Hulp gevraagd. In laten slapen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:40

Wat een ontzettend sneu verhaal, ik kan me voorstellen dat je in dit geval niets over het hoofd wil zien en dat je hier een topic voor opent.

Ik ben van mening dat als een paard niet zonder pijnstilling door het leven kan gaan als weidemaatje, dat het tijd is om afscheid te nemen. Ik heb het idee dat jouw paard ondertussen niet meer zonder medicatie kan. Hoe hard het ook is, ik denk inderdaad dat het dan tijd is :(
Zoals ik het zo lees heb je er alles aan gedaan om haar er weer bovenop te krijgen en daar kan je ook je troost uit halen. Heel veel sterkte met deze lastige keus :(

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:46

QOC079 schreef:
Ik snap wat je zegt. Maar wat deze situatie betreft en voor mijn eigen gevoel ben ik daar niet te laat mee. En wil ik juist niet te laat uitsluiten of ik haar laat gaan ja of nee.

Ik zeg ook niet dat het te laat is.

Maar ik denk dat veel mensen wachten tot ze alleen maar liggen, sloom worden, kats kreupel zijn. Een paard wat niet zonder pijnstilling kan, dan nog niet rad is, verder geen kans op herstel heeft....waarom zou je die door laten lopen tot het echtttt extreem pijn laat zien?

En ik denk er niet lichtzinnig over, ik heb zelf al 3x voor deze keuze gestaan en het is vreselijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:17

Ik heb vorig jaar een merrie laten inslapen die een blessure links voor had, en als gevolg daarvan rechtsvoor artrose had ontwikkeld. Ze deed het redelijk als weideversiering. Door een stomme actie van iemand toen ik niet thuis was, is de hele kudde aan het rennen geslagen en daarna ging het níet redelijk meer. Nog geprobeerd of inspuiten nog wat kon doen, werkte niet genoeg.

Afspraak gemaakt om in te slapen op een ander adres - dood paard aan de weg leggen hier is extreem lastig en paard liep graag de trailer op, dus transport was geen issue.

Zat een paar dagen tussen, dus die dagen op hoog bute gezet. Paard kwam stuiterend de trailer af, en draafde loepzuiver het erf over.
Maw, ze had dus écht veel pijn die pas met hoog bute onderdrukt werd (plus de opwinding van hoi, ik mag weer een keer mee)

Toen wist ik dat het idd de goede beslissing was. Paard is rustig ingeslapen en ik heb er absoluut vrede mee.

Earth

Re: Hulp gevraagd. In laten slapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:01

Dat gestrekt in de paddock staan geeft voor mij aan dat ze last heeft van dat been. Ik heb dat vaker gezien bij paarden en het is een duidelijke manier van het ontlasten van het been in rust.
Als ze dus al pijn in rust heeft, ben ik benieuwd hoe ze het doet op pijnstillers.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:08

Earth schreef:
Dat gestrekt in de paddock staan geeft voor mij aan dat ze last heeft van dat been. Ik heb dat vaker gezien bij paarden en het is een duidelijke manier van het ontlasten van het been in rust.
Als ze dus al pijn in rust heeft, ben ik benieuwd hoe ze het doet op pijnstillers.

Dat zou ik ook denken, eerst eens echt goede dosis pijnstillers voor minstens een week en dan zien of het gedrag verandert

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:26

Earth schreef:

Ik dacht er bij dit filmpje aan. Dit paard staat met een voorbeen naar voren maar het zit niet in de voet maar in o.a. spierschade achter het schouderblad.
Kan echt een mega zoektocht zijn waarom een paard vaak een voorbeen naar voren zet.
https://www.facebook.com/share/v/1Et3oU ... tid=wwXIfr

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:26

QOC079

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 12:43

@marigold nee dat heeft ze zeker niet. Ik wil niet teveel afwijken van haar ‘echte’ probleem in mijn topic. Filmpje wat hierboven was doorgestuurd is zeker interessant maar zij staat wat ruimer gestrekt en heeft een goed nieuw zadel op maat gemaakt en altijd gecontroleerd. Het komt uit haar benen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:17

Dat kan hoor, ik had ooit een merrie met HKO en die ging ook vaak zo gestrekt staan met 1 voorbeen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 09:50

Ik heb vrijdag helaas mijn haflinger in moeten laten slapen. 2 weken geleden raakte hij voor de 2e keer bevangen. Hij kreeg zolen met siliconen, op hoge dosering buut en even leek het ook wel vooruit te gaan. Zelfs de foto's gaven geen tot nauwelijks kanteling aan. Dus we hadden goede hoop.

