RX foto straalbeen jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:34

Ik sluit me aan bij de rest, 1-2 is gewoon goed.

Met betrekking tot de RX foto’s kon ik mijn paard als jaarling al via een collectieve foto ronde in de opfok op de foto laten zetten. Niet gedaan, omdat ik de meerwaarde er niet van in zag. Maar er zijn mensen die dat wel doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:42

3heathcliff5 schreef:

Met betrekking tot de RX foto’s kon ik mijn paard als jaarling al via een collectieve foto ronde in de opfok op de foto laten zetten. Niet gedaan, omdat ik de meerwaarde er niet van in zag. Maar er zijn mensen die dat wel doen.

Maar met 12 maanden of 18, dus wanneer in het jaar? Beide jaarling maar wel groot verschil. Vanaf 18 maanden wordt het voor ocd dus een goede screening zodat je eventueel kan opereren.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:58

MyWishMax schreef:
3heathcliff5 schreef:

Maar met 12 maanden of 18, dus wanneer in het jaar? Beide jaarling maar wel groot verschil. Vanaf 18 maanden wordt het voor ocd dus een goede screening zodat je eventueel kan opereren.

Voor de meesten zou dat dichter bij de 12 dan de 18 maanden geweest zijn. Ben het verder zeker met je eens…

c_alsemgeest

Re: RX foto straalbeen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:01

18 maanden of iets ouder lijkt idd logischer ivm vorming OCD.
Daarvoor kan het soms goed lijken maar komt er later nog iets naar vormen omdat het later gevormd is, want dat gebeurt doorgaand tussen de 6 en 15 maanden.

MyWishMax

Re: RX foto straalbeen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:41

Duidelijk heathcliff! Dan snap ik hem ook niet helemaal haha. Precies wat c_alsemgeest zegt

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:48

MyWishMax schreef:
Duidelijk heathcliff! Dan snap ik hem ook niet helemaal haha. Precies wat c_alsemgeest zegt

Nog even ter verduidelijking. Die RX rondes zijn jaarlijks, dus voor 1 tot 3 jaar. Als 2 jarige had ik hem wel mee willen laten gaan met de foto’s. Alleen had ik hem vlak daarvoor al naar huis gehaald.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:05

c_alsemgeest schreef:
Daarvoor kan het soms goed lijken maar komt er later nog iets naar vormen omdat het later gevormd is, want dat gebeurt doorgaand tussen de 6 en 15 maanden.

De arts van Zangersheide vind vanaf 7 maanden RX maken van de knieën nog beter. Tot leeftijd van 11mnd zou het makkelijker vast te zetten zijn als er een OC is. Een OC kan men een schroef in zetten, maar als het fragmentje al los is spreekt men van OCD.
https://www.zangersheide.com/nl/nieuws/ ... -voorkomen

Afbeelding

"In plaats van te wachten, kan je met resorbeerbare schroeven het losgekomen fragment terug aan het bot vastmaken, waarna het terug zal vergroeien’, weet Mijten: ‘die behandeling kan uitgevoerd worden bij veulens waarbij de kraakbeenflap nog niet afgestorven is. De deadline hiervoor is 11 maanden. De diagnose kan gesteld worden vanaf zes maand."

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:52

Lukasje schreef:
Een oprechte vraag: is het eigenlijk zinvol een jaarling op foto te zetten?

Nee.
Je ziet een moment opname. Je wilt m met 3 jaar uit de opfok halen, en een week voor ophalen rent hij door het draad. Einde paard.
Er kan zo verschrikkelijk veel gebeuren in een paar jaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:02

Art_Ificious schreef:
c_alsemgeest schreef:

De arts van Zangersheide vind vanaf 7 maanden RX maken van de knieën nog beter. Tot leeftijd van 11mnd zou het makkelijker vast te zetten zijn als er een OC is. Een OC kan men een schroef in zetten, maar als het fragmentje al los is spreekt men van OCD.
https://www.zangersheide.com/nl/nieuws/ ... -voorkomen

[ Afbeelding ]

"In plaats van te wachten, kan je met resorbeerbare schroeven het losgekomen fragment terug aan het bot vastmaken, waarna het terug zal vergroeien’, weet Mijten: ‘die behandeling kan uitgevoerd worden bij veulens waarbij de kraakbeenflap nog niet afgestorven is. De deadline hiervoor is 11 maanden. De diagnose kan gesteld worden vanaf zes maand."

En hoeveel lopen er daarna prima mee hoog in de sport? Ken een aantal beesten waar een schroef plaatsing voor een OC gedaan is en voor een botcyste en het blijft toch altijd een zwakke plek.
Sneller gevoelig lopen, zeker na aantikken e.d.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:23

Daar heb ik idd geen cijfers van kunnen vinden. Maar vond het artikel wel interessant eigenlijk.

Diezelfde arts heeft mij de aankoop van een veulen namelijk afgewezen omdat die een OCD in de knie had. Heb de RX'en ook gezien via de verkoper. Waren echt losse fragmenten al. Kans op herstel zonder kreupel blijven na operatie 50%. Dus heb dat veulen ook niet gekocht.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:33

Iris_98 schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben aan het overwegen om een jaarling te kopen. Deze heeft op zijn straalbeen score 1-2 gekregen.
Hieronder zien jullie de foto’s ervan. Verder is hij volledig in orde en is ook goedgekeurd voor de sport.

Wat denken jullie hiervan?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heel eerlijk? Als je hier al over twijfelt en het als een risico ziet zou ik lekker mijn geld in mijn zak houden en gewoon geen jong paard kopen.
Beestje is gewoon prima op de foto’s en mijn eerlijke mening is dat op deze leeftijd echt onzinnig.
Hooguit als er bvb een dikke sprong is ofzo. Maar verder hart, ogen ,longen checken en daarna lekker de wei op en op de foto zodra je ermee aan het werk wil.