PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerbel2

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:11

Mijn pony at het in het begin heel goed. Nu laat ze het staan. Heb nog een halve zak over.

SNN_JEWEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 16:01

Interessant om te lezen dankjewel!
Helaas komt mij het een en ander ook bekend voor.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:59

Ik merk de laatste tijd dat mijn paard met wat minder smaak eet. Dat is ook niet zo gek, want met alle supplementen is het misschien ook allemaal wat minder lekker.

Ik zat eraan te denken om een schepje rode bietjes (gedroogd) toe te voegen aan het voer voor een zoetere smaak. Nu vraag ik me af of deze extra suikers kwaad kunnen. Voor mijn gevoel reageert mijn paard (n/Px) niet specifiek op suiker.

Hebben jullie tips om voer smakelijker te maken? Ik kan enkel droog voeren, dus geen slobbertjes e.d.

Geven jullie iets zoals glucobalance aan jullie paarden? En wat is voor de toegevoegde waarde en wanneer is dit nodig/niet?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:05

Mijn paard wilde ook niks meer eten door alle poeders. Nu de myo care van equi-xcel. Nog maar 1 poeder. En ze eet haar eten weer :-) icm de balancer van hetzelfde merk een compleet PSSM dieet.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:19

Change03 schreef:
Wil je laten weten of je paard de coolstance goed eet?
Ik wil hem graag proberen maar lees dat veel paarden het niet graag eten..

Ik geef hem inmiddels 2 weken en hij wordt door alle 3 met smaak gegeten :9 :Y)

Ik zet hem 's avonds samen met de bietenpulp in de week. Voer er een halve schep van samen met 1/3 schep bietenpulp. Verdeeld over 1 trekpaard en 2 mini's

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:29

Change03 schreef:
Ik merk de laatste tijd dat mijn paard met wat minder smaak eet. Dat is ook niet zo gek, want met alle supplementen is het misschien ook allemaal wat minder lekker.

Ik zat eraan te denken om een schepje rode bietjes (gedroogd) toe te voegen aan het voer voor een zoetere smaak. Nu vraag ik me af of deze extra suikers kwaad kunnen. Voor mijn gevoel reageert mijn paard (n/Px) niet specifiek op suiker.

Hebben jullie tips om voer smakelijker te maken? Ik kan enkel droog voeren, dus geen slobbertjes e.d.

Geven jullie iets zoals glucobalance aan jullie paarden? En wat is voor de toegevoegde waarde en wanneer is dit nodig/niet?

Ik heb wat algemene tips in een blog verzameld, maar onderaan de pagina staat ook een lijstje met de smaken die in een onderzoek de voorkeur kregen.
N.a.v. daarvan raad ik ook vaak fenegriek aan, en ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen feedback heb ontvangen dat het niet aansloeg... (https://equi-xcel.nl/help-mijn-paard-ee ... nten-niet/)

Hoop dat ik het linkje mag plaatsen, zo niet laat het even weten dan verwijder ik het weer!

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:28

Sidenote, ben ik de enige waarbij dit topic na een nieuw bericht niet meer bovenaan komt in "Paardenwelzijn", maar alleen bij "Eigen berichten"?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:21

NikkiB1991 schreef:
Sidenote, ben ik de enige waarbij dit topic na een nieuw bericht niet meer bovenaan komt in "Paardenwelzijn", maar alleen bij "Eigen berichten"?

Dat is veranderd met de nieuwe indeling van Bokt, langerlopende topics laten ze ergens onderaan hangen, zodat nieuwe topics niet ondergesneeuwd worden... Maar dat maakt dat langerlopende topics slechter snel te vinden zijn als je geen zoekfunctie gebruikt...

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:00

Oh dat had ik dan even gemist... Wel jammer, je zou denken dat de langlopende topics over zaken gaan die blijvend relevant/interessant zijn. En als het af en toe nog eens bovenaan komt, krijg je misschien ook nog wat vaker nieuwe vragen of deelnemers. Maar goed, het is niet anders dan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 18:34

Even een snel bericht: de Engelstalige versie van www.PSSM.eu is nu te vinden onder www.PSSM.online , of via het Engelse vlaggetje op de .eu site .

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:00

Ik vermoed dat mijn paard onlangs spierbevangen is geweest. Ik heb de fout gemaakt door na het rijden, redelijk stevige training, en een vrij warme middag de deken af te laten. De nacht erop koelde het af en regende het. Ondanks de schuilstal heeft het hem niet goed gedaan, dus meteen weer snachts wel de deken op. Ik werk nu met een rambo summer series deken, aangezien hij het overdag veel te snel warm heeft.

Ik heb foto’s gemaakt van de spierschade. Zou dit nog weg trekken? Kan ik nog iets doen om hem extra te ondersteunen?

N/Px - krijgt al een bulk aan supplementen maar ik twijfel om de eiwitten misschien nog wat op te hogen?

Afbeelding

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:02

Zijn er meer PSSM-ers met een zomerdip?

