Schimmel met melanomen, wanneer trek je aan de bel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 11:30

Nou ik heb hem 15 jaar, maar hij laat echt weinig zien helaas.
3 jaar terug had hij flinke koliek, we dachten dat het niks ergs was want hij liet echt bijna niks zien. Bleek toch een stuk heftiger te zijn dan gedacht.
Zo heeft hij ook EORTH gehad in zijn snijtanden. Alles moest er uit en het enige verschil was dat hij wortels niet meer afbeet, verder niks aan hem te merken.. Altijd vrolijk en speels..
Dus nee hij is helaas niet heel duidelijk als hij ergens ongemak in heeft :(:)

Ik wil inderdaad een dergelijk moment als het klappen van een inwendige melanoom, of het afsluiten van een slokdarm oid voorkomen. Het lijkt mij namelijk dat ook daarvoor al pijn is wat mogelijk niet of slecht geuit kan worden.

ankep

Re: Schimmel met melanomen, wanneer trek je aan de bel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:41

gelukkig was er bij mijn merrie voor zover ik kon beoordelen geen sprake van pijn, het enige wat ik terugkijkend nu als signaal kan plaatsen in dat ze na het eten altijd een paar keer moest hoesten, waarschijnlijk omdat die melanoom al bij de slokdarm zat. ze at verder niet slechter en liet geen stresssignalen zien. nu was ze al wel jaren met pensioen en hoefde ze dus ook niks meer.
ze is tot de laatste dag vrolijk op de wei geweest, en daar ben ik tot op de dag van vandaag dankbaar voor!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:51

Hoe is zijn mest? Ik kende ook 1tje, nier mijn paard, maar wat mij opviel was dat hij vaker mesten maar kleine hoopjes had in vergelijking met andere paarden. Ik kan mij voorstellen dat inwendig wel wat in de weg zat. Verder merkte je weinig maar dat blijft bij paarden zo tricky. Ze leren er mee leven, het komt geleidelijk, en daarnaast laten paarden het niet snel zien.

Zou inwendig onderzoek niet kunnen? Het si gewricht wordt bv ook rectaal gescanned en gaat er een hele arm in, zou je dan ook niet eerste (uh laatste) deel darm kunnen laten bekijken? Geen idee hoor, maar zo maar een idee.

Sterkte iig met je paard en alle afwegingen. Lastig zulke aandoeningen die niet altijd even goed zichtbaar zijn

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:52

Mijn schimmel is ook overleden aan een binnenwaarts melanoom, het leek of ze een koliek aanval had dus daar voor is ze behandeld ,toenn dat niet werkte is er verder gekeken en bleek het een nierblokade door een melanoom te zijn ze is dan ook ter plekke ingeslapen. Melanomen aan de buitenkant die opensprongen behandelde ik met honingzalf L mesitran. Ik voerde haar ook rode bieten bij.Mijn vriendin had zelf kanker en dronk rode bietensap ,ik dacht toe baat het niet schaad het niet dus iedere dag kreeg ze rode bietjes..

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:55

germie schreef:
Captain schreef:

Paarden zeggen heel veel, alleen niet met woorden. Aan ons om te leren luisteren.

Maar het is daardoor wel veel lastiger om exact te weten te komen hoe erg een probleem is. Dat begrijp je ook wel. Een paard zal willen overleven, ook als ze echt pijn hebben. En de ts wil voorkomen dat het moment van echt pijn bereikt wordt.

Deste beter weet je dat je al te laat bent als ze iets laten zien. :)

Overlevingsinstinct zorgt er dus al voor dat uitwendige kenmerken eigenlijk het eerste signaal is wat je krijgt, wat i.m.o. voor mij betekent dat je dáár als eigenaar al direct op moet handelen. Merk je iets aan gedrag (zeker in het geval van melanomen) dan is er dus al (significant) ongemak.

Natuurlijk gaat dit niet voor alle aandoeningen op, je hebt natuurlijk geen röntgenogen, maar bij dit soort dingen i.m.o. wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:00

Captain schreef:
Dennis schreef:
Het is heel lastig.

Mijn schimmeltje zit er onder, 31 jaar, fit (oke, niet zo looplustig als 15 jaar geleden, maar dat mag als je 31 bent), in haar mond, haar uier, midden op haar bil zit er 1 en onder haar staart is het echt een slagveld. Het is een verrassing uit welke plooi de mest zal komen.

