Jonge merrie komt niet aan: welk voer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:35

Een goede brok blijft een goede brok, ongeacht het paard. De kwaliteit verandert niet, de kwantiteit kan je altijd per paard aanpassen.

Een goede brok beoordeel je op basis van de ingrediëntenlijst.

Een ingrediëntenlijst is altijd als volgt opgesteld: het eerste ingrediënt is het hoofdbestanddeel, het laatste ingrediënt het kleinste bestanddeel.

Als voorbeeld de eerste 4 ingrediënten van 2 soorten chocolade:

soort 1: cacaomassa, magere cacao, cacaoboter, bruine suiker

soort 2: suiker, roompoeder, cacaomassa, volle melkpoeder

Je ziet in 1 oogopslag welke soort de 85%-chocolade is, en welke de melkchocolade.

Je kunt vast ook raden welke de duurdere en welke de goedkope optie is.

Met brok en muesli is het hetzelfde verhaal.

Eerst en vooral: er is geen "slecht" volgens mij als het op veevoer aankomt. Voor veedieren zijn er veel natuurlijkere mogelijkheden dan voor mensen.

Voor mensen is het aanbod 'eetbare troep' oneindig groot, dingen die als eetbaar worden verkocht maar waar 0,0 voedingstoffen inzitten.

Maar terug naar veevoer: schadelijk als in 'Mcdonalds-vergiftigd' zal veevoer nooit zijn.

Er zit wel een groot verschil in grondstoffen, en dat zorgt ervoor dat de ene brok een stuk goedkoper is dan de andere.

Een betere brok wordt ook verrijkt met die extra's die niet noodzakelijk zijn maar toch mooi meegenomen, zoals bijvoorbeeld lijnzaadolie.

En daar knelt het schoentje vaak: een pensionhouder gaat niet de duurste, beste brok kopen als het ook minstens de helft zo goedkoop kan. Er wordt daarnaast bezuinigd op hooi vanwege de hoge kosten. En zo krijg je al snel een krom voerbeleid natuurlijk.

Het kan dus écht wel anders, ook met brok / muesli. Het vergt wat zoeken en vergelijken, maar er is voor ieder wat wils, voor elk budget.

Bepalen welke brok / muesli je paard nodig heeft, doe je volgens je eigen situatie-analyse:

- hoe oud is je paard?
(denk aan bv. verhoogde vitamine E behoefte bij oudere paarden, aangepast voer voor paarden in de groei,...)

- wat is de activiteitsgraad?
(haver en gerst voor meer energie, magnesium voor de spieren, een ruwvoerrijke brok met gras en luzerne voor recreatiepaarden,...)

- is suiker al dan niet een probleem?
(suikerarme en laag zetmeelgehalte-muesli ipv standaardbrok met +- 5% suiker en 20% zetmeel)

- heeft je paard een verhoogde eiwitbehoefte?
(bv. door te eiwitarm ruwvoer, paard in training, jong paard,...)

- enzovoort enzoverder...

Er is dus een verschil tussen een goede en een 'slechte' (lees: minder goede) brok. Dit gaat om de bestanddelen (goedkope vulling vs. hoogwaardige vulling).

Daarnaast heb je een passende en een niet-passende brok, dit gaat om het op maat voeren. Maar dat maakt een brok op zich niet goed of slecht.

Al is dat natuurlijk ook gewoon een kwestie van woordgebruik.

Zoals ik in een ander topic aanhaalde, je kan op 3 manieren voeren:

1. zonder nadenken + goedkoop
(bv kuil + de goedkoopste brok)

2. met nadenken compleet voer
(bv ruwvoer op maat + krachtvoer op maat)

3. met nadenken zelf alles samenstellen
(voedingsconsulent inschakelen en de hele samenstelling zelf voorzien)

Welke methode ook, als je paard er gezond bij staat, ben je goed bezig.

Om op TS terug te komen: een KWPN van 1m70 staat niet automatisch gelijk aan sportbrok geven. Als je recreatiepaard niet reageert op een hoog haver- en gerstgehalte: super. Geen probleem dan. Maar haver en gerst worden wel als oppepper gebruikt in voer, dat is goed om te weten bij de keuze van voer (ivm activiteitsgraad dus). Voor een recreatiepaard kan het wel degelijk te pittig zijn.

Verder is Voermeesters Sport een uitstekende brok, die mooie en gezonde paarden geeft.

Esva

Re: Jonge merrie komt niet aan: welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:43

Hier ook een paard dat schraal de winter uit kwam. Fiberbeet deed nog niet afdoende. Nu ik voermeester sport torso sinds een aantal weken erbij voer zie ik weer ronde billen verschijnen. Tevreden dus

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 12:57

Het is niet alleen uit angst natuurlijk dat mensen anders voeren dan vroeger. Dat is al meerdere keren aangegeven.

Ten eerste is het aanbod van ruwvoer heel anders dan vroeger. Toen kregen paarden voornamelijk hooi, maar veel minder dan tegenwoordig.

