[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:17

Samantha89 schreef:
Bedankt voor je antwoord! Werkt het dan dus echt slijmoplossend? En hoeveel geef jij ervan? Ik had zitten rekenen aan de hand van de dosering van de equimucin. In die zakjes zit maar 2 gram acetylcysteïne, de rest is vulstoffen. Tot 600 kilo is 6 zakjes per dag, die van mij weegt 725 dus ik kwam op 7 zakjes per dag. Dat is effectief 14 gram acetylcysteïne. Die NAC poeder is toch puur acetylcysteïne? Zo lees ik het wel bij de ingrediënten, alleen bij allergenen staat wel bij dat er vis, weekdieren, sesam en nog veel meer kan bevatten, dus dan twijfel ik weer of dat het echt 100% acetylcysteïne is. Als het wel puur acetyl is dan zou ik dus 14 gram per dag moeten voeren.

Ik kreeg toen van de dierenarts 4 zakjes als advies per dag. (2 sochtends en 2 savonds? Dus ik heb dit omgerekend destijds naar 10 gram per dag. Dus ik geef schepje van 10 gram. Doe ik meer dan 1 schepje dat eet hij het niet (smaakt heel zurig). Ik heb eerlijk gezegd niet verder gekeken op de zak van myprotein maar geloof dat hier wel 100% nac op staat. Ik ben nu op vakantie dus kan volgende week de zak nog wel even bestuderen.

Samantha89

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 16:11

Dankjewel! Dan zit ik wel goed met mijn berekening. Ik heb nu 500 gram bij bulk besteld voor 43 euro. Hoop dat dit gaat werken voor hem.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 17:01

Hoe doen jullie paarden het nu met deze hitte?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 21:14

Hier eigenlijk goed, bij mijn paard is het sowieso altijd wel erger in het voorjaar dan in de zomer.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:06

Samantha89 schreef:
Bedankt voor je antwoord! Werkt het dan dus echt slijmoplossend? En hoeveel geef jij ervan? Ik had zitten rekenen aan de hand van de dosering van de equimucin. In die zakjes zit maar 2 gram acetylcysteïne, de rest is vulstoffen. Tot 600 kilo is 6 zakjes per dag, die van mij weegt 725 dus ik kwam op 7 zakjes per dag. Dat is effectief 14 gram acetylcysteïne. Die NAC poeder is toch puur acetylcysteïne? Zo lees ik het wel bij de ingrediënten, alleen bij allergenen staat wel bij dat er vis, weekdieren, sesam en nog veel meer kan bevatten, dus dan twijfel ik weer of dat het echt 100% acetylcysteïne is. Als het wel puur acetyl is dan zou ik dus 14 gram per dag moeten voeren.

Interessant dit. Ik ben dit op aanraden van een collega zelf gaan nemen (in capsules van holland&barret) en merk dat ik veel minder hooikoorts klachten heb dan voorgaande jaren. Ik kon veel langer zonder neusspray. Maar had nog niet de link gelegd naar toepassen bij mijn pony. Hij kan nu al een tijd zonder flixotide, maar merk wel dat ik de laatste weken meer moet stomen. Als ik het elke dag doe vind hij op den duur de flexineb echt niet leuk meer dus misschien kan ik hem hiermee ook wat meer ondersteunen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 21:55

Ik voer het nú ongeveer 2 weken en ik merk aan hem dat hij er echt baat bij heeft. Hij heeft geen snot meer en hoest ook niet meer. Neusgaten staan ook niet meer wijd. Ik ben er erg blij mee!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:41

Hier heb ik ze resoluut omgegooid op jopack tophay. Heel afentoe hoor ik de Shetlanders nog. Puf dan 1 keer en dan hoor ik ze niet meer *\o/*
Ze krijgen nu (2 arabs 2 shetlanders) 2 balen tophay en 0,5 baal topdiner per dag. Ze zien er goed uit!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:21

