Second opinion paard, vergelijkbare verhalen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 19:30

hoogendroog schreef:
Elisa, de stand hoeft nog niet veranderd te zijn, om het toch al wel te hebben. Standsverandering komt op een later moment, maar dan is de schade aan het bindweefsel al zo veel eerder ontstaan.

Dat is waar natuurlijk, vindt de symptomen zelf ook meer bij EVCM passen maar er is nu natuurlijk aanvullende informatie.

Ik snap het TS, op zo,n moment wist je natuurlijk nog niet beter. :(:)

Denk dat wat FH zegt ook wel een goede is, in je hoofd nemen tot hoever je wilt gaan medisch gezien en qua kosten. Dat de kans dat dit nog een rijpaard blijft niet zo groot is.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 19:47

Allereerst heel erg bedankt voor alle reacties, is fijn om zo nieuwe inzichten te krijgen in de situatie. Ik denk ook dat ECVM en/of DSLD met vanuit daar comepnsatie blessures het meest aannemelijk is voor zover ik nu kan zeggen.

Fly_high schreef:
saarie schreef:
De kans dat je van dit paard nog een goed functionerend rijpaard gaat maken waar je onbezorgd van kan genieten en mee kan trainen lijkt me inmiddels klein. Dus dan moet je of je ambities bij gaan stellen en gaan focussen op pijnvrij zijn, bewegen/trainen waar mogelijk gericht op een actief pensioen, of nadenken over volledig pensioen of misschien zelfs ermee stoppen als er iets aan de hand is waarvoor geen herstel mogelijk is. Het dier is pas 9 jaar oud en nu al zoveel blessures en problemen... .

Ik sluit me hierbij aan helaas : echt enorm rot, maar ik denk dat dit sowieso geen functioneel springpaard meer kan worden. Zo jong en al zo bizar veel ellende en klinisch nooit 100%... Als ze al zo jong uitvallen in de basissport (?) en zulk slecht klinisch beeld laten zien komt het nooit helemaal goed is mijn ervaring, hoe oneerlijk het dan ook klinkt.

De vraag is vooral of hij comfortabel als niet-sportpaard kan functioneren en tot hoe ver je nog wilt gaan met onderzoeken en behandelen. Voor het bezoek aan Equitom zou ik alvast mijn grenzen best concreet proberen te bepalen - dus bijv. wil ik door als het nog 2, 5, 10, 15K extra kost en het paard dan wel comfortabel als gezelschapspaard kan blijven leven? Is revalidatie als rijpaard nog het doel of inmiddels niet meer?

Sterte TS, wat een rotsituatie

Om nog even terug te komen op het doel, het belangrijkste is natuurlijk dat hij pijnvrij is en dat we weten waar we aan toe zijn. Ik heb geen doelen meer voor hem, en als ik kijk naar hoe hij de laatste tijd is veranderd (in negatieve zin) denk ik ook niet dat dat eerlijk is tegenover hem. We gaan het wel zien maar het is ook een keer genoeg.

Ik ben wel benieuwd wanneer anderen besloten te stoppen met het behandelen van hun paard, heb natuurlijk hier wel wat ervaringen gehoord (waarvoor dank!) maar is alsnog welkom!

Hieper89

Re: Second opinion paard, vergelijkbare verhalen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 22:57

Ik heb al vaker zien langskomen dat smdc maar een halve diagnose stelt en ook focust op maar een gebied terwijl het mogelijk groter is. Ook bij equitom heb ik dit wel eens gezien.

Ik zou bij equitom wel expliciet zeggen dat je een volledige diagnose wil. Tenzij je kosten wil besparen, dan niet. Maargoed ik kan me voorstellen dat je ook wil weten waar je aantoe bent.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 23:47

Wanneer staat de afspraak bij equitom?
Ik zou ook het goed gediagnosticeerd willen hebben, van daaruit zijn er misschien opties qua behandeling maar misschien ook niet, en dan weet je beter waar je aan toe bent en volgt er hopelijk berusting.
Sterkte

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:32

Dierenartsen staan heel wisselend tegenover ECVM. Een soort doofpot verhaal. Onze merrie is met ECVM gediagnostiseerd geweest en wij hebben haar in laten slapen. Dat was vrij moeilijk om te laten doen. Ze was helaas pas net 7 jaar en nog niet zo lang onder het zadel. Wij hebben veel gehad aan het advies van Zefanja Vermeulen en haar belichting en ervaring met/over ECVM. Ik wens je alle sterke toe!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 13:46

Ik zou et bezoek aan Equitom af wachten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:51

vierhoef schreef:
Elisa2 schreef:
Ehm, ben ik de enige die zich af vraagt waarom je met een paard met zulke lichamelijke problemen uberhaupt nog springt? Want dat zou het eerste zijn waar ik mee gestopt zou zijn bij de eerste klachten. Ik kan me echt niet voorstellen dat dit goed is voor zijn lichaam. (sorry, ik bedoel het niet verkeerd)

In ieder geval, wat er hier gezegd wordt daar sluit ik me wel bij aan..controleren op halsproblemen en eventueel EVCM. En een echo van binnenuit van het SI gewricht.

DSLD zou je moeten kunnen zien aan de verandering in de stand van het achterbeen en de kogels.

Zou ik nu ook nooit meer doen. Op dat moment werd door iedereen gezegd dat het wel kon, door de DA en ook vooral omdat hij het het allermooiste van de wereld vindt. Als ik de tijd terug kon draaien zou ik andere keuzes maken maar dat kan helaas niet.

Met de kennis van nu ja.
Maar laten we ook voorop stellen dat een gezond paard niet stuk gaat van een BB/B parcours ( hoogte is even is mijn aanname nav het verhaal)
Ik zou aan dat soort dingen geen negatieve energie meer verspillen.

Je paard heeft blijkbaar iets. Dat was ook wel een probleem geworden zonder die paar rondjes springen.

Verder vooral veel sterkte voor jullie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:19

Bij de andere suggesties die zijn gedaan zou ik ook zeker een echo vanuit de binnenkant willen zien. Misschien nog wel als eerste onderzoek. Wanneer ga je naar Equitom?