[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:59

Saul schreef:
Die van jou heeft dus sinds kort pas de medicatie voor de cushing? Het heeft sowieso wat tijd nodig.
Grappig dat ik jou tegenkom (oke dit topic is niet zo grappig) ik heb jouw zadel nog altijd in gebruik :D.

Haar hoeven zijn niet warm, ik voel geen pulsatie en het ziet er goed uit. Ze loopt ook niet "bevangen" zeg maar.

In de bak kan ik inderdaad wel wat stappen met haar aan de hand en dat doe ik ook, in de bossen gaat dit niet zo gemakkelijk :=

Zijn er echt supplementen die bewezen werken tegen stress?
Ze hangt inmiddels van poeders aan elkaar :')
Magnesium, glucosamine, gelatinepoeder, duivelsklauw, balancer vitamine brok en triphala komt er nu nog bij.

Ja gister pas gestart met medicatie :,)

Oh dat herinner ik me nog, dat stubben zadeltje, die was zo fijn.

Er zijn wel supplementen die wat rust kunnen brengen. is toch soms uitproberen individueel wat het doet.

Ik las dat monnikspeper ook kan ondersteunen in de ppid, zijn er die dit bijvoeren en hier extra verschil in zien?

Celebi

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:08

Ik geef het juist niet omdat er niet duidelijk is wat de werking is met Pergolide.. Maar veel mensen geven het wel. In principe zou ondersteuning niet meer nodig hoeven zijn als je Pergolide geeft, want die gaat de ziekte onderdrukken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:23

Ik ben hier nieuw en heb een vraag ik ben 3 dagen geleden begonnen met de medicijnen ik geef ook een suplement. Is vermoeidheid ook herkenbaar of hoort dat er niet bij, moe is hij al langere tijd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:32

marleen_usar schreef:
Ik ben hier nieuw en heb een vraag ik ben 3 dagen geleden begonnen met de medicijnen ik geef ook een suplement. Is vermoeidheid ook herkenbaar of hoort dat er niet bij, moe is hij al langere tijd.

Lethargie is inderdaad een bijwerking. Anders even aankijken of met dierenarts overleggen als de klachten aanhouden.

Hoe geven jullie de tabletten? Ik stop hem nu in een beetje slobber, maar zo nauwkeurig eet hij niet meer dus ik ben bang dat hij een keer uit zn mond valt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:43

Ik geef de pil op mijn platte hand, ik heb nu een ferro suplement besteld omdat de veearts ook aan ijzer tekort dacht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:46

Vermoeidheid kan zeker een symptoom zijn, en ook een bijwerking. Maar als hij het al langer heeft kan het prima bij de PPID horen.

Hier nu een pilletje in een lege capsule tussen een paar brokjes op mijn hand. Gaat er geweldig goed in gelukkig na wekenlange strijd met appeltjes. :j

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:16

De mijne eet ze gelukkig gewoon op met een klein handje brokjes

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:11

Hier ook met capsules tussen het voer, gaat super!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:34

Die van mij krijgt elke ochtend een halve appel met de pil erin. Gaat tot nu toe goed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:20

Mijn shet was een beetje aan gekomen maar nu zie ik toch weer zijn ribben welk voer is goed voor hem? Hij krijgt nu alleen mineralen bikkels en veel hooi, vanwege laminites mag er niet alles in zitten.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:44

Fibrebeet van pavo?

Of weight & condition van vital style

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:52

Ik voer hier nu hartog senior en weightlift van pavo, hierna even kijken wat nodig is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 22:32

Oke ik ga kijken waar ze dat hebben

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 08:52

Mijn kieskeurige merrie eet vooralsnog de Fibrebeet van Pavo heel goed op.

Daarvoor al Speedibeet, luzernebrok, Coolstance Copra en Agrobs Myo Proteïn flakes geprobeerd.
Die laatste at ze ook een poos maar heb nu nog 1.5 zak liggen en ze eet het niet meer :n

ybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:08

Ik heb nog 130 Pergoquin 1mg tabletten over. Houdbaar tot eind 2025. Bij belangstelling graag via pb.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:10

ybel schreef:
Ik heb nog 130 Pergoquin 1mg tabletten over. Houdbaar tot eind 2025. Bij belangstelling graag via pb.