Tot afgelopen vrijdag...Hij stond ook vooral 1 voorbeen te ontlasten die 2 weken. Inderdaad erg kreupel en het linkerbeen naar voren plaatsen.

Vrijdag was het zo erg dat hij trilde met dat been en hele tijd omhoog tilde in rust. Om over het lopen maar niet te hebben.

In 2 weken tijd is er 4 keer een arts gekomen.

Maar ondanks de 4 buut per dag en de ascal toch dit zicht. Dan kunnen de foto's er nog zo goed uitzien, maar dit heeft mij wel de beslissing doen maken te stoppen. Ok hij had soms ook erg last van de luchtwegen en was al 24 jaar, maar toch.

Als je paard veel pijn heeft is het beter hem te laten gaan. Ik dacht ook, waarom moet hij lijden? Alleen omdat ik hem bij mij wil houden?

Ik hoop dat je de juiste beslissing maakt. Het is erg moeilijk allemaal.

Veel sterkte!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:19

Even meegedacht... rechtsom staken kan ook problemen met blinde darm zijn. Strekken doen ze dan om te ontzien. Kan optreden door bv lintworm (ontsteking in de overgang van darm naar blinde darm). Heeft ze wel eens last van kramp?

QOC079

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 10:27

Ze heeft geen kramp. En is ook niet erg kreupel. Dan was voor mij de keuze al sneller gemaakt. Ik was opzoek naar soort gelijke ervaringen met links achter en voor artrose. Bedankt voor de reacties en de ervaringen. Maar ik merk dat er nu wordt afgeweken van mijn klachten met haar. Het komt echt uit haar linkerbeen en rechts voor. De kliniek heeft al alles uitgezocht. Nogmaals bedankt voor alle antwoorden en ervaringen. Ik wil hierbij het topic sluiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:42

Meestal als je twijfelt is het antwoord altijd ja. Geeneen paardeneigenaar overweegt dit lichtjes. Bij twijfel zou een buitenstaander meestal allang de beslissing hebben genomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:44

Ik had een paard met artrose plus peesletsel in achterbeen.
Hij ging vaak zo staan als op de foto.
Is uiteindelijk ingeslapen omdat hij bij het liggen nie goed meer recht geraakte, en elke winter mager werd ondanks véél bijvoeren.
Hij liep ook stokkreupel met achterbeen.
Afbeelding

Bij twijfel zet je paard op pijnstillers, kijk hoe dat gaat. Maar als ze in rust al niet pijnvrij zijn laat ik ze gaan.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:49

Ach TS, wat een moeilijk besluit. Je wil graag uitsluiten of je paard pijn heeft, wellicht kan die in overleg met je dierenarts tijdelijk op een hogere dosering buut? Zodat je kan zien hoe ze het daar op doet. Bij verbetering weet je dat ze dus zonder echt last heeft, bij geen verbetering heeft die toch meer last dan die laat zien.
Maar ik denk dat je het ergens wel weet, hoe verdrietig dat ook is. Niet rad = kreupel = last. Zo simpel is het. Een paard gaat alleen niet rad/kreupel/onregelmatig lopen op het moment dat er iets pijn doet. Dan kan je het noemen hoe je het wil, maar in de basis is zo'n paard gewoon kreupel. Hoe licht dat ook mag zijn.

Ik snap wel dat het verloop van dit topic niet helemaal is wat je gehoopt had. Imo kan je wel beginnen aan osteopaten, blinde darmen en de hele mikmak, maar dat is dweilen met de kraan open. Dit paard heeft gewoon last aan 3 benen. Je kan elke maand de osteopaat er naast zetten, maar een paard met pijn gaat toch het lijf weer gebruiken zoals dat het beste gaat. En met een beetje pech word het na een behandeling alleen maar veel erger, omdat je de houding wegneemt waar het paard het nog een beetje mee red.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:11

QOC079 schreef:
Ze heeft geen kramp. En is ook niet erg kreupel. Dan was voor mij de keuze al sneller gemaakt. Ik was opzoek naar soort gelijke ervaringen met links achter en voor artrose. Bedankt voor de reacties en de ervaringen. Maar ik merk dat er nu wordt afgeweken van mijn klachten met haar. Het komt echt uit haar linkerbeen en rechts voor. De kliniek heeft al alles uitgezocht. Nogmaals bedankt voor alle antwoorden en ervaringen. Ik wil hierbij het topic sluiten.

