Maanblindheid, vitrectomie en herstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:58

Ik zie je topic nu pas. Nu hij is geopereerd, kunnen ze wat meer zeggen over de oorzaak van de ontsteking? Is het glasvocht nog getest?
Maanblindheid kan verschillende oorzaken hebben: Virus (meestal herpes), bacterie (leptospirose), schimmel. Toen mijn paard Uveitis kreeg heb ik hem eerst regulier behandeld (met atropine en onstekingsremmers). Toen het oog rustig was wilde ik de oorzaak weten om die aan te pakken. Maar daar kan een regulier DA niets over zeggen, omdat ze niet in het oog kunnen. Bij een operatie dus wel, vandaar mijn vraag.
Ik ben toen bij Laarakkers/Den Hoek beland. Die hebben geconstateerd (door meting vh oog) dat de oorzaak herpes was en dat de herpes nog in zijn oog actief was. Toen van daaruit verder behandeld met virusremmers en weerstandsverhogers.
Het vervelende met herpes (de wel minst gunstige oorzaak bij ERU Uveitis) is dat het zich verstopt in zenuwcellen en net als bij een koortslip altijd op dezelfde plek kan terug kan komen. Dus het glasvocht vervangen is bij herpes als oorzaak vaak geen definitieve oplossing.

Na behandeling bij Den Hoek daarna het paard altijd preventief behandeld met virusremmer (L-lysine) en weerstandsverhogers in seizoenen dat de weerstand normaal gesproken omlaag gaat, dus in voor en najaar in de ruiperiode etc. Geen Rhino enting meer (want daarmee activeer je het virus). Andere entingen kunnen wel maar ook dan rekening houden met de weerstand en ruim daarvoor weerstandverhogers en L-Lysine weer opstarten. Zo hebben we jarenlang kunnen voorkomen dat hij weer aanvallen kreeg.

Vlak voor zijn inslapen om een andere reden hebben we hem nog een periode op de wei gehad. Daar kreeg hij niet de supplementen en de UV kap werd daar vaak niet omgedaan (want dat vond men lastig). Toen kreeg hij dus weer een aanval en hebben we hem in laten slapen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 10:38

Hij krijgt nu geen druppels meer, maar een zalfje en gel. Vooral het zalfje is mijn slechtste vriend op dit moment, wat een ellende om dat in zijn oog te krijgen. De gel is voor een extra bescherm laagje over zijn oog tegen stof etc.
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet vrij weinig aan zijn oog, alleen zijn pupil staat nog open van de atropine en zijn oogwit is nog wat rood.
Afbeelding
Afbeelding

De zonnebrillen speciaal voor paarden ben ik bekend mee, maar vind ik een te duur grapje om in de paddock om te doen. 99% kans dat hij binnen 24 uur stuk is.

Ik ga op een vliegenmasker inderdaad aan de rechterkant nog wat extra overheen naaien. Zelf zat ik te denken om mijn oude, kapotte vliegenmasker door te knippen en get gaas daarvan erop te naaien. Zo kan hij ook met rechts nog wel zien, maar komt er bijna geen licht meer doorheen.

Bij Amado was het glasvocht het probleem, ik weet niet precies meer hoe de bacterie heet (in ieder geval niet herpes), maar wel dat het hiermee verholpen zou moeten zijn!
Rhino entingen heeft Amado nooit gehad, hij krijgt nu ook weerstandverhogers die ik over 2/3 weken weer wat wil gaan afbouwen :)

3500 valt inderdaad nog mee, hij heeft in totaal 11 dagen op de kliniek gestaan, meerdere onderzoeken, medicatie en operatie gehad. Ik was zelf een beetje van het ergste uit gegaan, dat was gelukkig dus niet nodig

Furst

Re: Maanblindheid, vitrectomie en herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:47

Was het leptospirose dan? Dat had mijn paard namelijk. In het bloed was dit niet te zien, wel in het oogvocht toen ze de enucleatie hebben gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:09

De bacterie is in de meeste gevallen leptospirose ja. Daar kun je dan in ieder geval nog blij mee zijn. Hebben ze nog wat over de prognose gezegd?

Met herpes ben je (i.c. je paard) echt de sigaar. Daar valt behoudens antivirale middelen en weerstandsverhogers weinig aan te doen. Maar ook met leptospirose is het belangrijk om de weerstand hoog te houden.

