Brokkelhoeven en overgang naar een PP met verharde paden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Brokkelhoeven en overgang naar een PP met verharde paden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 13:46

Mijn Haflingermerrie had altijd vrij prima voeten, maar heeft sinds een tijdje problemen door een schimmel die zorgt dat de hoefwand makkelijk afbrokkelt.

Sinds kort is ze verhuisd naar een prachtige Paddock Paradise. Een groot deel van de paden is verhard met puin, dit is nodig vanwege de grondslag.
Dat ze tijd nodig zou hebben om daar aan te wennen had ik ingecalculeerd, maar het valt me nu toch tegen. Ze loopt erg gevoelig op de puinpaden, en wordt natuurlijk omdat ze net nieuw is nog best weleens weggestuurd door de andere paarden.

Voor heeft ze nu hoefschoenen aan (equifusion, zijn geschikt voor 24/7, maar absoluut niet ideaal natuurlijk). Zonder gaat écht niet. Zonder de hoefschoenen loopt ze zelfs op zand gevoelig. Ik wil graag dat ze het fijn heeft op haar nieuwe plek, en geen zere voeten heeft.

Plakbeslag/plakschoenen is mijn smid huiverig voor vanwege de schimmel.
Supplementen voeren kan ik doen, maar werkt pas op lange termijn. Vind het ook lastig om te bepalen wát dan precies.

Heeft er iemand ervaringen, tips, ideeën? Advies is welkom!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:01

Ik zou voor nu lekker de schoenen omhouden en zorgen dat ze als eerste van de schimmel afkomt. Als het redelijk droog blijft moet dat wel lukken in combinatie met schoenen toch?

Als de hoeven dan wat hebben kunnen aangroeien kun je ze ipv 24/7 gaan afbouwen. Ik doe hier als ze erg kort staat ook kort altijd aan, dan naar 2 dagen om 1 dag niet, naar om de dag, naar om de twee dagen.
Zo stond ze vorig jaar heel veel met schoenen, toen een hele tijd 2x in de week, tijdje niet en nu toevallig weer af en toe omdat ik ze weer wat kort vind worden.
Als ze altijd goede hoeven heeft gehad, is de kans groot genoeg dat ze het straks weer red als de schimmel weg is.

Elisa2

Re: Brokkelhoeven en overgang naar een PP met verharde paden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:58

Is een ijzertje een optie met de schimmel? Dat zou de kortste klap zijn namelijk, en dan de schimmel bestrijden en tzt weer zonder ijzers. Vind dat pad verhard met puin trouwens echt niet ideaal..ook niet voor de andere paarden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:07

Pfoe dat is niet handig, een pad verhard met puin... daar zou ik zeker een hoefijzer onder zetten, anders is het gewoon pijnlijk voor een paard met gevoelige hoeven. Maar vraag me net als Elisa af of dat wel kan met schimmel. Even je hoefsmid bellen dus.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:54

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de hoefwand brokkelt, maar meestal is een ijzer dan geen oplossing. Hoefnagels hebben een stevige hoefwand nodig.

Ik zou de schimmel dus goed aanpakken. Even er alles aan doen om die weg te krijgen. En in tussentijd de hoefschoenen aanhouden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:59

En de vraag of een ijzer mag op een pp.

Met zulke gevoelige voeten is deze plek niet de beste huisvesting voor dit paard als er geen ijzers onder mogen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:47

Om de hoef weer gezond te laten worden zal eerst de oorzaak van de problemen weggenomen moeten worden.
Dus eerst de schimmel behandelen, totdat deze weg is, en dan de hoefwand laten herstellen. In een slechte wand met schimmel ook nog extra gaten laten maken om een ijzer te laten zetten geeft de schimmel alleen maar meer kans; behandelen/hoeven weken met antischimmel incl. ijzer is niet zo handig en de hoef valt niet te controleren.
Hoefschoenen zijn een prima oplossing.
Turbohoofsolutions heeft prima spullen ervoor: https://www.turbohoof-solutions.nl/c-4712824/sanogene/

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:52

Niet waar je naar vroeg, maar een tip: Voor de schimmel in de hoef werkt open leggen en dan behandelen met vetramil wondspoeling erg goed.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 20:30

Unique Horn HC7 werkt bij mijn paard heel goed tegen schimmels. In combinatie met goed en regelmatig bekappen. Klinkt tegenstrijdig als de hoeven te snel slijten, maar juist bekappen gaat juist het brokkelen tegen.

En dan in de tussentijd inderdaad opvangen met hoefschoenen. Maar het ligt ook erg aan je paard of ze het ooit aankunnen om op puin te lopen. 2 van mijn 4 paarden kunnen het ook na gewenningsperiode niet aan zonder hoefschoenen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 22:51

Dank voor jullie reacties! Op ijzers kan inderdaad niet en dat wil ik ook liever niet. Meestal worden de voeten daar over het algemeen uiteindelijk niet beter van. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook andere mogelijkheden om de voeten te beschermen.

Jullie hebben helemaal gelijk dat we met de oorzaak aan de slag moeten.
Mijn smid denkt geweldig mee, en ik sta in nauw contact met haar. Advies van haar is om de schimmel te bestrijden met HPE (ook van turbo hoof solutions), dus de komende weken daarmee aan de slag en dan hopen dat het in combi met de hoefschoenen goed gaat.

Ik weet dat niet elk paard voeten heeft die kunnen wennen aan puinpaden, wat dat betreft is het even afwachten hoe het gaat.

