Bevangen door stress. Pech op pech

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Bevangen door stress. Pech op pech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 22:51

Twee weken geleden haalde ik mijn pony kreupel uit het land. Ik had al een afspraak met de dierenarts staan omdat ze wat minder energie had.
Ze bleek een hoefkneuzing te hebben. En op de foto zagen ze bij haar linker hoef een lichte kanteling van het hoefbeen.
Omdat ze een luchtzuiger is en ik wilde maagzweren uitsluiten heb ik een afspraak gemaakt voor een maagscopie.
Haar beslag werd aangepast, ze bleef een nachtje op de kliniek en de volgende dag had ze de scopie.

Bij de scopie waren inderdaag maagzweren gevonden en daar is een behandplan voor opgesteld.
We gingen haar ophalen en ze was zo ontzettend zenuwachtig.

We kwamen thuis en daar staat nu nu op een apart stuk met twee vriendinnetjes. Ze was zo blij om weer thuis te zijn.
Maar na een half uur zware koliek. Dierenarts geweest. Pijnstillers en darmontspanners gekregen.
De nacht goed doorgekomen, maar de volgende dag weer mis. Dus weer de DA erbij.
De koliek ging weg, maar door de stress die dat allemaal had meegebracht stond ze ineens zwaar hoefbevangen.
Dierenarts en smid erbij. Ze staat op bloedverdunners en pijnstillers. Kan met haar hoeven in het natte zand staan en heeft voldoende plek om te liggen. Ze moet rust en ze houdt zich ook rustig, al staat ze wel buiten op een stukje met zand, schuilstal en een stuk verhard.

Na een dag of 4 weer foto's van haar hoeven gemaakt en die waren onveranderd.
Afgelopen dinsdag weer controle, maar de dierenarts is nog niet tevreden. De smid geeft wel aan dat dit echt tijd nodig heeft.
Dus afgesproken om vrijdag een filmpje naar de dierenarts te sturen en maandag voor de zekerheid nog eens foto's te maken.

En wat een stress geeft dit ook voor mij. Ik heb gelukkig geen ervaring met hoefbevangenheid en probeer zo veel mogelijk te lezen en bij de dierenarts te vragen. Maar ik vind het allemaal zo onzeker.

Ik zie zeker verbetering, maar met hele kleine stappen.
De dierenarts heeft aangegeven dat ze met goed management oud kan worden. Maar dat er weer nieuwe foto's gemaakt moeten worden vind ik heel spannend.
Ze wordt nu ook getest op Cushing. De uitslag verwacht ik morgen.

Wie o wie kan mij wat meer vertellen over hoefbevangenheid? Eigen ervaringen en tips zijn welkom.
Ik wil alles doen wat er nodig is.

Lindsey_99

Re: Bevangen door stress. Pech op pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:16

Koop het boek van Remco Sikkel, daar staat eigenlijk alles in wat je wilt en moet weten bij bevangenheid. En je pony niet meer op het gras laten. 'Minder energie' kan al aanduiden dat ze zere voeten had. De 'kanteling' is eigenlijk geen 'kanteling' maar de hoefwand die wijkt omdat de lamellenverbinding verzakt is. (wat dus de bevangenheid is) komt met goed management en goed bekappen weer in orde maar kan wel lang duren omdat de hoef weer gezond (met een sterke lamellenverbinding) moet uitgroeien, van boven naar beneden.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 00:02

Bij mijn hoefbevangen Haflinger hebben bloedzuigers enorm goed geholpen.
Daar zou je dus naar kunnen kijken als extra ondersteuning naast de reguliere behandeling.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 08:26

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 08:28

Bevangen door stress verdenk ik mijn shet ook van maar nu 3 veearten gesproken die me voor gek verklaren.
Wel is de mijne er wel heel snel boven op als dat aan de orde is.
Mijn ervaring is wel als ze eenmaal over het randje van hb zijn geweest het terug keert om het minste geringste ook al doe je nog zo ontzettend je best.
Hier ook getest op cushing ect maar kwam niets uit.
Het liefst zou ik buiten heel suiker arm en eiwit arm hooi hem ook in behandeling zetten bij een voedingsdeskundige daar heeft mijn andere enorme baat bij maar hij weigert zn kruiden en suplementen te eten dus dat heb ik opgegeven.

