Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Jelske schreef:Bijna ieder paard staat wel enigzins frans of toontredend. Het is in de meeste gevallen (ook als het duidelijker aanwezig is) geen enkele belemmering.
Waar je rekening mee moet houden is dat een paard met een franse stand, in de bewegingsafloop, sneller een naar binnen scheppende beweging heeft en dat er dus een grotere kans is dat ze zichzelf aantikken. Tegelijkertijd zal een toontredend paard een in meer of mindere mate aanwezige maaiende bewegingsafloop hebben.
Je zult allicht een klein beetje rekening kunnen houden met de stand bij het bekappen, maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent. Want je moet op die leeftijd al niet meer de stand willen wijzigen, omdat de kwaliteit van de pezen dan immers al bepaald is en je risico loopt om peesblessures in de hand te werken door het aanpassen van de stand/hoeven.
Het is wel verstandig om kritisch naar het paard te kijken, des noods eens een veearts mee laten kijken of het paard laten keuren, waarbij je eventueel speciale aandacht kunt vestigen op de kwaliteit van de pezen.
Tot op heden is er echter nog niet aangetoond dat het in alle gevalleen een klinisch relevant verschijnsel/aspect is.
_xManadisx_ schreef:Franse stand zelf hoeft geen probleem te zijn. Ik heb afgelopen jaar ook een merrie gekocht die behoorlijk Frans staat, wel in een iets andere prijs categorie overigens. Overlegd met collega’s en die zagen geen grote problemen.
Zo stond ze destijds: [ Afbeelding ]
Ik ben nu rustig bezig met haar beleren, en merk er helemaal geen problemen mee. Ze heeft 1 schiefel, maar op een gunstige plek, kan de beste overkomen.
De tijd gaat leren of ze er ooit last van gaat krijgen.
Dorine92 schreef:Een hele goede hoefsmid naar laten kijken. Mijne liep er tot zwarte tour prima mee maar wel met speciale manier van bekappen en met ijzers. Hoefsmid liet het paard de benen wat meer zwabberen zodat de hoef recht landdde en niet op het randje
Suzanne F. schreef:_xManadisx_ schreef:Franse stand zelf hoeft geen probleem te zijn. Ik heb afgelopen jaar ook een merrie gekocht die behoorlijk Frans staat, wel in een iets andere prijs categorie overigens. Overlegd met collega’s en die zagen geen grote problemen.
Zo stond ze destijds: [ Afbeelding ]
Ik ben nu rustig bezig met haar beleren, en merk er helemaal geen problemen mee. Ze heeft 1 schiefel, maar op een gunstige plek, kan de beste overkomen.
De tijd gaat leren of ze er ooit last van gaat krijgen.
Dit is niet alleen Frans maar ook richting X benen, nauw in de knieën.
Hier zou ik voor de sport niet blij mee zijn.
Puur een beetje Frans hoeft geen probleem te zijn. Toontredend is vaak risicovoller qua blessures dan Frans. Maar het ligt aan de gradatie en de leeftijd en of er nog meer is dan alleen de Franse stand zoals hierboven.
Dorine92 schreef:[ Video ]
Blijkbaar gelukt.
Zonder wat die hoefsmid eraan deed landde het paard volledig op de zijrand van de hoef. Is niet zo best voor het paard