Ik zit in een soortgelijke situatie. Paard heeft al jaren last van z’n SI gewrichten m.n. rechts achter en een scheve staart, dat is met aangepast rijden, osteopathie en 1x per 1,5 jaar inspuiten wel onder controle te houden, maar toch zie je ze dan compenseren elders in het lijf en dus heeft hij nu linksvoor artrose in het kroongewricht en de kogel. Afgelopen zomer had hij linksvoor ook nog een pees blessure.

De artrose is behandeld met cortisonen maar dat hielp niet, daarna met prp en ook dat gaf onvoldoende resultaat.
In stap loopt hij altijd zuiver in draf niet altijd.

Daarom maken we af en toe een stapritje en voor z’n achterhand gaat hij dagelijks een half uur de stapmolen in. Verder mag hij vooral van z’n pensioen genieten.

Ik dacht in juli echt dat hij rond oktober - november wel zo slecht zou zijn dat hij klaar zou zijn om in te slapen, maar niets is minder waar.

Hij wil zelf steeds meer bewegen en draaft (onbelast) tegenwoordig zelf veel. Gisteren is hij over het hek van de paddock gesprongen (1.30m) en behalve een schaafwondje op de hak merk je niks aan hem.
Ik werk met wat hij aangeeft maar heb wel besloten dat als hij terugvalt, ik hem niet meer ga behandelen.

Mijn vorige paard had exact hetzelfde die gaf op enig moment zelf aan dat het genoeg was. Hoe?
- door minder enthousiast te zijn,
- geen zin meer te hebben in wandelingen (aan de hand).
- Hij kreeg meer moeite met opstaan,
- rolde niet meer in de bak of slechts kort aan 1 kant en
- hij had altijd een bezorgde blik (had ie voorheen nooit). Die heb ik toen ook laten gaan.

Al deze tekenen toont mijn huidige paard nog niet. Vandaar dat ik daar nu niet mee bezig ben.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal. De keuze om ze te laten gaan is gewoon heel moeilijk omdat paarden pijn niet gauw laten zien. Ik let dan ook vooral op de kleine signalen. Maar zet ook een duidelijke grens als het om behandelen gaat als het resultaat beperkt is.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:32

Wat heb je al veel gedaan voor je paard :knuffel:

Ik heb ervaring met dit soort paarden want we geven meerdere afgekeurde paarden al jaar en dag een plekje. Het kan 2 kanten uit:

- soms komt het (ondanks definitief afkeuren) na jaren volledige rust zonder behandelingen toch nog goed en kan je nog licht recreatief rijden

- soms komt het niet meer goed en kunnen ze nooit meer bereden worden

Eén ding lijkt wel altijd te kloppen: goed genoeg voor de sport/meermaals per week intensief trainen is meestal niet meer aan de orde. Zeker vanaf de leeftijd die jouw paard heeft.

Wat je je moet afvragen:

- wat betekent rijden voor jou, hoe wil je dit invullen? Het is jouw hobby en goed recht een gezond rijpaard te willen.

- als rijden niet zo belangrijk is, zou ik het zeker met dit paard proberen.

Verkopen als fokmerrie of weidemaatje is inderdaad dubbel...

Weidemaatje: een paard is ook voor een ander erg duur tegenwoordig. Bovendien moet die persoon het nog bijna 20 jaar volhouden met jouw paard als weidemaatje, dat is lang.

Fokmerrie: eenmalig een veulen fokken is leuk. 2 of 3x ook. Maar wil je dat ze veulen na veulen moet geven? Ik zie vaak fokmerries voorbij komen die van adres naar adres gaan. Gebruiken en weer door. Vreselijk vind ik dat. Ik heb ook een oude voormalige fokmerrie en zij is ronduit getraumatiseerd, en fysiek helemaal opgebruikt (buik, bekken, achterhand).

Misschien tref je wel een friezenliefhebber die het wil proberen. Maar anders zou ik de controle zelf bewaren en zelf de beslissing nemen: houden of inslapen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:50

Ik denk dat je daar een paar goede punten aandraagt Beemsterkaas. Het type ruiter dat je bent mag zeker een rol spelen bij jouw beslissing, zeker in het geval van TS waarin ze al zoveel gedaan heeft voor de paard.

