Ervaringen Synovitis in halswervels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 18:47

Bij die van mij is het hikje nooit echt weggegaan. Zijn verder gaan zoeken maar overal kwamen we wel iets tegen dus die is een grasmaaier inmiddels.

Ik zou er zelf niet te erg van schrikken, kan ook zijn dat ze even moeten wennen aan het feit dat de ontsteking nu weg/minder is. Opnieuw balans leren krijgen en dergelijke!

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:06

Flubberboot schreef:
Bij die van mij is het hikje nooit echt weggegaan. Zijn verder gaan zoeken maar overal kwamen we wel iets tegen dus die is een grasmaaier inmiddels.

Ik zou er zelf niet te erg van schrikken, kan ook zijn dat ze even moeten wennen aan het feit dat de ontsteking nu weg/minder is. Opnieuw balans leren krijgen en dergelijke!

Het voelt niet goed... hij moet nog 4 worden en dan nu al dit... mijn andere grasmaaier, 21 jaar, gaat ook niet goed dus dat helpt ook niet om positief te blijven

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 20:48

Mijn paard was ca 4 weken na de inspuiting weer rad. Dat was toen helaas tijdelijk.
Ik zou de behandelend dierenarts om advies vragen.
Sterkte!

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 23:52

Mijn paard heeft een tweede inspuiting nodig gehad. Na 6 weken iets verbetering maar onvoldoende dus opnieuw gescand en ingespoten. Er zat noog steeds een milde ontsteking
Dit is niets geks…..daarom volgt er na de eerste behandeling vaak controle. Een flinke synovitis is echt niet altijd na 1 behandeling over!

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 10:31

BoktVerlaten schreef:
Mijn paard heeft een tweede inspuiting nodig gehad. Na 6 weken iets verbetering maar onvoldoende dus opnieuw gescand en ingespoten. Er zat noog steeds een milde ontsteking
Dit is niets geks…..daarom volgt er na de eerste behandeling vaak controle. Een flinke synovitis is echt niet altijd na 1 behandeling over!

Is hij daarna wel blijvend opgeknapt? En ben je gestopt met opbouwen nadat je zag dat het nog niet oke was?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 10:42

Ik ben doorgegaan met opbouwen. Soepel houden van de hals is een onderdeel van de genezing en revalidatie (mits goed opbouwen!) De afspraak voor de controle was al meteen bij de eerste inspuiting gemaakt. Het traject was dus afspraak 1 met inspuiten, meteen afspraak gemaakt voor controle en toen bleek dat het nog niet ehelemaal weg was, ingespoten en controle afspraak gemaakt voor weer 6 weken later. Toen was het weg.

Je bent gewoon vaak niet met 1x inspuiten klaar en na 6 weken controle met echo tot het weg is, is belangrijk

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:58

BoktVerlaten schreef:
Ik ben doorgegaan met opbouwen. Soepel houden van de hals is een onderdeel van de genezing en revalidatie (mits goed opbouwen!) De afspraak voor de controle was al meteen bij de eerste inspuiting gemaakt. Het traject was dus afspraak 1 met inspuiten, meteen afspraak gemaakt voor controle en toen bleek dat het nog niet ehelemaal weg was, ingespoten en controle afspraak gemaakt voor weer 6 weken later. Toen was het weg.

Je bent gewoon vaak niet met 1x inspuiten klaar en na 6 weken controle met echo tot het weg is, is belangrijk

Ik heb over anderhalve week controle afspraak. Maar de dierenarts zei mij dat 1x inspuiten al niet best was omdat het echt zooi is wat ze inspuiten dus op 2x zit ze helemaal niet te wachten denk ik. Dus ben benieuwd wat ze gaat zeggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:19

Hoezo vind ze dat zooi?
Het is hyarulon en daarbij evt wat cortisonen om de ontsteking in te dammen. Als je het met enkel hyarulon kunt gaan bij houden dan kan dat geen enkele kwaad.dat is lichaams eigen stof en zorgt voor goede smering om zo weer ontsteking te voorkomen

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:33

Popstra schreef:
Hoezo vind ze dat zooi?
Het is hyarulon en daarbij evt wat cortisonen om de ontsteking in te dammen. Als je het met enkel hyarulon kunt gaan bij houden dan kan dat geen enkele kwaad.dat is lichaams eigen stof en zorgt voor goede smering om zo weer ontsteking te voorkomen

Als ik het goed heb onthouden was was het slecht voor gewrichten en wakkerde het artrose aan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:48

Eveline77 schreef:
Popstra schreef:
Hoezo vind ze dat zooi?

