Oma houdt haar ‘poot’ stijf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:01

Odetje92 schreef:
Ik zou de Pssm test even afwachten, want dat lijkt er zeker op. Zou geen biopt nemen nog, want dat kan juist een aanval triggeren.

Is het een idee om holistisch eens uit te meten op Den Hoek? Misschien dat daar nog waardes te meten zijn die niet bij regulier bloedonderzoek naar voren komen

Mocht je holistisch/alternatief willen kijken/proberen dan weet ik ook nog 2 mensen hier in de buurt die zouden kunnen helpen. Zij kijken ook altijd bij ons op stal naar de paarden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:40

Hoe is het nu? Zit er al een beetje verbetering in?

Granoek

Re: Oma houdt haar ‘poot’ stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 21:39

Hey! Ik wist niet goed of hier nog updates moesten komen nu er soort van een idee was wat er zou zijn maar er is zeker verbetering!

Ze legt haar oren plat naar mijn andere paard en gooit haar kont als de hengsten waar we langs moeten lelijk doen, dus ze heeft al weer iets meer praatjes als vanouds.
Mijn vaste dierenarts is op vakantie en de vervanger wilde al bute afbouwen maar ik heb gevraagd daar even mee te wachten tot ze terug was. De wondjes achter haar sprongen zijn ook zienderogen aan het genezen :)
Ik ga, als ze er terug is, vragen of we nu eventueel ook de Cushing kunnen testen.
Ik hoor overigens maar niks van die PSSM test, duurt ook erg lang

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:45

Fijn! Als ze alweer merriestreken heeft dan voelt ze zich in elk geval een stuk beter.
Hoe lang het testen van de PSSM duurt weet ik ook niet, maar wellicht dat de vakantieperiode vertraging oplevert. Maar meer dan 2 weken mag zoiets toch niet duren?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 14:19

Lindsey_99 schreef:
Fijn! Als ze alweer merriestreken heeft dan voelt ze zich in elk geval een stuk beter.
Hoe lang het testen van de PSSM duurt weet ik ook niet, maar wellicht dat de vakantieperiode vertraging oplevert. Maar meer dan 2 weken mag zoiets toch niet duren?

Ik heb toevallig vanmorgen met de dierenarts gebeld om te kijken of we de Bute konden afbouwen omdat ze vandaag in een drafje naar de draad kwam en zij had ook de uitslag binnen (5 weken). Ze is in ieder geval geen drager van PSSM1, dat is alvast fijn.

Verder doet ze het met de dag beter, ze loopt me bijna weer voorbij. Even afwachten hoe ze het doet op 2x 1,5 zakje bute en dan hoop ik dat ik haar volgende week kan laten bekappen

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 08:51

Wij zijn dus sinds gisterenochtend ‘maar’ 1,5 zakje aan het geven in de ochtend en 1,5 ‘s avonds. Ik merk geen verschil in hoe ze stapt, vind haar wel zwaar door haar neus ademen maar dat had ze sporadisch ook al voor we gingen afbouwen. Heb wel het idee dat ze terug wat moet opstarten, de eerste stapjes gaan wat stroever maar na een kleine 10m gaat ze super vlot

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:18

Maar je moet haar echt niet laten draven als ze nog op zoveel bute staat. Echt echt echt niet. Eerst van de pijnstillers af.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 10:31

smurffie schreef:
Maar je moet haar echt niet laten draven als ze nog op zoveel bute staat. Echt echt echt niet. Eerst van de pijnstillers af.

Maar dat ze op de paddock naar de poort draaft als ik aan kom lopen kan ik toch vrij weinig aan doen?
Ik kan haar boos toespreken maar of dat helpt…

In ieder geval leek ze ook vanmorgen vlot en alert

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:05

Mijn ervaring is dat Bute nog een dag extra doorwerkt, dus hou haar goed in de gaten.
Draven is inderdaad niet goed, ik heb vroeger om die reden mijn paard op een heel klein stuk gezet. Dat ze niet kon draven. Springen kon ze dan weer wel in die kleine opp. 8)7

Vergis je niet in de hoeveelheid, dat is nog echt veel bute wat ze krijgt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 12:41

Granoek schreef:
smurffie schreef:

Maar dat ze op de paddock naar de poort draaft als ik aan kom lopen kan ik toch vrij weinig aan doen?
Ik kan haar boos toespreken maar of dat helpt…

In ieder geval leek ze ook vanmorgen vlot en alert

In een kleiner stukje zetten of vlotter afbouwen. Anders loop je echt risico op kanteling.

Je paard zal flink wat wegen, maar normaliter krijgt een paard 2 zakjes per dag in de acute fase, na max 1 week naar 1 zakje.
En +1000kg zal je paard niet halen denk?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 14:28

smurffie schreef:
In een kleiner stukje zetten of vlotter afbouwen. Anders loop je echt risico op kanteling.

Je paard zal flink wat wegen, maar normaliter krijgt een paard 2 zakjes per dag in de acute fase, na max 1 week naar 1 zakje.
En +1000kg zal je paard niet halen denk?

Ze is gewogen in haar ‘gloriejaren’ op 950 en toen was ze echt te zwaar en werd ze veel gereden.
Mijn andere paard is op de kliniek gewogen op 725 en die is dik 10cm groter en ook veel te dik, Dina is nu net aan de magere kant dus ik kan me niet voorstellen dat zij over die 725 gaat. Ze is forser van beenwerk/hals/hoofd maar ook helemaal niet meer in de bespiering sinds haar pensioen.

De dierenarts is hier regelmatig geweest, weet waar ze ‘gehuisvest’ is, kent haar voeding en behandeling etc dus alles is in overleg gebeurd.
Ik ga ze heel zeker niet op stalrust zetten aangezien de ellende daar begonnen is en ze nog nooit beter is gaan lopen van stil te staan. Kleiner dan ze nu staat, kan ik haar enkel op stal zetten en dat zie ik echt niet zitten eigenlijk…

Aife schreef:
Mijn ervaring is dat Bute nog een dag extra doorwerkt, dus hou haar goed in de gaten.
Draven is inderdaad niet goed, ik heb vroeger om die reden mijn paard op een heel klein stuk gezet. Dat ze niet kon draven. Springen kon ze dan weer wel in die kleine opp. 8)7

Vergis je niet in de hoeveelheid, dat is nog echt veel bute wat ze krijgt.

Ze wordt zeker goed in de gaten gehouden! Ik maak me ook echt geen illusies want ze is er 21 met slechte tanden en artrose dus mijn verwachtingen lagen beneden nul maar ze doet het echt niet slecht. De dierenarts heeft van het begin ook duidelijk gemaakt dat er behalve dit weinig tot geen andere opties zijn dus we zitten er absoluut heel realistisch in.