Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:11

Ze zijn al gereserveerd…

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:40

Iccc schreef:
Welk voer geven jullie aan jullie gevoelige maag/buik paardjes.

Ik dacht de vita style gut en gastro muslie in combinatie met een balanser.
Dus de balanser voor alle vitamines en aanvullen met een schep muslie .
Met wat soft en fiber voor wat extra structuur en om te kauwen.

Agrobs, metazoa, vitalstyle inderdaad.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:50

Helaas stond mijn paard met koorts op de kliniek en ivm. met de medicatie die gespoten werd was ik bang voor maagzweren. Paard kreeg daartegen Gastrobim. Ongeveer 20 euro per spuit (daadwerkelijke afrekening moet nog komen).

Scheelt aanzienlijk in de prijs :+

Afbeelding

Afbeelding

Krullenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Ik kom, na flinke wat lezen, toch met een hulpvraag binnenvallen in dit topic.

Ik heb mijn nieuwe pony nu ongeveer 3 maanden. Hij was in slechte voedingstoestand (BCS -1) toen hij bij mij kwam en heeft vlak daarna een luizenuitbraak gehad. Direct toen hij bij mij kwam op onbeperkt hooi gezet en rustig aan gedaan kwa trainingen. Vooral wat grondwerk aan de hand in stap en wandelingen aan de hand naar buiten. Het was puur een band opbouwen i.p.v. trainen. In het begin was hij, ondanks zijn toestand, erg werkwillig. Een intensiever training was vervolgens een paar rondjes draven beide kanten op.

Sinds enkele weken is zijn gedrag echter volledig omgeslagen, tot een punt dat hij op een gegeven moment al voor de bak ging staken. Ik werk nog steeds op de grond met hem. Hij is soms met geen mogelijkheid te activeren en blijft ‘als een koppige ezel’ stilstaan. Het lijkt op momenten of hij echt in zichzelf keert. Ik kan gek doen wat ik wil, maar geen spiertje die ik in beweging krijg.

Daarnaast is de afgelopen weken zijn eetlust ook veranderd, hooi en gras eet hij van harte. BCS is ook weer goed en zit weer stralend in zijn vacht.

Zijn Slueslimix met mineralenbrok liet hij vaker staan dan dat hij het opat. Ook met het aannemen van beloningen kan hij dit soms even in zijn mond houden en dan pas kauwen en doorslikken. Tandenknarsen en gapen doet hij ook wel.

Gebit is recent gedaan, fysio is ook geweest. In overleg met de DA, op vermoeden maagzweer, een week geleden gestart met Nexium. En gisteren ook Gastrovet erbij opgestart. Hij lijkt wel al iets te verbeteren, wil de bak weer in en eet zijn Slueslimix+balancer ook weer op!

Aangezien ik op een eiland woon is ‘even’ een scopie niet mogelijk. Dat zou dan een meerdaagse reis naar vaste land betekenen. Financieel is dit geen probleem, maar kwa stress voor hem brengt mij dit erg in twijfel.

Herkennen jullie sommige van de bovenstaande problemen ook bij jullie paarden met maagzweren? En hebben jullie nog tips? Ik zit even met mijn handen in het haar en wil graag het juiste doen voor mijn paardje.

Amber_anne

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:47

Je hoeft geen scopie te doen maar kunt ook beginnen met medicijnen indien je dierenarts daarmee accoord is. Die van mij is ook stress gevoelig en niet gewend om op stal te staan dus heb ik geen scopie bij laten doen. Dierenarts gaf aan dat ik met de medicijnen na 3 dagen verschil zou moeten zien

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:31

Ik zou nog even door gaan met de Nexium en de gastrovet.
Later alleen met Nexium verder gaan. Kijken hoe zijn gedrag blijft gaan en als dit beter gaat de Nexium afbouwen.

Geef het de tijd want hij moet mog wennen aan zijn nieuwe situatie. Je hebt hem maar pas 3 maanden.