Als ik het goed heb onthouden was was het slecht voor gewrichten en wakkerde het artrose aan.

Dat is mij ook verteld.
En aangezien mijn paard al ingespoten was geweest in het SI gewricht, in de knie en hals, raadde de kliniek het af om haar hals weer in te laten spuiten.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 14:07

boemel schreef:
Popstra schreef:

Dat is mij ook verteld.
En aangezien mijn paard al ingespoten was geweest in het SI gewricht, in de knie en hals, raadde de kliniek het af om haar hals weer in te laten spuiten.

Nou dat dus... maar ze zei ook dat het in de hals niet met alleen rust over zou gaan dus daarom die spuit. Maar een tweede....

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 15:03

Klopt, mij is ook verteld dat een synovitus wel rustiger kan worden door rust, maar niet weggaat en dus ook weer merkbaar terugkomt

Ik weet even niet maar ter hoogte van welke wervels mijn paard het had. Ze moest verplicht nageeflijk lopen, want dan had de aangedane plek geen irritatie.
Maar hals hoog was irritatie.
Ik had een Fries, die buiten de training om bij alles met de hals hoog stond :(

En hoe meer pijn, hoe meer stress en hoe vaker die hals de hoogte in ging. Pfff

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 15:28

boemel schreef:
Klopt, mij is ook verteld dat een synovitus wel rustiger kan worden door rust, maar niet weggaat en dus ook weer merkbaar terugkomt

Ik weet even niet maar ter hoogte van welke wervels mijn paard het had. Ze moest verplicht nageeflijk lopen, want dan had de aangedane plek geen irritatie.
Maar hals hoog was irritatie.
Ik had een Fries, die buiten de training om bij alles met de hals hoog stond :(

En hoe meer pijn, hoe meer stress en hoe vaker die hals de hoogte in ging. Pfff

Ik heb ook een Fries dus dat verhaal van die hals omhoog is heel herkenbaar. Bij die van mij kwamen we er juist achter toen we bij het inrijden nageeflijkheid gingen vragen. Daar explodeerde hij op. Maar eeuwig met je hoofd in lucht met de rug weggedrukt lopen is ook geen optie...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 15:47

Hyarulon alleen maakt geen schade. Het zijn de cortisonen die je niet constant kunt blijven spuiten.
Je kunt ook alleen hyarulon gebruiken als het gewricht inmiddels beschadigd is ( artrose)

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:08

Popstra schreef:
Hyarulon alleen maakt geen schade. Het zijn de cortisonen die je niet constant kunt blijven spuiten.
Je kunt ook alleen hyarulon gebruiken als het gewricht inmiddels beschadigd is ( artrose)

Maar werkt dat dan ook? Ik dacht dat het vooral de cortisonen zijn die het werk deden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:48

Als een gewricht goed gesmeerd blijft is de kans op ontsteking minder.
Het werkt ook pijnstillend bij bestaande artrose

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:29

Cortico inspuiten kan de kans op hoefbevangenheid geven bij zeer gevoelige paarden. Bij herhaaldelijk inspuiten op dezelfde plek zou theoretisch kunnen leiden tot artrose maar in de praktijk komt dat nauwelijks voor. Je spuit de hals nu 1-2x in en daarna als het goed is nooit meer. Het is wat anders als je een paard aan het lopen houd door bijvoorbeeld jaar in jaar uit de kogel ieder half jaar in te spuiten…….
In dit geval is het niet adequaat behandelen schadelijker ivm verkeerd lichaamsgebruik en echt reele kans op artrose door de synovitis dat het inspuiten van cortico’s wel gerechtvaardigd is.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 00:37

Vandaag contact gehad met de kliniek omdat het niet verbetert. Naar aanleiding van de filmpjes die ik heb gestuurd is dit bevestigd. Zoals er al eerder aan mij gemeld was willen ze niet nog een keer inspuiten vanwege de kans op artrose. Als optie werd het maken van een ct scan gemaakt. Maar daar de prognose bij ons laatste bezoek al alles behalve positief was weet ik niet hoeveel nut dit zal hebben dus daar moet ik even over nadenken. Paard is pas 4 en dan nu al zoveel dokteren, moet je daar mee door willen gaan? En hoeveel pijn zal hij nu hebben in rust...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 08:05

Wat naar en verdrietig. Ik snap je gedachten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze de CT scan voorstellen. Het is nml een onderzoek en geen genezing van een probleem dat al gevonden is.

