[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 18:32

Maris schreef:
Best een fijne update over Jabato. De zoektocht gaat nog steeds door, maar je word al wijzer zo te lezen.

Ooh Ruperta ! Je had haar toch van Margot ?

Het is echt blijven schakelen. Achteraf denk ik dat hij een soort restless legs had? Tintelbenen?
Dat kan door magnesium weer verbeteren.
Nog heel soms zie ik hem zijn achterbeen optillen en dan kan hij ook niet lang op 1 kant op rust blijven staan, dan wisselt hij.
Of begin winter bij de hoefsmid, enorme spierspanning (=trillen) omdat hij zijn achterbeen moest optillen.
Het leven is gerust zwaar voor hem denk ik, maar als hij dan zoals afgelopen week 2 keer de paddock uit rent, de bak in. Woest staat te Spaanse passen als ik hem kom terug halen en niets liever wil knallen ben ik blij. Dat had ie van de zomer niet meer.

Ruperta ;( het is vreselijk om ze af te moeten geven door zoiets stoms als melanomen. Ik mis haar natuurlijk, maar ook zij was een zorgenkindje het laatste jaar. Haar vuurtje ging uit en ik wilde niet wachten tot het helemaal mis zou gaan met de melanomen. Bij haar kon ik de beslissing uiteindelijk maken met behulp van een dierenarts die mij geruststelde dat ik allang niet meer te vroeg zou zijn.
Ruperta heb ik inderdaad van Margot gekocht toen ze 9 was, ze is net geen 20 geworden.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 08:40

Update Jabato:
Het blijft puzzelen en schakelen wat betreft voeding. Hij heeft ups en downs.

Afgelopen december stond hij er slecht bij met opgetrokken buik.
Fysio erbij, maagklachten.
Hij staat dan ook op supplementen voor de maag en verbeterd weer.
Maar met mijn management zou hij geen maagzweren (?) of maagklachten moeten hebben natuurlijk. Ik denk daardoor toch aan chronisch pijn. Zenuwpijn misschien?

Sinds een maand krijgt hij lichte slokdarmverstoppingen op slobber. In het verleden veel gehad, maar dan op grasmix of grovere muesli’s. Sinds volledig op nat voer, jaren geen last van gehad.
Ik heb al geprobeerd om de slobber op hoogte te voeren, warm water, olie erdoor. Extra veel water. Bedenk het maar. Afgelopen week steeds een handje slobber in zijn voerbak zodat hij niet kan schrokken, dat leek te helpen. Helaas eergisteren toch weer een lichte pauze in zijn eten. 6 minuten maar, toen kon hij weer verder.

Ik snap het niet, ik heb enorme stress / angst merk ik nu om hem bij te voeren. Juist die extra’s die hij nodig heeft, maar wat nu voor mij best een drempel wordt om te doen. De verstoppingen lijken vooral kramp, hij is er met 5 tot 10 minuten steeds weer vanaf.

Aanstaande dinsdag ga ik met hem naar de kliniek, ik wil een laatste onderzoek om hopelijk antwoord te krijgen op mijn vragen en vanuit daar maar hard nadenken hoe we verder moeten zo. Of we wel verder moeten.
Ik heb gevraagd voor ECVM foto’s van de hals en eerste rib en echo van het gebied achter.

Elisa2

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 08:54

Heb even het topic wat globaal doorgenomen om mijn geheugen op te frissen. Mij doen de symptomen toch ook heel erg aan PSSM denken. Ook omdat hij zo opknapte van magnesium.

EVCM lijkt me ook een goede om uit te sluiten omdat hij al eerder onstekingen had in zijn hals, het kan ook een combinatie zijn.

In ieder geval, je hebt al echt enorm veel voor hem gedaan en nog steeds. Daar heb ik echt respect voor! Veel succes en sterkte!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 08:59

Is je paard ooit getest op IBD?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 09:10

Bedankt Elisa2! Lief dat je het zegt, ik vind het heel lastig, ik merk dat ik het heel erg bij mijzelf leg. Dat ik niet genoeg doe, ik kan hem blijkbaar niet beter maken.
Het zou verschrikkelijk zijn, maar ook rust geven als blijkt dat hij “gewoon” stuk is.

@Babootje, nooit getest. Ik ken het bij honden.
Op de opgetrokken buik van december na, heb ik hem nooit verdacht van buikpijn. Zijn mest is het meest stabiele aan hem :D
Nooit zacht, nooit mestwater.
Maar ik noem het toch even op dinsdag.

Dankbaar met alle tips die ik mee kan nemen naar de kliniek dinsdag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:29

Jij en niet genoeg doen voor de paarden ? Haal dat hele idee maar uit je hoofd hoor.
Heel veel succes in de kliniek ! Ik hoop dat ze iets voor Jabato kunnen doen. Dat ze een idee hebben wat er speelt.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 13:38

Jabato is vandaag met n echo nagekeken op het sacrum gebied.

