Franse stand problematisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Franse stand problematisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 11:14

Ik ben op zoek naar een leuk, gezond paard voor recreatie/basissport. Heb nu gekeken bij een 6-jarige die me wel aanspreekt, maar ze staat echt hartstikke frans met beide voorvoetjes. Was ook wel weer aan een bekapbeurt toe, maar toch... Heb de benen gevoeld en ze lijkt zichzelf niet aan te tikken, geen wondjes/plekjes. Als ze recht op je af stapt kun je wel degelijk zien dat de manier van bewegen iets afwijkt.
Het plan is (vrij fanatiek) recreatief te rijden met af en toe een wedstrijdje of oefencross ofzo, maar ik wil geen paard dat bij voorbaat al twijfelachtig is en ze zit ook in een prijsklasse (7000-9000) waarbij ik dan denk hmmm, past dit dan wel? Paard is eenvoudig gebouwd, beweegt goed maar niet spectaculair en is voor de leeftijd vrij groen, wel fijn karakter, niet bijzonder gefokt.
Ik weet dat ze in theorie een hoger risico op blessures zouden hebben, maar zie je dat in de praktijk ook terug? M.i. is toontredend een groter issue. Als het meer cosmetisch is dan wat anders zou ik er niet zo veel moeite mee hebben, maar zou zoiets dan iets met de prijs doen?

rien10

Re: Franse stand problematisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:18

Aan je post te lezen heb je twijfel over dit paard.
Bij twijfel; niet doen en verder zoeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:26

Frans is niet zo erg. Alle snelle dieren zijn frans, zie een fokker me ooit eens. Dus daarom zou ik het paard niet laten staan.
Mijn merrie staat ook wat frans, is er toch al gezond 22 mee geworden (en ik heb haar al sinds ze een jaar oud is en is ingereden op 3 jarige leeftijd, en heeft in de sport gelopen).
Frans is minder erg dan toontredend vind ik. Ik vind die schoffelende paarden niet mooi om te zien, maar toontredend levert je bij zijgangen sneller een puntje extra op omdat het lijkt of het paard meer zijwaarts gaat.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:29

Mijn paard staat wat toontredend. Nooit problemen ondervonden, behalve dan dat ze een paar dagen wat gevoelig loopt na de smid (die zet haar te recht). Mijn vorige smid viel het gelijk op dat ze toontredend stond en kon haar daarvoor perfect bekappen zonder 1 stapje anders te lopen. Helaas na verhuizen moeten wisselen naar een andere smid. Dus mijn tip zou zijn, zoek een hoefsmid die er kennis van heeft en het paard hier zo goed mogelijk bij kan begeleiden :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:33

Mijn 4 jarige staat ook frans, linksvoor iets erger dan rechtsvoor. Wij springen momenteel 75-85cm zonder problemen.

Als het voor recreatief rijden is en niet elk weekend wedstrijden doen zie ik er geen probleem in.

Dit was de stand als 2 jarige
Afbeelding
Het is iets verbeterd met breder worden. Maar nog steeds is links Franser dan rechts. Valt in beweging ook goed op.

De prijs is wel best hoog. Maar je zou natuurlijk ook een bod kunnen doen.
Al wordt mijn 4 jarige momenteel op 6 a 7K geschat door iemand die op zoek was naar een barock paard ondanks hij een kruising is.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:23

Wat je kunt doen is wat foto's doorsturen naar je hoefsmid of dierenarts. Een franse stand komt vaker voor, maar omdat je schrijft dat het behoorlijk frans is, zou ik iemand mee laten kijken of het echt wel alleen de teen is die wat naar buiten draait. Ik heb ook paarden gezien waar het hele voorbeen tot de knie gedraaid was, dat moet je niet willen.
Een franse stand heeft nadelen, dat moet je incalculeren. Je wilt het liever niet.
Je krijgt toch een assymetrische beweging erin die eerder risico geeft op blessures. En je moet rekening houden dat de smid regelmatig moet komen (Dat dat nu niet gebeurt, is trouwens ook een aandachtspunt. Als ze dat nu zo voor de verkoop al niet netjes hebben, kun je je afvragen hoeveel moeite ze in het paard gestoken hebben) Mogelijk zul je het paard zijn hele gereden leven op ijzers (in elk geval voor) moeten houden. Daar moet je wel zin in hebben :o.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:37

Een hele goede hoefsmid naar laten kijken. Mijne liep er tot zwarte tour prima mee maar wel met speciale manier van bekappen en met ijzers. Hoefsmid liet het paard de benen wat meer zwabberen zodat de hoef recht landdde en niet op het randje

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:51

Ik heb een paard gehad met een hele erge franse stand. We hebben heel lang getobt met een peesblessure. Uiteindelijk bleek ze hele erge artrose te hebben in beide voorbenen. Door verkeerde belasting kreeg ze die peesblessure. Helaas heb ik haar moeten laten inslapen met 12 jaar. Ik zou het niet aanraden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:59

Ik heb ze ook liever frans dan toontredend maar ik vind de tip van Dorine en Diddykong wel een hele goede..gewoon even de hoefsmid of dierenarts mee laten kijken.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:27

Bijna ieder paard staat wel enigzins frans of toontredend. Het is in de meeste gevallen (ook als het duidelijker aanwezig is) geen enkele belemmering.

Waar je rekening mee moet houden is dat een paard met een franse stand, in de bewegingsafloop, sneller een naar binnen scheppende beweging heeft en dat er dus een grotere kans is dat ze zichzelf aantikken. Tegelijkertijd zal een toontredend paard een in meer of mindere mate aanwezige maaiende bewegingsafloop hebben.