@_suus19_ hoe heb jij dat opgelost? Of staan ze nu ergens anders om die reden?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 08:21

Hier ook 2 van de 4 die er niet overheen lopen.
Ik had 2 stukken gemaakt met puin. Geen stukken waar ze overheen moesten, maar toch zonde dat ze niet gebruikt werden.
Het jaar erna heb ik er zand overheen gelegd en was het hier klaar.

Ik hoop voor je dat het gaat werken, maar ben er bang voor van niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 09:04

Als ze zelfs op zand gevoelig loopt, heeft ze dan ook geen dunne zolen? (met een RX kan je die dikte laten bepalen).

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 09:46

Heel goed dat je met de oorzaak aan de slag gaat, maar weet dat over puin lopen met gevoelige hoeven zéér pijnlijk is voor een paard.

Daar moet je wel echt een acute oplossing voor bedenken, hopelijk lukt dat met hoefschoenen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:54

Rhys schreef:
Ik weet dat niet elk paard voeten heeft die kunnen wennen aan puinpaden, wat dat betreft is het even afwachten hoe het gaat.

Er zijn een aantal oorzaken te bedenken; onder andere ons (behalve nu dan...) nattere klimaat, waardoor sommige paarden de overgang van zand/paddock of een nattere weide naar ineens steentjes niet kunnen maken, het (ruw) voer of bijvoer, en zeker ook schimmel die de hoefwand aantast, en zo zijn er wat meer factoren. Mijn paard houdt ook niet van puin, ondanks probleemloze hoeven.

Een strookje zand naast een puinpad is een optie. Of een strook met roosters ernaast zonder puin.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:14

Duplo beslag, als de vorm past werkte hier het beste. Je zal toch iets bescherming moeten geven voor bepaalde periode (liefste tot voorjaar 2026) zodat je met de groeispurt van de hoeven kan afbouwen naar volledig blootvoets. Helaas lukt dat niet met alle paarden.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:42

Ik zie meed mensen ijzers aanraden maar aamgezien je wand al afbrokkelt denk ik niet dat een ijzertje en al die nagelgaten je daar een plezier mee gaan doen.

Kijk toch maar eens naar plakbeslag ondanks je smid daar niet happerig op is. Meestal mag dat wel op een pp. Er is plakbeslag dat je onder de voet moet aanbrengen, en niet met van die flappen vast moet lijmen. Al is het maar tijdelijk.

En voor schimmel, appelazijn dagelijks op de hoeven spuiten. Dat had hier geholpen, of iets met koper of zink in (als ik me goed herinner :') )

Ik zou ook toch eens gaan kijken naar je weerstand/supplement te gaan bijvoeren om het te gaan bestrijden. Het werkt idd niet onmiddelijk, maar als het op lange termijn ervoor gaat zorgen dat Jr paard die schimmel niet meer terug krijgt is dat een win win toch?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:56

Ik weet niet of ze toegang hebben tot gras maar simpele pure biotine (wat veelvuldig in gras zit) helpt echt om de hoef te laten groeien. Daarmee heb je iig wel wat meer materiaal om mee te werken.
Is idd lange termijn werking, maar wel iets wat echt helpt voor de groei van de hoef.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:07

leonie87 schreef:
Ik weet niet of ze toegang hebben tot gras maar simpele pure biotine (wat veelvuldig in gras zit) helpt echt om de hoef te laten groeien. Daarmee heb je iig wel wat meer materiaal om mee te werken.
Is idd lange termijn werking, maar wel iets wat echt helpt voor de groei van de hoef.

Klopt, echter kan vers gras voor sobere paarden weer andere problemen opleveren. Dan is het alternatief om biotine (vitamine b8) in poedervorm bij te voeren, en dat dan langdurig. Een hoefwand heeft een jaar nodig om van boven naar beneden gezond uit te groeien.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:07

Loopt ze alleen in de paddock of ook op de wei? Wellicht dat je haar wat meer op de wei kunt laten zodat ze minder uren per dag op verharding staat.
Dan kunnen de hoeven er rustiger aan wennen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:15

Mijn haflingers staan ook op een pp met puin. Nu hoeven ze niet per se over die paden te lopen dus dat scheelt. Maar ik ben biotine gaan bijvoeren van Iris van Gulik. Nu lopen ze helemaal zonder moeite over paden met stenen.
Heeft wel ongeveer 3 maanden nodig. Ik zou dat dus zeker verschil Nu gaan geven.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:31

Rhys schreef:
Dank voor jullie reacties! Op ijzers kan inderdaad niet en dat wil ik ook liever niet. Meestal worden de voeten daar over het algemeen uiteindelijk niet beter van. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook andere mogelijkheden om de voeten te beschermen.

Jullie hebben helemaal gelijk dat we met de oorzaak aan de slag moeten.
Mijn smid denkt geweldig mee, en ik sta in nauw contact met haar. Advies van haar is om de schimmel te bestrijden met HPE (ook van turbo hoof solutions), dus de komende weken daarmee aan de slag en dan hopen dat het in combi met de hoefschoenen goed gaat.

@_suus19_ hoe heb jij dat opgelost? Of staan ze nu ergens anders om die reden?

HPE werkt ook inderdaad. Maar kost een vermogen en is lastig om in voldoende hoeveelheid aan te brengen. En dan gooi je per ongeluk het flesje om en ben je alles kwijt (is mijn ervaring :+)
Ik heb rubber matten gelegd over de stukken waar ze persé overheen moesten lopen en de rest konden ze ontwijken. Maar inmiddels ben ik verhuisd en dat is een opluchting voor de hoeven moet ik zeggen.