En weggeven of als fokmerrie door een derde laten inzetten is ook niet altijd zo vriendelijk voor het dier als het lijkt. Vaak komen die paarden juist niet goed terecht.
Iemand zei ooit tegen mij, een paard weet niet dat hij dood gaat, maar hij weet wel dat hij pijn heeft of een slecht leven. Soms is de dood een heel liefdevolle oplossing.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:59

Je zegt de peesschede was overvuld. Waar in het been precies? Is de manica nog intact? Of zit hier een probleem in waardoor de kreupelheid wordt veroorzaakt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:19

Heel veel sterkte met je beslissing TS. Jij alleen kent het paard en jij alleen kan inschatten wanneer het genoeg is geweest. In je hart weet je wanneer dat moment is gekomen. Luister naar je gevoel. Bedenk vooral heel goed voor wie je het doet als je verder doorgaat met onderzoeken/behandelingen. Doe je het echt voor je merrie of doe je het eigenlijk omdat jij haar niet kan missen?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:18

Als je dierenarts denkt dat ze als weidemaatje nog geschikt is, dan is inslapen misschien nog niet nodig. Ik vind dat dit op bokt soms wel snel geroepen wordt. Weggeven zou wat anders zijn, maar daar is volgens mij geen sprake van.
Ben ook benieuwd of je verschil merkt met de metacam.
Op basis van de info hier zou ik het nog even aankijken.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:33

QOC079 schreef:

Ik dacht alleen maar mee omdat je in je OP ook aangaf dat ze niks kunnen vinden nu..

Als ze nog vrolijk is, zoals je schrijft, zou ik haar laten lopen als je de mogelijkheid hebt, zodat je meer tijd kan nemen om de beslissing te maken. Als eigenaar voel je goed wanneer het klaar is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 13:26

Jet schreef:
Er kan nog zoveel meer met jouw Fries aan de hand zijn, mijn ervaring is dat ze doorgaan met alles totdat ze echt helemaal niet meer kunnen en dan eigenlijk toch nog verder gaan...

Ik snap dit nooit zo goed.

Dus het paard mankeert wat maar vind het nog wel te tolereren. Ze loopt onbelast nog redelijk.
Maar wíj moeten dan vinden dat hun coping mechanisme niet zou hoeven werken? Of dat wij het beter weten dan het paard het voelt?

Ik geloof niet zo in dat hele 'geen zwakte tonen want het is een prooidier'. Ze hebben ofwel wat pijn maar kunnen er nog aardig mee lopen. Of ze hebben te veel pijn en ze kunnen niet meer normaal lopen. Faken onder normale omstandigheden kán een paard helemaal niet. Tenzij we nu ineens wel geloven in paarden die plannen smeden en manipuleren.
Hooguit door een stoot adrenaline. Maar dat is ook maar een heel tijdelijk systeem waar je paard hopelijk niet dagdagelijks in zit.

Dus TS: ik zou zeggen: kijk naar je paard (niet naar de foto's). Zou die nog een leuk leven hebben bij een goede huisvesting? Dan zou ik dat gaan zoeken en pas veel later aan aanslapen gaan denken.
Of lijkt je paard nu een hoopje uitgedoofde levensvreugde? Help ze dan met een einde.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 14:16

Nou nee, paarden smeden geen plannetjes. Maar het is in de natuur wel zo; vertoon je zwakte, betekent het je dood. Dus in die zin wordt er bedoeld dat een paard mogelijk minder laat zien dan dat het ernstig is.
Dat is geen plannetjes smeden dat is oerinstinct.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 17:13

ja maar snap ik dus niet.
Hebben ze dan structureel meer pijn? Dan dat ze laten zien?
Hoe werkt dat?
Pijn is een signaal van het lichaam dat er iets mis is. Als je dat als soort structureel zou negeren omdat je anders opgegeten wordt, ga je op een andere manier stuk. Onhandige ontwerp fout.
Dat wil er bij mij niet zo goed in.

En zijn hier onderbouwingen voor? Of is het zo'n gekke volkswijsheid? En hoe weten we dat? hoeveel pijn een paard heeft? En bij welke te vele pijn het dan wel gaat keupelen?

Ik vind dat niet perse een discussie die we hier en nu moeten voeren. Maar de vanzelfsprekendheid waarmee het gezegd wordt in de context van het beëindigen van het leven van een paard vind ik wel de moeite van het bespreken waard,