Paard met hoefzweer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shannak21

Paard met hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 17:10

Mijn paard heeft 2 weken geleden een hoefzweer gehad, de dierenarts is toen langs geweest en die heeft een klein gaatje gemaakt. Eigelijk na 4/5 dagen liep hij weer volledig zuiver in stap en draf.

Na een week zuiver gelopen te hebben liep hij helaas daarna weer minder. De hoefsmid is langs geweest en die heeft het gaatje weer open gemaakt. Het is nu best groot, ik denk ongeveer 1cm. Heb nu 3 dagen geweekt in biotex. En maak het 2x per dag schoon.

Ben bang dat het nu langer gaat duren voordat hij weer zuiver loopt.. in stap zie je er nu niks van maar in draf een klein beetje. De dierarts heeft gezegt dat als hij na 5/6 dagen na het open maken van de zweer nog niet zuiver loopt ik moest bellen. Dat ze dan weer langs komen.

Wat is jullie ervaring met een hoefzweer? Hoelang hebben jullie geweekt en hoelang duurde het voordat hij weer zuiver liep? Misschien hebben jullie ook wel tips. Het gat is overigens aan de onderkant van zijn hoef (in de zool) links voor.

Elisa2

Re: Paard met hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 17:13

Ik zou blijven weken met biotex net zolang tot het over is. Waarschijnlijk is nog niet alles er uit. Biotex houdt de hoef zacht en trekt het vuil naar buiten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 17:23

Mijn merrie heeft na het doorbreken (dat is niet opengemaakt, maar ging open uit zichzelf aan de bovenkant) nog wel minimaal 4 weken last gehad. Je zag het niet heel makkelijk, maar het was niet helemaal zuiver.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 20:55

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 00:44

Hier was het ook open gemaakt aan de onderzijde. Ze liep een week goed, daarna weer mis. Konden het niet vinden. Ben haar voet continu gaan weken in de biotex, na bijna een week dagen brak de zweer open bij de kroonrand. Het duurde nog wel een paar dagen voor ze weer zuiver liep, maar het was wel duidelijk te merken en te zien dat de druk eraf was.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 07:05

Bij mijn merrie heeft het weeeken (in juni net niet helemaal lekker, begin augustus doorbraak)geduurd eer de zweer er bij de kroon uitkwam. Weken van meer en minder kreupel. Hoefsmeden erbij. Niks kunnen vinden maar op het laatst dikke pezen . (Donderdag). Daardoor kliniek gebeld en afspraak gemaakt voor rx en scan voor de maandag erna. Op de zaterdag echter was niet enkel pees dik, maar hele been. Dus alsnog veearts erbij, omdat hij en wij bang waren voor einschuss. Toen wel een hele diepe zweer kunnen traceren. Hoef ingepakt door veearts. In de late avond ging haar temperatuur omhoog en is ze zelf gaan liggen en heeft anderhalf uur liggen slapen. Toen ze weer overeind kwam, kon ze weer op het been staan en was de kroonrand onder het verband pijnlijk --> daar doorgebroken

Bij mijn ruin heeft het maanden geduurd. Maar die is nooit heel erg kreupel geweest. Zelfs nog naar kliniek om foto's te maken en pees te scannen omdat we / ze dachten dat het daar vandaan kwam. Uiteindelijk ging het beter en liep hij enkel wat onregelmatig als we een steile heuvel af gingen. Ook hier kon de smid niks vinden. Pas bij de derde of vierde bekapping, kwam er een horizontaal gangenstelsel in de hoef vrij. Zweer heeft er nooit uitgekund en is als een mol horizontaal door de hoef gegaan