Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 14:47

Door draven en galopperen gaat het maagzuur klotsen en kan het tegen de aangedane plekken in de maag spatten. Dat doet pijn. Stappen kan meestal wel aan de hand.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:03

Change03 schreef:
Ik heb nog een halve kilo (ongeveer) sucralfaatpoeder staan voor iemand die daar interesse in heeft.

Deze is verkocht!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:48

Hebben jullie betere ervaring met celtix buff of meer horse adss stomach relief.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 11:14

mastic horse vs lijnzaad koken... ervaringen? lijnzaad is stuk goedkoper, iemand die beiden heeft geprobeerd? wat werkt?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 16:22

Mijn paard met gevoelige maag gaat heel goed op de Mastic, lijnzaad krijgt ze ook bij, maar dan lijnzaadkorrel van kramer, deze brokjes worden wanneer ze opgegeten worden ook slijmerig, dit werkt voor haar super ook, tevens werkt de lijnzaad korrel ook tegen zand

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 20:25

Ondertussen heeft mijn paard 10 dagen omeprazol gehad. We behandelen gebaseerd op de symptomen. We dachten wat verbetering te zien doordat hij iets minder dun is, maar de symptomen zelf, zoals boosheid en zeer gevoelig bij aanraking, lijken eerder wat toegenomen te zijn. Tot zover dus weinig succes. Dierenarts zei dat we eigenlijk na een dag of 5 wel al verbetering zouden moeten zien bij bijvoorbeeld aansingelen, maar dat hebben we niet eens geprobeerd. Ik zal sowieso even met de da overleggen natuurlijk, maar hebben meer mensen dit meegemaakt en wat was toen de oplossing? Sucralfaat erbij of op misoprostol overgaan?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 20:50

Ja ik heb dat met mijn vorige merrie gehad. Oplossing was toen alsnog scopen :+ Toen bleken het geen maagzweren te zijn maar darmen vol zand (via rx te zien) :+

Daarom met mijn huidige merrie meteen gaan scopen en die was wel positief.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 20:55

Charmaine schreef:
Ja ik heb dat met mijn vorige merrie gehad. Oplossing was toen alsnog scopen :+ Toen bleken het geen maagzweren te zijn maar darmen vol zand (via rx te zien) :+

Daarom met mijn huidige merrie meteen gaan scopen en die was wel positief.

Darmen zijn getest op zand en bloedonderzoek gedaan, daar kwam niets uit verder. Vandaar nu verdenking maagzweren en zijn we gaan behandelen om te kijken of er verbetering zou zijn na een aantal dagen. Helaas tot nu toe nog niet.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:01

Alvy_1980 schreef:
Ondertussen heeft mijn paard 10 dagen omeprazol gehad. We behandelen gebaseerd op de symptomen. We dachten wat verbetering te zien doordat hij iets minder dun is, maar de symptomen zelf, zoals boosheid en zeer gevoelig bij aanraking, lijken eerder wat toegenomen te zijn. Tot zover dus weinig succes. Dierenarts zei dat we eigenlijk na een dag of 5 wel al verbetering zouden moeten zien bij bijvoorbeeld aansingelen, maar dat hebben we niet eens geprobeerd. Ik zal sowieso even met de da overleggen natuurlijk, maar hebben meer mensen dit meegemaakt en wat was toen de oplossing? Sucralfaat erbij of op misoprostol overgaan?

Ik had wel een scopie gedaan dus wist precies wat er aan de hand was en heb gericht kunnen behandelen. Ondanks dat liet mijn paard, na een week of 3, de eerste keer ook achtergang zien in het gedrag. De controle scopie na 4 weken liet echter goede genezing zien. Toch werd hij steeds heftiger in de omgang en heeft zelfs op sedatie gestaan. Na een week of 6 kwam er pas weer verbetering qua gedrag.
Helaas krijgt mijn paard ze van stress, dus hij staat er nu weer mee na verandering van routine. Deze keer was ik er sneller bij en blijft hij veel gemoedelijker. Heb het al eerder geschreven, maar tussen ong de 4-6 weken is hij wat lastiger. Mogelijke verklaring is dat de zweren dan al goed genezen, maar dat de maagwand gevoelig blijft. Dus door het aanvankelijk ontbreken van ongemak doet hij te fanatiek, wat hem dan een gevoelige maag oplevert. Dat geeft dan gedragingen die je eigenlijk niet meer zou verwachten zo ver in het genezingsproces.

