Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:14

Ja hopelijk kun je op de fiets!

Vandaag wel bevroren waterbakken die ik bijna niet open kreeg,zat echt wel flinke laag in :j
Het was hier bij mij buiten -5,maar ik woon in de stad,dus gok dat het bij de paarden wel veel kouder was.
Maar die doen het hartstikke goed nu.

Queelens, klinkt goed,dat herstel gaat mooi vlot!

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-26 19:18

Fijn Queelens!

Hier voelde het vooral heel koud, gure kou. :brr:

Lekker hoor Dubbelfun.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:59

Wat een heerlijk weer is het ineens; bijna geen wind (iig niet koud) en een lekker zonnetje. Dus de dames maar de jassen uit gedaan en na het uitmesten met Boon een wandeltje gedaan. Ik ben ongeveer alle honden uit de buurt tegen gekomen; aan de lijn, blaffend achter het hek of onzichtbaar achter een haag.
Vooral die laatste werd Boon wel wat wakkerder van en toen ze niet reageerde op mijn 'rustig' maar bleef drammen heb ik haar even herinnerd aan de molenwiek-methode. Dat hielp 8-)
Haar grote 'vriend' Cody (heet nu Breezer) stond in de wei en kwam naar het hek, maar ze was niet in de mood en de oren spraken boekdelen :D
Eenmaal op gehoorsafstand van Jasmijn deed die een heel hoog hinnikje en Boon deed een murmeltje terug <3

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 13:26

Pffff wrijf het er maar in, het is hier spekglad, alle paarden staan binnen want de honden blijven al niet eens rechtop staan buiten. Dus dat is geen doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:34

Dat is idd wel link, hopelijk is het ook daar snel weg... al hoorde ik op het nieuws vanochtend dat er later op de dag weer wat regen die kant op kan trekken en je dan weer last krijgt van die ongein.

Voor een vrolijker noot... wat krijg je als je je vaat (vers uit de vaatwas natuurlijk) op een dienblad vervoerd die (bleek naderhand) met plakband aan elkaar zit....

een bende :+

Afbeelding

Dit is wat er nog heel was

Afbeelding

Ik ben wel blij dat mijn favo theemok (die hoge) en mijn maatbeker waar ik 's ochtends altijd mijn muesli uit eet nog heel zijn.
Én ik krijg de komende tijd vast héél véél geluk... :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 17:13

Wat een gladde zooi bij jullie in het noorden. Alles goed gekomen?

Wat balen Dubbelfun.

Sakyr blijft onder de 250 met hals staan, hij is toch comfortabeler met deze deken dan de Smartex Medium.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:28

Dood eng die ijzel, zo blij dat het hier niet was! Dan had ik niet naar stal gekund, hoe hadden de paarden dat in de paddock moeten doen op een ijsbaan?? Wat een ellende zeg. Hopelijk snel achter de rug, die code rood werd steeds verder opgerekt.

Hier was het 10/11 graden en zon, een wereld van verschil := Hier de paarden in een veel dunner jasje gestoken dan gisteren. Gisteren was de ochtend gevoel -10 ofzo... Scheelt maar 20 graden {:}

Oh wat zonde van je servies DubbelFun!
Molenwiek methode := :')
Op buitenrit ga ik dan met een groep. Rij dan bij de Mill-Ranch.

Queelens, fijn dat ze tevreden over zijn (what's left of it) oog zijn! Fijn dat hij zich ook zichtbaar beter lijkt te voelen :)

Ik deed mijn dame vandaag weer aan de longe. Pas besloten te kijken hoe ze het eventueel oppakt en waar het schip strand. Nou, dat schip strandde vandaag niet, maar kapseiste wel zo'n beetje... Het werd meer vliegeren dan longeren, ze bleef maar af gaan... just like old days... of het dan vanwege 'wildheid, lang leven de lol' of dat ze 'onder ongemak uit wilt komen', dat weet ik niet. Ze leek de grootste lol te hebben met haar bizarre sprongen := Daarna mochten we een half uur wandelen om uit te stappen, idioot :=

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:34

Jeetje, die gladheid en kou in het noorden... Hier was het 9 graden vandaag met zon. Dus dunne dekentje maar erop gelegd.
Hopelijk voor jullie snel ook wat aangenamer weer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 18:47

Tancreda4 schreef:
Molenwiek methode := :')
Op buitenrit ga ik dan met een groep. Rij dan bij de Mill-Ranch.
Ken je die methode :) Eén van de weinig dingen die ik bij het westernrijden er in gehouden heb :)