Je zult allicht een klein beetje rekening kunnen houden met de stand bij het bekappen, maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent. Want je moet op die leeftijd al niet meer de stand willen wijzigen, omdat de kwaliteit van de pezen dan immers al bepaald is en je risico loopt om peesblessures in de hand te werken door het aanpassen van de stand/hoeven.

Het is wel verstandig om kritisch naar het paard te kijken, des noods eens een veearts mee laten kijken of het paard laten keuren, waarbij je eventueel speciale aandacht kunt vestigen op de kwaliteit van de pezen.

Tot op heden is er echter nog niet aangetoond dat het in alle gevalleen een klinisch relevant verschijnsel/aspect is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:51

Franse stand moet geen probleem zijn. Je corrigeert het alleen niet meer als ze al 6 jaar zijn. Je kan het wel goed bijhouden natuurlijk

Maar je klinkt in het algemeen niet heel positief in je verhaal. Ik zou m dan laten staan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:12

_Jelske schreef:
Bijna ieder paard staat wel enigzins frans of toontredend. Het is in de meeste gevallen (ook als het duidelijker aanwezig is) geen enkele belemmering.

Waar je rekening mee moet houden is dat een paard met een franse stand, in de bewegingsafloop, sneller een naar binnen scheppende beweging heeft en dat er dus een grotere kans is dat ze zichzelf aantikken. Tegelijkertijd zal een toontredend paard een in meer of mindere mate aanwezige maaiende bewegingsafloop hebben.

Je zult allicht een klein beetje rekening kunnen houden met de stand bij het bekappen, maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent. Want je moet op die leeftijd al niet meer de stand willen wijzigen, omdat de kwaliteit van de pezen dan immers al bepaald is en je risico loopt om peesblessures in de hand te werken door het aanpassen van de stand/hoeven.

Het is wel verstandig om kritisch naar het paard te kijken, des noods eens een veearts mee laten kijken of het paard laten keuren, waarbij je eventueel speciale aandacht kunt vestigen op de kwaliteit van de pezen.

Tot op heden is er echter nog niet aangetoond dat het in alle gevalleen een klinisch relevant verschijnsel/aspect is.

Nou, er zijn gelukkig ook nog genoeg paarden die gewoon recht op hun benen staan. :o

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:12

Franse stand zelf hoeft geen probleem te zijn. Ik heb afgelopen jaar ook een merrie gekocht die behoorlijk Frans staat, wel in een iets andere prijs categorie overigens. Overlegd met collega’s en die zagen geen grote problemen.
Zo stond ze destijds: Afbeelding

Ik ben nu rustig bezig met haar beleren, en merk er helemaal geen problemen mee. Ze heeft 1 schiefel, maar op een gunstige plek, kan de beste overkomen.
De tijd gaat leren of ze er ooit last van gaat krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:44

_xManadisx_ schreef:
Franse stand zelf hoeft geen probleem te zijn. Ik heb afgelopen jaar ook een merrie gekocht die behoorlijk Frans staat, wel in een iets andere prijs categorie overigens. Overlegd met collega’s en die zagen geen grote problemen.
Zo stond ze destijds: [ Afbeelding ]

Ik ben nu rustig bezig met haar beleren, en merk er helemaal geen problemen mee. Ze heeft 1 schiefel, maar op een gunstige plek, kan de beste overkomen.

Dit is niet alleen Frans maar ook richting X benen, nauw in de knieën.
Hier zou ik voor de sport niet blij mee zijn.

Puur een beetje Frans hoeft geen probleem te zijn. Toontredend is vaak risicovoller qua blessures dan Frans. Maar het ligt aan de gradatie en de leeftijd en of er nog meer is dan alleen de Franse stand zoals hierboven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:40

Dorine92 schreef:
Een hele goede hoefsmid naar laten kijken. Mijne liep er tot zwarte tour prima mee maar wel met speciale manier van bekappen en met ijzers. Hoefsmid liet het paard de benen wat meer zwabberen zodat de hoef recht landdde en niet op het randje

Ik kreeg hier een pb over.. en toen bedacht ik me dat ik hier gedetailleerd beeldmateriaal van heb. Ik zal eens kijken hoe ik dat het makkelijkst op bokt geupload krijg

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:43

Blijkbaar gelukt.
Zonder wat die hoefsmid eraan deed landde het paard volledig op de zijrand van de hoef. Is niet zo best voor het paard

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:13

Suzanne F. schreef:
_xManadisx_ schreef:
Zo stond ze destijds: [ Afbeelding ]

Dit is niet alleen Frans maar ook richting X benen, nauw in de knieën.
Hier zou ik voor de sport niet blij mee zijn.

Puur een beetje Frans hoeft geen probleem te zijn. Toontredend is vaak risicovoller qua blessures dan Frans. Maar het ligt aan de gradatie en de leeftijd en of er nog meer is dan alleen de Franse stand zoals hierboven.

Lijkt hier wel erger dan dat het is, ze moet ook nog uitzwaren in haar borstkas. Maar gelukkig hoeven we er zeker de sport niet mee in :) lekker recreatief aan de slag en geen lange afstanden.

Als dit een paard van 10.000 euro was geweest had ik haar overigens wel laten staan .

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 21:34

Dorine92 schreef:
[ Video ]
Blijkbaar gelukt.
Zonder wat die hoefsmid eraan deed landde het paard volledig op de zijrand van de hoef. Is niet zo best voor het paard

Dat is wel heel mooi verduidelijkend beeldmateriaal!

Het paard is hem niet geworden, maar niet vanwege de Franse stand. Het paste qua rijden niet, dus helaas.

Iedereen hier heel erg bedankt voor de input, want dat heeft me zeker geholpen om er voor mezelf een mening over te vormen.