Persoonlijk zou ik met het beeld wat jouw paard laat zien, toch een scopie uitvoeren. Bij mijn paard zou blind met omeprazol behandelen weinig tot geen effect gehad hebben, omdat hij vanwege de locatie van de zweren ook echt sucralfaat erbij nodig had. En zelfs met de juiste behandeling en goede genezing liet hij een wat ongebruikelijk beeld zien. Dan is het heel waardevol om met een (controle)scopie te weten dat het toch echt de goede kant op gaat.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:38

Ik zou een scopie laten uitvoeren, nu ben je misschien geld kwijt aan dure medicatie terwijl het wellicht helemaal geen maagzweren zijn..

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:50

3heathcliff5 schreef:
Alvy_1980 schreef:

Ik had wel een scopie gedaan dus wist precies wat er aan de hand was en heb gericht kunnen behandelen. Ondanks dat liet mijn paard, na een week of 3, de eerste keer ook achtergang zien in het gedrag. De controle scopie na 4 weken liet echter goede genezing zien. Toch werd hij steeds heftiger in de omgang en heeft zelfs op sedatie gestaan. Na een week of 6 kwam er pas weer verbetering qua gedrag.
Helaas krijgt mijn paard ze van stress, dus hij staat er nu weer mee na verandering van routine. Deze keer was ik er sneller bij en blijft hij veel gemoedelijker. Heb het al eerder geschreven, maar tussen ong de 4-6 weken is hij wat lastiger. Mogelijke verklaring is dat de zweren dan al goed genezen, maar dat de maagwand gevoelig blijft. Dus door het aanvankelijk ontbreken van ongemak doet hij te fanatiek, wat hem dan een gevoelige maag oplevert. Dat geeft dan gedragingen die je eigenlijk niet meer zou verwachten zo ver in het genezingsproces.

Persoonlijk zou ik met het beeld wat jouw paard laat zien, toch een scopie uitvoeren. Bij mijn paard zou blind met omeprazol behandelen weinig tot geen effect gehad hebben, omdat hij vanwege de locatie van de zweren ook echt sucralfaat erbij nodig had. En zelfs met de juiste behandeling en goede genezing liet hij een wat ongebruikelijk beeld zien. Dan is het heel waardevol om met een (controle)scopie te weten dat het toch echt de goede kant op gaat.

Vandaag is de dierenarts nog even geweest. Inderdaad eens dat als het zweren zijn die dieper zitten, de omeprazol ook niet zal aanslaan. Advies om inderdaad scopie te doen nu we dit geprobeerd hebben. Ik zal morgenochtend daarvoor bellen en zien wat handig is, op locatie of in de kliniek. Dan kunnen we toch ook andere dingen direct uitsluiten hopelijk..

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 09:20

Verstandige keuze om toch de scopie te laten doen. Ik breng de mijne altijd een dag van te voren naar de kliniek, zodat ze hem daar laten vasten in een mattenbox. Mocht er niks uit de scopie komen, is er wel de optie om verder te kijken als je dan toch al op de kliniek bent.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:39

3heathcliff5 schreef:
Verstandige keuze om toch de scopie te laten doen. Ik breng de mijne altijd een dag van te voren naar de kliniek, zodat ze hem daar laten vasten in een mattenbox. Mocht er niks uit de scopie komen, is er wel de optie om verder te kijken als je dan toch al op de kliniek bent.

Ga ik ook doen, ik heb ondertussen een afspraak gepland bij de kliniek, maandagmiddag heen en dinsdagochtend de scopie.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:46

3heathcliff5 schreef:
Alvy_1980 schreef:

Gingen de zweren bij jouw paard uiteindelijk dan wel weg? Het blijft een zwakke plek denk ik of valt dat wel mee? Geef jij ook iets om terugkeer te voorkomen? Of is dat bij die glandulaire zweren minder makkelijk?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 18:15

Goed dat je alsnog laat scopen. En als je er dan toch bent is mss een rx van de darmen om zand uit te sluiten geen gek idee. Mijn merrie was ook schoon op zand met testen maar op de foto niet. Zand bleek zo ingeklonken te zijn, dat de mest er overheen gleed....

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 19:10

Charmaine schreef:
Goed dat je alsnog laat scopen. En als je er dan toch bent is mss een rx van de darmen om zand uit te sluiten geen gek idee. Mijn merrie was ook schoon op zand met testen maar op de foto niet. Zand bleek zo ingeklonken te zijn, dat de mest er overheen gleed....

