Tips gevraagd: Moeilijke eter en medicatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Re: Tips gevraagd: Moeilijke eter en medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 20:22

Nogmaals dank voor jullie tips.
Vanmiddag was hij toch weer wat koliekerig, appte mn stamgenoot... Eind van de middag weer terug naar stal gegaan en had een paar happen Nutri gegeten en at 3 handjes brok die ik hem aanbood. Vannacht na het werk nog maar eens koekeloeren en morgen verder beslissen over hoe en wat... Fingers crossed...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 21:45

Hier goede ervaringen met Marstall Bergwiesen mash met moeilijke eters.
Ik ga morgen een nieuwe zak halen. Je mag wel wat komen halen om te proberen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 22:34

Pfff DJZ, wat naar dat hij vanmiddag weer koliekerig leek. Ik hoop voor je dat het nu weer normaal gaat wat dat betreft. Sterkte hoor!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 22:49

Prednisolon kan ook per injectie, wellicht handiger? Dan wordt hij misschien ook weer wat minder wantrouwend naar eten?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 23:01

Ik heb bij een moeilijke eter de dierenarts om een andere manier van behandelen gevraagd. Die merrie at op den duur niks meer. Alles geprobeerd tot appelstroop en allerhande andere zoete troep aan toe.
Ze heeft toen injecties gekregen. Het heeft daarna nog 2 maanden geduurd eer ik haar weer normaal aan het eten heb gekregen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 23:12

Hier een met Ppid die ook dagelijks een halve pil moet. Die stop ik inmiddels in een roze capsule, sindsdien met een handje muesli in de bak gaat het er weer makkelijk in. Daarnaast ook een kieskeurige eter. Hartog senior mwah, hartog digest best lekker, seniores priores mwah, agrobs slobber mweh, etc alleen de havens seniorcrumb staat hij op te wachten en dat gaat in een keer op. Met warm water in 2min klaar. Eerste winter sinds jaren dat hij weer op gewicht is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 08:45

DJZ schreef:
Oretha schreef:
Als je de pil in een capsule stopt proeven ze hem niet meer. Zo doe ik dat dagelijks bij mijn pony met prascent pil.

Wat moet ik mij voorstellen bij zo'n capsule? Nog nooit van gehoord namelijk :o

Ik zie dat etos onder andere lege capsules verkoopt. Ik wist helemaal niet dat dat bestond.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 11:27

Vanmorgen stond ik met mijn mond vol tanden te kijken bij Pablo.
Zijn bakkie brokken was zo goed als leeg, de alfalfa was op, de Nutri was zo goed als op, hij had aardig wat hooi gegeten en toen ik de appel voor zijn neus hield was het hap, kauw, slik en heb je nog meer?? Alle 3 de pillen zijn naar binnen en als beloning kreeg hij een zakje worteltjes van de Mac *\o/*
Vanmiddag nog ff de dierenarts bellen voor overleg.

MisterPanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:41

Ik stopte altijd de pil in een ander stuk eten zoals bvb een appel. Hierdoor proeven ze hem niet. Ik hoop dat je daar iets aan hebt.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 23:44

Ff een update:
Pablo is nog steeds er gretig op de appels en wortels. Ook zijn Nutri eet hij helemaal op en langzaam ben ik hiervan de hoeveelheid aan het opschroeven.
Brokjes en de alfalfa gaat goed en ook hooi begint hij steeds meer op te eten *\o/*
We zijn er nog niet, maar de weg naar herstel zijn we ingeslagen.

Afbeelding

Alleen nu lig ik zelf in de lappenmand :=
Vanmiddag kennis gemaakt met een uitslaande achterhoef, die op mijn kaak terecht is gekomen.. Resultaat: kaaktopje afgebroken, door de klap meerdere kleine breukjes in de gehoorgang en een beste Jaap in mijn kin met 6 hechtingen #)

Nu mag ik aan het vloeibare voedsel :Y

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 00:09

Oei beterschap. Klinkt heftig!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 00:51

Jeetje! Fijn dat het met Pablo beter gaat, maar wat heftig wat jij nu allemaal hebt opgelopen! Ik hoop voor je dat het goed en voor zover mogelijk snel herstelt en dat je er niets aan overhoudt, dikke :(:) voor je!!!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 01:27

DJZ schreef:
Ff een update:
Pablo is nog steeds er gretig op de appels en wortels. Ook zijn Nutri eet hij helemaal op en langzaam ben ik hiervan de hoeveelheid aan het opschroeven.
Brokjes en de alfalfa gaat goed en ook hooi begint hij steeds meer op te eten *\o/*
We zijn er nog niet, maar de weg naar herstel zijn we ingeslagen.

