Hebben jullie paarden al last van de polllen/hooikoorts ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chan88

Hebben jullie paarden al last van de polllen/hooikoorts ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 13:40

Mijn paard lijkt al last van de pollen te hebben maar vond het zo vroeg in het jaar.
Zijn er nog meer die al last hebben.
Gelukkig had ik de druppels al besteld en komen die vanmiddag binnen die hielpen vorig jaar ook erg goed.

DubbelFun

Re: Hebben jullie paarden al last van de polllen/hooikoorts ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 13:51

Geen last van pollen, maar ze beginnen al wel te verharen!

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 14:10

Ja daar beginnen ze bij mij idd ook mee komtv al goed los

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:32

Die van mij heeft tot lang in het najaar last gehad van pollen en ik verdacht hem er gisteren ook van dat hij na 2 warme zonnige dagen van dit weekend alweer wat meer aan het briesen was en jeuk aan de neus.

Ik zei nog tegen mijn instructrice, moet ik nu echt in februari het neusnetje er alweer om doen met rijden?
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 12-02-26 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:39

Mijn hond en ik zelf hebben al behoorlijk last van pollen. Dus ja dat kan zeker al

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 19:46

Vond het zo vroeg in het jaar en hooikoortsradar gaf niks aan
Dan ga je toch een beetje twijfelen al wezen alle symptomen er precies op ze wiebelt dan altijd met er neus briesen en flemen en vind het dan ook heel fijn als je der neus kriebelt

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 22:02

Ja hazelaar en Els lees ik op pollen nieuws…balen hè …

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 08:19

Ja idd wel beetje balen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:53

Ik meld me hier ook, de mijne was van de winter al wat kortademig..
Nooit hoesten; geen neus uitvloeiing..
Maar nu wel een beetje een loopneus( gewoon waterig).

Ben in februari begonnen met puur pollen, en ben nu bezig met puur lever.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 10:03

Geen paard, maar ik heb zelf al wel veel last van pollen.

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 11:10

Muze schreef:
Ik meld me hier ook, de mijne was van de winter al wat kortademig..
Nooit hoesten; geen neus uitvloeiing..
Maar nu wel een beetje een loopneus( gewoon waterig).

Ben in februari begonnen met puur pollen, en ben nu bezig met puur lever.

Ik heb eerst puur detox gegeven 2 weken en nu ook de puur pollen. bij die van mij lijkt het tot nu toe goed te werken
Ben wel kwa dosering tussen het advies wat op het flesje staat en het advies van agradi in gaan zitten ze krijgt nu om de 2 a 3 dagen de druppels

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 11:10

Emj_23 schreef:
Geen paard, maar ik heb zelf al wel veel last van pollen.

College van mij ook al idd

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:03

Mijn vriend is ook niet blij. De buurman heeft een hazelaar in de tuin en hij is zeer allergisch voor die boom. Gisteren lande er een duif in de boom en er ontstond een serieuze stofwolk :(:)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:39

Wat voor supplementen of evt medicatie gebruiken jullie voor je paard.?

Chan88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:23

Ik gebruik de druppels van puur natuur heb eerst een kuurtje puur detox gegeven en gebruik nu de puur pollen

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Mijn paard heeft ook een soort van last van de pollen, maar het is wat atypisch. In januari stond hij al een eerste keer te schudden op stal, net toen de hazelaars in bloei schoten. Sindsdien volg ik het pollenniveau wat op en lijkt het (redelijk) gelijk te lopen als de pollen pieken. Het gekke is, hij kan heel hard staan schudden als hij hooi eet (stof+gevoelige neus?), maar als ik rij lijkt hij amper last te hebben. Terwijl ze toch altijd zeggen dat inspanning het erger maakt?
Nu ja, des te beter natuurlijk, maar nog altijd wel triest dat hij soms heel hard staat te schudden bij het eten. Ik geef nu al een tijdje Scuttelaria maar dat lijkt niet veel te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

Katyatje schreef:
Mijn paard heeft ook een soort van last van de pollen, maar het is wat atypisch. In januari stond hij al een eerste keer te schudden op stal, net toen de hazelaars in bloei schoten. Sindsdien volg ik het pollenniveau wat op en lijkt het (redelijk) gelijk te lopen als de pollen pieken. Het gekke is, hij kan heel hard staan schudden als hij hooi eet (stof+gevoelige neus?), maar als ik rij lijkt hij amper last te hebben. Terwijl ze toch altijd zeggen dat inspanning het erger maakt?
Nu ja, des te beter natuurlijk, maar nog altijd wel triest dat hij soms heel hard staat te schudden bij het eten. Ik geef nu al een tijdje Scuttelaria maar dat lijkt niet veel te doen.