Pb gestuurd

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:42

Vandaag heeft mijn 21 jarige criollo Cujo ook de diagnose PPID gekregen. Al maanden is hij met vlagen erg lethargisch, zijn lijf is veranderd, meer vocht vasthouden, met name schouders en koker. De laatste tijd is hij ook regelmatig heel chagrijnig tegen de ruin van mijn man. Kortom Cujo was helemaal zichzelf niet meer. Maandag bloed laten prikken, hij had waarde 96 waar ongeveer 25 normaal is in deze tijd van het jaar. Moet nu beginnen met 1 tablet Pergoguin per dag en dan over ongeveer 2 maanden weer bloedprikken en zien hoe de waardes dan zijn. Dus ik ga hier ook meelezen. Foto van de patient;

Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:50

Veel succes! Ik zou zelf beginnen met een kwart of een halve tablet en dan na een paar weekjes verhogen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:53

Ja, wilde daar net naar vragen. Las in de openingspost dat opbouwen beter is. Wat zijn jullie ervaringen daarmee, is langzaamaan opbouwen gedurende een week of 3 naar een hele tablet beter?

Heb wel net al 1 hele tablet gegeven, zou dat dan kwaad kunnen als ik dan morgen met een kwart tablet verder ga?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 07:41

Ik ben met een halfje gestart (dus 0.5mg, maar je heb ook hele tabletten die 0.5mg zijn dus even kijken). Hier nu 2.5 week bezig en gister had hij echt een slechte dag, eet al een paar dagen zn brok niet op, chagrijnig,... als kers op de taart krijgt hij morgen de hoefsmid nog dus ik denk dat ik er maar een zakje butagran ingooi vandaag, want de nachten zijn alweer best koud zonder deken. Eens kijken of dat verandering geeft.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:32

criollo_yess schreef:
Ja, wilde daar net naar vragen. Las in de openingspost dat opbouwen beter is. Wat zijn jullie ervaringen daarmee, is langzaamaan opbouwen gedurende een week of 3 naar een hele tablet beter?

Heb wel net al 1 hele tablet gegeven, zou dat dan kwaad kunnen als ik dan morgen met een kwart tablet verder ga?

Ik denk dat je best terug kan inderdaad en dan gewoon wat rustiger opbouwen.

Wat heeft jouw pony dan nog meer omdat je m bute wil geven Cemlys?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:50

Skessa_ schreef:
criollo_yess schreef:

Ik denk dat je best terug kan inderdaad en dan gewoon wat rustiger opbouwen.

Wat heeft jouw pony dan nog meer omdat je m bute wil geven Cemlys?

Hij heeft zeker s winters bij op stal staan en met kou toch last van de gewrichten. Bij de hoefsmid echt last met beide achterbenen optillen. Echt artrose klachten dus. Ik merk vooral s winters dat hij echt chagrijnig wordt als hij last heeft daarvan, vaak met supplement kon ik hem nog weer beter krijgen, maar de laatste dagen stond hij alleen maar tegen de wand aan te trappen als er andere paarden op stal staan, eet slecht, staat een beetje apatisch op de wei, ik ken hem 25 jaar, hij voelt zich niet goed. Dat ik hem op de medicatie heb gezet is puur om te kijken of we hem nog weer wat dikker of beter krijgen voor de winter. zoniet dan laat ik hem nog voor de winter aan gaan. Van dat zakje bute zal hij niet meer veel slechter worden gok ik zo (met metacam merk ik trouwens weinig verbetering)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:35

Ah ja duidelijk! Ik geef duivelsklauw vanwege spat en previcoxx vanwege een pees blessure. Sinds ze die previcoxx krijgt is ze echt enorm veel opgeknapt. Is volgens mijn da wat vriendelijker voor de maag dan bute

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:03

klopt maar dat heb ik nu even liggen, zo snel kan ik iets anders niet regen voor morgen nl :o bute is vaak ook wat sterker dan de rest en aangezien metacam geen verschil gaf, wil ik even kijken wat dit doet.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:26

Gefeliciteerd Skessa! En ja, zal even terugschakelen en langzaam gaan opbouwen. Ben vanmorgen ook nog naar de kliniek geweest met mijn 15 jarige shet Loebas om een bloedje te laten trekken. Nu ik me wat meer ben gaan inlezen over PPID herken ik bij Loebas ook meerdere symptomen. Wordt vervolgd.......