Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Noahhuk schreef:Hoihoi!
Ik heb even wat advies en meningen nodig. Ik heb een PRE van 22 jaar oud waarbjj vorig jaar mei de ziekte van Cushing is vastgesteld. Verder heeft hij astma. Gezien hij van de astmamedicatie enorm depressief is geweest was ik niet zo'n fan van de Prascend (PPID medicatie). Maar toch eind dit jaar (oktober) op advies van de dierenarts begonnen omdat het echt een verschil voor hem zou maken, maar dit merk ik niet of ten minste niet in positieve zin. Hij krijgt nu 3 kwart pil per dag.
Citaat:Nu merk ik wel bepaalde negatieve dingen maar weet ik niet of dit van de medicatie komt. Hij is enorm dik geworden, hals is hard en zit vol met suiker, hij heeft heel veel jeuk, heeft overal en nergens kale plekken terwijl hij niet schuurt.
Citaat:Afgelopen zomer voor de medicatie was hij enorm vermagerd en moest hij 2x daags slobber hebben om hem een beetje bij te houden. Gezien met de zomer is dit dus nu een heel verschil. Zijn huid was normaal gezond, glanzend en zonder wondjes. Nou heeft hij overal en nergens van zijn benen tot zijn hoofd kale plekken die soms passend zijn.
Ik heb overleg gehad met de dierenarts en die denkt dat de wonden komen door zijn deken. Wellicht dat die toch vochtig is geweest of heeft geïrriteerd. Over de andere klachten gericht op de jeuk weet de dierenarts niet. Ze geeft aan dat het kan komen door het vele suiker in het bloed. Daar kan ik mij in vinden alleen had hij hier nooit last van.
Citaat:Daarnaast is die dus echt dik op dit moment terwijl hij van het zomer enorm mager was. Ik ben heel blij dag die nu in ieder geval niet meer mager is maar dit is het andere uiterste. Hij is nooit dik geweest en het is nu echt schrikbarend.
Ik twijfel enorm of dit door de medicatie komt ondanks dat de dierenarts zegt van niet. Ik zit enorm te twijfelen. Mijn gevoel zegt om gewoon te stoppen met de medicatie omdat ik geen positief effect zit. Maar ja stel je voor dat hij nu dat juist ziek wordt dan vergeef ik mezelf dat nooit. Ik vindt het heel lastig en wil alleen het beste voor mijn paard.
Kabayo schreef:Wij hadden een 30 plusser met PPID die juist enorm opknapte nadat we hem van de prascend hebben afgehaald. Hij leefde helemaal op en ging van een depressieve slome pony naar een blije energieke opa. En heeft ook nog 6 jaar geleefd zonder medicatie
marleen_usar schreef:Er loopt een ppid topic daar kan je ook veel vragen. Mijn Shetlander had ook een verhoogde waarde en kreeg ook pracent, hij had veel last van alle bijwerkingen. Viel ook enorm af en was heel depressief, de waarde kan ook door stress te hoog zijn en dan krijgen ze de stempel ppid.
Ik ben hem gaan ondersteunen met natuurlijke middelen die kan ik ook zelf testen, ik zag hem al snel positief veranderen. Ik heb ook nooit meer zijn bloed laten na kijken, hij doet het super.