Ik vind dit echt niet oke. :o

Ik heb met meerdere dierenartsen (van de zelfde kliniek, maar ook een tandarts die dierenarts is) om hun mening gevraagd, en die geven allemaal aan dat zolang ik een fitte pony heb die heel blij goed mee komt in de groep ik me geen zorgen hoef te maken.
Ze mest en plast nog altijd soepel.

We hebben wel besloten dat we als ze verder wat gaat mankeren daar de grens ligt.
Bij koliek doen we een darmontspanner, knapt het niet op is het klaar. Blessures met langer herstel gaan we niet behandelen. Bij EOTRH is het ook klaar (paarden knappen enorm op van de voortanden er uit, maar dat vind ik al te heftig voor zo'n oudje).
Een wond waar een paar hechtingen in moeten en dat soort dingetjes doen we uiteraard wel. Netjes als ieder jaar de tandarts om haar fit te houden, maar ook om eens extra ogen op mijn pony te hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:14

Mijn tinker had een dergelijk rotding in de okselplooi van een voorbeen zitten. Uiteindelijk ervoor gekozen deze te verwijderen. Niet door de paardenarts maar die heeft een koeiencollega gestuurd die ervarener was in weghalen van dingen staand aan huis.

En zoals ergens al hier eerder gemeld. De zichtbare toch best forse bult was onderhuids zoveel groter en naarder nog.

Het was een pittig stukje snijwerk. Maar het verliep toch vlot. De verdoving was nog het lastigste. Daarna de wond op de toch erg beweeglijke plek schoon droog en heel houden was een beste klus met ingewikkelde stukken verband over de hals heen. En daaroverheen een opengeknipte jas die weer met singels op zijn plek werd gehouden. Maar uiteindelijk goed genezen en ook weggebleven.

Maar na de genezing merkte ik dat hij wel degelijk er hinder van heeft gehad,

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:36

Hier ook een schimmel met (meerdere) melanomen gehad. Deze werden jaarlijks door de dierenarts gecheckt op groei en hoe ze eruit zagen. Bij verandering in de melanoom, belden we ook de DA voor overleg. Dit is wel al járen geleden, nog voor telefoons fatsoenlijke foto's konden maken.

Ik zou dit zelf door de dierenarts laten bekijken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:09

Hier ook uitgebreid ervaring met dit soort melanomen helaas. Bij mijn oude schimmelmerrie (27 jaar) zitten er (veel) melanomen op dezelfde plek, een aantal jaar geleden zag het er hetzelfde uit als op de foto's in dit topic maar sindsdien zijn ze nog flink gegroeid en vermeerderd. Tot voor kort was het advies van de dierenarts altijd er, hoe erg ook, vooral niks aan te doen zolang ze dicht bleven en mesten etc. gewoon makkelijk ging (al sinds haar 11e jaarlijks laten checken bij de enting, toen waren ze nog minimaal).

Dit voorjaar was helaas wel er een op de kringspier opengegaan, dus daar toch nog even extra naar laten kijken. Daarbij gaf de dierenarts aan dat een open melanoom op die plek vragen om maden en andere problemen was, maar ze er niks aan konden doen wat effectief zou zijn en niet juist tot secundaire problemen of verdere verergering van de melanomen zou leiden. Ook met het oog op dat wat je aan de buitenkant ziet maar het topje van de ijsberg is meestal bij melanomen juist (bij de mijne is dat sowieso vastgesteld in elk geval). Ze raadden aan niks te doen en af te wachten of het zichzelf zou dichten, en als dat melanoom bij start vliegenseizoen nog open zou zijn of in enige vorm een reactie of moeite zou geven bij het mesten dan was het enige advies om dan in te laten slapen. Wonder boven wonder ging dat melanoom toen uit zichzelf nog wel dicht, dus ik heb haar nog een zomer op de wei kunnen gunnen wat ze in eerste instantie super deed.

Echter merk ik nu dat ze flink terug begint te vallen in gewicht en ook erg moe en mat qua uitdrukking wordt, de melanomen groeien en vermeerderen ook extra hard door over haar hele lijf nu. De dierenarts had me ervoor gewaarschuwd dat dat vermageren en de vermoeidheid op den duur zou gaan gebeuren wanneer de melanomen binnenin ook te veel schade en beperkingen zouden gaan geven bij de spijsvertering, en dat dat onomkeerbaar / onbehandelbaar is. Haar huidige dieet van onbeperkt gras, onbeperkt rijk hooi, heel veel slobber etc. heeft ook geen effect meer daarop, ze kan prima kauwen en eet de hele dag door maar kan de voedingsstoffen nu niet goed genoeg meer opnemen helaas. Dit terugvallen geeft schijnbaar ook aan dat er een grote kans is op koliek op korte termijn door de impact van de melanomen binnenin de darmen.

