Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 08:38

Afbeelding
Het tijdperk met mijn lieve Joris is voorbij.
35 jaar, waarvan 33 jaar samen.
Veel over gedacht hoe het zou zijn, maar man...wat een gat last hij achter

Sanet

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:25

Ach! Dat is niet een paar hoofdstukken in je leven, dat is bijna een volledige verhaallijn.
Heel veel sterkte met het gemis!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:29

Heel veel sterkte Y;(

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:57

Veel sterkte! Wat een prachtige leeftijd!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:20

Wat verdrietig na zo’n lang leven samen
Heek veel sterkte

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:21

Och wat vreselijk erg, ik wens je heel veel sterkte :(:)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:33

Ach, heel veel sterkte :knuffel:

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:38

Veel sterkte :(:)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:34

Ahhh heel veel sterkte!!
Zoo moeilijk als je zoveel jaar al samen was :knuffel:

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:46

sterkte :knuffel:

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 14:44

Heel veel sterkte met het verlies! Y;(

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:38

Heel veel sterkte ❤️

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:03

Wat een mooie leeftijd. Maar dat maakt het verdriet niet minder, heel veel sterkte Y;(

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:12

Heel veel sterkte! Prachtige leeftijd! Y;(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:30

Heel veel sterkte.... :(:)

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:58

Ach zo verdrietig altijd! Veel sterkte :knuffel:

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 13:50

Ik zoek advies over een vervelende situatie. Mijn Zorro is toch weer aan het afvallen. Het is een tijdje stabiel geweest maar nu zie ik toch weer dat hij schraler wordt, ondanks het vele bijvoeren. Ik heb mezelf al verteld dat hij de winter zeer waarschijnlijk niet gaat halen, maar nu moet ik toch serieus nadenken over wanneer we dan er mee moeten stoppen. Hij is onwijs vrolijk en gek genoeg ook energiek: ontsnapt nog en speelt met zijn maatje. Komt ook naar me toe rennen. Maar hij gaat toch achteruit. Wanneer is het tijd om de dierenarts te bellen?

Ik heb nog nooit een "goed" dier laten gaan, altijd inslapen na een ongeluk of al ziek liggen. Het idee dat ik hem straks laat gaan en dat hij tijdens de procedure omvalt, breekt me nu al. Maar ik kan niet wachten tot dat hij ziek in de wei ligt.

Hebben jullie daar over nagedacht? Wanneer is het genoeg?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:07

Als er geen andere aanwijsbare redenen zijn (wormen, tanden enz) dan is het op een gegeven moment ook gewoon acceptatie dat het lichaam de voedingsstoffen niet meer goed opneemt/verwerkt, hoeveel je ook bijvoert.

Zolang dat hij nog gelukkig oogt, gaat liggen/opstaan en zo energiek is als jij beschrijft dan zou ik het gewoon aankijken. Je kan toch niet elke situatie voorspellen of voorkomen, elk paard kan van de een op andere dag (ernstig) ziek zijn.

Je kent je dier zelf het beste en ziet dan ook als hij veranderd in zijn gedrag en levenslust.

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:11

Grit schreef:
Als er geen andere aanwijsbare redenen zijn (wormen, tanden enz) dan is het op een gegeven moment ook gewoon acceptatie dat het lichaam de voedingsstoffen niet meer goed opneemt/verwerkt, hoeveel je ook bijvoert.

Zolang dat hij nog gelukkig oogt, gaat liggen/opstaan en zo energiek is als jij beschrijft dan zou ik het gewoon aankijken. Je kan toch niet elke situatie voorspellen of voorkomen, elk paard kan van de een op andere dag (ernstig) ziek zijn.

Je kent je dier zelf het beste en ziet dan ook als hij veranderd in zijn gedrag en levenslust.

Ja misschien goed te benoemen dat tanden en wormen gecheckt zijn. Hij heeft Eotrh, maar krijgt daar aangepast voer voor. Bloeduitslagen laten zien dat er ergens tumoristische groei is, maar in overleg met de DA besloten dat niet verder te onderzoeken omdat het belastend is en we geen grote ingrepen meer gaan doen. Is hij te oud en fragiel voor.

Voel me zo rot dat hij zo schraal wordt, alsof ik iets niet goed doe. Vandaar deze vraag ook.