Het komt heel vaak voort uit een stofwisseling probleem dus zou zelf dat proberen aan te pakken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 08:36

Hoefbevangenheid is een multi factor ziekte en dat is wat het vaak zo ingewikkeld maakt. 1 dingetje uit balans en dan kan het drama zijn. Kan, maar hoeft niet.. an dat maakt het zo lastig. Idd dat boek geeft goede info.

Vergeet ook niet dat hoefbevangenheid ook altijd een mechanische factor heeft die meespeelt. Dus de aanwezigheid van een correct bekapte en werkende hoef. Als ze correct bekapt zijn dan kunnen ze meer hebben voor ze bevangen raken dan als dat niet het geval is. Laat het zonder dat je zelf kennis hebt van correcte bekapping/hoefstand nou bijna niet te doen zijn om dat te waarborgen. Een goede bekapper/hoefsmid vinden die correct bekapt is echt heel lastig helaas. Ze zijn er absoluut, maar ze zijn schaars..dus verdiep jezelf eens in hoe een goed bekapte hoef eruit ziet zodat je eventueel ontwikkelende problemen kunt herkennen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:22

Wat kreeg jouw paard gevoerd? Wat en hoe vaak en hoe veel? Wat is de leeftijd? Welk ras? Al lang hetzelfde voerregime? Hoeveel beweging/huisvesting? Zet dat op een rijtje dan kunnen we de triggers misschien al vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:38

Als er al een kanteling te zien is dan denk ik dat hoefbevangenheid al eerder heeft gespeeld maar wellicht niet opgemerkt is.

Testen op PPID is een hele goede, van stress worden ze eerder spierbevangen dan hoefbevangen dus als ze hoefbevangen worden dan is er zeker wel iets onderliggends aan de hand.

Dus mijn tip zou ook zijn, probeer de onderliggende factor naar boven te halen..insulineresistentie kan ook een rol spelen. Beperk suikers en gras..HB heeft tijd nodig en kan inderdaad gewoon prima "genezen". Bij het ene paard werkt medisch beslag en bij de ander werkt natuurlijk bekappen. Maar hoe dan ook, een goede hoefsmid is enorm belangrijk.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:14

Swift schreef:
Daar zou je dus naar kunnen kijken als extra ondersteuning naast de reguliere behandeling.

Hier inderdaad ook bloedzuigers gebruikt bij zowel hoefbevangenheid als laatst bij iris haar beenwond/oude beenwond

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 18:19

Rizette schreef:
Wat kreeg jouw paard gevoerd? Wat en hoe vaak en hoe veel? Wat is de leeftijd? Welk ras? Al lang hetzelfde voerregime? Hoeveel beweging/huisvesting? Zet dat op een rijtje dan kunnen we de triggers misschien al vinden.

Ze staat op een paddock paradise met onbeperkt arm hooi. Ze wordt recreatief licht bereden, gelongeerd en vrijheidsdressuur.
We hebben voedingsadvies gekregen dat eiwitrijk en suikerarm is. Een balancer met een aanvulling die ik heel rustig aan het opbouwen ben waar ik de naam even kwijt van ben. Zoek ik op.
Ze staat sinds eind april 24 op deze plek. Ze is van zichzelf heel rustig maar wandelt wel rond.
De paddock paradise is groot en ze is normaalgesproken regelmatig op een andere plek te vinden. Nu ze op rust staat, heeft ze een stuk midden in de paddock paradise, omdat ze zo min mogelijk mag bewegen en in de stal rondjes draait.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 18:20

Swift schreef:

Die optie had ik nooit bedacht. Ga ik achteraan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 18:21

Bedankt voor alle input.
We gaan haar ook testen op insuline resistentie.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:18

AnnemiekvM schreef:
Rizette schreef:

Ze staat op een paddock paradise met onbeperkt arm hooi. Ze wordt recreatief licht bereden, gelongeerd en vrijheidsdressuur.
We hebben voedingsadvies gekregen dat eiwitrijk en suikerarm is. Een balancer met een aanvulling die ik heel rustig aan het opbouwen ben waar ik de naam even kwijt van ben. Zoek ik op.
Ze staat sinds eind april 24 op deze plek. Ze is van zichzelf heel rustig maar wandelt wel rond.
De paddock paradise is groot en ze is normaalgesproken regelmatig op een andere plek te vinden. Nu ze op rust staat, heeft ze een stuk midden in de paddock paradise, omdat ze zo min mogelijk mag bewegen en in de stal rondjes draait.

