Harde schijfjes rug onder kussens zadel (nodulaire necrobiosis)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Konijen

Harde schijfjes rug onder kussens zadel (nodulaire necrobiosis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 21:58

Mijn merrie van bijna 5 heeft bultjes aan beide zijden van haar rug. Lijken pijnloos te zijn, geeft geen enkele reactie bij drukken of aansingelen) Dierenarts bevestigde vandaag mijn vermoeden dat het nodulaire necrobiosis is. Te wijten vermoedelijk ah zadel.Lastig om te genezen maar volgens hem is het vooral cosmetisch probleem. Moeten wel natuurlijk op zoek naar ander zadel met breder draagvlak ivm brede rug. (Freiberger) Nu equipe emporio franse kussens met traagschuim vulling.
Zadelmaker vond zadel prima liggen in oktober. Fysio (december) vond dat zadel wat brugde en dat ze licht gevoelig was in onderrug.

In september had ze nog maar 1 bultje en vervolgens kwamen er meerdere bij. Sta sinds september 25(heb haar vanaf okt 2024) op andere stal. Ik kon haar niet iedere keer afspuiten na het rijden ivm enkel koud water. Ze zweette ook niet na ieder ritje. Naar mijn idee is dit de grootste wijziging na september en ik ben wat fanatieker gaan rijden.

Naast een ander zadel zijn er wellicht nog andere tips of ervaringen waar ik wat aan kan hebben?

Hutcherson

Re: Harde schijfjes rug onder kussens zadel (nodulaire necrobiosis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:05

Een cosmetisch bultje ontstaat niet zomaar en ook niet zonder gevolgen.

Zou niet meer rijden met dit zadel, eerst zorgen dat die bultjes verdwijnen, spanning van de onderrug af,. Zorgen dat paard recht is en dan pas zadels passen. Je kunt geen recht zadel laten leggen op een scheef paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:27

Ik zou ook eerst even wachten tot de bultjes verdwenen zijn, daarnaast andere tips..zweet er af halen met de spons na het rijden. En voor sommige paarden helpt een schapenbontje (echt wol) tussen de rug en het sjabrak. Soms kan het ook voortkomen uit een allergische reactie op iets, wasmiddel oid.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:31

Ik ken die bultjes eigenlijk meer als drukplekken. Gaan ze weg/worden ze minder als je een tijd geen zadel op hebt? Jonge paarden kunnen snel veranderen in bespiering, sommigen hebben veel vaker dan 1x per jaar een zadelmaker nodig, soms wel elke 2 maanden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:33

Drukplekken zijn vaak plakkaten en dit kunnen een boel kleine bultjes op 1 plek zijn. Ik ken ze ook uit irritatie en allergische reacties. Natuurlijk is het wel belangrijk om drukplekken uit te sluiten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:42

Diit klinkt bekend.
Mijn paard had er heel wat.
Andere zadels, nog meer op de hygiëne letten, huidzalfjes, andere zadeldoeken, rust, ... niets hielp. Tenslotte bleef ik maar gewoon rijden, hij had er geen last van. Het duurde jaren en leverde zelfs wat witte haren op, op zijn rug ( en op mijn hoofd ; :D ) Toch zat het me helemaal niet lekker.

Tot ik in een bepaald voorjaar mijn paard op een vette weide had en ik een paar maanden helemaal geen krachtvoer gaf. Het verbeterde! Ik dacht dat ik er vanaf kwam. Tot ze een paar maanden later heel langzaam terugkwamen.
Ik kwam intussen ook bij een holistische dierenarts en die zei me dat ik het in het voer moest zoeken. Hij zei letterlijk: "De huid is het grootste excretieorgaan. Het zijn afvalstoffen die naar buiten moeten."
Op zijn aanraden ben ik graanvrij gaan voeren en hèél langzaam zijn ze verdwenen en ze zijn nu al meer dan een jaar weg.

Opmerkelijk: mijn oude hoefsmid, 30 jaar geleden, noemde het "haverbultjes".

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:45

Ik lees nu terug en zie dat je het "schijfjes" noemt.
Bij mij waren ze kleiner eerder droge puisten.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:47

Mijn ruin heeft toevallig hetzelfde, maar dan eentje. Ook vermoedelijk door een combi van een deken die schuurde en een zadel was slecht lag. Die knobbel gaat niet meer weg en ligt ook precies bovenop de rug onder het zadel. Om deze reden ook met de DA overlegd. Zolang hij er niet gevoelig op is (en dat is hij niet) en ook onder t zadel niet op reageert, niks aan doen.
Wegsnijden zou kunnen maar dan maak je dus ook een verse wond bovenop de rug en dan is middel wellicht erger dan de kwaal. Dus maar zo laten.

Hij krijgt Van Gorp basisbrok.

Exyflogyl had in het beginstadium nog kunnen helpen zei ze, maar nu niet meer dus we laten het maar zo.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 09:48

Ze heeft in dec/jan geen zadel op gehad. Bultjes verminderden niet in die periode. Ik ga de komende tijd grondwerk doen. Ze staat van 07-20 buiten. (Waarvan 4 uur in grote wei en overige uren grote paddock) krijgt onbeperkt hooi en pavo vitalbix geen supplementen verder.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 09:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 10:47

Kan het niet ook van de onderlegger komen?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 11:02

De bultjes bij mijn paard zagen er precies zo uit.

- je paard geeft wel een beetje een gezonken rug, dus opletten dat het zadel inderdaad niet brugt. Op de foto lijkt het haarkleed wat ongelijk afgesleten; toch wat wrijving? (Het kan ook best zijn dat het gezichtsbedrog door de foto is.)
Maar bij mijn eigen paard lag het niet aan het zadel.

- Je paard lijkt ietsje te vet. De mijne stond ook zo. Tot mijn verbazing vond die holistische arts dit véél te vet. Nu met mijn graanvrij krachtvoer is hij inderdaad wat slanker geworden.
Ik voer nu ”aveve sport relax mix zero”. Hij is zelfs iets actiever geworden dan toen ik ook granen voerde. ( van meer graan, zelfs zuiver haver, werd hij helemaal niet heter, alleen vetter.)
Pulp activeerde ook meer bobbeltjes.
Ik weet niet of weglaten van de granen de oplossing is, of dat er in die mengeling net een (sporen?) elementje zit dat hij net tekort had. In elk geval, ik durf niet meer van voer te veranderen. Never change a winning team.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 12:10

Dank voor de tips! Ik masseer iedere dag de bultjes even. Zij houdt wel van het gekriebel. En baat het niet...wellicht afspraak maken bij een zadelmaker met veel zadels op voorraad of zo'n jonge paardenplan dat je zadel iig weer kunt inruilen oid. Zij is inderdaad wat vol/vet. Moet haar ook echt aan het werk houden.
Afbeelding

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 19:22

Herkenbaar! Bij mijn paard begon het met 1 bultje en werden er uiteindelijk veel meer. Lange tijd niet gereden, maar uiteindelijk wel weer gedaan na contact met dierenarts. Na een jaar waren ze ineens weg. Nu na lange tijd voelde ik er weer eentje… net nu verharen weer begonnen is (toen begon het de vorige keer ook).