Dat is nog wel een goeie inderdaad, bedankt voor de tip!

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 07:29

Alvy_1980 schreef:
3heathcliff5 schreef:

Gingen de zweren bij jouw paard uiteindelijk dan wel weg? Het blijft een zwakke plek denk ik of valt dat wel mee? Geef jij ook iets om terugkeer te voorkomen? Of is dat bij die glandulaire zweren minder makkelijk?

Ik ben nog aan het uitvogelen hoe hier mee om te gaan. Paard krijgt zweren van stress, dus een buurpaard een dag op wedstrijd kan al aanleiding geven voor de volgende dag met maagzweren staan. Ik vrees dat we hier nog wel een paar keer mee te maken krijgen voor ik de meeste triggers goed in kaart heb en daar zoveel mogelijk preventief op kan gaan handelen. Daarnaast hoop ik dat meer volwassen worden en meer levenservaring opdoen ook gaan helpen om minder te stressen. De aard van het beestje kan ik weinig aan veranderen. Het is nou eenmaal een bloederig paard. Kan vooral flink in blijven zetten op hem te leren zelfreguleren, supplementen geven om het zenuwstelsel zo kalm mogelijk te krijgen en preventief handelen als ik stressvolle gebeurtenissen voorzie.
Voorlopig slaat de behandeling telkens goed aan.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:16

3heathcliff5 schreef:
Ik ben nog aan het uitvogelen hoe hier mee om te gaan. Paard krijgt zweren van stress, dus een buurpaard een dag op wedstrijd kan al aanleiding geven voor de volgende dag met maagzweren staan. Ik vrees dat we hier nog wel een paar keer mee te maken krijgen voor ik de meeste triggers goed in kaart heb en daar zoveel mogelijk preventief op kan gaan handelen. Daarnaast hoop ik dat meer volwassen worden en meer levenservaring opdoen ook gaan helpen om minder te stressen. De aard van het beestje kan ik weinig aan veranderen. Het is nou eenmaal een bloederig paard. Kan vooral flink in blijven zetten op hem te leren zelfreguleren, supplementen geven om het zenuwstelsel zo kalm mogelijk te krijgen en preventief handelen als ik stressvolle gebeurtenissen voorzie.
Voorlopig slaat de behandeling telkens goed aan.

Die van mij is opgegroeid in een veilige bubbel met zijn moeder en zussen. Hij is weleens op wedstrijd geweest afgelopen jaar. Bij de vorige eigenaar, die hem ook gefokt heeft, had ie ook al enige singelnijd. Hij zou daar heel braaf en rustig zijn geweest, en dat kan ook heel goed natuurlijk, hij was daar tenslotte heel zijn leven. Toen ik hem kocht had ie net de eerste verhuizing achter de rug, wegens stallentekort en omdat ie toch verkocht werd. Op mijn eerste stalling, na de tweede verhuizing dus, moest hij erg wennen, waren paar paarden die hem aanvielen en duidelijk niets van hem moesten hebben. Hij heeft daar echt angsten uitgestaan in die groep en dat is ook de reden dat ik vrij snel vertrokken ben. Dus dat was opnieuw een verhuizing. Op huidige plek natuurlijk ook weer wennen, in grotere groep, maar dat leek wel heel goed te gaan verder. Daar een grote ruif waar ze samen van eten, maar daar durft hij niet goed bij. Dus hij staat nu tijdelijk met twee merries om bij te komen en om dan straks in het voorjaar weer opnieuw bij de groep te gaan. Dan kan ie hopelijk de hele zomer door op de wei goed wennen en hopelijk durft hij dan volgende winter wel beter zijn gang te gaan. Het is gewoon een onzeker paard wat weinig gewend is qua andere paarden. Natuurlijk hebben die 3 verhuizingen hem niet goed gedaan, maar hij is ook wel wat een nerveus paard, waarschijnlijk door alle veranderingen mede. En ik ben zelf ook niet heel zeker, dus dat helpt hem ben ik bang ook niet. Welke supplementen geef jij? Ik was van plan om magnesium te geven, maar heb me er verder nog niet heel erg in verdiept.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:26

Ik geef inderdaad magnesium en voer laag in suiker en zetmeel. Verder heb ik een unika gastro liksteen in de stal hangen. Wanneer hij daar ineens weer gebruik van gaat maken moet ik de maag extra gaan ondersteunen. Daarin ben ik nog een beetje op zoek wat het beste zal helpen en wat m’n paard ook wil eten.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:44

3heathcliff5 schreef:
Ik geef inderdaad magnesium en voer laag in suiker en zetmeel. Verder heb ik een unika gastro liksteen in de stal hangen. Wanneer hij daar ineens weer gebruik van gaat maken moet ik de maag extra gaan ondersteunen. Daarin ben ik nog een beetje op zoek wat het beste zal helpen en wat m’n paard ook wil eten.