Succes met het herstel.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:29

Heb het nog even nagevraagd, het was inderdaad leptospirose. De prognose is 90% zeker dat de aanvallen weg blijven, normaal ligt die rond de 80%. We waren er vroeg bij met Amado, daardoor is de kans heel groot dat de operatie zijn werking goed doet!

Amado zijn weerstand is altijd goed geweest, dus waar het vandaan is gekomen is lastig te zeggen. Ik ben in ieder geval blij met de uitkomst en heb er tot nu toe zeker geen spijt van

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:06

Mijn paard die het had zijn weerstand was heel slecht. Is het bij Amado in de beide ogen of echt 1 oog maar?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 19:08

1 oog, de arts gaf ook aan dat de kans heel klein is dat zijn andere oog ook mee gaat doen ivm dat hij het op ‘latere’ leeftijd pas kreeg. (Hij wordt over 2 maanden 10). Als een 3 jarige er last van krijgt kun je erop wedden dat het andere oog ook mee gaat doen binnen 2 jaar. Bij Amado is die kans er uiteraard ook gewoon, maar aanzienlijk klein.

En als dat het geval wordt, dan zou ik deze operatie ook voor zijn andere oog wensen :)

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:23

Hmm. Mijn paard was ook al boven de 10, had een slechte weerstand en we hadden een rattenplaag. We zijn er 99% zeker van dat hij het daarvan kreeg. Ik denk dat hij het ook had in twee ogen, want het is begonnen op zijn linkeroog, toen rechts, toen links en toen was het helemaal klaar met het rechtse oog. Maar hij scheen al blind te zijn aan dat oog zeiden ze op de kliniek.

Hopelijk blijft het uit bij jou!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 17:23

Het gaat ontzettend goed met Amado!
Vanaf vandaag mag hij weer 24/7 buiten spelen, wel met vliegenmasker op. Die heb ik even aangepast naar zoals ik laatst beschreef.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is ontzettend blij om weer bij zijn kudde te kunnen zijn.
Maandag terug naar Duitsland voor de controle en daarna hopelijk medicatie afbouwen. Hij heeft bij de kliniek een hoestje opgelopen, dus ik ga ze even vragen daar ook naar te kijken. Hij heeft nog nooit gehoest en bij ophalen van de week hoorden we hem hoesten. Vandaag hoorde ik hem weer.
Kan natuurlijk komen doordat hij 1,5 week in een stal heeft gestaan (stof, bodembedekking, hooi), maar wil het wel even allemaal uitgesloten hebben!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:03

Wat een fijn bericht! Goed dat je dat hoestje even laat checken, zeker gezien je schreefdat z’n weerstand op peil moet blijven. Maar kan me ook best indenken dat het van de droogte komt en daardoor het stof en de pollen in de lucht. Succes maandag!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:11

Fijn bericht TS. Betekent dit dat hij zo’n kastje ingebouwd heeft gekregen waaruit dagelijks medicatie druppelt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:52

Waarom heb je hem niet direct meegenomen na de operatie? Wat doen ze op een kliniek wat je niet zelf zou kunnen doen? Want ik zou m'n paard echt nooit meer zomaar in een kliniek achter laten na een zeer slechte ervaring heel wat jaren terug. Ben dus nu heel huiverig voor de verhalen van een paard achterlaten. Als het gaat om medicijnen toedienen, dat kan ik minstens zo goed thuis, net als wonden spoelen. Paarden zijn toch gelukkiger in de eigen stal of met de eigen vriendjes.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 22:12

Nee ik druppel Amado zelf 3x per dag :). Hij heeft dus geen katheter/ingebouwd kastje oid.

Waarom ik hem niet gelijk mee heb genomen? Omdat ik zelf niet genoeg verstand heb van het oog van een paard om het in de gate te kunnen houden en ik bij een complicatie dan dus geen kant meer op kan. In Nederland is deze expertise er namelijk niet. Het is niet zomaar een simpele operatie en het oog is echt een enorm belangrijk onderdeel van een paard, daar ga ik absoluut niet zelf aan zitten klooien zonder toezicht.
Hij heeft het er prima overleefd hoor :) vervelend dat je een nare ervaring ermee hebt gehad, maar dat betekent niet dat het slim is om je paard een paar uur na een operatie op te gaan halen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 08:58

Nou, meneer heeft zijn vliegenmasker alweer af gekregen _o_
Is er iemand creatief genoeg om daar een oplossing voor te bedenken? Anders moet hij komende 2-3 weken nog binnen staan :(

