Wanneer is genoeg voor mijn oudje ook echt genoeg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:48

Het liefst zien we het zo, dat we s"ochtens op stal komen en dat ze vredig in hun slaap zijn ingeslapen.
Maar helaas zo werkt het meestal niet.

Ik heb ik maart mijn merrie van 33 met ppid laten inslapen, ze werd magerder en merkte dat ze zwakker werd en omdat je ooit de keuze moet maken, liever een dag te vroeg dan een uur te laat.

Dierenarts was het met mij eens, toevallig had ze dat weekend ervoor 2 paarden moeten laten inslapen, waar de eigenaren eigenlijk te laat waren, door weekenddienst, drukte was ze bij 1 paardje pas na 2 uur, paard heeft het 2 uur heel slecht gehad.

Dus, waarom wachten, puur omdat je zelf de keuze niet kan/wil maken?

En ja, ik ben nu best hard. Ik had mijn paard al 31 jaar, heb de keuze uit liefde gemaakt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:17

Zwalken klinkt al niet goed.

Je kan ook altijd met de veearts overleggen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:25

Mijn paard van 31 zwalkt ook weleens, wat niet abnormaal is aangezien veel spiermassa inmiddels verdwenen is.

TS zegt dat haar paard nog actief is en de baas van de kudde. Zo ziek / zwak is ze dus nog niet.

Daarom zou ik een maand of 2 wachten en dan de situatie evalueren, tenzij TS zelf aanvoelt dat het paard gewoon echt op is.

Earth

Re: Wanneer is genoeg voor mijn oudje ook echt genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:20

Een paard nog een 'mooie zomer geven' is natuurlijk vermenselijken. Want het paard heeft geen idee dat jij hem nog een zomer geeft.
En je zegt het zelf al, 'ik kan haar nog niet missen. Dus je weet het wel, maar je vind de keuze maken onwijs moeilijk. Dat is logisch, afscheid nemen van onze dieren is gewoon heel pijnlijk. Maar je moet het niet laten omdat jij haar nog niet kunt missen. Dan doe je je paard tekort :)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:41

Ik ben het met Beemster kaas eens.Ook voor jezelf zo dat je het zeker weet .
Mocht het echt ineens slechter gaan is de veearts snel gebeld.Afschuwelijk om voor deze beslissing te moeten staan .

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:19

Cil_ schreef:
Ik heb ook een oudje met slecht gebit en in zeer slechte conditie terug op stal gekregen. Een paar keer per dag Subli Senior Priores en soms bietenpulp bijvoeren hebben de conditie binnen twee maanden enorm goed gedaan, er staat weer een glimmend, gezond ogend en happy paard op stal.

Deze had geen cushing neem ik aan?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:51

Beemsterkaas schreef:
Mijn paard van 31 zwalkt ook weleens, wat niet abnormaal is aangezien veel spiermassa inmiddels verdwenen is.

TS zegt dat haar paard nog actief is en de baas van de kudde. Zo ziek / zwak is ze dus nog niet.

Daarom zou ik een maand of 2 wachten en dan de situatie evalueren, tenzij TS zelf aanvoelt dat het paard gewoon echt op is.

Eens.

De dag dat ze moeite moet doen om de baas te blijven of dat ze baas-af is, is het denk ik sowieso tijd