De mijne begint sinds 2 weken weer wat te struggelen met willen lopen. Als ze eenmaal draaft dan kan ik alles weer. Maar ze valt makkelijk terug in stap en draaft dan weer niet zo graag weg. Galop gaat prima verder.

Ik ga haar jaarlijks op een zomer dieet zetten per juni om dit op te vangen. Meer magnesium, vitamine E en vitamine B.

Hopelijk helpt het haar.

Andere oorzaken zijn overigens uitgesloten, en dat ze dit nu weer in de zomer laat zien laat me denken dat het een zomerdip is.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:47

MyChoice schreef:
Zijn er meer PSSM-ers met een zomerdip?

De mijne begint sinds 2 weken weer wat te struggelen met willen lopen. Als ze eenmaal draaft dan kan ik alles weer. Maar ze valt makkelijk terug in stap en draaft dan weer niet zo graag weg. Galop gaat prima verder.

Ik ga haar jaarlijks op een zomer dieet zetten per juni om dit op te vangen. Meer magnesium, vitamine E en vitamine B.

Hopelijk helpt het haar.

Andere oorzaken zijn overigens uitgesloten, en dat ze dit nu weer in de zomer laat zien laat me denken dat het een zomerdip is.

Welk type pssm? Koudbloed of warmbloed?

De mijne (trekpaard p1/p1) heeft het snel te warm en de afgelopen tijd gaan de temperaturen alle kanten op. Dat maakt het er niet makkelijker op. Voordeel van de warmte is dat ze minder last heeft van de artrose en daardoor ook minder last van de pssm.

Sinds een paar weken staat ze sinds jaren wel weer op het gras. Om de dag in de middag ongeveer 4 uurtjes en met een graasmasker. Gaat super goed en ze is er helemaal door opgeleefd <3

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:57

Groninger, PSSM 2 P2. Ze staat ook op het gras, half uur momenteel. Te kort gras gaat ze sowieso niet goed op.

zij heeft het in de winter snel koud, in de zomer staat ze kouder onder haar Rambo protector dan m’n PSSM P3-er. Die laatste heeft ook nergens last van verder. Maar P2 reageert sowieso sneller op vocht en warmte.

Fijn dat jouw paard goed gaat! De mijne hopelijk ook snel weer. In het voorjaar is ze juist altijd zo fijn te rijden. Loopt ze de sterren van de hemel en 2 weken later wil ze amper lopen. Zo’n deceptie dan…..

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:44

Change03 schreef:
Ik vermoed dat mijn paard onlangs spierbevangen is geweest. Ik heb de fout gemaakt door na het rijden, redelijk stevige training, en een vrij warme middag de deken af te laten. De nacht erop koelde het af en regende het. Ondanks de schuilstal heeft het hem niet goed gedaan, dus meteen weer snachts wel de deken op. Ik werk nu met een rambo summer series deken, aangezien hij het overdag veel te snel warm heeft.

Ik heb foto’s gemaakt van de spierschade. Zou dit nog weg trekken? Kan ik nog iets doen om hem extra te ondersteunen?

N/Px - krijgt al een bulk aan supplementen maar ik twijfel om de eiwitten misschien nog wat op te hogen?

[ Afbeelding ]

Hoi ik lees dit nu pas..ik ben erg benieuwd of de spierdeuk wat minder geworden is inmiddels ?

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 07:53

De spierdeuk is weggetrokken :j

Hier ook ontzettende last van de warmte. Het overmatig zweten is dusdanig erg dat ik hem soms zo doorweekt van de wei afhaal dat er geen plekje op zijn vacht meer droog is.
Ondanks de extreme hoeveelheid dazen en vliegen blijft hier morgen en woensdag de vliegendeken af..

Zijn er trouwens bokkers in dit topic die Coolstance Copra aan hun paard voeren? Ik heb nog zo’n 15(?) kg staan. Het mag gratis weg, ik maak er graag iemand blij mee.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:07

Hier hebben ze het ook erg warm en mijn pssm-er maar ook mijn andere paard later worden neurotisch door alle prikbeesten. Wij hebben er bewust voor gekozen om ze om 7 uur buiten te hebben en aan het einde van de ochtend ze naar binnen te doen. Ook warm, maar veel rustiger. Vergeet niet dat elke spier rilling voor een vlieg een extra spier inzet is die het systeem belast en dus opstapelt voor de pssm trigger. Ik ben geen fan van veel binnenhouden maar dit is nu gewoon even de beste optie.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:17

Ik zet de baksproeiers hier meerdere keren per dag aan. Indien ik niet thuis ben dan zet ik de pomp op een timer.

