Voedingswaarde van geweekte hooi.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Voedingswaarde van geweekte hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 21:50

Heey-Hallo,

ik heb een vraagje. Wat is de voedingswaarde van geweekte hooi ? Ik weet wel als je hooi weekt in water dat het suikerwaarde in het hooi wel een stuk lager wordt, dit heeft een stalgenoot van mij eens gecheckt, omdat zij daar een apparaat voor heeft en dat het stof eruit is. Maar hoe zit het met de andere voedingstoffen in het hooi dalen die ook in voedingswaarde ? Op dit moment waar mijn paarden staan op stal daar hebben ze nu heel rijk hooi, wat veel suikers bevat en ook voedingsrijk hooi is met helaas ook best veel stof erin. Daarom week ik nu ook het hooi in water, dit doe ik vooral voor de suikers en stof natuurlijk, mijn paarden ( tinkers) mogen niet teveel suikers en dat mijn paarden snel te dik worden van voedingsrijk hooi.
Hoe kom je erachter wat de andere voedingswaarde is in het hooi nadat het geweekt is?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:32

Hi Jansje, de voedingswaarde van het hooi na het weken is vooral afhankelijk van hoe lang je het laat weken, en welke temperatuur het water heeft. Het is het veiligste om niet té lang te weken en naast het geweekte hooi een balancer te voeren om verloren nutriënten aan te vullen. Je kan er hier meer over lezen, als je dat wilt.

https://equi-xcel.nl/het-weken-van-ruwv ... n-nadelen/

Kidde

Re: Voedingswaarde van geweekte hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:40

Zou je het geweekte hooi niet kunnen laten analyseren, door PAVO bijvoorbeeld, om een idee te krijgen?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 20:25

NikkiB1991 schreef:
Hi Jansje, de voedingswaarde van het hooi na het weken is vooral afhankelijk van hoe lang je het laat weken, en welke temperatuur het water heeft. Het is het veiligste om niet té lang te weken en naast het geweekte hooi een balancer te voeren om verloren nutriënten aan te vullen. Je kan er hier meer over lezen, als je dat wilt.

https://equi-xcel.nl/het-weken-van-ruwv ... n-nadelen/

Dank je wel voor het bericht en ik ga eens kijken op de site.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 20:27

Kidde schreef:
Zou je het geweekte hooi niet kunnen laten analyseren, door PAVO bijvoorbeeld, om een idee te krijgen?

Dat weet ik ook niet, ik het altijd navragen. Dank je wel voor je bericht.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:41

Als je hooi weekt dan weken alleen de wateroplosbare delen eruit, zoals suiker.
Mineralen die niet wateroplosbaar zijn blijven er gewoon inzitten.
Dagelijks een balancer vult het tekort aan vitamines/mineralen wel aan.

Lang leve AI met een vlot antwoord:

Hooi bevat wateroplosbare vitamines zoals vitamine B en C, maar deze kunnen gedeeltelijk verloren gaan bij het weken van het hooi.
Vitamine A en E, die ook in hooi voorkomen, zijn vetoplosbare vitamines en nemen af tijdens opslag van het hooi.

Wateroplosbare vitamines in hooi:
Vitamine B-complex: Hooi bevat diverse B-vitamines, zoals thiamine (B1) en riboflavine (B2).
Vitamine C: Ook vitamine C is een wateroplosbare vitamine die in hooi voorkomt.
Verlies van wateroplosbare vitamines:
Weken van hooi:
Bij het weken van hooi, bijvoorbeeld om stof of suiker te verminderen, kunnen wateroplosbare vitamines, waaronder vitamine B en C, uit het hooi spoelen.
Opslag van hooi:
Hoewel het eiwit-, energie- en mineraalgehalte van hooi vrij constant blijft tijdens opslag, neemt het vitamine A en E gehalte af.

en andere vraag:

Hooi weken om suikers te verminderen duurt doorgaans 30 tot 60 minuten in koud water. Voor een optimale suikerreductie en behoud van voedingsstoffen, is 60 minuten weken in lauw warm water aan te raden, volgens Pavo horsefeed.
Hoe lang hooi weken?
Algemeen: 30-60 minuten in koud water.
Optimaal: 60 minuten in lauw warm water voor maximale suikervermindering en behoud van voedingsstoffen.
Spoelen: 15 minuten spoelen kan al een deel van de snelle suikers en fructaan verwijderen, meldt hoefbevangen.info.
Waarom weken?
Suikervermindering:
Hooi weken vermindert het suikergehalte, vooral in wateroplosbare koolhydraten zoals fructaan.
Stofvermindering:
Het vermindert ook stofdeeltjes, wat gunstig kan zijn voor paarden met luchtwegproblemen.
Belangrijke overwegingen:
Voedingsstoffen:
Langdurig weken kan waardevolle voedingsstoffen uit het hooi spoelen, zoals fosfor, magnesium en kalium.
Bacteriegroei:
Weken kan de groei van bacteriën in het hooi bevorderen, vooral bij langdurig weken. Het is daarom belangrijk om geweekt hooi direct te voeren en niet te lang te laten staan.

jansje73

Re: Voedingswaarde van geweekte hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 15:04

Lindsey_99 , dank je wel voor je bericht.