CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:51

Binck8 schreef:
Nou... Bericht gehad van de dierenarts. Ze werken normaal dus niet met cydectin, het is wel te bestellen maar dan moet ik een liter kopen van 233 euro, dat is veel :roll:
Normaal is het behandelen met byemite en injectie dectomax. Allebei niet voor paard geregistreerd maar wel goed werkzaam
Vanwege liever geen dectomax zou orale equest kunnen (moxidectine) kunnen.

Ik weet het dus niet meer...

Ik koop het ook per liter (180 euro was dat afgelopen jaar). Komt uiteindelijk toch wel op. Met 2 trekpaarden doen we er ongeveer een jaar mee.
Overigens de laatste maanden spuit ik de niet geschoren sokken wekelijks vol bio diesel. Werkt hier ook prima maar altijd opletten met verspilling en dat het brandbaar is. Ik heb een elektrische plantenspuit en kan zo de haren open houden en goed nat spuiten. Wij hebben in de zomermaanden geen stal met bodembedekking maar enkel inloopstallen met stalmatten. In deze periode zo zeer goed jeuk vrij te houden. In de wintermaanden toch echt cydectin met potstallen. Cydectin neemt je stal ook direct mee. We hebben wel besloten begin winter alle benen kaal te scheren. Afgelopen winter best veel mijt ellende gehad en hopelijk kan ik het dan nu beter bij houden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:55

Binck8 schreef:
Nou... Bericht gehad van de dierenarts. Ze werken normaal dus niet met cydectin, het is wel te bestellen maar dan moet ik een liter kopen van 233 euro, dat is veel :roll:
Normaal is het behandelen met byemite en injectie dectomax. Allebei niet voor paard geregistreerd maar wel goed werkzaam
Vanwege liever geen dectomax zou orale equest kunnen (moxidectine) kunnen.

Ik weet het dus niet meer...

je gebruikt minstens 100 ml per keer (10 ml per 100 kilo paard) en je herhaalt na 10 dagen.
Vaak behandel je zeker twee keer per jaar. Dus je verbruikt minimum 400 ml per jaar. Bus koel en droog bewaren en dat is geen probleem.
Prijs is wel pittig, ik betaalde laatste keer 180, ik zou even andere dierenartsen contacteren.
. Dr Brys raadt trouwens hogere doseringen aan (tot 250 ml geloof ik)

8nnemiek

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:15

Ik heb de laatste keer ook ruim meer dan 200 euro betaald voor een liter inderdaad :=

Ik doe er een paar jaar mee, maar hij blijft goed werkzaam ook al is de houdbaarheidsdatum officieel wat minder lang.
Het is even een flinke uitgave, maar dan heb je wel een hele tijd voorraad :D
Ik doe altijd 10 dagen na de eerste behandeling nog een keer behandelen, dan is ie er maandenlang vanaf.

Ik kan straks eens kijken of er nog genoeg in mijn fles zit, dan kun je wat overnemen als je toch geen hele fles wil aanschaffen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:53

Doen jullie overdoseren met de Cydectin en zo ja, hoeveel? Ik heb een Fries, 164 schoft en ouderwetse/barokke type.

Hoe nemen jullie de stallen mee in het behandelen tegen mijt? Ik heb vlas erin, dunne laag, schep dagelijks mest en natte plekken weg.

Behandelen jullie paarden die erbij staan eigenlijk ook? Preventief?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 06:07

Wij hebben enkel ons 2tal staan en behandelen altijd beiden. Ons CPL paard (lichte vorm) krijgt 60 ml per been. De andere 30 ml per been en beiden 1x per jaar ook 25 ml onder de manen/rondom staartwortel. Toen wij dat de eerste keer deden kwam er uit de oudste een berg! wormen dus vandaar dat we dit besloten hebben. Daarnaast ontwormen we uiteraard ook wel met een completer middel met gepaste tijd ertussen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:21

Berdien schreef:
Ik gebruik zelf heel lokaal anti-mijt, in de vorm van een antivlooienspray. Hiermee houd ik haar benen echt al tijden rustig, en is de belasting van de huid (en aanverwante systemen) minimaal. Ook scheer ik de sokken niet. Bij een opvlamming van de mijt spray ik om de paar dagen de aangedane plek in met antivlooi, en je ziet per dag de huid dan weer rustig worden en herstellen. Vind ik echt perfect werken :j

Welke gebruik jij, Berdien?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 09:08

Frontline en ik had laatst een andere vlooienspray die ook goed werkte. Ze had in één dag haar halve achtersok eraf geschuurd ;( en een nare plek gecreëerd. Consequent om de 2-3 dagen alleen die plekken behandeld en nu is alles weer rustig.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:08

Zaterdag de paarden voor het eerst behandeld met de Cydectin. Aankomend weekend voor de tweede keer.