Helaas een extreme malformatie, aangeboren. Zijn onderrug zit heel raar in elkaar, er zijn stukken rechts veel korter. Je ziet op sommige plekken de overgangen tussen 2 wervels/botten niet eens. De hoeken kloppen ook niet.

Daarnaast door slijtage artrose en ontstekingen.

Ik had met alle liefde van de wereld hier niks aan kunnen doen, ik mag dat nu gaan accepteren en ik kan niks anders dan hem laten gaan.
De DA vond het geen directe spoed, maar moest wel oppassen dat ik geen grenzen blijf verleggen.

Het is heel dubbel, ik heb antwoorden, het is aangeboren, ik had niks kunnen veranderen. Het was dus niet de castratie.
Ben echt onwijs verdrietig, maar ik kan nu wel de juiste keuze gaan maken.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 14:49

Heel veel sterkte :\
Fijn dat je duidelijkheid hebt maar dat maakt evengoed de keuze niet gemakkelijker.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 14:56

Wow wat een verhaal. Verdrietig dat je afscheid moet nemen maar je hebt hem een goed leven gegeven.

Ik ben overigens benieuwd naar de rontgenfoto's, zou je die hier willen delen? Als het je lukt hoor :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:22

Jeetje, heel veel sterkte ermee! Op zich kijk ik er niet helemaal van op, maar het blijft wel vreselijk balen voor jou en Jabato.

Earth, volgens mij is er met een inwendige echo zeg maar gekeken en zijn er geen röntgenfoto's gemaakt. Dat gebied kan je voor zover ik weet door de grote spiergroepen die eroverheen lopen niet op röntgen krijgen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:24

Hoe naar het ook voor je is, deze werkelijkheid maakt wel dat je de beslissing gedegen kunt nemen. Geen vraagtekens meer voor je wat kan ik nog, hoe kan ik nog. Maar dat maakt het besluit en het erop volgende verdriet en gemis niet minder. Sterkte

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:51

Heel veel sterkte met de beslissing.

Jabato mag blij zijn dat jij als eigenaar al die jaren zo zijn best voor hem hebt gedaan.
Ondanks wat hij heeft, heeft hij het volgens mij wel fijn gehad!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 16:02

Heftig, maar ergens ook fijn dat je nu weet wat er aan de hand is…
Heel erg veel sterkte

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 16:08

Jeetje, aangeboren arm dier..maar hij heeft gruwelijk veel geluk gehad dat hij bij jou terecht is gekomen ookal is zijn lijf nu zo'n beetje op. Een ander had hem allang opgegeven denk ik. Sterkte!

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 16:09

Pijnlijk maar ook duidelijk..sterkte ..
Wel opvallend dat 10 Jaar geleden de artsen een mooie rug zagen op de röntgen foto s.
Hoe is jou gevoel hier over ?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 16:35

Ik dacht dat hij al helemaal doorgelicht was met röntgen en echo si en rug?

Verdrietig nieuws.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 16:47

Wat vreselijk verdrietig Lovelance. En ook dat je er zolang naar hebt moeten zoeken.
Ik hoop dat je het allemaal een plekje kan geven. Heel veel sterkte. :(:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:18

Ik ben heel blij voor je dat je duidelijkheid hebt....

Een vriendin van me die dierenarts is zei eens: "eigenlijk is een gezond paard, een paard dat gezond is en blijft onder sub-optimale omstandigheden"

Tja, ik schiep perfecte omstandigheden... en geen gezond paard, zo ook bij jou.... je doet alles verschrikkelijk goed, en toch geen gezond paard.

Dus haal iedere vorm van blaam weg bij jezelf... Misschien nog een idee om hem even weer flink op pijnstilling te zetten? Wanneer hij daarvan opknapt heb je je antwoord.

Voor alle paarden van de toekomst hoop ik dat we weer gezondere paarden gaan fokken.....

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 18:23

Bedankt voor alle super lieve reacties.

Even in gaan op de vragen:

Ik heb in 2016 röntgenfoto’s van de rug alleen laten maken. Hier waren totaal geen afwijkingen op te zien. Na spierenzym- en bloedonderzoek kreeg ik toen eigenlijk het advies om zonder sportambities hem gelukkig te houden.

In 2018 lichte halsartrose gevonden, dus daar neurologische klachten aan gelinkt.

