Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:08

Rust en herstel is geweldig, daar gingen ze hier ook allemaal top op. Maar helaas luzerne, en ik ben er wel achter dat dat voor 1 of 2 van mijn 4 paarden ook erg veel negatief doet. Eén had bijvoorbeeld heel veel manenpijn. Vlechten was levensgevaarlijk en al haar hele leven strijd (Tinker met manen tot haar knieën). Ze staat tegenwoordig gewoon te slapen.

Ik heb nog nooit Lexa gevoerd, dus ben benieuwd straks.

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:39

Er zit idd wel luzerne in. Wel weinig.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:16

Ik heb voor de mijne nu Pure Victorious secret balancer gekocht. Naar aanleiding van een voeradvies en tekorten, gister even handje geprobeerd en hij eet het gelukkig! _/-\o_

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:34

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:46

xLiez schreef:
Ik heb voor de mijne nu Pure Victorious secret balancer gekocht. Naar aanleiding van een voeradvies en tekorten, gister even handje geprobeerd en hij eet het gelukkig! _/-\o_

Ja die is altijd spannend. Prachtig voer qua vitamines, mineralen en sporenelementen. Mooie gehaltes. Maar de smaak is bijzonder. Hier aten ze het helaas niet. Gelukkig heb ik een goed alternatief gevonden.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 15:35

Als ik iemand nog blij kan maken met een 14kg zak Vitalbix Daily Complete Timothy dan mag die gene mij een PB doen. B-) Evt. op te halen in regio Hoogezand.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:21

Daihyo schreef:
xLiez schreef:

Ja die is altijd spannend. Prachtig voer qua vitamines, mineralen en sporenelementen. Mooie gehaltes. Maar de smaak is bijzonder. Hier aten ze het helaas niet. Gelukkig heb ik een goed alternatief gevonden.

Ja dat had ik ook gelezen inderdaad. Hij kan best sceptisch zijn met eten maar gelukkig lust hij het! Nu hopen dat hij het blijft eten :')

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 08:45

xYaartje schreef:
Fijn dat ik niet de enige ben met de ervaring dat ze minder energie krijgen van een balancer!
Hartog inderdaad ook schuren. Manen van beide pony's zijn nu mede door kruiden weer mooi aangegroeid. Sinds begin juli volledig gestopt met balancers en de manen groeien weer.
Mijn mini werd van metazoa ook erg druk. Kon de rust niet meer vinden.
Marstall was ook geen success.

Asfaloth 8 april (toen nog hartog):

[ Afbeelding ]

En nu:

[ Afbeelding ]

Wat een mooi resultaat!
Hier kreeg mijn merrie ook veel jeuk van de Hartog balancer.
Ik ga nu ook de overstap maken naar alleen kruiden ipv een balancer. Helaas met alle balancers, brokken en muesli die ik gegeven heb, had ze problemen. Alleen een poederbalancer met Stephans Muhle heucobs ging echt top, maar het merk Stephans Muhle is gestopt en ik heb andere merken hooicobs geprobeerd, maar ook hiermee weer problemen helaas. Nu ruim 2 weken gestopt met brokken e.d. en begonnen met wat kruiden. So far so good!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:23

Madelief7 schreef:
xYaartje schreef:
Fijn dat ik niet de enige ben met de ervaring dat ze minder energie krijgen van een balancer!
Hartog inderdaad ook schuren. Manen van beide pony's zijn nu mede door kruiden weer mooi aangegroeid. Sinds begin juli volledig gestopt met balancers en de manen groeien weer.

[ Afbeelding ]

En nu:

[ Afbeelding ]

Wat een mooi resultaat!
Ik ga nu ook de overstap maken naar alleen kruiden ipv een balancer. Helaas met alle balancers, brokken en muesli die ik gegeven heb, had ze problemen. Alleen een poederbalancer met Stephans Muhle heucobs ging echt top, maar het merk Stephans Muhle is gestopt en ik heb andere merken hooicobs geprobeerd, maar ook hiermee weer problemen helaas. Nu ruim 2 weken gestopt met brokken e.d. en begonnen met wat kruiden. So far so good!

