Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:21

Het niet kunnen rollen vind ik ook niet een geweldig teken. Drachtige merries met zo'n zuchtplaat onder de buik kunnen ook rollen. Dus er zal dan zeker meer aan de hand zijn, helemaal als het eerdere dagen met enkel de kontbult wel wou.

Beterschap voor je paard

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:22

Jeetje wat een bulten en nu ook nog onder de buik... Ik snap dat je je zorgen maakt, hopelijk morgen na echo meer duidelijkheid.
Ik volg mee en duim voor goed herstel voor je paard :(:)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:22

Ik vind dit ook vreemd en naar. Heeft de da nog geadviseerd of je er iets mee moet tot morgen, koelen of iets?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:24

Het lijkt alsof er iets fout loopt met haar lymfesysteem/drainagesysteem van het lichaam zelf.

Oedeem die vrij kan ronddwalen in het lichaam is natuurlijk niet zo onschuldig als een Hematoom.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 11-08-25 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_88

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:25

Oeh bah, die zak onder haar buik ziet er onprettig uit.
Ik zou hier de dierenarts wel voor laten komen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 12:26

Ik vertrouw op de expertise van mijn dierenarts.

Voor morgen inderdaad wat ik de hele week al doe, koelen en stappen aan de hand.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:26

Staan de 2 vochtplekken met elkaar in verbinding? Kun je dat zien? Loopt de bult van bol door in de bult van de buik of zit er een normaal stuk tussen die beide bulten scheidt?

Stappen en koelen is niet altijd de juiste aanpak als je niet weet wat het veroorzaakt.
Het kan het namelijk ook erger maken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:27

Je kan ook Traumeel druppels of tabletjes gaan geven. Die zorgen dan inwendig dat de zwelling minder wordt. maar jeetje, het is een beste bult zeg. Ik ben benieuwd wat er uit de echo komt. Succes met het herstel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:28

Oedeem onder de buik komt ook vaak voor in het laatste deel van de dracht, dus een hele rare plek is het niet. Maar wel apart dat het zo ronddwaalt. Is het nu gedeeltelijk verplaatst als in, is de bil wat geslonken? Of is dit er nu echt bij gekomen en heeft ze nu 2 van die grote bulten?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:40

Gelukkig dat de dierenarts morgen komt. Ik zou er zelf meer op gaan zitten dan. Dat vocht onder de buik had mijn ruin ook weleens zo, vermoedelijk van een insectenbeet. Zou het ook niet een heftige allergische reactie kunnen zijn? Hopelijk blijft het beperkt tot weefsels onder de huid, dat het niet in de longen komt het vocht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:42

Jakkes wat een bult en die op de buik erbij lijkt me niet perse goed eigenlijk. Een paard dat ik ken had opeens een hele dikke sprong en been werd dikker, maar paard liep goed en leek nog geen nood in het weekend (advies DA). Dag erna inderdaad hele buik dik net zoals dit. Bleek toch een enorme infectie in de sprong te zitten. Toen het open gesprongen is kwam er ontiegelijk veel zooi uit. Wil je niet bezorgd maken, maar het kan goed zijn dat er toch iets aan het etteren is en ik zou zeker de temperatuur blijven bijhouden. Ondanks dat dat wat lastig is in jouw geval. Hopelijk trekt het snel bij en kan de dierenarts je morgen helpen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 12:44

LG, nee er zit wel een normaal stuk tussen.

Ik wacht eerst even af wat er morgen uit komt voor ik nog andere dingen ga geven. Ik heb er nu wel traumeel gel op gesmeerd.

De bil is niet geslonken, maar wel duidelijk gezakt.

Helaas helpt de buitentemperatuur (de warmte) ook echt niet mee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:45

Kimmie25501 schreef:
Ik vertrouw op de expertise van mijn dierenarts.

Voor morgen inderdaad wat ik de hele week al doe, koelen en stappen aan de hand.

heeft de dierenarts de foto's ook gezien?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 13:02

Ja zeker! Alles wat jullie hier zien, ziet de DA ook. Al het beeld maak ik in eerste instantie voor hen en niet voor hier

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:44

Oh wat raar ineens hoe het zo verandert. Goed dat de dierenarts morgen komt.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:50

Misschien is bloedonderzoek een idee? Leverwaarden en eiwitgehalte laten controleren en ontstekingswaarden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:00

Jemig, ik dacht dat ik toch al veel rare dingen had gezien bij paarden over de jaren. Maar een dergelijke bult bij een paard is voor mij nieuw. :oo

Mijn tinkergup had eens door zijn eigen domme acties een flinke trap van de leidruin tegen zijn buik. -O- Dat werd ook een flinke bult die later ging zakken maar eerst ook wat harder ging aanvoelen, maar niet zo dik als deze. Dat heeft wel een tijd geduurd maar netjes weggetrokken,

Ik ben benieuwd wat er uit de echo komt. Kwa vocht en zwelling die naar beneden zakt sat is op zich normaal.

Wat betreft bulten en schade en zwelling bij mezelf. Ik ben erg goed in spierkapsel scheuringen en die zien er vergelijkbaar uit. Eerst dik daarna dik en hard dan zakken en langzaam aan verdwijnt het. Alleen bij een mens zie je meteen een enorme blauwe plek wat bij een paardenvachtje natuurlijk wat lastiger is.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:07

Wat een enorme bult zeg!

Ik volg het, interessant. Wat goed dat je zo snel schakelt met je dierenarts. Ik ben benieuwd naar het vervolg morgen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:47

Heeft ze eigenlijk koorts?
De plek op de buik zie je wel vaker, bv zoals eerder hier genoemd bij drachtige merries.
maar is voor de plek van deze originele bult geen logische plek om naar toe te zakken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:55

maar deze merrie is toch niet drachtig?

naar TS, hopelijk geeft de da morgen uitsluitsel.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:09

Het vocht zoekt een laag punt om het vocht kwijt te raken, vandaar het oedeem op de buik nu.
Het gewicht van de vloeistof laat het zakken, niet stijgen, dus redelijk normale reactie van het lichaam.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:18

Ja, het is normaal dat het vocht naar onderen zakt.
Alleen vind ik het vocht op de bil niet dusdanig verminderd dat dat de gehele vochtbult onder de buik zou kunnen verklaren.

Ik vind ook dat de ts het goed doet, ze heeft een plan, overlegt met haar dierenarts en ik ben ontzettend benieuwd naar wat er morgen uit komt volgens de dierenarts.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:21

KootMiraDrum schreef:
Het vocht zoekt een laag punt om het vocht kwijt te raken, vandaar het oedeem op de buik nu.
Het gewicht van de vloeistof laat het zakken, niet stijgen, dus redelijk normale reactie van het lichaam.

Uiteraard maar vocht van de hals gaat niet opeens tot in de enkels zakken. Noch dat vocht van de bil nu plots zomaar naar de buik verplaatst.
Zeker niet aangezien het vocht in de bil er ook nog gewoon zit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:24

Dat laatste wist ik nog niet toen ik mijn reactie schreef over dat onder de buik geen rare plek is voor oedeem. Ik dacht dat het verzakt was die kant op maar de bil is nog net zo dik en dat is toch wel zorgwekkend.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:44

Ik lees al mee vanaf begin.

Nu ik lees dat het bij de buik ook zit ( dus bij been niet weg ) zou ik ook vandaag nog een da laten komen. Vreemd dit zeg.