EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:41

Kidde schreef:
Hieperdi schreef:
Goedemiddag allemaal.
Aangezien mijn paard wat gekke dingen vertoont heb ik soms een vermoeden van eorth. Mijn paard, aankomende week 17 jaar. Heeft al een aantal jaar de gewoonte om de tong tussen de snijtanden te doen en dan eigenlijk bijna altijd aan de rechterkant (zie foto’s). Ook piept de zijkant van de tong vaak eruit met bit in. Daarnaast is hij soms wat mondig en vooral halstertouwtjes vind hij fijn om in zijn mond te doen en hij doet ook nog wel eens flossen met een touw. Het is een ruin, ja die zijn soms wat mondig dus ik trek deze in twijfel.

Mijn paard staat elk zomer met graasmasker en er is nooit een probleem mee geweest. Maar nu ineens wel, hij accepteert het masker niet meer. Hij weet hoe het werkt maar het leverd erg veel frustratie op. Hij staat alleen maar te schrapen met de voorbenen, gooien met het hoofd en uren maar te staan. Er is vanaf de buitenkant niet veel geks te zien denk ik. Hij gaat 1 keer per jaar naar de tandarts en mijn tandarts zegt dat hij een goed gebit heeft en dat de tong tussen tanden een gewoonte kan zijn :7

Hier foto’s bijgevoegd.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hoe doet hij de worteltest? Dus met zijn voortanden een wortel laten doorbijten. Bij gezonde tanden moet hij dat makkelijk kunnen. En anders bij twijfel toch vragen of er wat foto's gemaakt kunnen worden. Dan weet je het zeker ;) Het blijft nu denk ik toch maar in je hoofd zitten, dan kan je het beter uitsluiten met foto's

Klopt die test heb ik vandaag gedaan met een winterpeen. Uiteindelijk beet hij hem af maar het ging niet erg makkelijk. Klopt!!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:42

Paintlinger schreef:
Ik vind het tandvlees er wel wat gezwollen uit zien vlak boven de tand.

Klopt viel mij ook op. Beetje terug getrokken tandvlees ook

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:56

Het lijkt idd wat ontstoken. Zit er veel tandsteen of is dat gewoon vuil?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:03

Skessa_ schreef:
Het lijkt idd wat ontstoken. Zit er veel tandsteen of is dat gewoon vuil?

Voornamelijk gras :P Maar ik zal morgen nog even extra checken
Op zijn ruinentanden zit wel veel tandsteen zag ik

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:22

Ik zou nog de foto's van mijn paard laten zien.

Dit is zijn mond 2 weken na het trekken van de tanden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb jammer genoeg geen foto's van toen de tanden er nog in zaten. Wel jammer want hij is een mooi voorbeeld dat er ana de buitenkant eigenlijk niets te zien was.

Ik ben nog even bezig met de x-rays.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:30

En de rontgenfoto's . Ik vond vooral die hele dikke erg schrikken. Daar was vorig jaar nog niks van te zien.
Zo snel kan het dus gaan en nogmaals er was aan de buitenkant niks te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn paard doet het nog steeds heel goed , hij stink alleen nog wel een beetje maar eet goed en is vooral blij. De DA vond het wel leuk nog een keer foto's te krijgen dus volgende week maak ik er nog een paar voor haar zodat ze het genezings proces kan volgen.
Bij interesse wil ik ze hier ook wel weer plaatsen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:16

Hoe kun je aan de röntgen zien dat ze eotrh hebben? Die stank is vreselijk. Hier op stal een paard staan waarvan 2 weken geleden tanden zijn getrokken. De lucht is intens smerig..Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat dat verdwijnt. Ik blijf toch even voorlopig uit zijn buurt :') Merk jij nog verschil in gedrag cowgirl?

Mijn paard is vrijdag aan de beurt, toch maar voor de zekerheid foto maken vanwege wat vage dingen. Aan de buitenkant niet heel veel te zien op wat terug getrokken tandvlees na. Zie foto in vorige post

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:45

O ja Branco had er ook zo 1. Die wilde er niet zo best uit.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:37

Hieperdi schreef:
Hoe kun je aan de röntgen zien dat ze eotrh hebben? Die stank is vreselijk. Hier op stal een paard staan waarvan 2 weken geleden tanden zijn getrokken. De lucht is intens smerig..Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat dat verdwijnt. Ik blijf toch even voorlopig uit zijn buurt :') Merk jij nog verschil in gedrag cowgirl?

