Paard heeft aanvallen? Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 03:48

Escada schreef:
Hij staat in de Steeg :(
Frequentie therapie nog niet mee bezig geweest

Datzou opzich haalbaar kunnen zijn. Als je eens aan den hoek zou willen vragen welke programma's et best ingezet kunnen worden en hoe vaak? Stuur je me anders even een pbtje?

Cayenne schreef:
Frequentie apparaatje? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

https://www.informationmedicine.org

Op de site van den hoek is er ook wel wat over te vinden.
https://holistischdierenarts.nl/behande ... et-geluid/

Liannetje86

Re: Paard heeft aanvallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:31

Ik gebruik zelf PEMF en heb dus ook een frequentie-apparaat. (Ik moet er meer mee gaan doen :'))

PEMF vind ik zelf heel fijn, ook bi de paarden. Met dat andere apparaat doe ik te weinig (gebruik ik voornamelijk thuis voor mezelf.. het doet wel iets, maar heb het idee dat ik met PEMF sneller resultaat heb..

Het kan echt wel fijn zijn voor ondersteuning. Maar snap dat het wel allemaal heel vaag blijft klinken ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 14:57

Te heftig? Hij had dunne darm koliek en de kans op overleven was heel klein... Hier werkt het echt perfect, hij mest ook meer sinds hij op seniores priores staat..

Ik hoop dat TS iniedergeval iets vind wat het ook mag zijn om haar paard zich beter te laten voelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:04

Kan hoor. Ligt aan het microbioom van je paard. Soms gaat bietenpulp altijd goed, soms heel lang en soms niet. Net als seniores priores.

Melkzuurbacteriën zijn dol op de pectine in bietenpulp. Je kunt theoretisch een onbalans stimuleren doordat het aandeel melkzuurbacteriën gaat stijgen in de darm vanwege meer voeding. Sommige paarden kunnen daar niet tegen, krijgen een onbalans in hun microbioom en daar kunnen problemen van komen.

Persoonlijk zou ik bij een paard als TS heeft altijd zo kaal mogelijk voeren. Nooit iets als seniores priores introduceren ivm meerdere ingrediënten in 1. Beter de afzonderlijke ingrediënten 1 voor 1 introduceren. Uiteraard kan het dan alsnog een goed product blijken. Echter mocht het verkeerd vallen, weet je dus niet op welk ingrediënt gereageerd wordt.

In agrobs zitten wel veel kruiden en grassen, dus in die zin geef je ook meerdere ingrediënten. Het bestaat niet uit bijv maar 1 type gras. Echter bestaat het gelukkig ook weer niet uit én grassen én kruiden én granen én bietenpulp. Wel zit er wat olie in.

* er is echt nog heel weinig wetenschappelijk onderzoek geweest. Dus veel kennis stoelt nog op verwachtingen en op studie van andere diersoorten of in vitro. Microbioom wordt ook enkel nog getest met poep, maar die in de dunne darm kan anders zijn. Echt nog een nieuw vakgebied!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 20:28

Ik begin beetje bij beetje te twijfelen aan de behandeling bij Eric. De druppels zijn bijna op, er zijn al 2 zakken glutenvrij voer doorheen en nog steeds heeft hij dezelfde symptomen.
Hij komt langzaam aan, we hebben zelfs een stukje al gereden en dat is fijn.

Alleen dit was vorig jaar ook allemaal. De koliek stopte, de symptomen bleven (luchtzuigen en krom staan) maar hij 'deed' het weer. Net zoals nu.

Ik ga beginnen met frequentie therapie. Kijken of dit wat doet. Maar ik twijfel een beetje om 14 juli weer naar Eric te gaan

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:24

Tja als het niet werkt, dan niet doorgaan. Zo simpel is het. Volg je gevoel.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:43

Je weet pas als iets werkt, nadat je het een tijd probeert. Ik zou op zijn minst dit nog bespreken de 14de. Aan de hand van de repliek die je op je zorgen krijgt, kun je dan gedegen beslissen of je verder doet of niet.

Maar te snel opgeven, werkt ook niet. Vooral zulke behandelingen hebben tijd nodig.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:50

Ik ben een stille meelezer, maar mijn pony is ook in behandeling bij Eric. Ik merkte de eerste keer dat de druppels niet helemaal zijn werk deden, en mijn pony is toen de tweede keer weer opnieuw uitgemeten. Toen bleek dat het toch niet helemaal de goede druppels waren en hebben we de hoeveelheid aangepast en wat toegevoegd. Inmiddels ben ik 3 keer geweest en merk ik zeker verbetering.