Wat pijn betreft: Mijn merrie met synovitus stond aan huis en we hadden overal camera’s, die ik met regelmaat checkte.
Ze reageerde nml altijd heel sterk op mij. Altijd komen en hinniken en dan lijkt het natuurlijk best een vrolijk paard.

Op de camera’s zagen we een paard dat zich afzonderde van de andere paarden, niet meer gekroeld wilde worden, urenlang in zelfde starre en strakke houding stond en soms zelfs blinde paniek had over iets heel kleins.

Ze was heel erg op ons gesteld, maar geen “aaipaard”
Ze heeft even op pijnstilling tegen zenuwpijn gestaan en we hadden wel een “aaipaard”

Ze is bij ons op haar 9e met pensioen gegaan. Ze verveelde zich echter heel erg en daarom deden we nog wat clickertraining en grondwerk. Allemaal in volledige vrijheid, zodat zij bepaalde wat ze aankon.
Op haar 10e hebben we haar laten gaan, omdat ze echt teveel pijn had. Dat konden we zien door haar houding, samengeknepen ogen, strakke neus, soms fleemlip, schudden met haar hals en spierdystrofie.

Veel sterkte en wijsheid toegewenst!

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 08:44

boemel schreef:
Wat naar en verdrietig. Ik snap je gedachten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze de CT scan voorstellen. Het is nml een onderzoek en geen genezing van een probleem dat al gevonden is.

Wat pijn betreft: Mijn merrie met synovitus stond aan huis en we hadden overal camera’s, die ik met regelmaat checkte.
Ze reageerde nml altijd heel sterk op mij. Altijd komen en hinniken en dan lijkt het natuurlijk best een vrolijk paard.

Op de camera’s zagen we een paard dat zich afzonderde van de andere paarden, niet meer gekroeld wilde worden, urenlang in zelfde starre en strakke houding stond en soms zelfs blinde paniek had over iets heel kleins.

Ze was heel erg op ons gesteld, maar geen “aaipaard”
Ze heeft even op pijnstilling tegen zenuwpijn gestaan en we hadden wel een “aaipaard”

Ze is bij ons op haar 9e met pensioen gegaan. Ze verveelde zich echter heel erg en daarom deden we nog wat clickertraining en grondwerk. Allemaal in volledige vrijheid, zodat zij bepaalde wat ze aankon.
Op haar 10e hebben we haar laten gaan, omdat ze echt teveel pijn had. Dat konden we zien door haar houding, samengeknepen ogen, strakke neus, soms fleemlip, schudden met haar hals en spierdystrofie.

Veel sterkte en wijsheid toegewenst!

De CT scan willen ze maken om te kijken of er nog wat onderliggends is waarom de injectie zijn werk niet heeft gedaan. En de ontsteking niet is opgelost of in elk geval het paard wat beter is gaan lopen.

Ik heb de paarden ook aan huis staan idd, en zowel in stal als met zicht op de paddock camera's staan. Dus ik kan hem ook in de gaten houden. Hij speelt nog veel met onze shet en onze 5 jarige kwpner. Ik kan daaraan niet zien dat hij pijn zou hebben. Wel loopt ie altijd met zijn hoofd in de lucht. En maakt hij zo nu en dan een gek geluidje vergelijkbaar met luchtzuigen maar dan zonder de beweging die daar bij hoort.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 15:10

Zo n keel geluidje maakte mijn Fries ook .Uh (ofzo) ..dat was een soort lach geluidje wat ze maakte als ze geamuseerd was.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 16:23

BoktVerlaten schreef:
Cortico inspuiten kan de kans op hoefbevangenheid geven bij zeer gevoelige paarden. Bij herhaaldelijk inspuiten op dezelfde plek zou theoretisch kunnen leiden tot artrose maar in de praktijk komt dat nauwelijks voor. Je spuit de hals nu 1-2x in en daarna als het goed is nooit meer. Het is wat anders als je een paard aan het lopen houd door bijvoorbeeld jaar in jaar uit de kogel ieder half jaar in te spuiten…….
In dit geval is het niet adequaat behandelen schadelijker ivm verkeerd lichaamsgebruik en echt reele kans op artrose door de synovitis dat het inspuiten van cortico’s wel gerechtvaardigd is.