Wie weet dat het achterhaald is ondertussen, mijn pony is helaas al weer eventjes ingeslapen, maar wij mochten absoluut niks eiwitrijks voeren. Sowieso heeft die nooit meer op gras gestaan en nooit meer iets extra’s gekregen op hooi en af en toe een vitaminebrokje na.

Hoe dan ook, hb is vervelend. Je zal er vanaf nu altijd op moeten letten. Een paddock paradise klinkt wel fijn (geen gras). Let wel op dat met eventuele hb medicatie je maagbeschermers geeft. Wij hebben een keer eerst hb en toen pas maagzweren gehad waardoor pony doodongelukkig was en niet meer at.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 18:32

Ze staat inderdaad op maagbeschermers.
De smid vond haar vandaag een stuk verbeterd. Dus dat is heel positief.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:00

Mijn paard is 5 jaar geleden ook door stress hoefbevangen geraakt, eerst spierbevangen en daaropvolgend hoefbevangen. Dit alles kwam door langdurig vuurwerk in haar buurt en als laatste een zware chel vlakbij. Inmiddels helemaal genezen. Ze had geen onderliggend lijden erbij. Heel veel succes ik vond het slopend werd er erg onzeker van.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 19:04

PBA_ schreef:
Mijn paard is 5 jaar geleden ook door stress hoefbevangen geraakt, eerst spierbevangen en daaropvolgend hoefbevangen. Dit alles kwam door langdurig vuurwerk in haar buurt en als laatste een zware chel vlakbij. Inmiddels helemaal genezen. Ze had geen onderliggend lijden erbij. Heel veel succes ik vond het slopend werd er erg onzeker van.

Wat fijn om te horen dat jouw paard is opgeknapt.
Het is zeker slopend.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:16

Mijn oudste pony (nu 11 jaar) is begin september 2023 bevangen geraakt door onbalans in het lichaam, maar ook door weet ik nu zijn chronisch stress. Het was bij hem wel echt kantje boord. DA zei bij de diagnose: Bij de controle moet er verbetering zijn.
Diezelfde dag nog verhuist naar de huidige plek waar ik hem kan managen (stond voorheen op een 24/7 buiten plek met 24/7 gras).
Tussen hoop en vrees geleefd. Bij de controle foto's laten maken en gelukkig ondanks alles groen licht gekregen en 1.5 jaar later en meneer voelt zich onwijs goed <3 . Staat zelfs ondanks een gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven weer de hele dag op het gras. 'S nachts wel op stal.
Dit is in goed overleg gegaan met iedereen om mij heen. Paddock hebben we geprobeerd. In herstel tijd ging dat goed, maar toen die eenmaal herstelt was van zijn HB was continue op de paddock niks voor hem.
Mijn jaarling mini kreeg vorig jaar maart/april ook nog eens zand problemen ivm zand eten waardoor die sowieso de wei op moest. De graasuren hebben we rustig opgebouwd.
Daarnaast houd het grazen mijn oudste pony rustig waardoor zijn chronisch stress nu onder controle is. Ivm zijn beginnend astma is overdag op de wei staan ook beter. Ook dat is mooi onder controle nu.
We houden hem scherp in de gaten en mochten we ook maar het idee hebben dat die terug valt dan is zijn management ook zo weer aangepast.
Mijn oudste is ziels gelukkig nu hij weer de hele dag kan grazen.
Van het voorjaar kort ik de graas uren sowieso in ivm het groeiende gras.

Sterkte en beterschap voor je pony! Fijn dat er verbetering in zit. Hopelijk knapt ze weer helemaal op!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 22:05

@ xYaartje
Bedankt voor het delen van je ervaring. Het is niet niks.
Gisteren en vandaag ging het beter. Dierenarts en smid waren tevreden. Maandag weer foto's en dat blijft spannend.
Ben mij nu aan het oriënteren op een soort magneet therapie op een mat. Dat is ook te huren. Maar dat ga ik ook eerst met de DA bespreken.
Bij ons gaan ze in de zomer een uurtje het land op. Verder lopen ze op de paddock paradise. Dus dat is vrij gunstig. Maar dat is iets wat ik tegen die tijd hoop te kunnen bekijken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:47

Al even geleden maar heel benieuwd hoe het verder is gegaan met jouw paard?