Ik zou het dus nog heel even een kans geven, vaak gebeurt er in het lijf zoveel dat het dan nog niet tot uiting komt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 22:39

Ik denk ook dat je zo,n behandeling niet te snel op moet geven..er is nogal wat aan de hand in dat lijf en al voor langere tijd. Dat kan niet in een korte tijd allemaal opgelost zijn/ worden. Dat gaat laagje voor laagje.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 10:31

Ik zou de 14e zeker nog langs gaan en op tafel leggen wat je voelt en denkt

Ga uit van maanden, als het geen jaren is, eer dit herstelt is he. Als het al herstelt.

Ik heb wel diep respect voor je doorzettingsvermogen :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 10:36

Ik zou ook deze behandeling niet te snel opgeven en doorgaan met glutenvrij voeren, sommige dingen hebben echt wel tijd nodig.

Dat hij aankomt lijkt me een goed teken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 10:54

Ik zou de handdoek nog niet in de ring gooien. Er is meer tijd nodig, die indruk kreeg ik ook uit jouw post van direct na het consult bij Eric. Een paar maanden tot een jaar om de darmen weer in balans te krijgen lees ik uit jouw post. Lyme is ook nog niet uitgesloten, daar zouden ze nog een keer op testen. Ook het advies om de frequentietherapie te blijven doen heb je nog niet opgevolgd. Glutenallergie is hij positief op getest dus glutenvrij zul je moeten blijven voeren. Dat is denk ik het enige dat nu zichtbaar is (in de vergelijking met vorig jaar) toen hij op de wei stond, dat brok voor hem met gluten niet goed is.

Escada schreef:
Het eerste wat hij dacht was de ziekte van Lyme. Maar dit kwam niet naar voren in de metingen. Maar dit meet je niet altijd meteen, kan zijn dat hij het over 6 weken wel meet dus voor nu nog geen 100% antwoord.

Vallie zwabberde met zijn achterhand, hoekige billen en weinig bespiering. Struikelen enz kan duiden op Lyme.
Sowieso zei hij glutenintolerantie dus nu over op Agrobs.

Daarna het IBD stukje, dit is een groot begrip zei hij. IBD omvat meerdere ziektes, goed mogelijk dat Vallie dit sowieso heeft want zijn verteringsstelsel is verstoord. Dit kan al zijn vanaf de geboorte en dat het vanuit de moeder is meegegeven dat dit verstoord is.

Zijn darmen zitten vol met gas door de schimmels en bacteriën die niet in balans zijn. Hij krijgt hiervoor medicatie en een soort detox kuur, dit is een traject van een paar maanden tot een jaar.

Luchtzuigen vind hij een symptoom hiervan, kan zijn dat dit over gaat maar als dit aangeleerd gedrag is dan zal dit zo blijven. Hij verwacht wel dat het minder wordt.

Komt het nu weer tot koliek, wat nog steeds een grote kans is natuurlijk dan is inslapen wel de eerlijke keus.

Medicatie voor maagzweren ben ik ook mee gestart. Hij is behandeld met frequentie therapie, hij adviseerde ook om dit meerdere malen per week te blijven doen maar daar ga ik me nog even over inlezen. Dat was 1 of ander abonnement. Ik zal vast nog wat vergeten zijn, maar voor nu hopen dat hij opknapt van deze kuren. Wie weet!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:28

Denk ook dat je dit zeker moet voorleggen aan Eric en bespreken.
Want het is niet zo dat er geen verbetering is sindsdien.
Zoals hierboven al eerder gezegd moet je dit echt meer tijd geven, het was ook veel te ernstig om zo maar 123 opgelost te krijgen.
De beslissing ligt uiteraard bij jou.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:59

Het is helemaal aan jou wat je doet, jou paard en jou geld. Persoonlijk zou ik ook nog even doorgaan, iets wat er al lang is, is niet in een paar weken opgelost, zeker niet als we het over darmen hebben. Dom voorbeeld, maar ik heb een prikkelbare darm en we waren een weekendje weg en bij een snackbar heb ik echt vette patat gegeten, niet eens veel want het was gewoon vies. Darmen niet blij, en dan gaat er zo een week overheen met buikpijn en heftig op eten reageren voor ik het weer een beetje te boven ben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:33