Mijn paard is vrijdag aan de beurt, toch maar voor de zekerheid foto maken vanwege wat vage dingen. Aan de buitenkant niet heel veel te zien op wat terug getrokken tandvlees na. Zie foto in vorige post

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar wat mijn tandarts me vertelde was dat de wortels die niet mooi in een punt lopen, aangetast zijn.
Dus op de foto’s zie je de wortels bol worden en dat schijnt extreem pijnlijk te zijn voor het paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:08

Het is bij mijn paard de bol wording/woekering die onstaat aan de wortels.
Er kan ook oplossing ontstaan. Enkele tanden waren hier ook mee aangestast.
Dan lossen de tandwortels op.

De bol vorming is op de onderste x-ray is heel mooi te zien.
De middelste 2 tanden zijn zeg maar goed zoals ze horen te zijn. Die bol is een ernstige aantasting van EORTH.

Op de andere foto's kun je ook al zien dat die bolvorming aanwezig is.

De tanden hebben nu 2 weken in de peroxide gelegen. Mijn vriend is in de keuken bezig ze schoon te krijgen :r . Zal zo nog ff een foto maken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:16

Cowgirl, tanden een nachtje in de chloor en ze zijn schoon! Tip van mijn tandarts

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:18

Ik begreep in de biotex?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:05

Hier lees ik nog steeds mee ondanks dat het met mijn pony inmiddels goed gaat met 3 tanden minder.
Cowgirl het ziet er netjes uit al zeg!

Ik zag een stukje over rontgenfoto's. Hier heb ik deze destijds ook laten maken omdat inderdaad niet alles aan de buitenkant te zien is.
Bij mijn shetlander waren de randen aan het resorberen (oplossen). Dat was aan de buitenzijde niet te zien, maar op de foto's wel degelijk.
Als jullie het interessant vinden kan ik wel kijken of ik de rontgenfoto's (en de getrokken schone tanden) hier kan plaatsen? Ik heb de tanden ook schoongemaakt en gehouden, daar zijn de gaten in de tanden goed op te zien.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:40

muppetmayo schreef:
Hier lees ik nog steeds mee ondanks dat het met mijn pony inmiddels goed gaat met 3 tanden minder.
Cowgirl het ziet er netjes uit al zeg!

Ik zag een stukje over rontgenfoto's. Hier heb ik deze destijds ook laten maken omdat inderdaad niet alles aan de buitenkant te zien is.
Bij mijn shetlander waren de randen aan het resorberen (oplossen). Dat was aan de buitenzijde niet te zien, maar op de foto's wel degelijk.
Als jullie het interessant vinden kan ik wel kijken of ik de rontgenfoto's (en de getrokken schone tanden) hier kan plaatsen? Ik heb de tanden ook schoongemaakt en gehouden, daar zijn de gaten in de tanden goed op te zien.

Jaaa leuk laat maar zien hoor

muppetmayo

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:32

Heb even gezocht maar kan helaas de röntgen niet meer terugvinden.
Wel de tanden:
Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:14

Die zien er ook flink aangetast uit.

Mijn tanden liggen nog even in een vers badje. Er zitten nog wat stukjes tandvlees aan.
Ze zijn wel al heel mooi wit.

Ik mocht vandaag nog ff in zijn mond kijken en ik sta echt versteld van hoe snel het geneest.
De bovenkant ziet er echt goed uit. De onderkant kon ik niet zo goed zien omdat hij wat beweegelijk was.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 19:21

Ja dat was ook echt wel schrikken hoor moet ik zeggen. Hij ging jaarlijks naar de tandarts, weinig aan de hand altijd. Hij at nog goed, gaf geen pijn aan. Met de jaarlijkse tandarts beurt twijfelde ze aan eorth, advies om foto's te laten maken. Foto gemaakt en geschrokken. Dan komen er 3 van zulke tanden uit, rest was/is gelukkig goed. Heb me echt nog heel lang heel schuldig gevoeld dat hij er mee rond heeft moeten lopen. Tandarts zei ook, je kon het niet weten want hij toonde niets, maar als ik nu zie hoe hij na het trekken is zie ik wel dat hij heel sluipend langzaam wat matter geworden was in gedrag voordat we het ontdekte.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:04