Wat kan ik in de tussentijd doen aan de wonden? Ik heb allerlei zalfjes maar weet niet wat ik niet gebruiken zodat het niet botst met de werking van de Cydectin?

Of nu beter helemaal niets gebruiken voor de wonden en dat pas weer oppakken na de tweede behandeling cydectin?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:18

Binck8 schreef:
Zaterdag de paarden voor het eerst behandeld met de Cydectin. Aankomend weekend voor de tweede keer.

Wat kan ik in de tussentijd doen aan de wonden? Ik heb allerlei zalfjes maar weet niet wat ik niet gebruiken zodat het niet botst met de werking van de Cydectin?

Of nu beter helemaal niets gebruiken voor de wonden en dat pas weer oppakken na de tweede behandeling cydectin?

Mijn ervaring met wondjes is dat je er beter vanaf kan blijven. Zeker geen vettige zalfjes gaan smeren met warm weer. Insecten, schimmels, mijten, bacteriën enz zijn dol op vocht en warmte. Enige wat ik gebruik is blauwspray.

Natte wonden moeten vooral drogen. Haren er omheen weg halen zodat er lucht bij kan en deze niet kunnen verkleven in wondvocht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:19

Ik heb dan wel weer goede ervaring met zalf :+ maar dan alleen honingzalf :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:33

Op open wonden vind ik groene leem fijn. Dat trekt het vocht eruit en zorgt dat er geen vliegen bij kunnen, en dus minder kans op maden.

Heb je het voerschema ook zo veel mogelijk op orde? Zo veel mogelijk suikers uit het dieet, en geen kuil/voordroog?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:08

8nnemiek schreef:
Op open wonden vind ik groene leem fijn. Dat trekt het vocht eruit en zorgt dat er geen vliegen bij kunnen, en dus minder kans op maden.

Heb je het voerschema ook zo veel mogelijk op orde? Zo veel mogelijk suikers uit het dieet, en geen kuil/voordroog?

Nou, dat voer is dus een heel groot probleem hier. Hij eet zeer weinig hooi, staat de hele dag op het gras maar krijgt ook 3x bijvoeding in de vorm van seniores priores, slobbers en muesli. Dit is verre van ideaal voor cpl, maar hij is een erg moeilijke eter en presteert het om gewoon dagen niet te eten.

Laatste check van arts is aangegeven dat hij een slecht hart heeft en omdat hij zo moeilijk eet ik hem maar beter kon geven wat hij zeker lust. Anders valt hij echt razendsnel af. We hebben het wel over zijn voeding gehad, maar weinig oplossing helaas. Misschien meer olie en van de seniores zou hij 6 kilo droog mogen hebben, maar momenteel eet hij niet meer dan 750 gram droog. De rest is muesli en slobber omdat hij dat wel enigszins wil eten. Lucerne/grasmix etc. eet hij niet.

Morgen krijg ik wel vitalbix binnen, misschien dat ik dat nog iets mee kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:29

Dat is wel erg lastig ja.
Voer je de seniores priores ongeweekt, of lees ik dat verkeerd?

Ik geef Mystic sinds een paar jaar ‘s winters wat lijnzaad maïs brok van van Gorp bij, en die zet goed aan zonder dat hij er dikke benen van krijgt. Geen idee of het bij jou kan werken, maar wellicht een optie om eens te proberen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:34

Binck8 schreef:
8nnemiek schreef:

Nou, dat voer is dus een heel groot probleem hier. Hij eet zeer weinig hooi, staat de hele dag op het gras maar krijgt ook 3x bijvoeding in de vorm van seniores priores, slobbers en muesli. Dit is verre van ideaal voor cpl, maar hij is een erg moeilijke eter en presteert het om gewoon dagen niet te eten.

Laatste check van arts is aangegeven dat hij een slecht hart heeft en omdat hij zo moeilijk eet ik hem maar beter kon geven wat hij zeker lust. Anders valt hij echt razendsnel af. We hebben het wel over zijn voeding gehad, maar weinig oplossing helaas. Misschien meer olie en van de seniores zou hij 6 kilo droog mogen hebben, maar momenteel eet hij niet meer dan 750 gram droog. De rest is muesli en slobber omdat hij dat wel enigszins wil eten. Lucerne/grasmix etc. eet hij niet.

Morgen krijg ik wel vitalbix binnen, misschien dat ik dat nog iets mee kan.

Is zijn maag wel in orde?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:41

8nnemiek schreef:

Ik geef Mystic sinds een paar jaar ‘s winters wat lijnzaad maïs brok van van Gorp bij, en die zet goed aan zonder dat hij er dikke benen van krijgt. Geen idee of het bij jou kan werken, maar wellicht een optie om eens te proberen.

Hij krijgt alles geweekt (op de muesli na), was in aan te geven hoeveel gewicht droge seniores er in gaat.

