vos . Die vorig jaar paar dagen manen geschuurd heeft , maar was toen minder secuur op de suikers in het voer .
Ook kriebels op de buik van navel naar uier .
Vorige week plots staart wat door de war en nu weer jeuk op de buik

Ze eet laag in suikers ( vital style Weight & condition , droog hooi , wat gras en vitamine korrel pavo momenteel ) en heb 2 teken geconstateerd , 1 kon ik direct afhalen , de ander is nog te klein om veilig te verwijderen.
Ga dadelijk kriebel mix halen

En streek buik heb ik al gesmeerd met anti kriebel lotion van euh merk ff kwijt, witte fles groene en blauwe letters " skin calming " ?

Wel of geen deken ? En welke beschermt goed en is luchtig ?

Heb jaren terug een eczemer gehad die later besmet bleek met Lyme en daardoor kriebels had .
Maar wil erger voorkomen.
Zo ellendig voor de dieren die jeuk

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 13:22

Doen jullie eigenlijk ook iets van een detox kuur nu?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 19:20

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 19:25

Toch hier maar eens peilen: Wat is volgens jullie de best werkende vliegenspray tegen de knutjes én vliegen/dazen?
Mn vliegenspray van vorig jaar is op en ik gebruik nu de paardenparfum (die grijze fles met groen etiket), die werkt naar mijn idee best prima, maar ik ga bijna over mn nek van die geur er van. De geur blijft ook onwijs aan je eigen handen/kleding zitten dus ik ruik nu 24/7 naar vliegenspray. Ik zoek dus andere :')

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 20:21

Ik was op zich wel tevreden over de spray van PerNaturam. Voor aankomend seizoen heb ik buzz off spray van Happy Skin, in combinatie met huidspray, huidgel en happy belly solid: https://www.atorka.nl/winkel/happy-skin-pakket/ Heel benieuwd naar het resultaat!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 20:21

Vliegenspray lekker zelf maken. Kun je alle kanten mee op. Neem olie, citronella, tea tree oil, pepermunt olie, lavendel olie, azijn, groene zeep wat je maar kan bedenken. Je kan dingen mixen en afwisselen. Gebruik geen dubro dat staat erg raar als je paard gaat zweten :+ :+ :+

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 00:46

Ik gebruik ook de producten van greenvalley. Erg aan te raden.
Ik geef nu happy belly en gebruik de huidspray. Deken ligt er nog niet op.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:48

marleen_88 schreef:
Ja, heel kwetsbare stof. Was heel snel stuk met een paard in de kudde.

Nibbit schreef:
Heeft iemand ervaring met de eczeemdeken van Epplejeck, de grijze met oranje bies?

https://www.ej.nl/eczeemdeken-epplejeck ... 4AQAvD_BwE

Dat viel hier wel mee, maar ik vind hem heel zweterig qua stof.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 15:20

Mocht er iemand voor aankomend seizoen nog belang hebben bij een Lemieux Kudos eczeemdeken, die van mij mag weg. Is nog geen seizoen gebruikt, pasvorm is helaas niet optimaal bij mijn paard.

Maat 183/135. Staartriem mist, ringetjes zitten er nog wel netjes aan.

ciao_bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 21:20

Afgelopen 2 zomers in de opfok heeft mijn jonge merrie vermoedelijk flinke eczeem gehad. Over de winters mooi van hersteld.

Afgelopen november haar ‘naar huis’ gehaald en sinds februari ook hier uit de groepsbox en in haar eigen stal. Over de winter heeft ze gelukkig niet geschuurd en groeit haar staart weer mooi en worden haar manen al weer mooi vol, voorpluk van laatste sprietje al langzaam aan weer mooi volume.

Ik heb uit voorzorg nu dekens gehaald voor als het weer begint, ben haar nu aan het behandelen met prob oil, dat gaat heel goed en laatste korsten laten mooi los.
Naast basisbrok krijgt ze nog ca 1/3 voerschep aanvullend met ‘voermeesters huid vitaal’, pabo vital bix en selenium/vitamine e.

Ze heeft een stal met luik. Deze staat sinds de mooie dagen lekker open. Ik heb haar er nog niet op betrapt dat ze schuurt maar in de opfok kwamen de symptomen ook elke keer pas later in de zomer.

Zou ik uit voorzorg de deken gewoon op moeten doen zodra ze het land op gaan of volledig door haar wintervacht heen is? Ik heb de bucas itch free gehaald, fungeert dus ook gewoon als vliegendeken als ze er geen last van heeft dit jaar.

De eerste zomer was heel heftig, toen was ze er ook echt ongemakkelijk van maar ik kon haar toen niet uit de groep halen. Tweede zomer was het gelukkig nog maar de helft zo erg. Ik hoop stiekem dat ze er overheen groeit en nu met de aanvullende vitaminen geen/minder last van heeft.

Paard van mijn stalgenoot heeft dezelfde symptomen gehad en die had een getest selenium tekort, die heeft van de DA dan echt tabletten gehad, ik heb haar niet getest vandaar dat ik selenium ben bij gaan voeren in de hoop dat het gewoon een gebrek is. Baat het niet schaad het niet.

Ik zal kijken of ik foto’s kan uploaden.. wie weet kunnen jullie uit ervaring met me mee denken.

Eerste zomer;
Echt kale plekken, vermoedelijk ook een schimmel geweest (erbij), er stonden toen ook friesjes bij in de groep die hadden dezelfde klachten. Die zijn na de winter niet weer terug gekomen bij de opfok.

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zomer;
Overduidelijk minder kale plekken maar tegen einde zomer was toch haar hele voorpluk weer afgeschuurd, manen grotendeels afgeschuurd en staart. Daarbij weer korstjes en ‘ribbelig’ over de rug. Maar ‘gelukkig’ lang niet zo erg als de eerste zomer.

Afbeelding

Afbeelding

Als veulen heeft ze overigens 0,0 last gehad van dergelijke klachten. Ik heb haar van de fokker gekocht en regelmatig bezocht tot afspenen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 21:30

Nou beter laat je het wel testen hoor,want teveel selenium kan wel degelijk behoorlijk schadelijk zijn :j

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:42

Bij Selenium gaat de vlieger "baat het niet, dan schaadt het niet" niet op. Een teveel aan Selenium is schadelijk voor je paard.

Ik snap je twijfel voor wel of niet een deken. Persoonlijk had ik op deze leeftijd nog heel even aangekeken, er is veel veranderd in de huisvesting voor aankomende zomer dus hopelijk zijn de klachten milder.