De hoefsmid was er net. Er is niks aan de hoeven te zien. Zelfs de witte lijn is niet breder. Ook reageerde hij totaal niet op het opnieuw beslaan van de voeten. Ik ben er waarschijnlijk goed op tijd bijgeweest en valt het mee. Natuurlijk hopen we dat het zo blijft
capopjekop
Geplaatst: 18-07-25 12:53
Hopen dat het zo blijft idd. Hans had dat de eerste keer ook precies zo. Een paar maanden later stond ie ondanks z'n dieet kats bevangen.
Trouwens wel klote dat m'n smid eind van het jaar stopt. Zullen er in dit topic meer last van hebben gok ik
Mag ik hier even inbreken met een vraag? Mijn merrie heeft al sinds 2013 cushing en is toen ook echt enorm hoefbevangen geweest.
Met het juiste management is ze nu al jaren heel erg goed. Echter zijn er reeds een paar dingen veranderd. Ze is inmiddels 26 heeft lichte artrose waardoor het rijden nu op een lager pitje (lees wegens omstandigheden niet) staat. Ze is onlangs ook haar maatje verloren waar ze al 15 jaar bij stond. Dit heeft haar een enorme klap gegeven.
Ondanks dat ze afscheid heeft kunnen nemen etc is ze compleet van de kaart. Daar waar ze normaal enorme voernijd heeft en zelfs gevaarlijk kan worden als ze weer op een nieuwe weide staat, staat ze nu alleen nog maar in de stal. Natuurlijk is ze in rouw en heeft dit tijd nodig. Ik heb geen andere pony’s, wel 3 schapen en 2 buurpony’s.
Ze krijgt qua eten gewoon het normale, minder zelfs want ze gaat de wei niet meer op.
Nu valt het mij op dat haar hals weer op begint te zetten richting een typisch HB nekje.
Zou dit door de stress kunnen komen? Ze heeft natuurlijk al Cushing = verhoogd cortisol. Stress = nog meer cortisol.
Ze is al jaren stabiel qua cushing, heeft het zin om op dit moment opnieuw te meten?
Ik ben bezig met een nieuw maatje voor haar en als ze door de keuring komt. Komt ze halverwege augustus. Maargoed dan is de stres niet gelijk weg. In tegendeel denk ik zelfs, het zal in het begin juist stressvol zijn?
Ooh, arme pony. Hoelang is het geleden dat ze afscheid heeft genomen?
Stress kan de klachten wel versterken, maar is eigenlijk nooit de enige oorzaak. Ligt ze vaker dan anders? Is het een optie om er een (leen)pony bij te plaatsen?
Saul
Geplaatst: 19-07-25 09:29
Nee ze ligt juist minder dan anders.
Een leen pony heb ik aan gedacht. Ik mag haar ook tijdelijk bij de overburen zetten. Maar ik denk eigenlijk zelf dat ik nu zo min mogelijk moet veranderen?
Er komt hopelijk over 3-4 weken een nieuwe pony.
Als ze nu aan een andere pony moet wennen voor 3-4 weken en dan weer opnieuw?
Zelfde met verplaatsen naar de overkant. Dat is niet haar vertrouwde omgeving.
Het is nog vers. Haar maatje is nu bijna twee weken geleden overleden. Dus het is kort.
Ohja, dan zou ik inderdaad ook wachten, als er toch een nieuwe pony komt. En bijna 2 weken is nog erg kort, zelfs al had ze in een grotere groep paarden gestaan. Het enige wat je denk ik kunt doen is haar voer erop aanpassen, als je merkt dat ze aankomt in gewicht. Maar wel echt sneu om haar er zo bij te zien staan. En voor jou natuurlijk ook, dat je afscheid hebt moeten nemen van één van je paarden.
Wat voor supplementen geven jullie je paard? Hier krijgt ze oa kurkuma bij wegens de ontstekingsremmende werking. Preventief zeg maar. Maar redelijk recent is er bij mensen onderzoek geweest dat al die voordelen van kurkuma helemaal niet bestaan omdat het lichaam de kurkuma al uitschakelt, wat bij mij dus de vraag oproept of ze niet gewoon een smaakmaker krijgt nu dus gebruiken jullie andere kruiden of supplement die preventief ontstekingsremmend zijn?
Dat heb ik bij de meeste ook, vooral die mixen bij bijvoorbeeld de paardendrogist. Voor paarden die bijvoorbeeld meer magnesium of MSM nodig hebben, haal ik het nooit in zo'n standaard pot, maar kijk ik wat ze als hoofdbestandsdeel hebben en koop dat dat in een grote zak. Vaak is voor menselijke consumptie goedkoper dan voor paarden.
De kurkuma die ik nu heb is ook voor menselijke consumptie inderdaad. Scheelde een hoop geld voor hetzelfde product. Maar als dat nu bewezen placebo is, hoeft ze die uiteraard niet meer te hebben. Hij was bijna op dus die bestel ik niet meer bij.
Waarvoor geef je de biergist, Polar? Ik meende dat dat voor darmflora was?
Het is voor de darmflora en voor het verlagen van glucose pieken, aangezien 2 van mijn paarden insulineresistentie hebben. Ik ben wel echt sceptisch over het meeste. Heb bijvoorbeeld ook gluco balance geprobeerd, maar dat deed hier echt helemaal niks.
Oh dat verlagen van glucosepieken is wel interessant! Dank voor de tip, ik ga dat eens inlezen. Hoe merkte je dat de glucobalans niks deed?
Polar
Geplaatst: 25-07-25 11:27
Ik weet ook niet helemaal zeker of de biergist echt het wondermiddel is, of dat het gewoon het hele management samen is. We hebben bijvoorbeeld ook een weegschaal gemaakt en wegen minimaal 1x per week, waardoor we dus precies weten wanneer we weer een stukje minder of juist meer moeten geven van de 'wei'. Maar ik heb wel het idee dat de gist ondersteunend werkt, o.a dat de manenkam minder snel hard wordt.
Dat had ik gehoopt van Gluco balance, dat het minder suikerpieken zou veroorzaken, minder harde hals, etc. Maar ik had bijna het idee dat de symptomen juist erger werden. Dat was wel helemaal in het begin, dus wie weet deden we toen zelf ook nog dingen verkeerd.
Ik vind het zoeken naar het juiste voer of supplement echt lastig. Onze (sport) pony is twee x bevangen geweest. 1ste keer wisten we niet dat hij gevoelig was. Na een paar dagen wei was hij bevangen. De tweede keer was hij twee dagen achter elkaar onder het draad door gegaan en stond hij in een volle wei met gras. Gelukkig was er maar een hele minimale kanteling te zien op de foto’s. Wij voeten de pony nu enige tijd Pavo Ease &Excel, DaileyPlus en hij krijgt nu soms twee weken wat Topsport door zijn voer. Hij staat overdag de hele dag met graasmasker in de wei. Krijgt daarnaast nog 3x ruwvoer. En ik voer hem vitamine E en magnesium. In de zomer voer ik van Pharmahorse de Gluco….. nog iets bij.
De pavo Ease&excel is voor ons een uitkomst. Pony glanst en zit super in zijn vacht.
Heeft iemand een meer uitleg over de glucose pieken. Ik merk dat dexpony soms echt kan inkakken. Misschien heeft het daar wel mee te maken. Thanks Polar! Je zet me aan het denken