[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 23:13

Coentjuh schreef:
Die krijgt hij standaard iedere ochtend in zijn emmer slobber, en dit sinds augustus 2021.

Het is gewoon dat hij soms heel erg verlegen of wat wantrouwend is. Zo zit hij ook wel een beetje in elkaar. Misschien heeft dat niets te maken met Prascend, maar kon zijn dat dat die medicatie dit verergerde. Al verwacht ik dat niet na 4 jaar opeens, dus zal wel gewoon aan mij liggen :)

Meer timide en in zichzelf kan ook juist voort komen uit dat de dosering niet meer voldoende is.
Paard hier is in najaar 2022 gediagnosticeerd met PPID en was echt heel erg in zichzelf, weinig interesse in de omgeving. Nadat we medicatie gestart zijn verdween dit.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:34

Mijn vos van 22 zit nu ruim twee maand aan de medicatie en sinds een maand op een 1/2 prascend per dag. Ik lees in de bijsluiter dat testen voorlopig geen zin heeft in deze opbouwfase, dus ik had voor mezelf besloten dat ik dat in het najaar, bij de volgende gebitsbehandeling, wilde laten doen.

In eerste instantie knapte hij heel mooi op, leek goed door de wintervacht te komen en werd weer vrolijker (komt ongetwijfeld ook doordat er een gebroken kies is verwijderd) en is mooi aangekomen.

Maar ik vind hem momenteel eigenlijk nog best veel haar hebben (met borstelen komt er weinig af nog)en als het zo warm is, heeft ie er best last van. Dus ik zat te denken aan scheren. Nu heb ik nog nooit een paard geschoren (heb dus ook geen apparaat) en weet ik bijna zeker dat het paard ook nog nooit geschoren is geweest. Hoe handig is dat? Of kan ik nog iets meer voor hem doen op het gebied van voer/supplementen?

Op dit moment krijgt hij ca. 1,5 kilo fibrebeet (dit is het gewicht ongeweekt, uiteraard krijgt hij het nat gevoerd), een volle voerschep senioren muesli van marstall, 1/2 bekertje marstall force, magnesium en 2 lepels lijnzaadolie. Plus onbeperkt hooi, naast de ca. 9 uur weidegang per dag. Dat hooi is alleen niet zo aantrekkelijk meer sinds ze gras hebben, dus daar eet hij mondjesmaat van. Loopt vanaf ca. 8 uur ‘‘s ochtends tot 22.30 buiten, deels in het gras, deels in de paddock, rest in de box. Doet soms licht werk onder het zadel en wat grondwerk.

Wat is wijsheid?

marga1

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:02

Als hij nu nog zo'n vacht heeft, scheren. Er is vast wel iemand in jou omgeving die scheert.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:27

Ik scheer inmiddels bijna het hele jaar door. Vind het echt een pokkeklus, maar mijn paard knapt er echt van op en daar gaat het om, vind ik.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:25

Sanet schreef:
Ik scheer inmiddels bijna het hele jaar door. Vind het echt een pokkeklus, maar mijn paard knapt er echt van op en daar gaat het om, vind ik.

Dit doe ik ook inderdaad, paard voelt zich altijd weer erg fijn na het scheren.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:24

Het lijkt erop dat ik iemand heb gevonden die zaterdagochtend kan komen scheren!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:32

Wat fijn dat je zo vlot iemand hebt gevonden!

Ik zou mijn merrie ook wel willen scheren om haar te helpen maar helaas is ze daar te panisch voor.
Ze zou zo dr eigen benen breken van paniek.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:43

Ik hoop dat mijn ruin het laat gebeuren. Ook al is hij al 22, hij is nog nooit geschoren, behalve zijn benen. Normaal is hij superbraaf en chill, maar hij kan ook best spoken. En dan is het net een giraffe, de tuiger in hem komt dan naar boven :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:16

Mijn ervaring is, dat de meeste paarden het over het algemeen best heel prettig vinden, bepaalde plekken uiteraard minder. Maar over het algemeen gaat het scheren van het lijf mij beter af bij onervaren paarden dan benen en hoofd bijvoorbeeld (terwijl dat wel vaker gedaan wordt).

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:46

We gaan het zien. De benen en het hoofd hoeven niet perse. Vanavond eerst maar even door de wasstraat halen en hopen dat ie dan niet net vannacht die ene drol uitzoekt om als kussen te gebruiken

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:38

Het haar is eraf! Hij vond het best spannend allemaal en heeft de poetspaal grondig getest, maar uiteindelijk werd hij wat kalmer en ging het vlotter. Benen en hoofd hebben we niet gedaan, kan later altijd nog een keer.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:31

Ik kom mij hier ook maar eens melden en heel veel informatie op doen. Ik ben bang dat mijn 28-jarige merrie zomaar eens een verhoogde waarde kan hebben: Ze is de afgelopen maanden echt opvallend teruggelopen in haar bovenlijn, valt af, zit veel dikker in haar vacht dan anders en ik haal haar voor het eerst in jaren zwetend van de wei als het echt warm is. Veel plassen weet ik niet zo goed, omdat ze nu 24/7 op de wei staat (met regelmatig een nachtje binnen om hooi te eten). Echter likt ze wel echt opvallend veel aan haar zoutblok, dus dat zou een verband met elkaar kunnen hebben. Tot slot is ze opvallend trager dan normaal en niet meer vooruit te branden. Dit past niet echt bij haar.

Vooralsnog ga ik iig monnikspeper weer geven, dit kreeg ze altijd tegen de hengstigheid, en geef ik kurkama bij. 's Nachts weer even wat vaker op stal, zodat ze 2x per dag slobber kan krijgen, en in oktober dan maar bloedprikken om te kijken wat haar waardes zijn.

Mijn osteopaat zei dinsdag dat zij vaak holitisch ondersteund ipv Prascend/medicatie. Ik ga even dit topic induiken of meer mensen hier bekend mee zijn.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:40

Waarom wachten tot oktober met testen? Als ze positief is komt het er nu ook wel uit hoor :)