Ik heb dus nu de afspraak gepland om haar helaas op korte termijn alsnog in te laten slapen, ik wil haar het niet aandoen om met het slechtere weer en de rui op komst nog verder weg te teren omdat ze er niet meer tegenop kan eten of in een enorm pijnlijke koliekaanval straks te eindigen, dus ik probeer dat voor te zijn. Maar wat een klote beslissing is dat zeg, verschrikkelijk die kl*te melanomen ;(

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 20:20

Vandaag heb ik het goed schoon gemaakt en ingesmeerd met virex.
Echter ben ik wel geschrokken van de hoeveelheid. Op de foto lijken er maar een paar te zitten, maar eigenlijk is heel de huid rond de anus vol met kleine bobbeltjes.
De melanomen direct onder de kringspier beslaan eigenlijk de helft van die kringspier en voelen echt groot..

Helaas nog niks gehoord van de dierenarts, mogelijk is die op vakantie.
Ik wacht deze week af en anders bel ik volgende week voor advies.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 13:19

Inmiddels contact gehad met de dierenarts.
Gezien de melanoom die open was nu weer dicht is blijft zijn advies hetzelfde als 5 jaar geleden: zo lang ze niet open gaan bij mesten is geen actie nodig.
Mocht het zo zijn dat ze open blijven gaan bij het mesten kan het vervolg problemen opleveren ivm vliegen/maden etc. Dus laten we voor nu maar hopen dat het rustig blijft...

Dierenarts gaf ook nog aan dat hij tot nu toe maar weinig gevallen heeft die hij puur vanwege de melanomen heeft moeten laten inslapen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:54

Uhhh dan puur van de melanomen aan de buitenkant vermoed ik? Als je het hebt over het inslapen dan.
Ik ken er toch meerdere, en ook in dit topic wordt dat wel genoemd waarbij ze wel degelijk zijn ingeslapen "om te melanomen" danwel: onverklaarbaar ziek maar niet exact weten hoe en wat, dan wel met koliek/darmproblemen.
In beide gevallen kan je misschien niet voor 100% zeker zeggen dat het door de melanomen kwam, maar dat lijkt me dan wel de meest waarschijnlijke.

Ondanks dat het aan de buitenkant er vervelend er uit ziet zegt het niets over de binnenkant.
Ik ben er persoonlijk wel mee eens om niet te gaan behandelen tot het "nodig" is.

Overigens zelf ook een schimmel gehad, ook met melanomen, wel beetje vergelijkbare hoeveelheid aan wat jouw paard heeft als ik het zo kan zien.
Zij is wel (duidelijk) door andere reden ingeslapen, ze wat uiteindelijk op dr 26e (weer) zwaar bevangen waarbij ik zelf wel de grens had getrokken om haar daar niet weer doorheen te slepen.

Laatste x-jaar kneep ik hem wel wat met de melanomen, niet bij dr staart, maar ze had ook een melanoom bij dr kaakgewricht, dus ik was bang dat deze mogelijk de kaak zou gaan beperken, maar dit is gelukkig niet gebeurd.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:09

Hierbij een schimmeltje gehad met melanomen. Begon in de koker. Dat altijd in de gaten gehouden, tot ie begon met hoesten. Medicijnen hielpen niet (meer), dus naar de kliniek: bleek ie een melanoom in de keel te hebben waardoor ie zich telkens verslikte. Maand later heb ik hem in laten slapen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:50

xTammyy schreef:
Inmiddels contact gehad met de dierenarts.
Gezien de melanoom die open was nu weer dicht is blijft zijn advies hetzelfde als 5 jaar geleden: zo lang ze niet open gaan bij mesten is geen actie nodig.
Mocht het zo zijn dat ze open blijven gaan bij het mesten kan het vervolg problemen opleveren ivm vliegen/maden etc. Dus laten we voor nu maar hopen dat het rustig blijft...

Dierenarts gaf ook nog aan dat hij tot nu toe maar weinig gevallen heeft die hij puur vanwege de melanomen heeft moeten laten inslapen.

Dat is op zich positief denk ik, maar denkt de DA dat paard er verder niet op een vervelende manier last van heeft?