Gefeliciteerd fique Zo’n capsule kan best nog eens werken. Ze geven prednisolon voor paarden ook in capsules en dan ruiken/proeven ze het niet en kan je het zo met een handje muesli geven. Voor de zekerheid kan je nog wat kruiden kopen wat je paard lekker vindt. Dan weet je zeker dat ze het niet ruiken
Grit
Geplaatst: 31-05-25 19:40
Gefeliciteerd!
Tancreda4
Geplaatst: 01-06-25 19:10
Gefeliciteerd!! Wat een mooie leeftijd!
Zou hopen dat wij die ook mogen halen. Gisteren blies ze haar 22e kaarsje uit
ellepel
Geplaatst: 01-06-25 19:37
Jij ook gefeliciteerd
Britta31
Geplaatst: 04-06-25 13:50
Wat er nu gebeurt,de pensionmerrie is hengstig en de nieuwe pensionruin probeert haar steeds te dekken hij is 27. Ik heb nu haar eigenaar een app gestuurt en dan hoor ik het wel.
Hier moeten we helaas de DA binnenkort laten komen, onze 28 jarige ruin lijkt wat huidproblemen te hebben (veel jeuk) en we hebben beide gewoon echt een 'slecht' gevoel bij hem. Hij oogt niet zo gelukkig op het moment. We kunnen alleen maar hopen dat het iets kleins is dat makkelijk op te lossen valt en waardoor hij zich een stuk beter voelt zodat hij zo nog enkele jaren van zijn pensioen kan genieten.
oh wat naar Waidida, hopelijk valt het allemaal gewoon mee en is hij snel terug happy
ellepel
Geplaatst: 15-06-25 20:59
Kelly zit ook onder de plekken momenteel,allemaal wat schuur plekken en ze heeft wat jeuk ook. Vind het wat lastig om te achterhalen wat het precies is, zit vooral op haar benen en buik,de onderkant van haar lijf en ik gok toch iets van een grasmijt waar ze misschien op reageerd. En ik heb een vliegendeken besteld want ze heeft dus ook last van vliegen en gaat daarom savonds vaak rondjes lopen. En nou loopt ze altijd al, maar de vorige stal had een track van honderden meters dus viel het eigenlijk nooit op als ze ‘s avonds aan de wandel was,maar hier staat ze helaas snachts op een kleine paddock. Dus nou ja maar kijken of het helpt
Waidida hopelijk bij die van jou iets wat goed te behandelen is en dat hij zich snel beter voelt.
Britta ja dat kan gebeuren,vaak houdt het ook vanzelf wel weer op,misschien even draadje tussen ze doen en langer apart houden?
Hier vandaag de DA erbij gehad. Ze denkt aan drie mogelijke oorzaken: schimmelinfectie, iets aan de lever of cushing. Ze heeft bloed genomen en meteen ook even mestonderzoekje erachteraan. We gaan hem alvast wassen met isobetadinezeep en hopen dat de resultaten van het onderzoek meevallen. Cushing is natuurlijk geen grapje.
ellepel
Geplaatst: 19-06-25 07:47
Wel fijn als je kunt wassen, Kelly is echt niet te doen met wassen. Dus die heeft eergisteren een spuit Dectomax gehad, want ik zag toch weer luizen bij haar en hopelijk doet dat voldoende Hopelijk is de bloeduitslag wel goed bij die van jou.
Tancreda4
Geplaatst: 26-06-25 09:56
Britta, hoe gaat het met de dekkende ruin, is dat wat rustigere weer?
Hoe gaat het met de huidproblemen Waidida? Lastig zeg. Kwam er nog wat uit het bloed?
Helpt de vliegendeken @ ellepel?
Hier ook aan de kwakkel. Afgelopen zaterdag met die hitte had ik even getemperatuurd (ter controle) en had ze 38.6. Niet zoals ik gewend ben. Met warmte of enorme inspanning kon ze wel eens naar de 38.1 gaan, maar niet hoger. Maar vanwege de warmte niet perse wat aan gedacht. De volgende dag vond ik haar echter wel een beetje tam (38.2). Zondagavond was de temperatuur weer goed. Maar nu staat ze sinds dinsdag ochtend met 2 hele dikke benen. Ik denk dan toch een virusje of iets, al blijft de temperatuur nu wel laag. Ze eet, is opzich allert, maar wel wat tammer/trager in haar doen en laten. Dus niet helemaal oke. Gisteren toch 3 kwartier gewandeld, maar geen dunnere benen, dus vermoeden van een virus (ipv vocht door vocht, stilstaan of iets, dat trekt namelijk wel weg vaak). Verder heeft ze nu een enorme toename aan mestwater (heeft ze al langere tijd last van, maar nu erger) én merkte ik allemaal plekjes op haar wangen op dus dat moet ik even gaan wassen....
Heb haar vanmorgen maar even wat metacam gegeven voor dr dikke pootjes. En anders toch maar even de DA laten komen vrijdag of maandag. Leuk joh, paarden....
De huidproblemen bleken dan toch een schimmelinfectie te zijn, het wassen met isobetadinezeep hielp erg goed en ik heb de indruk dat hij nu weer een stukje aan het verharen is. Gelukkig dus geen cushing of iets aan zijn lever en al bij al een goede meevaller. Hij staat er ook veel meer op zijn gemakje bij!
ellepel
Geplaatst: 26-06-25 11:35
Tancreda, heb haar nog geen vliegendeken op gedaan omdat ze na de injectie wel rustiger was wat betreft het rondjes lopen.
Klinkt wel naar wat jouw paard nu heeft, denk je aan een griep?