Het is juist mijn pssmer die op een drafje er naartoe komt en zichzelf nog net niet in zo'n sproeier parkeert. De rest hoeft niet zo nodig maar zodra het boven de 25° komt, is zij van de partij waar het koud water betreft :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:25

Hier wil de pssm-er ook het liefste afgespoten worden met water. Terwijl ze het juist het slechtste doet als het koud is en regent.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:06

Die van mij will juist absoluut geen koud water op zich, die ligt heerlijk languit bij 30 graden te bakken in de zon terwijl hij voldoende schaduwplekken heeft. Hij heeft ook helemaal geen last van de warmte in vergelijking met de andere paarden op stal.
Hij is in de winter wel een ultieme koukkleum, hoe warmer de dekens hoe beter.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 15:38

Hoi,

Sorry dat ik kom binnenvallen maar ik kon me geen meer ervaren groep voorstellen dan hier.
Om te beginnen, wij moeten morgen naar de DA-praktijk voor foto's en bloedonderzoek.

Ik heb een 21-jarige trekpaardmerrie waarvan ik al een tijdje vermoed dat ze artrose heeft, maar nooit heb laten testen omdat je er eigenlijk niks van merkt zolang ze haar duivelsklauw krijgt. Ze staat op pensioen en is fulltime grasmaaier, staat 24/7 buiten. In de zomer ging ze beter dan in de winter.

Nu moest zij bijna 2 weken geleden (10/7) 2 nachten en 1 dag op stal staan door omstandigheden en toen ik haar rond de middag terug op de wei kon zetten, kwam ze niet uit het hoekje van de stal, at en dronk niet en wilde ze niet lopen. De dierenarts is geweest, ze had koorts en toen ze achter haar aan liep stapte ze wel, maar heel stijf op 4 benen.
Spuit gekregen met ontstekingsremmer en koortsremmer, tegen de avond was ze terug volop aan het eten, haar koorts was gezakt en is ook weg gebleven. Alleen bleef ze stijf stappen.
Ik ga het even inkorten maar ik heb haar terug op de wei gezet omdat ik dacht dat ze beweging nodig had, is even beter gegaan maar ze is eigenlijk die hele tijd stijf gebleven. Gaat veel liggen, komt dan wel recht maar moeilijk en stapt niet uit zichzelf behalve van het voer naar het hooi en het water.
Heeft inflacam gehad en daarna equioxx (pijnstiller) maar zie totaal geen verschil hierbij.

Herkent iemand deze symptomen? Heeft het zin dat ik me tegen morgen al wat verdiep in PSSM zodat ik met de dierenarts beter kan sparren of komt het helemaal niet overeen?
Ze loopt alsof ze bevangen is maar heeft verder niet meer echt symptomen ervan, DA heeft er toen ook meteen naar gekeken maar had geen reden om te denken dat ze bevangen was.
Kunnen ze van PSSM die symptomen krijgen van de ene dag op de andere? Ik dacht altijd dat dat meer geleidelijk kwam maar heb me er ook nooit goed over ingelezen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:08

Ja het kan goed zijn dat ze een acute pssm aanval heeft gehad. Stijfheid kan dan dagen aanhouden, zeker als dit de eerste keer is. Vooral niet gedwongen laten bewegen. Zo comfortabel mogelijk maken en verder moeten ze er zelf doorheen komen.

Spanning en stress van het op stal staan kunnen het triggeren. Maar ook dat ze ineens onder die omstandigheden meer last kreeg van artrose en de spieren heeft overbelast ter compensatie.

Ik heb een p1/p1 trekpaard met zware artrose in de rug (lumbaal, lumbaalsacraal en SI). Was met regelmaat symptomatisch en heb ik met pensioen gezet. Sinds ze met pensioen staat en cbd olie krijgt, gaat het juist super met haar en heeft ze ook nooit meer een pssm aanval. Dus last van de artrose heeft bij haar zeker een sterke negatieve invloed op de pssm.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 16:12

Ja, dit kan heel goed PSSM zijn. Komt veel voor ook bij trekpaarden dus wel de moeite waard om te testen en dan manier van houden en voeren eventueel aan te passen

Zoals Floortje zegt kunnen andere aandoeningen die het paard erbij heeft de symptomen verergeren.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:51

Het zou kunnen. Maar het kan ook gewone spierbevangenheid of stijfheid zijn door de plotselinge wijziging in de hoeveelheid beweging. Het resultaat is dan hetzelfde maar de oorzaak wel anders. Zeker omdat je het nooit eerder gemerkt hebt zou ik proberen met een zo open mogelijke blik te kijken. Een pssm 1 test is niet duur dus die kun je er altijd aan wagen. Vervelende situatie voor jullie. Hopen dat het snel de goede kant op gaat

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:29

Ik heb PSSM test gevraagd maar moest wel aandringen want zij vonden het niet per se nodig. Heb gezegd dat t dan maar voor mijn eigen rust is.
Hoefbeen was niet gekanteld maar haar sprongen zijn ook helemaal open gegaan aan de voorbenen. Ze liep stijf voordat dit gebeurd maar het zal ook niet helpen, gaan die nu intensief behandelen. Krijg vandaag de normale bloeduitslag. PSSM iets later denk ik