Slokdarmverstopping Hartog grasbrok

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Slokdarmverstopping Hartog grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:51

Hier gelukkig nog geen slokdarmverstopping gehad, maar ik voer het ook niet meer droog, neem het risico liever niet.
Het is in gebruik wel makkelijker om droog te kunnen voeren, maar ik doe nu als ik ga uitmesten de brok erin en gooi er wat water over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 13:14

Slokdarmverstopping is toch juist doordat ze te gulzig eten en niet goed kauwen?
Dat kan overal mee gebeuren.

Mijn oude merrie stond met een slokdarmverstopping nadat ze de stukjes peer die ik haar gaf dus niet goed kauwde.
En mijn jonge ruin presteert het gewoon bij een handvol muesli :+

Hier gaat dus alles nat, en voer uit de hand altijd in kleine porties.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 15:34

Geen idee waardoor het kwam, heb een hoop verschillende soorten brok etc gevoerd en ik heb het alleen bij de grasbrok meegemaakt. Ik weet van meer mensen die in de problemen zijn gekomen met grasbrok. Nat voeren is dan idd een optie. Of iets anders kiezen. En ik wil ook geloven dat sommige paarden het bij elke brok kunnen krijgen, maar van grasbrok stond het wel bekend dat het vaker voorkomt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:48

Hé TS, gaat het nu met andere grasbrok wel beter of durf je het niet meer aan? Als je grote brokken wil blijven gebruiken om op de track te strooien dan zou ik die brokken eerst minimaal 10 minuten laten weken, dan hebben ze wel al aardig wat water opgenomen maar vallen ze nog niet uit elkaar. Je kunt zelf dan nog wat uitproberen of je langer kunt weken voordat ze uit elkaar vallen, hoe langer hoe beter natuurlijk.

Voor beloning (en strooien) geef ik kleine grasbrokjes, die vind ik veel fijner dan die standaard grote brokken. De grasbrok van Horsefood heb ik daarvoor, die zijn ook zonder toevoegingen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:23

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 11:34

GDG schreef:
Hé TS, gaat het nu met andere grasbrok wel beter of durf je het niet meer aan? Als je grote brokken wil blijven gebruiken om op de track te strooien dan zou ik die brokken eerst minimaal 10 minuten laten weken, dan hebben ze wel al aardig wat water opgenomen maar vallen ze nog niet uit elkaar. Je kunt zelf dan nog wat uitproberen of je langer kunt weken voordat ze uit elkaar vallen, hoe langer hoe beter natuurlijk.

Voor beloning (en strooien) geef ik kleine grasbrokjes, die vind ik veel fijner dan die standaard grote brokken. De grasbrok van Horsefood heb ik daarvoor, die zijn ook zonder toevoegingen.

Lief dat je er naar vraagt en dank voor je tips!

Ik geef de hartog grasbrok nog steeds als beloning (maar dan maar 1-2 brokjes) en door het voer met een beetje water zoals ik al deed.
Ik heb de hooibrok van Tillpellets liggen, maar die laat hij weer uit zn mond vallen als ik daarmee aan kom :+

Ik ga die van Horsefood eens opzoeken.
Die van Pavo zijn voor mijn paard helaas te hard.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:03

Slmt9 schreef:
GDG schreef:

Lief dat je er naar vraagt en dank voor je tips!

Ik geef de hartog grasbrok nog steeds als beloning (maar dan maar 1-2 brokjes) en door het voer met een beetje water zoals ik al deed.
Ik heb de hooibrok van Tillpellets liggen, maar die laat hij weer uit zn mond vallen als ik daarmee aan kom :+

Ik ga die van Horsefood eens opzoeken.
Die van Pavo zijn voor mijn paard helaas te hard.

Deze is het: https://horsefoodthebest.nl/assortiment ... n-1-detail

Op de foto lijken de brokjes vrij groot maar die ik heb zijn van het formaat van (grove) biks. Je zou het voor de zekerheid even na kunnen vragen mocht je het ergens bestellen (op de site staan ook de verkooppunten) maar dat biksformaat vind ik echt ideaal. Ik vermoed dat je paard dat ook echt niet te hard vindt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 13:20

Dank je wel!

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 06:39

och die van ons slokdarm verstopping door een wortel , deze lag in zijn voerbak , kwam van de wei waar ook hooi en alles gegeten was , hij is wat ouder 19 wel goed onderhoud tandarts 2 x per jaar , kwam binnen uit de wei verslikte zich in een wortel normaal formaat ,
resultaat dierenarts tuis kreeg het niet voor elkaar , de kliniek niet waar hij 2 dagen gestaan heeft en de wortel is zelf opgelost , moest door de hele behandeling wel daarna op slobber of geweekt voer , zou levenslang zijn dier wilde dit absoluut niet meer eten , krijgt nu weer gewoon brok geen wortels
of fruit , het is een risico wat we dan maar moeten nemen .

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:07

Slmt9 schreef:
Al jaren is hier op bokt bekend dat de grasbrok van Hartog als een van de weinige droog gevoerd mag worden.

Onlangs hebben zij op de verpakking aangegeven dat dit nat gevoerd moet worden.
Het brokje en de ingredienten leken hetzelfde, dus ik dacht dat dit puur vanuit Hartog was om zichzelf in te dekken voor het geval dat.