Gras was voor de zomermaanden en in de winter stonden paarden veelal binnen.

Meeste paarden stonden op stro.

Er was een biks en haver, evt zemelen of maïs. Pas later kwamen de vele soorten brok en ook muesli's.

Nog wat later begon men over meer ruwvoer aanbieden en ook eerst ruwvoer en dan pas hardvoer.

Er waren wel degelijk problemen met paarden, maar de onderzoek mogelijkheden waren veel beperkter, dus paarden waren of gewoon te moeilijk of ze kwamen aan hun einde bij de slager vanwege hun gedrag.
Toen dat wel onderzocht kon worden of iig vaker onderzocht werd oa met scopie onderzoeken, werd er veel meer duidelijk. Een lege maag kreeg de schuld, maar ook teveel hardvoer en later ook stress.

Naast de maag problemen, werd hb ook veel bekender. Ook daar werden vroeger kreupele paarden sneller ingeslapen of naar de slager gebracht als ze niet snel genoeg weer rad liepen.

Daarop is veel verandert in het voeren. Mensen willen nou eenmaal liever hun paard behouden en gezond, happy en braaf zien, dan afschrijven.

Er zijn veel supplementen en ook medicijnen op de markt gekomen. Maar bijv het speciaal beslag is zeer uitgebreid geworden. Gek genoeg willen mensen daar wel vaak aan, want supplementen voeren of speciaal beslag is goed voor je paard zijn en voer aanpassen vindt men maar lastig.

Er is nu veel meer ruwvoer verpakt en ook dat is weer beter meetbaar dan vroeger.

Maar naast dat heb je ook heel veel type paarden en ponys erbij gekregen.

Paardensport en houderij is een stuk toegankelijker en ook breder geworden. Voor wedstrijden zijn er meer instap mogelijkheden, maar zo vinden mensen ook sneller dat ze een sportpaard hebben.

Door alle mogelijkheden worden ook de mindere en of zwakkere paarden veel langer in leven gehouden. Mooi, maar dan moet je dus soms wel iets aanpassen. Die hadden vroeger niet meer rondgelopen en dat moet men ook onder ogen durven te zien.

Hoe paarden gehouden worden is ook anders. Nu zijn er bijv met name in de winter zandpaddocks. Vaak nog zonder ruwvoer, maar ze komen buiten.
Er wordt meer gekeken naar het stimuleren van beweging omdat het gunstig is voor het gehele paard. We weten inmiddels ook dat gras niet altijd voldoende gevarieerd is en voor veel paarden bij TEveel een probleem kan geven. Daarop proberen mensen meer aan te bieden zoals paarden dat in de natuur zouden opzoeken zelf. Bewegen tussen het eten door, verschillende grassen, takken, blad, diverse hoogtes etc etc.
Dat dit niet voor elk paard voldoende is, mag duidelijk zijn. Maar elke manier van houden heeft zijn voor-en nadelen. Hoe je daarop gaat bijvoeren hoort daarbij te passen.

Heb je paarden alleen staan, kan je alles exact voor dat ene paard meten. Heb je ze in een kudde moet er voldoende aangeboden worden, zodat elk paard aan zijn minimale behoefte kan komen. Dan moet je per paard nog bijvoeren.
Dan kijk je naar de gegevens die je hebt. De kwaliteit van het ruwvoer en hoeveel het paard ongeveer binnen krijgt. Je kijkt naar het gestel van het paard, de hoeveelheid energie, gedrag, de benen, beweging, soepelheid etc etc etc.

Het is tegenwoordig makkelijker om op de problemen een pleister te plakken, dan de oorzaak van problemen aan te pakken. En dat men nu de problemen niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik heb hele zieke paarden gehad die stonden te glimmen als een spiegel en ook door bleven gaan. Of paarden die echt kapot gemaakt zijn en toch goed mee te werken is.

Alles ontkennen of afkraken wat anderen doen is heel makkelijk. Ook de bekende merken gaan mee met de veranderingen. Dus als je pro Pavo,Havens,Voermeesters bent, zie je toch ook dat die ook erkennen dat er meer moet zijn dan een basisbrok of sportbrok. Of willen ze alleen maar verkopen en spelen zij net zo op mensen hun gevoel als een Vitalbix bijv.

Voeren is een totaal plaatje. Het is nooit; ik of die of die doet het zus, dus dat is goed en dan moet je het ook zo doen. Zelfs als je 2 gelijke paarden aardig hetzelfde houdt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:53

Nee maar ik snap de opmerkingen wel degelijk.
Na een periode waar het redelijk de standaard was om flink wat brokken te voeren (wat zeker niet altijd goed of gezond was) lijken we nu in een periode te zitten waarbij we de andere kant op doorslaan. Alles zo schraal mogelijk. Gras is al spannend. En een balancer of een heel klein beetje brokken. (wat net zo goed, zeker niet altijd goed of gezond is)

Want je moet voeren voor het paard wat je voor je hebt. Dus bij de één zal dat schraal hooi, geen gras en een balancer zijn. En voor de ander volop gras en 3kg krachtvoer.
En dan moet je je niet tegen laten houden door allerlei algemene wijsheden die niet opgaan voor jouw paard.