En als je de ontsteking niet weg haalt krijg je alsnog artrose want dat kan dus door ontsteking botwoekering veroorzaken. Naast de pijn door eventueel afknallen en beschadigen van zenuwen. Wij hebben ook vaker als 1 keer in moeten spuiten om de ontsteking weg te krijgen. En ook gewoon over alle jaren vaker moeten doen als er weer een ontsteking was. Ja je kan het niet onbeperkt doen maar het is ook weer niet zo dat 2 keer al een ramp is. Er moet, zodra de ontsteking dus weg is, wel genoeg tijd tussen zitten dat het nut heeft om te doen. Meer voordelen als nadelen. Maar zoals jij zegt de Hyarulon smeert en kan juist geen kwaad.

Ts; eerlijk vind ik het een beetje vreemd van de kliniek. Hebben ze wat anders ingespoten ofzo? Want het is juist niet raar dat het niet in 1 keer weg is? En artrose kunnen ze net zo goed krijgen van ontsteking die te lang blijft zitten. Bij mijn paarden (1 met hals en later si en ks door hals, 1 met ks en 2 met 4 benen vol artrose) heeft het inspuiten geen artrose veroorzaakt verder. Het houdt na een tijd alleen op als je het te vaak moet gaan doen vanwege ontstekingen. Maar dat was altijd pas als het dus weggeweest was.

Ik ben pas nog met vriendin meegeweest en haar paard had maar hele lichte ontsteking maar bij de controle was die nog niet weg en aan de andere kant van de hals was er toen ook wat te zien. Die is ook een 2e keer ingespoten.

Ik zou eigenlijk zeggen ga naar een andere kliniek. Misschien juist naar 1 die er meer ervaring mee heeft. Sommige zeggen dat ze het hebben, maar volgen niet de methodes en behandelingen die juist wereldwijd bekend staan als het beste of succelvolste. Want het is niet zo bijzonder dat het niet weggaat in 1 keer. Zeker niet omdat je dan dus ook niet correct kan revalideren en de manier van bewegen extreem belangrijk is om het weg te houden daarna.

Mijn paard met halsproblemen had dus juist hals artrose doordat zijn ontsteking niet op tijd behandeld was en hij er veel te lang mee rond gelopen had. Wervels waren daardoor helemaal aangetast. Plus de pijn die een ontsteking geeft.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 17:02

MyWishMax schreef:
BoktVerlaten schreef:

En als je de ontsteking niet weg haalt krijg je alsnog artrose want dat kan dus door ontsteking botwoekering veroorzaken. Naast de pijn door eventueel afknallen en beschadigen van zenuwen. Wij hebben ook vaker als 1 keer in moeten spuiten om de ontsteking weg te krijgen. En ook gewoon over alle jaren vaker moeten doen als er weer een ontsteking was. Ja je kan het niet onbeperkt doen maar het is ook weer niet zo dat 2 keer al een ramp is. Er moet, zodra de ontsteking dus weg is, wel genoeg tijd tussen zitten dat het nut heeft om te doen. Meer voordelen als nadelen. Maar zoals jij zegt de Hyarulon smeert en kan juist geen kwaad.

Ts; eerlijk vind ik het een beetje vreemd van de kliniek. Hebben ze wat anders ingespoten ofzo? Want het is juist niet raar dat het niet in 1 keer weg is? En artrose kunnen ze net zo goed krijgen van ontsteking die te lang blijft zitten. Bij mijn paarden (1 met hals en later si en ks door hals, 1 met ks en 2 met 4 benen vol artrose) heeft het inspuiten geen artrose veroorzaakt verder. Het houdt na een tijd alleen op als je het te vaak moet gaan doen vanwege ontstekingen. Maar dat was altijd pas als het dus weggeweest was.

Ik ben pas nog met vriendin meegeweest en haar paard had maar hele lichte ontsteking maar bij de controle was die nog niet weg en aan de andere kant van de hals was er toen ook wat te zien. Die is ook een 2e keer ingespoten.