Wat ik wel zo bijzonder vind aan deze aandoening is, er zijn bulten paarden die op wedstrijd gaan, en paarden die allerlei vormen van stress ondergaan. Ook paarden op maneges e.d. En paarden kunnen ze blijkbaar heel snel oplopen ook. Hoe wordt daar dan mee omgegaan. Als je leest dan zo'n 50 a 60% van de paarden te kampen heeft met maagzweren. Komt het er dan op neer dan de meeste mensen de paarden er gewoon mee laten rondlopen, want het lijkt me sterk dat al die paarden behandeld worden, ook als je ziet wat de kosten daarvoor zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:09

Ik denk dat veel van de 'streken' waar mensen over klagen bij hun paarden of gewoontes zoals 'dat doet die altijd' eigenlijk maagzweren zijn.

Vroeger hoorde je niks over maagzweren, het paard deed gewoon vervelend

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:08

Amber_anne schreef:
Ik denk dat veel van de 'streken' waar mensen over klagen bij hun paarden of gewoontes zoals 'dat doet die altijd' eigenlijk maagzweren zijn.

Vroeger hoorde je niks over maagzweren, het paard deed gewoon vervelend

Dit denk ik idd ook… en sinds ik helaas ervaring heb met maagzweren bij mijn vorige paard zie je ook ineens meer signalen, omdat je weet waar je op moet letten… ik merk ook dat veel mensen met rijtechnische problemen vaak denken aan zadel of bit problemen, ook die zullen er regelmatig zijn…. Maar ben er van overtuigd dat veel paarden ook daarmee “laten zien” dat er wat mis is in de maag/darmen

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 18:13

Wij zijn vandaag voor de scopie geweest. Daar kwam uit geen enkele zweer, alles ziet er supernetjes uit. Wel een overdaad aan horzellarven, maar niet dat die de klachten kunnen verklaren. Nu een voedingsadvies om toch z.s.m. aan te komen in gewicht en als dat niets doet weer vervolgonderzoek. Maar dit is in elk geval uitgesloten. En ivermectine voor de larven.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 16:35

Aan de ene kant natuurlijk superfijn dat het geen zweren zijn. Beter voor paard en voor jouw portemonnee ;-) Aan de andere kant zijn de klachten er natuurlijk nog wel. Heb je zand ook nog kunnen uitsluiten of zag de va geen reden voor een rx?

Mss heb ik er over heen gelezen maar zadel én singel ook gecheckt? Wel eens andere singel geprobeerd? Qua vorm en stof?

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 23:14

Charmaine schreef:
Aan de ene kant natuurlijk superfijn dat het geen zweren zijn. Beter voor paard en voor jouw portemonnee ;-) Aan de andere kant zijn de klachten er natuurlijk nog wel. Heb je zand ook nog kunnen uitsluiten of zag de va geen reden voor een rx?

Mss heb ik er over heen gelezen maar zadel én singel ook gecheckt? Wel eens andere singel geprobeerd? Qua vorm en stof?

Heb inderdaad zand benoemd, maar dat leek hun ook niet de oorzaak. Ze gaf me het advies om nog even een zandtest te doen, paar dagen mest in water oplossen. Verder was het meest voorkomende wat gezien werd bij dit soort klachten, als het geen zweren waren, iets met spieren of gewrichten/skelet. Dus nu voedingsadvies, flink aankomen, en als de klachten dan blijven verder onderzoek naar buik en bezoek orthopeed eventueel. Zadel is aangemeten dus ook daar zit het niet in. Singel weet ik niet of het daaraan zou kunnen liggen. Maar het is niet alleen bij aansingelen, ook bij aanraking bij flanken, onder buik en het hele humeur is kwaad. Al was het vandaag wel iets beter moet ik zeggen. Nu eerst alle voedingsadviezen doorvoeren, kijken hoe dat gaat.