Voor kruiden en balancers in kruiden vorm is pernaturam aan te raden. Ik ben erg fan van het voer, alleen mijn paard niet :+ . Weet niet wat jij nu voert?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:04

Agrobs heeft ook zoiets toch?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:10

Agrobs heeft futter natur. Ook een kruidenmix, maar niet volledig voor vitamine en mineralen.
Pernaturam heeft orgamin en equibasal in kruiden en brokjes vorm. Beide echt bedoeld als mineralen voer

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:21

Weet iemand hier of Lena balancer hetzelfde is als jepaardgezondenfit?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 15:22

Madelief7 schreef:
xYaartje schreef:

[ Afbeelding ]

En nu:

[ Afbeelding ]

Wat een mooi resultaat!

Dank je wel! Was al even bang dat ik de enige was met een pony die gevoelig is voor brokken etc.
Bijzonder ook dat jouw merrie jeuk kreeg van Hartog en meer mensen hier problemen hebben gehad met Hartog.
Ben benieuwd hoe jouw merrie het op de kruiden doet/blijft doen.

Pernaturam ken ik inderdaad Djorf. Er is alleen zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zo zie en qua kruiden geef ik ze wel het liefst zo puur mogelijk.
Orgamin en Equibasal kan ik eens naar kijken. Bestel je die bij purehorse of ergens anders?

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 16:26

Djorf_6 schreef:
Voor kruiden en balancers in kruiden vorm is pernaturam aan te raden. Ik ben erg fan van het voer, alleen mijn paard niet :+ . Weet niet wat jij nu voert?

Pernaturam kende ik nog niet, bedankt voor de tip! Ik ben nu begonnen met het geven van losse kruiden. Aan de hand van haar problemen heb ik er 4 uitgezocht. Ik geef steeds 1 soort een paar dagen. De eerste dagen vind ze het heerlijk en daarna eet ze het niet meer. Dan geef ik de volgende en dat gaat hetzelfde. Omdat ze snel op voer is uitgekeken lijkt dit goed te werken voor haar. Ze staat nu 24/7 op de wei dus ik hoop dat even tijdelijk geen compleet mineraalvoer geen problemen oplevert. Ik wil me er nog wat meer in verdiepen. Heb een webinar aangevraagd en wil misschien een voeradvies aanvragen bij D-tails.nl. Ik vind hun website interessant omdat zij aangeven dat paarden zelf kiezen wat goed voor ze is. Ik zat ook te denken aan hun maandpakket voor diversiteit. Misschien kan ik dat afwisselen met een kruidenbrokje van Pernaturam dat bedoeld is als compleet mineraalvoer. Ben bang dat ze dat niet langdurig gaat eten.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:12

pantarhei schreef:

Het zijn verschillende balancers maar Lexa produceert voor jepaardgezondenfit. Althans dat was zo toen ik er een jaar of 2 geleden naar vroeg.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 20:31

Fayyah19 schreef:
pantarhei schreef:

Het zijn verschillende balancers maar Lexa produceert voor jepaardgezondenfit. Althans dat was zo toen ik er een jaar of 2 geleden naar vroeg.

Ook nu nog. De balancer van jpgef komt bij Lexa vandaan.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 22:08

Oké ze produceren het dus, maar qua samenstelling wel anders dus. Dank

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 08:57

Hier doet mijn tot nu toe goed op hartog balancer beide paarden geen jeuk.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:47

Iemand bekend met wortel- en appel pellets? Ik wist niet dat het bestond. Niet om veel van te voeren maar als beloning wellicht.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:28

Ik gebruik ze voor het aquarium, maar zijn echt heel klein.
Ben benieuwd of dat hetzelfde is, als die jij op t oog hebt.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:50

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:36

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:30

Wortel snippers is ook wel interessant, praktischer dan allemaal kleine stukjes wortel in je zak doen. Dat wordt uitproberen :)