Paard met koorts en /Lyme

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjoW2709TR

Paard met koorts en /Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:57

Hallo

Ik heb al veel gelezen op de forums en daar veel wijzer van geworden Dank jullie wel, nu toch zelf een specifieke vraag mijn 14-jarige ruin heeft sinds inmiddels 6 weken af en aan koorts. uiteraard is de dierenarts er al meerdere malen bij geweest en heeft hij verschillende medicatie gehad denk aan ontstekingsremmers antibiotica ,panacur,een leverkür en prednison. Toch gaat de koorts nooit helemaal weg. nu denken ze Lyme en wachten we de bloedonderzoeken af. Heeft iemand een vergelijkbaar verhaal en of ervaring met lyme. Als het nu lyme zou zijn hebben jullie dan voor de antibiotica gekozen of voor de alternatieve wijze? Ik vind het lastig.

Elisa2

Re: Paard met koorts en /Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:54

Ik zou met lyme naar Den Hoek gaan, Eric Laarakker..de aanpak is best specifiek en de antibiotica is meer symptoombestrijding dan dat het werkelijk het probleem oplost.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:44

Antibiotica zijn zeer zeker geen symptoombestrijding, ze doden de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt.

Bij een bacterie zou ik sowieso voor een antibioticum kiezen en dan eventueel daarnaast alternatieve behandeling.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 11:44

miereneter schreef:
Antibiotica zijn zeer zeker geen symptoombestrijding, ze doden de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt.

Bij een bacterie zou ik sowieso voor een antibioticum kiezen en dan eventueel daarnaast alternatieve behandeling.

Volgens wat ik gelezen heb gaan niet alle bacteriën dood waardoor Lyme dus wel opnieuw kan opspelen.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:16

Antibiotica bij lyme heeft alleen zin direct na een tekenbeet. Daarna gaat de bacterie inderdaad in de biofilm zitten.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:22

Mijn ruin heeft zowel de ziekte van Lyme als anaplasmose. Ziekte van Lyme is 4j geleden ontdekt. Hij heeft toen 6 weken doxycline gehad. Erna heb ik hem met kruiden verder ondersteund. 2j geleden had hij weer een kleine opstoot en kwam daar Anaplasmose bij uit (ook een teken ziekte) omdat zijn lijf toen zelf de koorts onder controle kreeg hebben we geen antibiotica gegeven (wss was de besmetting idd al even geleden).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:36

Is er getest op Lyme. Zoniet zou ik ook zeker laten testen op Pyroplasmose en Anaplasmose.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:45

Hoe is het nu met dit paard?

MarjoW2709TR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 21:50

Annemeik schreef:

Inmiddels op week 8 van de doxycycline. Koorstpieken zijn lager en korter. Langzaam aan aan het werk maar hij is er nog niet. Waarschijnlijk einde week stoppen met doxycycline.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 23:59

Was hij positief? Op borrelia alleen of ook co-infecties? Klinkt nog niet echt top, wat gaan de vervolgstappen worden kwa behandeling?

MarjoW2709TR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 07:29

Ja hij was positief. Geen coinfecties. Nog 1 week doxyben dan weer overleg da. Die neigt te stoppen met de doxy. Misschien dan toch het alternatieve circuit in. Maar het overleg met de da moet nog plaats vinden einde van de week dus het is nog speculeren

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:40

Ik zou de piek momenten behandelen met AB en verder inderdaad Laarakker opzoeken. Heb daar veel succes verhalen over gehoord met paarden met dergelijke problemen.
Als de ziekte op speelt kan je niet anders dan AB toedienen, maar de behandeling bij Den Hoek is meer een totaal ondersteuning zodat de ziekte meer op de achtergrond blijft en er minder flair ups komen, waardoor je dus ook weer minder met AB hoeft te behandelen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:09

MarjoW2709TR schreef:
Annemeik schreef:

Inmiddels op week 8 van de doxycycline. Koorstpieken zijn lager en korter. Langzaam aan aan het werk maar hij is er nog niet. Waarschijnlijk einde week stoppen met doxycycline.

Heb je de doxycycline intraveneus of op een andere manier?

En dus niet de anaplasmose?