Ik zou eigenlijk zeggen ga naar een andere kliniek. Misschien juist naar 1 die er meer ervaring mee heeft. Sommige zeggen dat ze het hebben, maar volgen niet de methodes en behandelingen die juist wereldwijd bekend staan als het beste of succelvolste. Want het is niet zo bijzonder dat het niet weggaat in 1 keer. Zeker niet omdat je dan dus ook niet correct kan revalideren en de manier van bewegen extreem belangrijk is om het weg te houden daarna.

Mijn paard met halsproblemen had dus juist hals artrose doordat zijn ontsteking niet op tijd behandeld was en hij er veel te lang mee rond gelopen had. Wervels waren daardoor helemaal aangetast. Plus de pijn die een ontsteking geeft.

Ik kopier hieronder even het stukje uit het verslag:

Conclusie
Ontsteking facetgewricht R C7T1.
Therapie/Plan
Vandaag uitgevoerd:
Echogeleide injectie R C7T1 facetgewricht met corticosteroïden.
Mesotherapie van hals en rug
Orale ontstekingsremmer:
1 tablet Equioxx: eerste dag 2 tabletten eenmaal daags toedienen, daarna 1 tablet eenmaal
daags gedurende 19 dagen
Aangepast arbeidschema
Eerste 5 dagen rust, mag wel naar buiten
Daarna licht werk aan dubbele lijnen, zoveel mogelijk rechte lijnen met ontspannen
hoofdhalshouding zonder overdreven lateroflexie. Pas indien dit goed gaat onder het zadel
proberen, let op veiligheid voor ruiter
Klinische en echografische controle in 6-8 weken op kliniek
Prognose
Vooralsnog redelijk, afhankelijk van de reactie op de therapie

Ik ben bij een kliniek die door het hele land goed staat aangeschreven en niet zomaar naar de dichtstbijzijnde gegaan. Dus ergens heb ik wel vertrouwen in wat ze zeggen, anderzijds heb ik ook wel weer mijn twijfels.
Toevallig is iemand die ik ken, ook met gecompliceerd verhaal, net ook overgestapt juist naar deze kliniek.

Welke kliniek zou jij aanraden voor eventueel een second opinion?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 17:15

Ja ach, een goed bekend staande arts van een goed bekend staande kliniek in ons land gaf mijn paard een 2 op het straalbeen waar 2 andere bekende artsen los van elkaar het een dikke 3 gaven...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 17:16

Heesch. De dierenarts daar heeft meerdere seminars gegeven over de hele wereld ook over deze halsproblemen. En ook vele andere aandoeningen. Maar mijn paard had een extreem heftige ontsteking en daardoor al artrose aan 2 wervels en ataxie door de zenuwbeknelling. Ander paard niet eens heftige ontsteking maar wel 2 keer inspuiten nodig. Die had allerlei andere dingen ook maar die hals was echt het grootste probleem klinisch gezien en hals heeft invloed op alles. Gehele lijf.

Ze kunnen goed bekend staan maar de opmerking over 1 keer inspuiten MOET werken en anders artrose en nu een ct scan willen is gewoon onrealistisch. En dat is niet op basis van 1 paard waar ik ervaring mee heb, maar op veel meer en alle informatie die ik de afgelopen 17 jaar erover gehad heb van da, onderzoeken enzovoorts. Zelfs op bokt kan je het lezen dat er echt veel zijn die meer als 1 keer ingespoten moeten worden. Rond laten lopen met ontsteking is wat dat betreft juist ook gevaarlijk vanwege de gevolgen die dat kan hebben. Mijne was 1,5 jaar eerder 100% goed op röntgenfoto's en is met 4 zo geblesseerd geraakt. Helaas dus pas met 5 ontdekt omdat andere kliniek, die ook goed bekend stond, weigerde verder te kijken als wat zij ontdekt hadden. Wat achteraf allemaal veroorzaakt was door de hals.

Het erge is dat mijn da bij de lingehoeve werkte voordat hij eigen kliniek opende en mijn paard juist daar op de lingehoeve vaker ingespoten is hoor. Hij was juist degene die de expert in halsproblemen was en het binnen 2 seconden zag bij klinische beoordelingen. (En wij rijden nu dus met alle problemen bijna 1,5 uur naar heesch toe, ondanks dat we langs minimaal 5 andere klinieken rijden. Helemaal als we halsproblemen verwachten)