Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solarwind

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 12:39

Even pure nieuwsgierigheid: heeft één van jullie positieve ervaringen met Maag Balans (kruidenmix) van Horseflex?

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 14:31

Solarwind schreef:
Even pure nieuwsgierigheid: heeft één van jullie positieve ervaringen met Maag Balans (kruidenmix) van Horseflex?

Ik heb het een tijdje gebruikt maar zag weinig verschil helaas. Kan natuurlijk dat het wel een paar weken duurt voordat het aan slaat.
Overigens hebben geen enkele supplememten echt verschil gegeven bij mijn paard hoor, alleen de omeprazol, maar dat kan ook aan haar pijnlevel en mate van zweren gelegen hebben.

Het scheelt met de maagbalans dat het kruiden zijn dus ik heb zelf zoiets van.. baat het niet dan schaadt het niet . Het ruikt in ieder geval heerlijk!

Wij gaan mastic horse nog proberen..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:37

Ik breng eind van de middag mijn merrie naar de kliniek voor een uitgebreide checkup, waaronder een maagonderzoek. Ook wil ik haar eierstokken laten checken op rare dingen en evt. foto's maken van haar rug en hals. Morgen gaan ze in ieder geval beginnen met het maagonderzoek.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:40

Ik kom als stille meelezer even binnenvallen hier. Ik heb 6 ulcer gold over, houdbaar tot december 2026. Misschien heeft hier wel iemand er interesse in voor een schappelijke bedrag.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:46

Ik heb inmiddels al meerdere geïnteresseerden, dat gaat snel.

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 23:34

Ik kom me hier helaas ook melden en meteen met een vraag

Vandaag een scopie gehad en ja hoor, maagzweren
Graad 2-3
Boven en onderin
Voor beide medicatie gehad.
Alleen moet de omaprezol smorgens op lege maag
Tja, de mijne staat op 24/7 hooi dus eigenlijk nooit een lege maag
Volgens de veearts eten ze aan het einde vd nacht niet of weinig dus smorgens de omaprezol geven.

Hoe doen jullie dat?

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 06:24

Mijn paard heeft ook altijd hooi en krijgt het in de ochtend vroeg inderdaad. Zijn graad 4 maagzweren bovenin de maag en milder maagzweren onder in de maag waren na 4 weken behandeling weg (controle scopie).

Helaas zijn ze nu in graad 2 terug dus gaan we weer 4 weken behandelen.

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 06:59

Wij hebben hetzelfde en ik geef m'n paard altijd rond 8.00. Dat zou mijn tip voor je zijn. Doe het op een tijdstip wat je voor een maand of 2 kan volhouden want volgens mij moet je niet te veel schommelen tussen de tijden.

Voor het mooie zou het eerder kunnen omdat de maag nog leger is en ik ben zelf heel ijverig begonnen met m'n wekker om 5 uur. Maar dat heb ik na een maand los gelaten om mezelf ook boven water te houden :)

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 07:00

lina1998 schreef:
Mijn paard heeft ook altijd hooi en krijgt het in de ochtend vroeg inderdaad. Zijn graad 4 maagzweren bovenin de maag en milder maagzweren onder in de maag waren na 4 weken behandeling weg (controle scopie).

Vervelend dat ze weer terug zijn! Heb je enig idee waar ze door komen?

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 07:08

Lasso123 schreef:
lina1998 schreef:

Vervelend dat ze weer terug zijn! Heb je enig idee waar ze door komen?

Dat is helaas nog wel een puzzel, mijn paard heeft ook IBD wordt daarvoor nu al ruim 11 weken behandeld. De vraag is dus op dit moment of die behandeling niet aanslaat en dat de veroorzaker is of dat er nog een probleem speelt, maar wat dan?

Voor nu is het wachten op de uitslagen van de darmbiopten die zijn afgenomen die kunnen dan een op één worden vergeleken met de uitslag van de darmbiopten van eind november. Afhankelijk daarvan gaan we of een ander medicijn geven voor de IBD of nogmaals naar de kliniek om hem met een team van artsen weer helemaal na te lopen. Helaas echt een moeilijke casus inmiddels.

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 07:51

@lina1988
Mijn vorige paard had ook ibd
3 jaar getobt
Mocht je vragen hebben let me know

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 09:29

rinka schreef:
Ik kom me hier helaas ook melden en meteen met een vraag

Vandaag een scopie gehad en ja hoor, maagzweren
Graad 2-3
Boven en onderin
Voor beide medicatie gehad.
Alleen moet de omaprezol smorgens op lege maag
Tja, de mijne staat op 24/7 hooi dus eigenlijk nooit een lege maag
Volgens de veearts eten ze aan het einde vd nacht niet of weinig dus smorgens de omaprezol geven.

Hoe doen jullie dat?

Die van mij staat ook op onbeperkt hooi. Dat is echt geen probleem geweest qua behandeling. Ze eten inderdaad wat minder in de nacht en volgens mij is de suikerpiek door bijv krachtvoer in de ochtend van veel grotere invloed op de werking van de omeprazol. Dus vandaar dat je de medicatie daarvoor in de maag wil hebben.

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:21

Citaat:
Dat is helaas nog wel een puzzel, mijn paard heeft ook IBD wordt daarvoor nu al ruim 11 weken behandeld. De vraag is dus op dit moment of die behandeling niet aanslaat en dat de veroorzaker is of dat er nog een probleem speelt, maar wat dan?

