[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:21

Mag ik advies vragen? Sinds dit jaar heb ik een hele leuke tinker kruising, welke eerder lichte symptomen van zomereczeem heeft laten zien. Ze staat sinds de koop gestald bij de kust met een, voor haar, optimaal stalmanagement (24/7 buiten, onbeperkt arm hooi/onbemest beperkt gras, kuddeverband, enz). Ook heb ik samen met Anne Lem een voedingsschema opgesteld en heb ik haar nu weer voor advies gemaild.
Ik heb inmiddels ook wat fijne tips van stalgenootjes ontvangen, omdat ze kaal wordt bij de eerste helft van haar manen. Daarnaast merk ik dat ze ook gekrabd heeft aan haar hals, hoofd en naast de staartaanzet. Wie heeft goeie tips voor ons?

Afbeelding

MarliesV

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:09

Eczeem deken er op gooien. Verder insmeren met jeukstillende producten, suikers en gras zoveel mogelijk vermijden (onbemest betekend niet suiker arm).

Er zijn ook veel posts over Tectonik te vinden, ik ben geen voorstander, maar lees wel hele goede resultaten, met de zoekfunctie in het topic genoeg over te vinden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:53

Hier ook weer tevreden met de Tectonik. Hier ging het even mis door paard wat te lang op gras te laten. Hij kan daar in dit seizoen niet tegen. Dan helpt Tectonik uiteraard ook niet. Maar inmiddels 3 weken verder, waarvan afgelopen week weer Tectonik gesmeerd en sindsdien staat hij weer jeukvrij.

Ik heb de Tectonik wel verdund, staart en manen gingen erg schilferen van de onverdunde versie.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:55

Een deken is idd wel het voornaamste om ze te beschermen. Verder zijn er diverse sprays en smeersels tegen de jeuk, uittesten welke goed werkt.

En de tektonic inderdaad. Ik wil niet weten hoe erg het zou zijn zonder. Vorig jaar was haar hoofd helemaal kapot en haar oren, geen manen en staart meer. Ik heb alleen foto's gezien van toen het al beter was, en zelfs toen zag het er nog vreselijk uit.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:30

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben vandaag begonnen met het frequentie apparaatje.
Had verwacht dat hij angstig zou worden van de gekke geluiden maar hij stond er heerlijk bij te chillen op rust.
Daarna nog even flink gapen.
Mijn andere pony stond er ook bij te chillen.
Ben erg benieuwd!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:41

Nee he. Haal ik de pony's uit de wei, tref ik aan >;)
Afbeelding

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:55

Sterrebell schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik ben vandaag begonnen met het frequentie apparaatje.
Had verwacht dat hij angstig zou worden van de gekke geluiden maar hij stond er heerlijk bij te chillen op rust.
Daarna nog even flink gapen.
Mijn andere pony stond er ook bij te chillen.
Ben erg benieuwd!

Ik ben ook heel erg benieuwd! Houd je ons op de hoogte?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:17

polderke schreef:
Voor wie interesse heeft, ik heb eventueel nog Ceterizine capsules voor paarden over (150 mg per tablet). Ik gebruik ze niet meer.

Via de dierenarts verkrijgbaar? Wil je mij pb doen met meer info

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:59

Vandaag vanwege de hitte de eczeemdeken af gedaan om 10 uur en nu een uurtje geleden weer op gedaan. Helaas, manen en staart gelijk geschuurd. We hebben een mooie schaduwrijke weide met bomen, maar daardoor ook schuurmogelijkheden. Ik vind ook dat hij moet kunnen schuren als hij jeuk heeft, maar baal ervan dat het met 1 dag af al gelijk mis is gegaan. Hij had al heel dunne manen aan het begin van de manenkam (vanaf schoft) , nu is het zo goed als kaal. Gelukkig geen kapotte huid.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 08:08

Ik snap je helemaal :(:)
Heb je voor een volgende keer ook de optie on een dunne vliegendeken op te doen? Dan beschadigen de manen en staart minder.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:27

Ik hou de deken op met het warme weer en spuit haar einde van de middag af. Durf m niet af te doen. Eczeem is echt erg op het moment.
Stukje manen en staart geschuurd, en ook allemaal plekjes in haar hals. Vind het zo sneu…

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:02

Momenteel zitten er ook knutten in de middag, samen met heel veel onweersbeestjes. Niet alleen de eczemer heeft jeuk, ze lopen hier allemaal te jeuken nu. Zelf kan ik ook niet buiten blijven in de middag, je word gék van de onweersbeestjes.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:19

Hier ook de deken af gehad van het weekend. Niet ideaal, wel wat geschuurd en meteen weer een wat harde /verdikte manenkam. Maar zelfs zonder deken stond ze wat klam. Ik heb goed gesprayd en een keer goed gewassen en het lijkt verder goed te gaan, heb de deken nu weer op.