Mijn merrie heeft ook een pollenallergie.

Het eerste jaar merkte ik het pas echt goed in juni, althans toen viel het echt op. Dat was ook een erg droog jaar.

Wanneer ze hooi of gras at, leek het wel alsof er scheermesjes in zaten.
Daarnaast zwollen haar lippen op, haar rooster hing meer en ze had witte neusuitvloeiing.

En begon ze enorm met haar hoofd te schudden tijdens eten. Ze schuurde haar neus ook regelmatig langs haar benen. Ongeveer een half uur nadat de symptomen begonnen, ging ze midden in de wei staan en sloot ze zich helemaal af. Haar oren hingen opzij en ze reageerde nergens meer op.

Als ik haar dan binnen zette, ging het per uur weer wat beter.

Uit bloedtesten bleek inderdaad dat ze allergisch is voor bomen en grassen. De dierenarts had eigenlijk geen echte oplossing.

Toen kwam ik in aanraking met een klassiek homeopaat. Best zweverig, met Lechner antenne uitmeten. Ik kreeg verschillende druppels mee. Toch zag ik haar per dag verbeteren. Waar ze op haar ergst na twee uur al helemaal afgesloten in de wei stond, zag ik die tijd steeds verder oplopen. Uiteindelijk kon ze acht uur zonder problemen buiten staan. en durfde ik haar zelf niet langer te laten. Zo bang dat ik het teniet deed.

Gaandeweg werden verschillende druppels weer gestopt en uiteindelijk bleef alleen iets voor de lever over.

In november had ze nergens meer last van.

In de winter viel er natuurlijk weer genoeg regen en eerlijk gezegd dacht ik helemaal niet meer aan haar allergie. In mijn hoofd had ik het gekoppeld aan de extreme droogte, waardoor pollen niet wegregenden.

Maar in maart begon het weer.

Niet zo erg als toen, nog niet, maar wel af en toe een tik met en weer wat heldere neusuitvloeiing. Dus de homeopaat er weer bij gehaald. Die zomer heeft ze gewoon weer normaal buiten gestaan.

We zijn nu jaren verder en elk jaar vind ik het weer spannend of de leverdruppels (Puur Hepato) blijven werken. Het klinkt zo bizar, een paar druppels en klaar.

Oh ja, voordat ik het vergeet: de reden dat ik op jouw stukje reageer is dat zij het tijdens het rijden ook niet of nauwelijks heeft. Hooguit iets eerder dan mijn ruin dat ze eens een tik geeft naar een vlieg die haar gezicht raakt, maar niet zomaar uit het niets.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:19

Hoofdschudden kan ook vanuit het gebit komen zou ik zeker aan denken als het vooral met eten is .

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:07

@Duopenotti
Dat is inderdaad het beeld dat mijn paard ook toont bij hooi eten. Hij wil dan ook zijn neus tegen mij wrijven omdat het kriebelt.
Scuttelaria is het eerste dat ik probeer, dus ik heb nog wel een aantal zaken die ik kan uitproberen.

@Bieden
Had ik ook aan gedacht maar bij gras of brokken schudt hij niet. Bij voordroog ook minder maar dat mag hij niet constant krijgen.

Het is bij mijn paard ook plots opgekomen. Gekocht zomer 2024, niks aan de hand. Begin zomer 2025 is hij dan beginnen schudden. Toen had hij ook last op de wei omdat het gras lang was en daar dan vermoedelijk ook pollen in zitten? En kijk nu, 2026 was amper begonnen en hij was al aan het schudden... Gelukkig gaat het met vlagen en heeft hij er zeker niet elke dag (even veel) last van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:27

Bij mijn paard uit zich het voornamelijk tijdens het rijden.
En rijden met een neusnetje doet dan echt wonderen.
Van een stuurloos paard dat niks wil of kan, schuddend en slaand met het hoofd, naar netjes in stille aanleuning nageeflijk de baan door.

Ik geef hem wel ook de druppels van Puur, Puur Pollen geef ik, ben ik februari weer begonnen.
In de wei loopt hij niet eens met een neusnetje aan zijn vliegenmasker en ook tijdens hooi eten schudt hij niet enorm vaak. Af en toe zie ik hem wel eens een keer schudden als hij verder niks staat te doen, maar het is in de wei niet zoals ik van jullie hierboven lees.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:13

De mijne schudt niet.
Proest en briest wel veel, neus aan been afvegen.
Met vlagen wat minder lucht, maar geen hoest of snot of dergelijke..