Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
GDG schreef:Hé TS, gaat het nu met andere grasbrok wel beter of durf je het niet meer aan? Als je grote brokken wil blijven gebruiken om op de track te strooien dan zou ik die brokken eerst minimaal 10 minuten laten weken, dan hebben ze wel al aardig wat water opgenomen maar vallen ze nog niet uit elkaar. Je kunt zelf dan nog wat uitproberen of je langer kunt weken voordat ze uit elkaar vallen, hoe langer hoe beter natuurlijk.
Voor beloning (en strooien) geef ik kleine grasbrokjes, die vind ik veel fijner dan die standaard grote brokken. De grasbrok van Horsefood heb ik daarvoor, die zijn ook zonder toevoegingen.
Slmt9 schreef:GDG schreef:Hé TS, gaat het nu met andere grasbrok wel beter of durf je het niet meer aan? Als je grote brokken wil blijven gebruiken om op de track te strooien dan zou ik die brokken eerst minimaal 10 minuten laten weken, dan hebben ze wel al aardig wat water opgenomen maar vallen ze nog niet uit elkaar. Je kunt zelf dan nog wat uitproberen of je langer kunt weken voordat ze uit elkaar vallen, hoe langer hoe beter natuurlijk.
Voor beloning (en strooien) geef ik kleine grasbrokjes, die vind ik veel fijner dan die standaard grote brokken. De grasbrok van Horsefood heb ik daarvoor, die zijn ook zonder toevoegingen.
Lief dat je er naar vraagt en dank voor je tips!
Ik geef de hartog grasbrok nog steeds als beloning (maar dan maar 1-2 brokjes) en door het voer met een beetje water zoals ik al deed.
Ik heb de hooibrok van Tillpellets liggen, maar die laat hij weer uit zn mond vallen als ik daarmee aan kom
Ik ga die van Horsefood eens opzoeken.
Die van Pavo zijn voor mijn paard helaas te hard.
Slmt9 schreef:Al jaren is hier op bokt bekend dat de grasbrok van Hartog als een van de weinige droog gevoerd mag worden.
Onlangs hebben zij op de verpakking aangegeven dat dit nat gevoerd moet worden.
Het brokje en de ingredienten leken hetzelfde, dus ik dacht dat dit puur vanuit Hartog was om zichzelf in te dekken voor het geval dat.
Bij ons krijgen sommige paarden bijna 1,5kg per dag, het wordt gebruikt als beloningsbrok en als voedselverijking verstopt op onze track. Maar na een paar twijfelgevallen, stond een van onze paarden gisteravond toch met een slokdarmverstopping.
We hebben toen een test gedaan of dat vd grasbrok kon komen en ik schrok hoe snel en hoeveel het absorbeerde. Dat was vroeger niet zo, toen viel het uit elkaar als een gewone brok.
In de foto’s een bakje veulenbrok en grasbrok, beide met evenveel water en het verschil. Het begon al binnen 30 sec al het vocht op te nemen. Vandaar dat het bakje met grasbrok al voller lijkt.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hoe doen jullie dit met de grasbrok van hartog? Want zij adviseren net zoveel water als bij bietenpulp (1:3) en een uur (!) weken met koud water.
Zijn er nog hooi of -grasbrokalternatieven die wel droog mogen?
Edit: ik ken alleen deze, zijn hier ook slokdarmverstoppingen van bekend? https://www.zooplus.nl/shop/paarden/voe ... t=464479.3
Slmt9 schreef:In de OP zie je de test met gewone brok en grasbrok, zelfde hoeveelheid brok met water. Of ik het nu meng met (zijn dagelijkse portie) met 500ml water of 1000ml water, al het water wordt geabsorbeerd en de inhoud wordt groter qua volume.
Het is dat mijn paard goed kauwt en veel kwijlt dat ik het durf te geven, maar de andere paarden krijgen het niet meer droog.
pluisje88 schreef:Slmt9 schreef:In de OP zie je de test met gewone brok en grasbrok, zelfde hoeveelheid brok met water. Of ik het nu meng met (zijn dagelijkse portie) met 500ml water of 1000ml water, al het water wordt geabsorbeerd en de inhoud wordt groter qua volume.
Het is dat mijn paard goed kauwt en veel kwijlt dat ik het durf te geven, maar de andere paarden krijgen het niet meer droog.
Oh daar had ik even overheen gekeken. Dan heb je wel erg harde brok die niet goed oplost aan de foto’s te zien. Mijn brok (Action quality condition and fiber) welt echt als een malle.
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van hartog zelf. Ga je ze mailen hierover?