Wat zijn onweersbeestjes? :D

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:37

Ik heb even een vraagje. Ik heb mijn IJslander eind februari verhuisd naar een nieuwe stal. Eind maart bleek dat een kuddegenootje luizen had. Toendertijd zag ik ze niet bij hem, maar paar weekjes terug zag ik toch wat eitjes. Ik heb hem nu twee keer behandeld met spul van de dierenarts, maar hij blijft enorme jeuk houden aan zijn manen en staart. Zouden dit nou nog steeds die luizen kunnen zijn of moet ik aan andere dingen denken? Ik ga sowieso ook nog contact opnemen met de dierenarts.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:34

Van de week met het warme weer heeft de mijne met vliegendeken gestaan en is bij binnenkomst de vliegendeken afgehaald ivm warmte.
Helaas heeft ze geschuurd, het was ook dik en vandaag is het gaan ontsteken helaas. Ik vind het zo sneu.
Ze blijft ook zo’n jeuk houden op het moment… beetje radeloos wat ik ermee moet.

Afbeelding

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:19

Ik lees al een hele tijd met jullie mee, heb twee eczemers staan, een mini en een KWPN'er. Ze staan aan huis, in een zeer water- en bosrijk gebied in het midden van het land. Afgelopen jaren hebben ze onder dekens gestaan. Vorig jaar ben ik dat gaan combineren met inspuiten met Green Valley buzz off spray. Ik deed toen de dekens af 's ochtends bij het voeren, dus na de schemer, en 's avonds bij het voeren weer op, dus voor de avondschemer. Dit ging heel erg goed, geen kapotgeschuurde manen, staart en oren meer. Dit jaar hebben we het aangedurfd om de dekens helemaal af te laten. Elke ochtend spray ik manen, staart, hoofd en oren van beide in, en het is gewoon echt verbazingwekkend, bij de KWPN'er geen enkel wondje meer, geen afgebroken haren, geen wc-borstelstaart, terwijl ze echt alles kapotschuurde, en bij de mini vond ik van de week een heel klein schuurplekje, maar dat is inmiddels ook weer weggetrokken en genezen.

Geen idee hoe het kan, maar vooralsnog werkt dit bij ons dus echt perfect, en ik duim heel hard dat dat voor altijd zo blijft!! En vooralsnog kan ik het dus iedereen aanraden!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:23

ApplePapple schreef:
Van de week met het warme weer heeft de mijne met vliegendeken gestaan en is bij binnenkomst de vliegendeken afgehaald ivm warmte.
Helaas heeft ze geschuurd, het was ook dik en vandaag is het gaan ontsteken helaas. Ik vind het zo sneu.
Ze blijft ook zo’n jeuk houden op het moment… beetje radeloos wat ik ermee moet.

[ Afbeelding ]

Wat verdrietig :(

Ik weet niet hoe je management is en of daar nog winst te behalen is? Geen gras, voer laag in suikers en heb je Tectonik al eens kunnen proberen?

Die van mij kan nu af en toe zonder hals staan en zelfs al een dag zonder deken gaat goed. Ik ben heel voorzichtig aan het opbouwen. Dit is allemaal dankzij tectonik.
De voorwaarde blijft geen gras en voer hoog in suikers.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:29

Wat balen AppleApple, klinkt heel vervelend. Soms helpt een stoot Prednisolon, maar dat moet je net willen.