Waidida gelukkig dat het mee valt
Britta31
Hij probeert het niet meer, maar is altijd in haar buurt,soort van klittenbandpaard.Even afwachten hoe het met de volgende hengstigheid gaat, anders even overleggen met zijn eigenaar.Ik kan dit er niet bij hebben, te veel onrust in de wei en voor mij met voeren.
ellepel
Geplaatst: 02-07-25 13:11
Houden die van jullie het nog vol met de warmte en vliegen nu? Kelly heeft er nou wel echt last van hoor. Die staat nu onder vliegendeken en masker op en dan is ze wel rustiger .
Heel schattig zo
WendyBZ
Geplaatst: 02-07-25 13:21
Gaat verrassend goed hier. Hele zomer nog geen vliegenkap nodig gehad, terwijl ze voorgaande jaren bij de eerste vlieg al een vies oog had. De wei ligt heel fijn, er is altijd wel ergens schaduw, drinken doen ze uit de plas. Afgelopen week voor het eerst wat bijgevoerd. Ze wisselen tussen twee stukken land, maar door de droogte was het andere stuk nog niet weer bijgegroeid.
Met haar matties, twee oudere fokmerries, een jong paard en twee jaarlingen.
ellepel
Geplaatst: 02-07-25 13:44
Wat een mooie kudde zo! Voor die jaarlingen sowieso ideaal,die krijgen mooie opvoeding Waar ik nu sta stikt het echt van de dazen. De ruin is wit dus die is minder warm en heeft er minder last van,maar Kelly zweet wat sneller nu en dat trekt wel enorm aan merk ik. Als het wat koeler is trekken die dazen wel weer weg hoop ik
Hoi iedereen, ik kom hier meelezen. Mijn bejaarde shetlander is bijna 29 jaar. Ik doe enorm mijn best om er voor te zorgen dat hij goed de winter gaat halen, maar ik ben me er ook enorm bewust van dat dit misschien zijn laatste zomer is. Het is nog geen lijden, maar ik ben er bang voor dat we wel daar heen gaan.
Hij zat altijd lekker in zn vel (vet) en een regenbui deed hem niet zo veel, maar nu krijgt hij toch een regendeken als het regent. Nu vraag ik me alleen af wat jullie vanavond zouden doen. Er is nogal regen voorspeld maar ook warmte. Hij kan binnen staan maar doet dat niet altijd (schuilstal). Eigenwijze shetlander. Wat raden jullie aan?
Verder ga ik het topic even doorlezen voor tips!
fique
Geplaatst: 02-07-25 15:20
Ik ben zo blij dat Magnifique er weer goed uitziet. Hopelijk kan ik haar nu op dit gewicht houden. Alleen baal ik er van dat haar spierkracht wat afneemt waardoor ze niet in 1x keer meer kan opstaan na het rollen. Haar linkerachterbeen is altijd een zwakkere schakel geweest en met rollen komt altijd precies dat been onder haar waardoor ze een paar keer dr been goed moet doen om op te kunnen staan. Maarja daarna loopt ze weer gewoon weg zonder dat je er iets aan ziet.
Die warmte hier gaat top! Weinig last van de artrose en hij zweet amper. Een echte Fransman hè.
We hebben zelfs gezwommen samen!
ellepel
Geplaatst: 02-07-25 17:23
Zorrolily welkom wat leuk dat je een Shetlander hebt jij kent je pony het beste als hij het beter doet met voor de nacht even een deken om dan moet je dat gewoon doen Als ze ouder worden is het altijd wat lastiger voor ze als het regent,dan mag je ze best een beetje verwennen vind ik.
Fique wat fijn dat het zo goed gaat met het gewicht Dat opstaan,ja moeilijk om te zien denk ik. Kelly heeft soms ook dat ze net op de minder sterke kant zit en dan gaat het ook niet helemaal vlekkeloos.
Tancreda4
Geplaatst: 03-07-25 10:13
@ Ellepel denk dat mijne idd wat onder de leden had. Geen koorts gehad, wel beetje mat. Na een week waren de benen weer dun gelukkig!
Wat vervelend dat jullie zoveel dazen hebben. Ergens altijd wel zonde die ingepakte paarden, maar het is wel beter voor ze. Ik vind het altijd zonde dat ik de hele zomer mijn paard vrijwel.alleen maar met masker zie haha (ivm verbranden)
Fijne groep zo Wendy!
Zorro, welkom! Ik vind het nu echt te warm voor een dekenn en het waren maar buien.... hopelijk viel het bij jullie ook mee!
Ze ziet er goed uit Fique! Celebi fijn dat het goed gaat!
Mijn merrie gaat na een weekje modderen weer goed gelukkig. Mestwater is wel een ding maar zag dat ze gisteren ook aantal keer weer trok met het kauwen toen ze even op stal met hooi stond dus wellicht toch wel echt haar gebit... vervelende kwaal is dat. Verder ziet ze er goed uit en komt ze flink aan op het land.
M'n pony gaat ook goed. Die heb ik van hooi gewisseld en tot nu toe gaat dat goed. En ze staat standaard 1.5 uur op het land. Is ze erg blij mee
Sanet
Geplaatst: 03-07-25 16:13
Ik zou voor de Shetlander kijken naar zo’n zomer regendeken. Dan is de bovenkant waterdicht en de zijkanten vliegendeken. Dat is niet zo warm als een hele regendeken, maar biedt wel meer bescherming dan alleen een regendeken.
Aah dat is een goed idee! Uiteindelijk niks opgehad, het regende amper dus het ging prima. Merk dat ik enorm over bezorgd ben de laatste tijd, daarom ook wat onzeker, haha. Zo'n topic als dit is dus erg fijn.