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:10

Heb je al geprobeerd om een halster over het vliegenmasker aan te doen? Dat scheelde hier nogal tegen het zelf afdoen (of helpende kuddegenoten) toen ik er perse een kap op wilde in verband met een licht ontstoken oog.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 09:17

Ben bang dat dat de enige optie is, maar dat vind ik een vrij eng idee. Ze zijn allemaal lekker speels, dus dan wordt er straks aan zijn halster getrokken of blijft hij zelf ergens achter hangen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:05

SjonnieZ schreef:
Fijn bericht TS. Betekent dit dat hij zo’n kastje ingebouwd heeft gekregen waaruit dagelijks medicatie druppelt?

Nee, bij een vitrectomie wordt het glasvocht vervangen.
Wat jij bedoelt is een cyclosporide implantaat. Die bestrijdt opflakkerende ontstekingen.
Die behandeling wordt vaak ingezet als de oorzaak autoimuun is of een virus.

Vitrectomie (het glasvocht vervangen) heeft de meeste kans als een bacterie de oorzaak is.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:41

Masker met pekdraad en naald vastnaaien in vlechtje achter de oren. Was hier enige wat hielp om hem om te laten. Al zijn sommige paarden gewoon houdini's in het af krijgen of andere paarden die het een sport maken om zo'n masker bij een vriend eraf te trekken.

Fijn dat het zo goed gaat! Ogen zijn veel te gecompliceerd om direct mee naar huis te nemen na zoiets. Goede keuze geweest om het zo te doen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:01

Amado schreef:
Ben bang dat dat de enige optie is, maar dat vind ik een vrij eng idee. Ze zijn allemaal lekker speels, dus dan wordt er straks aan zijn halster getrokken of blijft hij zelf ergens achter hangen

Voor ergens aan blijven hangen kan je een veiligheidshalster gebruiken. Ik gebruik daar hier halsters voor met een klittenband stuk en/of een break-away punt.

Maar allicht dat de tip van vastnaaien met pekdraad afdoende werkt! (Hier zou het niet hebben geholpen omdat het klittenband bij de wang werd losgemaakt). Iets vergelijkbaars doe ik hier nog wel eens met graasmaskers. Dan maak ik een vlecht heel hoog in de manen/voorpluk en die vlecht ik dan over de band van het graasmasker heen, een volgende vlecht in. Zodat de band van van het graasmasker "ingevlochten" is zeg maar.

Edit, even een foto opgezocht van vorig jaar. Je zou er eventueel een lus voor aan je vliegenmasker kunnen naaien waar je doorheen vlecht.

Afbeelding

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 17:36

Dankjulliewel voor het mee denken!

Vandaag weer terug naar de kliniek geweest voor een check. Alles is goed met zijn oog en de arts is tevreden!
In de aankomende 10 dagen bouwen we langzaam de medicatie af en daarna is alles weer als vanouds. Over 3 maanden gaan we nog een keer terug voor controle.

Het hoesten nog even nagevraagd en dit schijnt redelijk normaal te zijn na een operatie vanwege de beademingsbuizen. Zou met een weekje of 2 over moeten zijn :D

Afbeelding
Afbeelding

Mochten er nog bijzondere dingen gebeuren in de komende 3 maanden dan zal ik dat delen, zo niet dan is de volgende update dus over 3 maanden :D

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:35

Wat een fijne update! Hochmoor is ook een hele fijne kliniek en de arts die je paard geopereerd heeft is echt ontzettend kundig :)

Hopelijk blijft het vanaf nu zo goed gaan met je paard! Veel succes!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 14:53

Ja ik heb de kliniek daar ook als heel fijn ervaren en de arts ook! Erg betrokken mensen die graag met je mee denken.

Dankjewel!
Vandaag hebben we voor het eerst weer gereden, dat was wel even een gemis <3
Afbeelding

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 09:58

We zijn ruim 2 maanden verder sinds de operatie, het gaat ontzettend goed! Hij heeft geen last meer gehad van zijn oog.
Vandaag vieren we zijn 10e verjaardag, op naar een gezond jaar<3

Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:07

Super, op naar nog vele jaren gezondheid :D Heb je nog een oplossing kunnen vinden dat hij zijn masker kon ophouden?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 10:56

Nee, dat was gewoon een gevalletje van iedere keer opnieuw om doen :’)