Voor degene die dus acetylcysteïne geven, doen jullie nog een pauze week inlassen? Of blijven jullie dit standaard geven? Ik merk echt dat mijn ruin hierdoor een stuk meer lucht heeft en een heel stuk beter in z’n vel zit daardoor.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:10

Hallo, mag ik me hier ook melden?
Ik ben een nieuwe flexineb gebruiker.
Heb m te leen van de dierenarts.
Paard lijkt het al wat beter te doen!
Hoe lang/ hoeveel fysiologisch zout vernevelen jullie?
De assistente zei, begin maar met 5 minuten. Maar ik lees overal 10/15 minuten?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:16

Cupje vullen en dan gewoon vernevelen tot hij leeg is. Kan verschillen kwa tijd hoe lang hij er over doet, ligt er bij ons ook aan hoe goed het cupje nog is. Ik zet hem meestal gewoon op stand 1.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:46

viola schreef:
Cupje vullen en dan gewoon vernevelen tot hij leeg is. Kan verschillen kwa tijd hoe lang hij er over doet, ligt er bij ons ook aan hoe goed het cupje nog is. Ik zet hem meestal gewoon op stand 1.

Ik heb maar 1 stand? Maar dan is t cupje echt met paar minuten al leeg? Is dat voldoende?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:42

Er is een topic over Flexineb gebruik, kun je veel info vinden

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:39

sh4e schreef:
viola schreef:

Ik heb maar 1 stand? Maar dan is t cupje echt met paar minuten al leeg? Is dat voldoende?

Dan is de cup stuk.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:02

sh4e schreef:
Hallo, mag ik me hier ook melden?
Ik ben een nieuwe flexineb gebruiker.
Heb m te leen van de dierenarts.
Paard lijkt het al wat beter te doen!
Hoe lang/ hoeveel fysiologisch zout vernevelen jullie?
De assistente zei, begin maar met 5 minuten. Maar ik lees overal 10/15 minuten?

Toen mijn merrie slecht was 2x per dag 30 minuten op stand 2. Ik deed het altijd maar wandelend, een volbloed zo lang stil laten staan is geen doen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:33

Ik deed ook altijd iets van 2 x per dag 20 minuten.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:42

Ik heb maar 1 stand? Maar dan is t cupje echt met paar minuten al leeg? Is dat voldoende?[/quote]
Dan is de cup stuk.[/quote]
Er komt wel goed stoom uit? Volgens mij doet ie t prima?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:26

Als die zo snel leeg is is het membraam stuk dan trekt die hem veel te snel leeg.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:34

[quote="sh4e"]

hoe oud is je flexineb - de mijne heeft namelijk 3 standen....
De mijne is uit zomer 2022.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:36

Ik heb m te leen van de dierenarts.. geen idee hoe oud?
Heb morgen contact hoe t gaat.
Ze verbeterd er wel op? Kan t kwaad?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:49

Als je alleen zout verneveld is de kans niet zo heel groot ze verbeterd van de flexineb op 5 minuten. Dat is veel te weinig om ook maar iets te doen. De werking van een 10ml cupje aan zout is sowieso niet echt aangetoond. Je moet veel langer vernevelen wil er echt een slijmoplossend effect zijn. Of medicatie vernevelen. Als ik zout vernevel dan doe ik 30ml ofzo

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:24

SansaS schreef:
Als je alleen zout verneveld is de kans niet zo heel groot ze verbeterd van de flexineb op 5 minuten. Dat is veel te weinig om ook maar iets te doen. De werking van een 10ml cupje aan zout is sowieso niet echt aangetoond. Je moet veel langer vernevelen wil er echt een slijmoplossend effect zijn. Of medicatie vernevelen. Als ik zout vernevel dan doe ik 30ml ofzo

Ik vul m wel bij en vernevel wel 30cc in 10 minuten denk ik.
Maar zal morgen overleggen met de arts. Ze is wel echt beduidend beter.
Maar dit is de eerste keer dat ik een flexineb gebruik, en heb er echt geen kennis van. Dacht wel, wat gaat dit snel,maar dacht dat dat zo hoorde..