Ik ben heel tevreden over Tectonic, mijne staat nog steeds 24/7 buiten zonder deken.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:00

martinev schreef:
Ik lees al een hele tijd met jullie mee, heb twee eczemers staan, een mini en een KWPN'er. Ze staan aan huis, in een zeer water- en bosrijk gebied in het midden van het land. Afgelopen jaren hebben ze onder dekens gestaan. Vorig jaar ben ik dat gaan combineren met inspuiten met Green Valley buzz off spray. Ik deed toen de dekens af 's ochtends bij het voeren, dus na de schemer, en 's avonds bij het voeren weer op, dus voor de avondschemer. Dit ging heel erg goed, geen kapotgeschuurde manen, staart en oren meer. Dit jaar hebben we het aangedurfd om de dekens helemaal af te laten. Elke ochtend spray ik manen, staart, hoofd en oren van beide in, en het is gewoon echt verbazingwekkend, bij de KWPN'er geen enkel wondje meer, geen afgebroken haren, geen wc-borstelstaart, terwijl ze echt alles kapotschuurde, en bij de mini vond ik van de week een heel klein schuurplekje, maar dat is inmiddels ook weer weggetrokken en genezen.

Geen idee hoe het kan, maar vooralsnog werkt dit bij ons dus echt perfect, en ik duim heel hard dat dat voor altijd zo blijft!! En vooralsnog kan ik het dus iedereen aanraden!

Kijk dat zijn mooie tips! En zie dat de spray niet eens zo heel duur is.
Hier ingepakt in de deken + kap gaat het gelukkig goed. één dag zonder gestaan en toen wel geschuurd. Dus voorlopig deken en kap gewoon op.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:58

Voer laag in suikers krijgt ze idd, met glucobalance.
Ze staat wel op (oud) gras, ik weet dat dit een trigger is maar helaas is er geen andere optie. Ik wil wel gaan kijken of het met graas masker iets beter wordt (ze is ook te dik)

Ik heb vorig jaar Z-itch gebruikt via de dierenarts, dit deed niet veel dus mee gestopt. Ze staat 24/7 met eczeem deken, met rijden ook altijd deken.
Smeer de producten van Green Valley. En vliegenspray…

Vorig jaar de druppels van puur en propolis geprobeerd, werkte ook niet.
Ook nog de zomer kriebel mix van Equine motion geprobeerd maar helaas ook niet.

Ik heb volgens mij nog TKC97 staan, die ga ik nog proberen of dat iets van verlichting geeft.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:07

Ik merk dit jaar verschil met de Puur Apis en Culico en ik voer glucose support van Horseflex ipv Gluco balance. Mijn paard is ook slanker vergeleken met vorige jaren en minder jeukerig. Ze heeft wel nog jeuk hoor, maar het is beduidend minder. Welke van de 2 de truc doen weet ik niet, maar ik durf met geen van beide te stoppen.
Tectonic doe ik heel af en toe nog, maar heb niet het idee dat het iets doet.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:03

Zo zie je maar... Elke eczemer is weer anders, het blijft een lastige zoektocht.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:42

lies schreef:
Ik merk dit jaar verschil met de Puur Apis en Culico en ik voer glucose support van Horseflex ipv Gluco balance. Mijn paard is ook slanker vergeleken met vorige jaren en minder jeukerig. Ze heeft wel nog jeuk hoor, maar het is beduidend minder. Welke van de 2 de truc doen weet ik niet, maar ik durf met geen van beide te stoppen.
Tectonic doe ik heel af en toe nog, maar heb niet het idee dat het iets doet.

Volgend jaar toch eens die van horseflex proberen idd. Wellicht helpt dat ook al.
Heb ook het idee dat dit jaar door de dazen explosie het erger is, ze wordt ook echt helemaal gek als er alleen al een daas rondom haar zoemt.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:14

Het kan zijn dat de glucobalance beter werkt als je lager doseert. Ik geef hier een snufje over het voer dan reageren ze. Geef ik volle dosering doet het niks. Vanuit m’n vak gezien (fytotherapeut) kan het zijn dat het lichaam een soort “schrikreactie” geeft en er dan niks mee doet. Dus dit is misschien ook nog een handige tip om eens te proberen. Ik voer nu een vol seizoen 2 paarden met 1 pot.

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:42

Hi,

Ik heb laatst tecktonic pour om besteld, maar was alleen verkrijgbaar in 2.5L. Nu krijg ik het nooit op en vroeg ik me af of er mensen zijn die 0.5 of 1L willen overnemen?

Pb bij interesse