Ik had vandaag dezelfde dierenarts als 10 jaar terug met de rug foto’s.
Ik merkte aan hem dat hij het lastig vond? Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.
Hij noemde op dat hij dit 10 jaar terug niet gezien had, maar hij herinnerde zich toen een paard met een hele andere rugbespiering (klopt) waardoor het bekken niet zo opviel. Ook zei hij, dat hij eerlijk moest zijn dat zijn kennis 10 jaar terug ook minder groot was, de kennis over malformaties in het paardenlijf is de laatste jaren heel hard aan het groeien.

Ik vind het vooral gek dat ik tot vorig jaar zomer nog niet gehoord had van echo’s maken van dit gebied. In 2024 had ik een dierenarts van wolvega op het erf die ik brutaal vroeg even naar zijn rug te kijken.
Hij zei dat ik eens langs moest komen en ze met flinke overbelichting misschien röntgen foto’s komen maken van het gebied.

Het enige wat ik vervelend vind is dat als ik dit eerder geweten had, ik al eerder was gestopt. Dus zo erg was een ander baasje voor hem misschien niet eens geweest, iemand die makkelijker had gezegd, genoeg nu.

Maar ik moet mijzelf niet gek maken. Hij is echt een heel vrolijk paard binnen zijn kunnen.
Dat ik sinds eind vorig jaar de keuze wilde gaan maken om hem in te slapen vond ik heel lastig. Want als hij weg zou zijn, zou ik nooit antwoorden meer krijgen. Vandaar dat ik hem nu graag met schuin van voor hals foto’s wilde en een echo van zijn sacrum.

We zijn begonnen met de echo en daarna was voor mij het beeld voldoende. Verder hebben we niet eens gekeken.

Ik heb hem in het verleden 2 keer op pijnstillers gehad en geen verschil gemerkt. Maar dit was metacam en ik vraag mij af of dat voldoende is geweest.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 22:36

Ik wilde ook al zeggen dat de kennis van nu niet de kennis is van 10 jaar geleden. Ook was in die tijd de kliniek hier in de buurt lang niet de kliniek die het nu is. Apparatuur van nu is stukken beter, kennis is zeker ook veel beter, 10 jaar terug konden ze wel heel ernstige dingen zien, maar toen zal het bij Jabato ook nog niet zo duidelijk zijn geweest als nu.

Zo is mij eerste paard in 1991 met een heftige koliek naar Utrecht gegaan, wat destijds met Emmeloord de enige kliniek was die veel van koliek wisten en die eventueel een operatie konden uitvoeren. Ze is daar niet geopereerd, ze had 5% kans om door een operatie te komen met dan nog de vraag hoe. Ze is naar de noodslachting gedaan, inslapen bestond destijds niet echt. Achteraf bleek dat ze een ontsteking had aan haar dikke darm. Jaren later was ik bij een informatieavond over Equest dat toen net op de markt kwam en daar werd door de dierenarts verteld dat in het vroege voorjaar ingekapselde bloedwormen massaal de dikker darmwand verlaten. Dat geeft ontstekingen... De ontwormmiddelen in 1992 waren nog niet goed, lang niet iedereen ontwormde bij ons op stal ( ik dus wel), toen pas vielen alle kwartjes op zijn plek...

Jij weet bij leven nu wat er aan de hand is met Jabato en kan hem nu verder lijden besparen door hem in te laten slapen. Hoe moeilijk ook, maar eerder kon jij ook niet weten wat hem mankeerde. Dit is iets geweest wat niet te voorkomen was en jij hebt naar beste kunnen en weten gehandeld. Hij heeft het al die tijd voor zijn doen goed gedaan door jouw goede zorgen en je bezorgdheid. Nu waren de middelen goed genoeg om hem opnieuw goed te laten onderzoeken en weet je de helaas nare uitkomst. Nog heel veel sterkte in elk geval, eventueel zou je hem nu nog op buut kunnen zetten om hem een aantal dagen te geven met minder pijn of zonder pijn.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:09

Hij heeft toch nog 10 mooie jaren geleefd zo kun je het ook zien.
Door die verbeterde kennis worden er veel paarden voortijdig ingeslapen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:18

Dat is ook zo, een paard laat meestal wel zien qua gedrag wanneer het niet meer paardwaardig is. En ik snap wel hoe belangrijk het is om duidelijkheid te hebben voordat er definitieve keuzes worden gemaakt. Het gaat zoals het moet gaan denk ik dan.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 09:22

Jabato wordt morgen thuis ingeslapen.

Ik wil iedereen zo ontzettend bedanken voor alle lieve woorden, maar ook al het medeleven in al die jaren hiervoor, de tips en het meedenken.
Het topic is voor mij een fijn overzicht geworden, helaas vrij laat, maar uiteindelijk toch antwoorden gekregen.

Bedankt allemaal <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:23

:) Heel veel sterkte morgen! :knuffel:

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:37

Onwijs veel sterkte morgen met dit zware afscheid.