Er kwam een interessante podcast langs met o.a. Eric Laarakker en Gregor Tacx (dressuurruiter) en voedingsdeskundige Jill Smit over gluten intolerantie/-allergie en klachten als ibd, maagzweren etc.
En toen moest ik meteen ook aan dit topic denken. Het is ook best een heel lastig probleem, ook om je paard echt goed gebalanceerd te krijgen op voeding. Is ook echt een zoektocht, waarbij je ook echt een aantal dingen moet uitproberen. Dus ik dacht, ik plaats m hier even.

https://youtu.be/0JtIbXvrHSc?feature=shared

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 07:36

Afbeelding

Ik ben gebeld door de Graafschap Dierenartsen dat ze een paard zochten met buik/darmklachten voor een onderzoeksdag met verschillende dierenartsen. Super fijn natuurlijk want het vervelende nieuws is dat we nog steeds niet weten wat Vallie heeft. Wat is de trigger naar de koliek? Waarom gaat hij krom staan met mesten?

Nog steeds veel vragen, ikzelf ben gestopt met verder dokteren. Valerio krijgt nog druppels van Eric van de Laarakker maar ik zie geen verschil. De heftige aanvallen zijn wel gestopt en hij komt langzaam aan en we rijden zelfs weer stukjes.

Dat is natuurlijk haast een droom dat we weer samen kunnen opbouwen. Maar de aanvallen stopte vorig jaar ook ineens net zoals nu. Dus ik link de behandeling van Eric niet aan hoe Vallie er nu vandaag bij staat. Mijn gevoel zegt namelijk dat de druppels niks doen.

Vandaag gaan ze verschillende onderzoeken doen en met meerdere ogen kijken of ze wat kunnen vinden. Ben ontzettend benieuwd. Vanmiddag mag ik Vallie weer ophalen. Nog even 1x een dagje kliniek maar hopelijk met toch een paar antwoorden

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 07:49

Spannend, ik hoop dat het wat oplevert!

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:00

Ben ook benieuwd!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:42

Ik hoop op een vernieuwend inzicht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:04

Heel spannend. Zou mooi zijn als zij het probleem vinden. :j

En wel bijzonder dat het 2 jaar achter elkaar rond dezelfde tijd beter gaat.
Je zult vast wel al langs elkaar hebben gelegd wat er rond deze tijd veranderd.
Minder stal/paddock, meer gras, minder hooi/voordroog. Meer beweging in de wei. Allergisch voor het stal strooisel,...moeilijk...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:10

Escada schreef:
Dat is natuurlijk haast een droom dat we weer samen kunnen opbouwen. Maar de aanvallen stopte vorig jaar ook ineens net zoals nu. Dus ik link de behandeling van Eric niet aan hoe Vallie er nu vandaag bij staat. Mijn gevoel zegt namelijk dat de druppels niks doen.

Heb je de podcast nog geluisterd? Dan begrijp je dat je nog maar pas aan het begin van herstel staat.
Dat het beter gaat met je paard in deze tijd van het jaar past wel bij de glutenintolerantie die is gevonden (meer wei, minder gluten). In de podcast kwam bv ook naar voren dat de stalbedekking (stro) ook gluten bevat. Daar zou ik ook niet zo snel aan hebben gedacht. Het is best een ingewikkelde zoektocht naar herstel.
Maar wellicht komen ze met dit onderzoek nog wat meer tegen, of wordt wat je nu weet bevestigd. Succes!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:29

Ben je de 14de eigenlijk nog geweest naar die 2de consult bij Laarakker?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 19:18

Oké, ik hoop dat ik het goed gehoord heb. Maar de dierenarts belt me morgen met alle details want ze was ziek naar huis gegaan.

Maar..... Een werknemer daar vertelde dat er iets chronische was gevonden aan de darmen, een lekkage bij de dunne darmen en er hier medicatie voor was.

Dus ben heeeeel benieuwd wat morgen de rest van het hele verhaal is!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:01

Oh dat zou echt superfijn zijn, ik duim voor je!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:04

Hè getsie wat spannend dat je nu nog niets weet.

Maar wat zou het mooi zijn als er een oplossing is.