Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:22

MarjanB

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:28

Ik doe ze in een afgesloten ton en daar zit het maanden in :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:40

MarjanB schreef:
Ik doe ze in een afgesloten ton en daar zit het maanden in :D

Dankjewel :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 18:13

Zertab schreef:
MarjanB schreef:
Dit is echt goedkoper dan pit pit en je koopt hetzelfde https://www.horseadds.com/product/psylliumzaad-25-kg/

Oh als je in bulk koopt. Ik weet niet hoelang die zaden goed blijven?

Ik haal het altijd in 25kg bij Horseflex. Er staat hier nog een zak die in november of december 2024 geleverd is, die is pas recent open gegaan. Zolang het droog staat kan er niet zoveel aan kapot gaan.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:34

Ik ben aan het lezen geweest maar kan niet echt recente informatie vinden. Excuses als ik er overheen gekeken heb.

Mijn pony krijgt eigenlijk te weinig een zandkuur en ik wil de frequentie wat gaan verhogen. In 2022 is hij op de foto geweest met teveel zand in zijn darmen en daar moet ik nog meer mee aan de slag.
Nu heb ik de psylliumzaad van VitalStyle maar ik ben er achter dat dit veel goedkoper kan.

Nu las ik dat de husk goedkoper is en beter werkt. Pony eet (bijna) alles, hij heeft voorheen de husk gehad en eet dit prima. Hoeveel gram zou ik daar per dag van moeten voeren? De een zegt 0,1 gram per 1 kg lichaamsgewicht, de ander 0,5 en dat maakt nog wel een groot verschil.

Of zouden jullie toch de zaadjes aanraden, en dan 1 gram per 1 kg lichaamsgewicht?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:20

Ik heb alleen ervaring met zaadjes en niet met husk. Ons traject is toen iom de DA gegaan. Ik geef altijd 1gr zaadjes voor 1kg lichaamsgewicht. Mijn paard is zo'n 620kg dus ik geef rond de 620gram per dag.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:46

Ik heb eens husk geprobeerd, maar kon ook niet echt vinden wat de juiste concentratie was. Ik vond de slobber enorm plakkerig worden, was echt behang plaksel geworden en werd niet meer graag gegeten.

Door die beide redenen voer ik gewoon nog steeds de zaadje en dan idd 1g per kg gewicht.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:30

RianneH schreef:
Ik heb eens husk geprobeerd, maar kon ook niet echt vinden wat de juiste concentratie was. Ik vond de slobber enorm plakkerig worden, was echt behang plaksel geworden en werd niet meer graag gegeten.

Door die beide redenen voer ik gewoon nog steeds de zaadje en dan idd 1g per kg gewicht.

Mijn pony at het vroeger wel gewoon, maar ik hield toen de hoeveelheid op de verpakking aan. Dat was tussen de 50 en 100 gram per dag. Ongeveer 0,1 gram per 1 kg dus. Misschien ga ik het wel gewoon proberen, hij krijgt nu de zaadjes nog.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:51

Ik maak slobber, maar dan zo dat het net vochtig is. En dan de zaadjes erover. En dat eten ze hier allemaal prima.
Bij mijn draver had ik twijfels, want zij kan best tutten met eten en ze moet 600 gram zaadjes hebben. Maar ook zij at het zonder problemen op.

Mijn ervaring is dat als de slobber nat is, worden de zaadjes snel slijmerig. En dan willen ze het niet meer eten.