Bedankt voor je advies!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:40

Jeetje wat lastig, kijk als er ergens een tumor groeit dan is het op een gegeven moment ook wel klaar.
Dat zie je bij mensen met kanker ook( ik ga er vanuit dat een tumor kanker betekend?.
Dat ze dan afvallen, dan gaat dat ook achteruit.

Toch vragen hoor….nog meer eten geven helpt niet?

Echt heel vervelend zo, en het is natuurlijk paard eigen om gewoon lekker door te gaan en niks te laten merken tot het echt niet meer kan.
Maar er komt een moment dat jouw gevoel zegt van het is goed zo, het is klaar, dat je niet meer voor hem kunt doen.
Dikke knuffel, ik snap helemaal hoe je je voelt. :(:)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:41

Lijkt mij een weloverwogen keuze om de tumor te laten voor wat het is. En het is moeilijk om te zien dat hij steeds meer inlevert en misschien komen er hier nog goede tips voorbij, maar waarschijnlijk is het de realiteit van zijn leeftijd en klachten.

Je lijkt mij een betrokken en zorgzame eigenaresse, dus ik denk niet dat je bang moet zijn dat je hem (achteraf gezien) tekort hebt gedaan. Ik zou lekker van hem blijven genieten zolang hij nog vrolijk is en als dit gaat veranderen ga je weer andere keuzes maken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:54

Met een tumor ergens is het natuurlijk een lastig gevecht.. Hoe is het met de tanden qua Eorth? Kan knap zeer doen waardoor ze toch minder kunnen en willen eten. Wellicht valt daar nog wat winst te behalen.. Echt inslapen zou ik zelf denk ik nog niet gauw doen als een oudje verder nog zo vrolijk is en speelt en rent. Dat klinkt voor mij nog te fit en blij. Maar wanneer dat kantelpunt wel komt is altijd lastig..

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:46

Hij heeft geen snijtanden meer, kiezen zijn nog goed. Zijn ruinetanden zouden er wel uit mogen, maar zijn niet enorm aangetast en we willen hem niet weer zo'n heftige ingreep laten doorstaan. Hooi "knabbelt" hij aan, eet het wel graag maar krijgt in de basis brokken (Cush & Care). Daarnaast merriebrokken en een seniore muesli. Hij kauwt heel graag, geeft echt de voorkeur aan brok ipv een slobber. Slobbers was hij klaar mee, gooide de emmer om en liet het staan. Daarom wel heel blij dat hij de Cush & Care zo lekker vindt.

Bedankt voor jullie adviezen en bemoedigende woorden. Geeft me toch een kleine oppepper. Ik zie de laatste tijd veel artikelen over mensen en verwaarloosde dieren. Gelukkig ziet Zorro er niet zo slecht uit als die paarden op de foto's maar er bekruipt me dan toch een angst dat hij er ook zo uit gaat zien...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:59

Grit schreef:

Hier sluit ik mij bij aan. Kijk goed naar je paard en probeer bij te voeren wat mogelijk is. Als hij blijft afvallen ondanks dat, zou dat voor mij wel een reden zijn om een knoop te gaan hakken... ik wil je veel sterkte en wijsheid wensen :(:)

Hier gaat t z'n.gangetje. Wel gezien dat ze nu een paar x niet soepel kon opstaan en dat is confronteren. Ze verliest haar spieren nu ook. Ik wil haar dan ook toch weer meer 'oppakken' om te kijken of ik haar toch wat sterker kan maken in de achterhand met oefeningen aan de hand. Wellicht ook meer eiwit bijvoeren.

Voeren jullie meer eiwit bij en op welke manier / welke vorm? (Bepaald voer, of apart eiwit supplement?)

Helaas is het wel een pechvogel. Ze is vandaag waarschijnlijk op een wespennest gestapt en is iig 7x of meer gestoken. Ze was er even ontdaan/ziek van (ging plat liggen of ze koliek had) maar gelukkig wel bijgetrokken. De plekken zijn wel erg pijnlijk :(:)

Woensdag komt de ta om het gebit nog eens te checken. Ze maakt nog steeds proppen van het hooi soms.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:48

De tandarts is geweest voor Nap van 30, hij heeft al zijn kiezen nog, alleen wat scherpe randjes.Dus een super gebit voor 30.