PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:34

Dax klinkt zo nu en dan ook echt benauwd

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 03:21

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:02

Maandag was de dierenarts er voor haar enting en tanden, dus heb ik ook gelijk een bloedonderzoek laten doen om te kijken hoe nu de magnesium en vitamine E waardes zijn. Sinds oktober ben ik overgestapt op Goldmedics platinum vitamine E en horseflex magnesiumchelaat omdat ze de supplementen die ik daar voor gaf, niet goed opnam.

Ik heb klinisch wel een flinke verbetering gemerkt. Helaas zit haar vitamine E waarde nog steeds op 1.5 (al zo'n 2 jaar nu) en is ook de GGT (een leverwaarde die duidt op een stofwisselingprobleem) weer te hoog. De magnesiumwaarde was gelukkig wel goed nu.

Mijn dierenarts gaat nog met een internist overleggen voor me over die lever en vitamine E. Ik geef nu 20 ml van de goldmedics. Volgens hun zou ze dan 7600 iu per dag binnen moeten krijgen. Maar als we kijken naar wat er op de fles staat, hoeveel natuurlijke vitamine E per liter erin zit, krijgt ze feitelijk maar 3800 binnen wat dus veel te laag is |(

Als de fles op is wil ik overstappen op de myo care van Equi-Xcel icm lijnzaadolie voor een verbeterde opname, hopelijk gaan haar waardes dan wel omhoog.

Zijn er meer mensen met paarden die zo slecht vitamine E opnemen? Ik weet dat de bloedwaarde niets zegt over wat er op spierniveau gebeurt maar het is toch een indicatie dat ze het OF slecht opneemt, of heel veel verbruikt. En ze zou minimaal tussen de 3 en de 5 moeten zitten in het bloed (we komen van 0.8).

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:34

Ik lees wel vaker dat de Goldmedics niet zo goed wordt opgenomen. Ik heb het nooit gebruikt. Maar merkte een significante verbetering toen ik van die van Inge overging naar Equi-xcel. Zowel via de myocare als de losse vit E van Equi-xcel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:43

Mag ik hier met een vraag binnen komen?

Één van de ouderdieren van een paard is positief getest op het PX-gen en is symptomatisch.
Een nakomeling is positief getest op het P2-gen, waarbij uit de test kwam dat hij heterozygoot is en het via 1 ouderdier heeft meegekregen. De nakomeling is (nog) niet symptomatisch.

Kan het ouderdier met het PX-gen het P2-gen hebben doorgegeven of moet dit P2-gen van het andere ouderdier (niet getest en niet symptomatisch) zijn gekomen?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:48

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:57

Ik weet niet waar allemaal op is getest, maar deze 2 kwamen er positief uit.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:59

Ze heeft toch gewoon de test bij Generatio gedaan? Ik weet over wie je het hebt, help haar met het dieet. Naar mijn weten bestaat er geen test om op 1 variant te testen ook......

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:09

Ik weet niet waar en wil ook graag in het midden laten wie en welk paard. Het was volgens mij gewoon een brede test. Misschien heb ik het ongelukkig opgeschreven, maar het gaat mij erom of een ouderdier met PX-gen het P2-gen kan doorgeven?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Nee dat kan niet. Die komt sowieso van de andere ouder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Kan ik dat ergens lezen waar dat staat?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

Dat is gewoon logica. Een gen wat een ouder niet heeft, kan hij/zij ook niet doorgeven. Is ook niet specifiek van toepassing bij pssm/paarden, maar bij sowieso alle zoogdieren en alle genen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Ah, want ik begreep dat het instituut aangaf dat het p2 type wel in een van de voorouders van het px paard heeft kunnen zitten en dat hij het daardoor wel door kon geven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Wat in de voorouders zit heeft geen enkele invloed. Want een gen wat een ouder niet heeft, kan hij/zij ook niet doorgeven. Dus als opa/oma iets had, maar de ouder niet, stopt het doorgeven van dat gen via die bloedlijn.

Px en p2 hebben in dit opzicht ook niks met elkaar te maken. Het zijn verschillende afwijkingen op verschillende plekken in het dna, die enkel in een zelfde groep vallen. (Bij meerdere afwijkingen versterken ze elkaar wel, maar dat is weer een stapje dieper op de materie en in dit geval niet van toepassing)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 37 min geleden

Muronia schreef:
Kan ik dat ergens lezen waar dat staat?

https://www.pssm.eu/erfelijkheid

Deze genen worden direct vererfd en kunnen niet een generatie overslaan.
Een paard met n/P2 heeft dus iig 1 P2 positieve ouder en hetzelfde geldt voor Px.