In de basis doe je niks geks als je paard flink ruwvoer krijgt en 100gram balancer tot 3kg krachtvoer. Buiten die lijntjes heb je pas een bijzonder geval te pakken. Binnen die lijntjes heb je het gewoon over een normaal rantsoen.

Als ik 2 van mijn paarden zou voeren naar 'de nieuwste trends' op het gebied van ruwvoer en aanvulling , zouden ze beide mager tot schraal zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:23

Maar dat is het ook.

Het moderne voeren is echt wel goed. We weten meer en kunnen meer.

Maar mensen vergeten per paard en situatie te kijken. EN.........mensen volgen de buren. Als er op een stal iemand flink wedstrijden rijdt en heel erg haar manie van voeren promoot, willen anderen nog weleens blind volgen.
OF, men kraakt het af en maakt zo iemand met de vloer gelijk.

Feit is wel dat als mensen problemen hebben, het niet gek is om naar het voer te kijken. Er wordt alleen steeds vergeten dat het een totaal plaatje is.
Als je paarden weinig vrije beweging krijgen, is dat anders dan als paarden 24/7 vrije beweging krijgen.

Ik heb me ook ooit vergist om een HB pony op streng rantsoen te zetten en de nodige problemen gehad. Dan moet je inderdaad durven voeren. Maar niet klakkeloos wat doen als er veel informatie beschikbaar is om ellende te voorkomen.

Er wordt gezegd dat je naar de veearts moet luisteren. Nu ken ik goeie, maar ook wat mindere op dat gebied. Hoe vaak die niet adviseren een pony van het voer af te halen....
En dan hebben mensen een sportpaard en wordt er gezegd; geef maar rustig 4kg brok. Dat advies is dan opeens wel goed. Het is maar net ook welk advies mensen willen horen en zelf een goed advies vinden.

Het woord natuurlijk zou er ook vanaf moeten, want we voeren niet natuurlijk, gewoon nooit. Daar hebben we in Nederland niet genoeg ruimte en mogelijkheden of de juiste beplanting voor.
Dan moet je er daarnaast ook gewoon niet op willen rijden, zeker in de winter niet. Dus snap die adviezen ook niet.

Je moet je tegenwoordig schamen als je paard wat vol is, maar ik heb ze nog steeds liever iets te dik dan iets te dun.

Maar nogmaals, het is een totaal plaatje; krijgen ze dekens op. Werken ze en wat voor werk, hoeveel? Staan ze beschut of is het overleven buiten? Zoveel zaken die verschillend zijn, maar wel meetellen.

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:11

Ik heb niet alles gelezen dus geef het ook zeker even aan als ik iets heb gemist :)

Ik heb veel over Vitalbix en Voermeesters voorbij zien komen. Mijn paard heeft een tijdje op vitalbix gestaan en dit heeft inderdaad echt niks voor haar gedaan, ze kreeg hiernaast onbeperkt ruwvoer maar kwam geen gram aan. Voermeesters heb ik ook gebruikt voor andere paarden en vond ik ook fijn, maar bij mijn huidige paard niet gebruikt.

Ze krijgt nu Action Quality horsefood (als ik het zo goed heb de Condition en Muscle variant) en daar ben ik mega positief over. Ter info: ze is 6 jaar en wordt veel getraind (springsport). Daarnaast krijgt ze onbeperkt ruwvoer. Ze kwam schraal de winter uit en ziet er nu echt super uit! Ik ben echt heel blij met dit voer.

Ik doe er sinds een tijdje ook weer lijnzaadolie door maar ook zonder dit heeft ze een super mooie glans gekregen!

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 10:54

Even een update van ons: Inmiddels zijn we deze week bezig met opbouwen op het land, ze staat nu gemiddeld 6.5 uur op het land, en daarna weer lekker uitbuiken op de paddock. Ook heb ik de hooianalyse terug, en ben daar wel tevreden mee:
DS gehalte is 868, energie 0.54, ruw eiwit 95 en suikergehalte van 9.45%. Idealiter is het wenselijk om natuurlijk nog meer ruw eiwit/energie voor een jong paard te hebben in het ruwvoer maar daarom krijgt ze nu de brok bij. De brok en lijnzaadolie eet ze prima nu gelukkig! Momenteel ziet ze er zo uit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Blij met de progressie die ze maakt! Nu even aankijken hoe ze zich ontwikkelt en wanneer ze voorzichtig aan het werk kan :o

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 22:18

Ze groeit gestaag door!
Afbeelding

Afbeelding

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:23

Wat fijn! Los van wat 'goede' voeding op papier is, is het beeld wat je paard geeft minstens zo belangrijk. :o