Zoiets kan ik wel nog proberen, dierenarts had het over bietenpulp maar dat is ook niet ideaal volgens mij

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:11

Zijn maag is verder oke, geen problemen daar.
Hij heeft sneller last van zijn tanden (metastasen) en ophoping van voedsel daar en irritatie/ontsteking. Dus de tandarts gaat vaker komen voor hem om alles schoon te maken.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:19

Binck8 schreef:
8nnemiek schreef:

Hij krijgt alles geweekt (op de muesli na), was in aan te geven hoeveel gewicht droge seniores er in gaat.

Zoiets kan ik wel nog proberen, dierenarts had het over bietenpulp maar dat is ook niet ideaal volgens mij

Bietenpulp is juist fantastisch voer!

Heel laag in suiker en vol van lichtverteerbare vezels. Daarnaast zorgen de pectine's voor buffering van maagzuur. De voedingswaarde is niet zo heel groot als je kijkt naar suiker, eiwit en vet maar het is heel waardevol voor maag en darmen. En een goede spijsvertering zorgt ervoor dat al het voer beter wordt opgenomen.

Subli priores ben ik zelf niet zo'n fan van. Vind het macdonalds door een rietje :+

Als een paard bij moet zetten dan stel ik liever zelf samen op basis van eiwit en vet dan zetmeel/suiker. Bietenpulp, gemalen lijnzaad en grasbrok (van een paardenvoer merk ivm suikergehalte). Mais is een prima eiwitbron maar valt ook weer in de categorie junkfood. Gemalen lijnzaad is beter, omdat de vezels de darm stimuleren.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:46

Hij krijgt flink wat lijnzaadolie bij het voer en magnesium citraat.
Graveren krijg ik er helaas niet in, ook in geweekt vier is hij kieskeurig. Subli slobber eet hij liever dan Pavo, sector crumbs is hij ineens mee gestopt, grasmix wil hij niet meer en ook de fibre nuggets zijn afgeschreven.
Misschien dat hij in het najaar weer wat minder kieskeurig zal zijn. Vorige oudje bij ons had nauwelijks tanden met en at heel veel bietenpulp, destijds at de Friese dit ook niet naar ga het zeker weer eens proberen. Ik zou graag wat Niger in stijgers en zetmeel eiken geven ivm cpl, maar niet als hij dan nog minder gaat eten en weer flink invalt. Ik moet altijd proberen geen flink rond de winter in te krijgen, want dan levert hij uiteindelijk altijd in.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 04:16

Binck8 schreef:

Ik zet wondjes in een laag sudocrem of blauwspray. Ideaal tegen vliegen en beiden blijven makkelijk 48 uur zitten.

Qua suikerarm en laag in zetmeel voeren...ik ben ermee gestopt mijn paarden deden het er slecht op. Nu voermeesters efficient ook niet heel hoog in suikers en zetmeel maar het zit er wel in en de paarden zitten stukken beter in hun vel inmiddels!
Bietenpulp voeren wij in de wintermaanden als ze niet op het gras kunnen. Sommigen vinden het fantastisch qua bij voer maar anderen vinden het geen paardenvoer. Voors en tegens vind je overal. Ik ben ermee begonnen toen we zero muesli gingen voeren 2 jaar geleden. Ik ga proberen komende winter zonder Bietenpulp maar we hebben nu wel een partij hooi met waarschijnlijk flink veel voeding (ligt al 4 weken binnen) en zeer goed kuil/voordroog waar naar verwachting ook zeer veel in zit qua voeding.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:02

Binck, Ik zou kijken of je de Masters senior slobberbrok kunt krijgen.
Is het even wat lekkerder,heel snel klaar, nette prijs.
En is geschikt , ik geef die zelf gecombineerd met een schep fibernuggets,ik laat het samen weken, is in 20 minuten klaar en ze vind het meestal heel lekker. Voor die keren dat ze het niet lekker vind gaat er een schep kruidenmuesli van Subli door vlak voor het voeren.
https://www.mastersdiervoeders.nl/paard ... obberbrok/

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:21

ellepel schreef:
Binck, Ik zou kijken of je de Masters senior slobberbrok kunt krijgen.
Is het even wat lekkerder,heel snel klaar, nette prijs.
En is geschikt , ik geef die zelf gecombineerd met een schep fibernuggets,ik laat het samen weken, is in 20 minuten klaar en ze vind het meestal heel lekker. Voor die keren dat ze het niet lekker vind gaat er een schep kruidenmuesli van Subli door vlak voor het voeren.
https://www.mastersdiervoeders.nl/paard ... obberbrok/

Dankje, ik zal eens kijken waar ik dat kan halen. Ik was zelf ook fan van de fibrenuggets door de slobber. En dan ineens wil hij het niet meer, kreeg het er niet meer in.
Nu is het wel eigenlijk altijd zo dat als het graf begint te groeien hij niet meer zomaar alles wil eten. Maar ga graag weer wat dingen uitproberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:02

Ja lastig met die oude paarden :j