De Mill zit bij mij 2x de hoek om. Toen ik nog buitenreed nam ik meestal dezelfde ingang de hei op die zei ook meestal nemen.
Dan moet je Cody/Breezer ook wel kennen ??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 19:38

Vandaag na iets van 15 maanden (na zijn ziekte en herstel en mijn gezondheidsdip) weer eens t zadel erop gelegd en lekker in de bak gaan stappen. Hij was meteen weer in werkmodus en superbraaf (heeft ook gister niks gedaan door de kou en laatste tijd vooral wat gewandeld op t erf) bood ook wat draf aan zelf, dus daarin meegegaan in oa verlichte zit om zijn rug te ontlasten en ruimte te geven. Heb genoten. Wel in spijkerbroek en zonder sportBH haha maar smaakt naar meer

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 04-02-26 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 19:47

Nee die methode ken ik niet maar ik zie een en ander voor me, al weet ik njet of dat juist is :))

Breezer moest ik even opzoeken, die gaat volgens mij niet met de ritten die ik rij mee, denk alleen de type 1 ritten. Ik herken die iig niet en niet een bekende naam voor mij :)

@ zilfstar, oh goud dat, weer eventjes erop <3 <3

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 20:23

Heerlijk Zilfstar! <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 20:26

Wij hebben de ijzel overleefd *\o/*

Echt vreselijk!
De hele straat bij mij thuis was een ijsbaan. :+
Kon pas laat naar de paarden toe, Kelly helemaal boos dat haar ontbijt zo laat was _O-
Maar hun stuk waar ze staan was eigenlijk prima, beetje ijs,maar ze konden gewoon rondlopen.

Zilfstar lekker er op **\O/**

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:30

De molenwiek methode? Zegt mij zo niks...

Hier was het 8 graden, paardjes lekker in hun blootje in de wei laten lopen vandaag. Mijn oudste (27/28 jaar) na een paar uurtjes toch wel weer de deken om gedaan omdat ze wel is afgevallen ondanks het bijvoeren. Zij doet het het beste op gras, maar daar zit nu niks in waar ze van kan groeien helaas.
De jongste (7 jaar pas) is wel behoorlijk gegroeid van hetzelfde gras en hooi... en Zilfstar, wij hadden hetzelfde idee! Ik heb ook het zadel weer uit de stof getrokken en lekker rondgestapt in het zonnetje en een klein drafje, ze had er zin in.
Mijn oudste pony is nu magerder dan de pony van de eigenaren van de wei, dus die mocht blijven staan. Beide dunnetjes wel allebei goed geknuffeld. Vooral die van de eigenaren van de wei geniet daarvan. En dan denk je `eventjes` naar de paarden te gaan en ben je vervolgens pas na 17.00 uur thuis. Ben ik de enige die dat heeft?
Gewoon vanaf `s morgens een uur of 10, niet stilgezeten, niet gegeten of gedronken tussendoor, steeds bezig met kleine en grotere klussen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 07:06

Je kunt gras bij voeren?de oudjes hebben toch meer nodig dan een jonkie.
Maar dan in brok vorm,als ze dun worden moet er denk ik wel wat meer in aan voeding :j
Misschien iets als hartog grasbrok( zou ik wel weken) die is niet zo duur.
Of zoals ik zelf voer wiesencobs van Marstall, of de Pavo fibernuggets.
Als je er bent kunnen ze zo wel twee kilo weg eten.

Dat lang bij de paarden zijn is heel herkenbaar :D
Mesten, hooi vullen , gister met gieters water sjouwen omdat de slang bevroren is.
Met de ruin doe ik vaak wel even wat grondwerk in de bak. Ben zo anderhalf uur verder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 09:21

@zilfstar: fijn dat je weer eens gereden hebt. Ik kan me heel goed indenken dat het naar meer smaakt :)
@ellepel: mooi dat de ijzel weg is.