Voor nu is het wachten op de uitslagen van de darmbiopten die zijn afgenomen die kunnen dan een op één worden vergeleken met de uitslag van de darmbiopten van eind november. Afhankelijk daarvan gaan we of een ander medicijn geven voor de IBD of nogmaals naar de kliniek om hem met een team van artsen weer helemaal na te lopen. Helaas echt een moeilijke casus inmiddels.

Ah jeetje. Wat een puzzel is het met die maagzweer patienten.. Beterschap!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 18:10

Vanmorgen heeft die van mij een scopie gehad en wat ik al vermoedde, flinke zweren onderin de maag.
Nu voor 5 wk Gastroguard mee een Sacrulfaat. Drie weken 1 spuit per dag en dan 2 weken een halve spuit per dag. Sacrulfaat 3x daags 10 gram
Ze mag vanaf 24.00 uur geen eten meer hebben. Meestal geef ik rond 23 uur de laatste ronde met een flinke portie hooi. Maar de Gastro moet echt op een lege maag. Dus ik ga de laatste ronde wat vervroegen en dan krijgt ze minder. Het is even niet anders. Over 5 weken een controlescopie.
Ik heb ook gelijk foto's van de hals en rug laten maken, maar dat was gelukkig allemaal goed.
Maar bijna € 2.000,00 lichter |(

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:36

Vanmorgen de eerste spuit erin. Ging nog niet heel makkelijk. Pasta komt er heel gauw uit, veel sneller dan bij een wormkuur. Dat is even wennen. Pasta was er bijna naast gegaan.
Hopelijk morgen wat beter.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:42

Ze wennen er wel aan en je wordt er zelf ook steeds handiger in.

Het is inderdaad even puzzelen met het geven ‘‘s morgens vroeg.
Op mijn vorige stal gingen we rond 6.00/6.30 voor werk zelf maar daar konden we altijd in.
Toen moesten we verhuizen van stal en die ging pas om 8.00 open, dus dat was even lastig. Gelukkig wilde dat de staleigenaresse het geven voor het voeren, dus dat was wel heel fijn.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 13:47

Hier de foto's van de zweren van de scopie gisteren
Afbeelding
Afbeelding

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:27

Setteli schreef:
Vanmorgen de eerste spuit erin. Ging nog niet heel makkelijk. Pasta komt er heel gauw uit, veel sneller dan bij een wormkuur. Dat is even wennen. Pasta was er bijna naast gegaan.
Hopelijk morgen wat beter.

Ik doe het in 2 keer, anders ben ik ook bang dat ze het weer uitspuugt.
In 2x is het niet zoveel en blijft het netjes in de mond
Het is te duur spul om uit te laten spugen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 23:15

Ik ga morgen een andere tactiek proberen. Misschien inderdaad in 2x geven. Zeker jammer als er wat naast valt

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 13:04

Het is niet ideaal ivm lege maag maar misschien beter dan de helft altijd kwijt zijn :D :

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 13:22

als ik met de spuit aan kom, houdt ze haar kaken stijf op elkaar. Dat doet ze ook met een wormspuit. Meestal houdt mijn dochter haar dan vast en heb ik 2 handen vrij om hem er tussen te wurmen en te spuiten. Maar bij deze spuiten in de ochtend ben ik alleen.
Ik haal nu het touw door de tralies en ik zet dan mijn voet op het touw. Met m'n ene hand hou ik haar hoofd stil en met de andere probeer ik de spuit in haar mondhoek te krijgen. En dan zorgen dat ik pas op de spuit druk als ie echt in haar mond zit.
Vanmorgen lukte het bij de 2e poging :+ en alles ging erin.
Nog 33 dagen te gaan :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 13:30

Gelukkig had ik geen enkel probleem met die spuiten.

Ik deed dat wel aan de zijkant (waar het bit zit) dan kunnen ze de kaken op elkaar houden maar dan krijg je het er makkelijk in?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 14:46

ja ik doe het ook aan de zijkant in de mondhoek. Ze houdt ook haar lippen stijf op elkaar :o . Maar ik doe meestal eerst mijn vinger in de mondhoek en dan de spuit erin. Dan gaat het wel redelijk.
Haar moeder was een drama met de wormspuit. Die deed haar hoofd ook nog eens heel erg hoog, dat ik dus een krukje moest pakken. Ging nooit van harte.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 20:48

Wat voeren jullie je maag gevoelige paarden? En moeten jullie ook ondersteunende supplementen blijven geven?

Ik geef nu de gastroved maar paar keer mee gestopt maar had idee dat klachten terug kwamen ik zin van wat flemen en meer bijten in ijzer. (Niet luchtzuigen)
Maar ergens denk ik volgens mij zie ik gewoon ze vliegen haha want singel ongemak heeft hij al heel lang niet meer.

Maar suplimenten zijn best prijzig.

Iemand ervaring met ease en excel hij lijkt mij best stengelig.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 21:27

ik geef haar normaal gesproken Stomach Relief van Horse-adds. Die valt qua prijs wel mee. Maar laat ik nu even staan, omdat ze ook de Sucralfate krijgt. Wil niet alles door elkaar geven.
Ze krijgt Hartog Senior luzerne, die is wat zachter. En de Balance van Horse-adds. Verder geen apart voer voor de maag ofzo.