muppetmayo schreef:
Ja dat was ook echt wel schrikken hoor moet ik zeggen. Hij ging jaarlijks naar de tandarts, weinig aan de hand altijd. Hij at nog goed, gaf geen pijn aan. Met de jaarlijkse tandarts beurt twijfelde ze aan eorth, advies om foto's te laten maken. Foto gemaakt en geschrokken. Dan komen er 3 van zulke tanden uit, rest was/is gelukkig goed. Heb me echt nog heel lang heel schuldig gevoeld dat hij er mee rond heeft moeten lopen. Tandarts zei ook, je kon het niet weten want hij toonde niets, maar als ik nu zie hoe hij na het trekken is zie ik wel dat hij heel sluipend langzaam wat matter geworden was in gedrag voordat we het ontdekte.

Ik heb het ook heel even gehad hoor.
Eigenlijk had ik hem een half jaar geleden al weer op de foto moeten zetten.
Maar het is nou eenmaal zo gegaan, ze foppen ons gewoon en dat is heel lastig.

Hoewel ik ook wel even heb getwijfeld of ik het wel zou laten doen , ik vind het ergens best wel cru, ben ik toch wel blij dat ik het gedaan heb.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:39

Nou hier is inmiddels eotrh uitgesloten. Ergens wel fijn maar nu weet ik nog niet zoveel :+

Ik ben met graasmasker wat dingen gaan proberen. Als ik het gras plat op mijn hand gaf dan was er niks aan de hand, maar als ik de sprietjes rechtop gaf door het gaat en het raakte zijn neus dan werd hij helemaal para en ging met zijn hoofd schudden en doen alsof hij een stroomschrok kreeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:49

Zou het kunnen dat er ook weleens een insect door het gat van het graasmasker wil klimmen?

Muppetmayo:
Wat jij omschrijft is heel herkenbaar hoor, bij mijn paard is het destijds ook razendsnel ontwikkeld en ik had het helemaal niet door. Tandarts kwam netjes om het jaar, paard had altijd een super goed gebit. Schrok me rot toen ik de tanden wel een keer zag. Hij liet ook helemaal niks merken, niks met bit/ aanleuning etc. Daarna werd hij door de EOTRH ook steeds matter.
Inmiddels kijk ik wel ieder paard regelmatig even in de mond.

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:57

Kleine update over mijn Zorro: hij komt niet goed aan, ondanks het vele voer. Hij eet wel goed maar zijn lichaam lijkt het niet goed om te zetten. We hebben een bloedtest gedaan en daar komt eigenlijk uit dat hij een tumor ergens heeft. Gezien zijn leeftijd nijg ik er naar om verder geen onderzoek te doen, omdat ik toch geen operaties oid ga doen. Hij is blij en toont geen pijn, dus ik ga door met het vele voeren in de hoop dat het nog iets gaat doen. Ik geniet in ieder geval nog enorm van hem voor zolang het duurt.

Mocht ik iemand met een ouder paard een tip kunnen geven: Laat voor zo'n heftige ingreep eerst bloedonderzoek doen. Als ik dit had geweten, weet ik niet of ik Zorro's tanden wel had laten trekken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:04

Wat een verdrietige update. Heel veel sterkte met alle zorgen :(:)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:19

Wat een ontzettende tegenvaller... Toch denk ik echt niet dat je er slecht aan hebt gedaan, hij heeft nu in elk geval een stuk minder pijn aan zijn tanden :knuffel:

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:51

Ik kom door het zoeken dit bericht tegen, een tijd geleden las ik een heel oud artikel dat door een bepaald soort vaccinatie voor de paarden, o.a. EOTRH kan ontstaan, nou ben ik eigenlijk benieuwd naar praktijk verhalen hoe strak jullie paarden worden gevaccineerd? en of daar ergens een missing-link gevonden kan worden, en of dat echt de oorzaak zou kunnen zijn. Toen er niets mee gedaan. Maar nu een paard op het oog welke deze aandoening heeft, vandaar dat ik weer nieuwsgierig geworden ben...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:41

Daar ben ik ook erg benieuwd naar .Ik las wel dat bij Maanblindheid een bepaalde vaccinatie afgeraden wordt. Rhino denk ik niet de standaard vaccinatie.