De molenwiekmethode is heel simpel, maar wel heel effectief. Bij western hoort een paard met zijn hoofd naast/schuin achter je te lopen. Nu ben ik niet zo streng, maar ik wil geen paard die met de schouder naast me loopt want bij een zijsprong zijn mijn tenen (en de rest) niet veilig. Dus als Boon loopt te drammen (lees harder loopt dan ik wil en dus te ver voor me loopt) krijgt ze 2x een verbale waarschuwing+ ophouding en luister ze niet dan neem ik het halstertouw korter in mijn hand en draai met het vrijgekomen stuk 'molenwieken' voor haar neus zodat ze kan beslissen óf ze gaat rustiger lopen óf ze krijgt een touw op haar neus. }>
Toen ze jonger was had ik soms wat meer overtuiging nodig, maar nu valt het kwartje bij de eerste draai al.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:34

Dank jullie wel. Nu spierpijn haha maar da’s niet erg.
Meeste mensen op stal vinden t leuk voor me. 1 iemand was blijkbaar echt onthutst dat ik dat nog aandurfde met hem en hij was toch met pensioen. Euhm ja, in overleg met DA actief pensioen. Hij moet niks, ik laat hem het tempo bepalen en hoe lang. Jippe is echt een werker en met wandelen was hij laatste keren al zelf de buitenbak in gelopen. Meneer wilt weer wat doen en dat is toch prima. Ik ga echt geen zwaar dressuur met hem doen (deed ik al nooit) maar als hij zin heeft in een stukkie draven met mij in verlichte zit nou prima toch. Ik dwing hem nergens toe.

Heb vandaag ook een therapiedeken gekocht om toch die rugspieren wat te kunnen ondersteunen, niet voor intensief rijden ofzo. Maar extra doorbloeding kan vlg mij geen kwaad.

Ha leuk Eefke dat we hetzelfde idee hadden! Is toch heerlijk effe rondje stappen in het zonnetje.

Dubbelfun: ah dat ken ik wel maar wist niet dat t zo heette. Heel effectief inderdaad.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:51

Doe ik al Ellepel, ik heb hooicobs, die week ik wel, pony heeft een ontzettend slecht gebit, dus zij krijgt alles geweekt. Ik kan Linda niet teveel voeren, want dan eet ze het niet op. Loopt de stal uit en laat Zodia, de obesitas 21jarige, alles opeten die het dus niet nodig heeft. Linda doet ontzettend lang over het eten, dus ik ga in de tussentijd verder met uitmesten. Als ik dan net voor in de wei ben als zij de deur van de stal open drukt ben ik te laat en is Zodia er al bij.

Dubbelfun, ah, die gebruik ik ook wel eens haha, ik had geen idee dat het een naam had. Nu pas begonnen met de TRT methode, die gaat iets anders.

Zilfstar, ja heerlijk om even ontspannen te kunnen genieten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 16:04

Eefke85 schreef:
... Als ik dan net voor in de wei ben als zij de deur van de stal open drukt ben ik te laat en is Zodia er al bij.

Lastig probleem.
Maar kun je iets aan de sluiting verbeteren misschien ?? Zodat ze de deur niet meer open krijgt ??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 19:03

Ja beter dan de deur extra vastzetten?
Kelly staat daarom ‘s nachts apart, zodat ze rustig op haar gemak bij kan eten :j

Zilfstar, je hoeft je niet te verantwoorden toch.
Jouw paard,mag je toch zelf weten wat je er mee doet…

Op zich vind ik het woord actief pensioen altijd wel grappig…alsof gewoon pensioen niet actief is :P

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 19:42

Het slot op de deur werkt wel, ik vind het gewoon een fijner idee dat ze de keuze hebben om binnen of buiten te staan. Het probleem is gewoon dat als Linda vindt dat ze vol zit, dat ze bij de bak wegloopt. Soms heeft ze dan niet eens de helft op en dat heeft dan al ruim een half uur geduurd. Linda staat alleen apart om de slobber te eten, de rest van de dag staan ze met z`n 3en.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 15:26

Nachten apart staan voor eten vind ik niet gek hoor. Heb ik met Sakyr ook een tijdje gedaan.

Heerlijk gewandeld in het zonnetje. Hij zit goed in zijn vel!
Afbeelding

Jullie ook genoten van de zonnestralen? <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 16:51

Niet echt... hij scheen in de auto nogal hinderlijk in mijn ogen :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 18:22

Hier lekker weer het zadel erop en in de bak gestapt. Gister balkjes gedaan (stap en paar keer draf) in de longeerbak en daar zal hij wat spierpijn van gehad hebben want draven zat er niet in vandaag. Maar dat is helemaal prima. Ik doe alles op zijn geleide.

Vraagje: hebben jullie ervaring en zo ja welke (goed/slecht) met supplementen voor spieropbouw bij met name dus oudere paarden? Ik zie v horseflex en equitop etc. Wil kijken of ik jippe ergens mee extra kan ondersteunen om die spieren weer wat beter te krijgen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 19:01