Bij ons krijgen sommige paarden bijna 1,5kg per dag, het wordt gebruikt als beloningsbrok en als voedselverijking verstopt op onze track. Maar na een paar twijfelgevallen, stond een van onze paarden gisteravond toch met een slokdarmverstopping.

We hebben toen een test gedaan of dat vd grasbrok kon komen en ik schrok hoe snel en hoeveel het absorbeerde. Dat was vroeger niet zo, toen viel het uit elkaar als een gewone brok.

In de foto’s een bakje veulenbrok en grasbrok, beide met evenveel water en het verschil. Het begon al binnen 30 sec al het vocht op te nemen. Vandaar dat het bakje met grasbrok al voller lijkt.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hoe doen jullie dit met de grasbrok van hartog? Want zij adviseren net zoveel water als bij bietenpulp (1:3) en een uur (!) weken met koud water.

Zijn er nog hooi of -grasbrokalternatieven die wel droog mogen?

Edit: ik ken alleen deze, zijn hier ook slokdarmverstoppingen van bekend? https://www.zooplus.nl/shop/paarden/voe ... t=464479.3

Heb je dezelfde test wel eens gedaan met een hoeveelheid normale brok? Dat zet ook behoorlijk uit.

Ik heb het nu al een jaar niet meer gekocht maar daarvoor heb ik het jaren gevoerd. Wilde het voor de winter weer gaan kopen. Je kunt hartog een mailtje sturen met de vraag wat er veranderd is? Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar. Anders moet ik voor de winter op zoek naar wat anders

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 09:51

In de OP zie je de test met gewone brok en grasbrok, zelfde hoeveelheid brok met water. Of ik het nu meng met (zijn dagelijkse portie) met 500ml water of 1000ml water, al het water wordt geabsorbeerd en de inhoud wordt groter qua volume.

Het is dat mijn paard goed kauwt en veel kwijlt dat ik het durf te geven, maar de andere paarden krijgen het niet meer droog.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:58

Ik voer mijn merrie Sigl pure grasbrok gemahde wies'n droog als beloning, nooit problemen mee gehad en ze doet er een moord voor zo lekker vind ze ze.
Ik koop ze zelf in duitsland omdat ik daar woon maar weet dat ze ook te koop zijn via purepaardenvoeding.nl., daar hebben ze ook proefzakjes.
Momenteel niet op voorraad zie ik, maar neem aan dat het wel terug komt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 10:09

Slmt9 schreef:
In de OP zie je de test met gewone brok en grasbrok, zelfde hoeveelheid brok met water. Of ik het nu meng met (zijn dagelijkse portie) met 500ml water of 1000ml water, al het water wordt geabsorbeerd en de inhoud wordt groter qua volume.

Het is dat mijn paard goed kauwt en veel kwijlt dat ik het durf te geven, maar de andere paarden krijgen het niet meer droog.

Oh daar had ik even overheen gekeken. Dan heb je wel erg harde brok die niet goed oplost aan de foto’s te zien. Mijn brok (Action quality condition and fiber) welt echt als een malle.

Ik ben wel benieuwd naar de reactie van hartog zelf. Ga je ze mailen hierover?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 12:19

Ik voer Wiesenflakes van Agrobs droog.
Maar die moet officieel ook geweekt worden (5 minuten koud water).
De wiesencobs zijn een stuk groter en die durf ik niet zo maar droog te voeren.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 16:35

pluisje88 schreef:
Slmt9 schreef:

Oh daar had ik even overheen gekeken. Dan heb je wel erg harde brok die niet goed oplost aan de foto’s te zien. Mijn brok (Action quality condition and fiber) welt echt als een malle.

Ik ben wel benieuwd naar de reactie van hartog zelf. Ga je ze mailen hierover?

De andere brok is Subli veulenbrok en die valt uit elkaar. Het verschil tussen brok en water blijft gelijk zeg maar. We hebben ook getest met andere brok zoals Havens Gastro en dat doet allemaal hetzelfde als de veulenbrok. Alleen de grasbrok neemt zoveel op.

Nee, ga ze niet mailen, geen energie voor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 17:09

En ik heb een veulen gehad die tot 3 x toe een slokdarmverstopping kreeg van veulenkorrel. Dus dat kan ook. Te gulzig eten omdat het zulke kleine korrels zijn en niet goed kauwen. Dat was ook het laatste veulen die ik ooit veulenkorrel heb gegeven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:02

Ik zag het laatst ook ineens erop staan en voerde een hele schep droog bij eentje. Gelukkig niks gebeurd. Nadat ik het zag gaan weken alleen de haf hoest bij geweekte meer als dat ik het droog geef (kwart schep). Daar ga ik toch eens die grote brok voor proberen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:40

Oké dus dit topic aanmaken kost minder energie dan een mailtje sturen :D

Ik heb ze een mailtje gestuurd. Vragen staat vrij toch?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 23:36

Klopt.

Ik heb verder geen vragen aan ze.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 23:52

Wil je perse een brokje? Ik gebruik als voerbeloning dit: https://www.vitalstyle.nl/ruwvoermix-soft-fiber

Lekker en nodigt uit tot goed kauwen. Het is vrij zacht dus ook ok voor de darmen (in tegenstelling tot veel kort gehakselt spul dat vrij scherp is).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 08:18

Dank je wel voor je tip, ruwvoermixen in die structuur vindt hij normaal niet veel aan. Ik denk doordat hij op onbeperkt ruwvoer staat. Ik houd hem in mn achterhoofd.