[ Afbeelding ]

Alleen nu lig ik zelf in de lappenmand :=
Vanmiddag kennis gemaakt met een uitslaande achterhoef, die op mijn kaak terecht is gekomen.. Resultaat: kaaktopje afgebroken, door de klap meerdere kleine breukjes in de gehoorgang en een beste Jaap in mijn kin met 6 hechtingen #)

Nu mag ik aan het vloeibare voedsel :Y

Dat klinkt heftig...veel beterschap.
Kan je samen met pablo aan de Nutri

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 10:55

haha1995 schreef:
Dat klinkt heftig...veel beterschap.
Kan je samen met pablo aan de Nutri

_O- _O-

Dank jullie wel in ieder geval <3

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:59

Ohnee toch? :oo
Heel veel beterschap! :(:)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:49

Oh jeetje wat heftig, hoe is dat gebeurd? Beterschap!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 11:20

Dat klinkt heftig! Beterschap!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 15:11

Vanmorgen Pablo bietenpulp met zemelen en een beetje basisbrok aangeboden: Hier had hij meer interesse in dan de nutri :') Ook begon hij gretig aan zijn hooi. Straks maar eens zien wat hij op heeft :)

Dank jullie wel voor de beterschap en sterkte wensen :)

Earth schreef:
Oh jeetje wat heftig, hoe is dat gebeurd? Beterschap!

Ik was met een jong paard aan de hand aan het lopen, toen hij mij ineens voorbij sprong. Ik dacht op dat moment: Houdt ik vast of laat ik los. Op het moment dat ik besloot hem los te laten, was ik mij al aan het afdraaien, omdat ik al verwachtte dat hij zou kunnen uithalen, wat hij dus ook deed. Ik was een seconde te laat, waardoor ik zijn achterhoef vol tegen mijn rechterkaak/kin kreeg :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 18:32

Oh fek, dat is poedersuiker. Gaat het al wat beter?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 19:51

Ja was ff een klap en schrikken, verder gaat het eigenlijk prima. Alleen voor het slapen neem ik voor de zekerheid een paracetamol. Verder kan ik mijn kaken amper van elkaar af krijgen of de kiezen op elkaar zetten, dus moet het voorlopig ff doen met vloeibaar voedsel :9k
En verder kan ik de gewone dagelijkse dingen thuis en bij de paarden gelukkig gewoon doen. Moet alleen niet bukken, want dan komt er teveel druk op de kaak, dus dan gaan we maar door de knieën :j Na mijn revalidatie heb ik hele afgetrainde bovenbenen :))

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 22:25

Pablo had vandaag wat minder interesse in zijn ochtend maaltijd, zag wel dat hij aardig wat hooi had gegeten, zijn brokjes waren op en de nutri gemixt met zijn pulppapje had hij nagenoeg helemaal op.
Alleen kwam ik gisteren weer dode bloedwormpies tegen in de mest :\ Vanmorgen gebeld met de dierenarts en die zei dat ik over 2 weken een nieuwe kuur erin mag stoppen en ook wat mest moet inleveren.

Hij kijkt wel beter en helderder uit zijn ogen, maar ik vind zijn buik nog steeds erg opgetrokken en had gehoopt dat hij wel meer zou gaan eten. Heb het idee dat hij wat stagneert in dit proces.. Naja, morgen maar verder kijken :)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 20:27

Hoihoiii,

Even een update voor de gene die het interessant vinden..

We zitten nu in de laatste week van de prednisolon. Vorige week zijn we van 3 weken op 3 pillen per dag, naar 1 week 2 pillen per dag, naar 1 week 1 pil per dag gegaan.
Helaas is Pablo er niet beter op gaan eten, sterker nog, hij begint steeds meer eten te laten staan. Wat mij ook opvalt sinds een paar dagen, is dat zijn ontlasting heel zurig ruikt. Ook heb ik de afgelopen dagen weer meer wormpjes in de mest gevonden..
Morgen komt de dierenarts opnieuw, maar ik denk dat het einde nadert ;(

Afbeelding

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 20:38

Och wat een zorgen. Frustrerend dat hij nog steeds last heeft van bloedwormen. Daar valt bijna niet tegenop te voeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 20:39

Kan er niet een alternatieve methode van medicatie toegepast worden? Want ergens is het natuurlijk logisch dat de ontsteking niet verdwijnt wanneer medicatie onvoldoende of niet wordt ingenomen. Dat was ook het probleem met mijn paard. Medicatie werd toen uiteindelijk via inspuitingen gegeven. Kostelijk en ook niet fijn om dagelijks te doen, maar dan heb je na de kuur tenminste wel een beter zicht op: oké, het is effectief de medicatie die niet aanslaat en we zijn aan het einde van onze rit of juist niet.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 20:54

De medicatie gaat er 's morgens wel in, doormiddel van 2 appels en wat wortels en dit eet hij als enige nog normaal. Maar als ik in de middag opnieuw wat appeltjes en wortels aanbied, heeft hij er veel minder trek in...